Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 940 TURBO - 14.07.2011, 22:01:03
-
Niin miten se nyt menikään... kumpi lauhduttimen putki syylarista piti irrottaa ja sen kautta valuttaa vanhat oilit pois ??? Ja miten paljon öljyä pitäisi varata vaihtoon ? Entä mikä öljy olisi paras ... ;)
-
Ylimmäinen putki syyläristä niin öljy tulee silloin siitä syylärin reijästä. Öljyä vois olla joku
10-11litraa.
-
:o Herrasiunaa... meneekö sinne sitä oljyä niin paljon ? Kesäjenkin TH-400:n ei taida mennä ihan noin paljon... ???
-
Tuota en muuten nyt itsekkään muista kun mulla se lisälauhdutin.. Sen ylemmän putken ja lauhduttimen letkun liitoksen olen irrottanut ja tunkenu 12mm letkun sen letkun liittimen päälle.
Laske kannuun jossa hyvät litramerkit 2 litraa kerralla tai lopeta heti jos tulee ilmaa välissä. Kuplii tai katkeilee siinä tullessaan. Sit kaataa sen verran tavaraa tilalle mitä tuli pois. näin tekee sen 12 litran verran tai jos oikeen on likanen menee 15 litraakin joskus läpi.
Kovalla putkella varustettu tratti on ihan älyttömän hyvä apuväline, voi kaataa tratin täyteen. Kunhan vaan se mahtuu mittatikun putkeen.
dex2 D tai dex3 D öljyt on toimineet omassa, kuumana päivänä dex2 D pelas joskus huonommin kun lämmönkestoa ei niin kuin dex3 D llä. 7 vuoden aikana jokunen lootaöljynvaihto ja öljymerkki/laatu kokeiltu.
liquid moly ja kendall on ollu itellä öljymerkkeinä
Iso kannu 20l on halvinta litrahinnaltaan ja aina kannattaa kysyä ison pönikän hintaa myös muilla merkeillä noita.
-
:)Kiitos hyvistä ohjeista ;)
-
ite tankkasin teboilin öljyä aw-71 lootaan ja hyvin pelasi seki, 20 litraa oli muistaakseni 70-80e
tuohan ei muuten ole tiukka öljyistä, kuhan pysyy oman kokemuksen mukaan dex 2 luokan öljyssä. dex 3 toi vanhassa laatikossa ongelmia.
-
muistanko ihan väärin, mut teboili pieksee monet muut dex2 öljyt kuuman kestossa ? http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4356;5692;4482 vois kokeilla tämmöstä ei vielä ole ollutkaan.
-
ite töräytin tuommoset dex 2 luokan fluid D:t sisään, työpaikan koneissa samaa lientä käytetään vaihteistoissa ja kestää jatkuvaa 90-100 lämpöä (vr-trackin ratakuorma-auto)
-
Joo, syyläristä tuleva ylempi natsa on se oikea paikka. Siihen sopiva kirkas letku ja siitä sitten kone käyntiin ja stoppia heti kun kuplia tulee ja vastaava määrä laatikkoon mittatikun reiän kautta (kova suppilo auttaa hommassa kummasti).
Öljyä menee juuri sen verran, kunnes tulee kirkasta. Itse laatikon täyttömäärä on 7,5L ilman lisä lahdutinta.
9L on omassa aina riittänyt.
Mitä öljyjen valintaa tulee, niin tärkeää on se, ettei se mene kuumana liian ohueksi tai 71L alkaa temppuilemaan turbiinin lukon ja nelosen vaihdon kanssa.
Viimeisimmät vaihdot ovat olleet kokeilujen jälkeen Mobil ATF-220 (tai vastaava DEX IID tai IIE ja FORD mercon luokituksen omaavat käyvät).
Viime kesänä Mobil ATF-320 kiehahti kevyemmällä sandaalilla kuin ATF-220 ja jotenkin se ei käyttäytynyt niin lineaarisesti kuin 220.
Mainittakoon lisäksi se, että omassa on KICK-down vaijeri säädetty niin löysäksi (about 1cm), että kickdown tulee vasta viimeisellä kolmanneksellä, kun orkkis FK:n säädöissä sen saa aikaan puolikaasulla.
-
Niin miten se nyt menikään... kumpi lauhduttimen putki syylarista piti irrottaa ja sen kautta valuttaa vanhat oilit pois ??? Ja miten paljon öljyä pitäisi varata vaihtoon ? Entä mikä öljy olisi paras ... ;)
Mikä helkutin LAUHDUTIN,ilmastoinnissa on lauhdutin.
-
:o Herrasiunaa... meneekö sinne sitä oljyä niin paljon ? Kesäjenkin TH-400:n ei taida mennä ihan noin paljon... ???
Itseasiassa suunnilleen saman verran siihenkin menee normaalisti, johtuu tietysti vähän öljypohjasta ja mahd. lisäjäähdyttimistä.
-
Tarkistin tuossa öljyn vaihdon jälkeen laatikon öljyn määrän ja tikku on märkänä n. 10cm yli maksimin, tarkistus tehty ohjeiden mukaan. Siis ei näy selvää öljyrajaa tuolla asteikkoalueella. Tuon mukaan siellä pitäisi olla öljyä reilusti liikaa (Min-Max väli 0,5l). Pystyykö öljymäärää muuten todentamaan kuin tikusta?
Vaihdossa öljyä lisätty just saman verran mitä otettu poiskin. Öljypohjasta ja suodatin irrotettuna tuli 4l, saman verran ilmeisesti tullut muillakin täällä?
-
Jos siellä on ollut ennestään liikaa öljyä?
Eiköhän se tikku ole paras indikaattori, olettaen että se on laatikkoon kuuluva eikä vaihtunut matkan varrella...
Ja varmistetaan vielä että on tarkistettu oikealla asteikolla? Tikun eri puolilla on rajat kylmälle ja kuumalle öljylle, ero vois olla tuota luokkaa.
-
Mites tuon AW71:sen suodatin vaihdetaan ja mikä sen varaosanumero on?
-
Mites tuon AW71:sen suodatin vaihdetaan ja mikä sen varaosanumero on?
Öljypohja irti, jonka takana suodatin on kiinni muutamalla ruuvilla.
Suodatin on vaan metalliverkko, sen voi myös pestä.
-
muistanko ihan väärin, mut teboili pieksee monet muut dex2 öljyt kuuman kestossa ? http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4356;5692;4482 vois kokeilla tämmöstä ei vielä ole ollutkaan.
Lootassa on nytten tämä öljy ollu jo jonkun aikaa.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teboil-ATF-Fluid-S-4l-Dexron-IIIH-Tayssynt
-
Lootassa on nytten tämä öljy ollu jo jonkun aikaa.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teboil-ATF-Fluid-S-4l-Dexron-IIIH-Tayssynt
Onko millaset käyttökokemukset? Itellä on taas öljynvaihto ajankohtanen nii miettiny tun tai sitten Flud D:N välillä. Tällä hetkellä Mobilin 220 laatikossa.
-
Oikeen kuumana päivänä valoissa lähtiessä huomaa vähän luistoa mut loppuu kun auto liikkuu tai jos jaksaa flektin laittaa päälle jo valoissa.
-
Oikeen kuumana päivänä valoissa lähtiessä huomaa vähän luistoa mut loppuu kun auto liikkuu tai jos jaksaa flektin laittaa päälle jo valoissa.
Itellä on kyllä lisäks myös 10rivinen lisäjäähy, eli sillä saa tuota ongelmaa pelattua poikkee. Mutta pitää meilkein kysellä paikallisesta sekakaupasta että saako tuota S:ää 20L pöntöissä, kun kuitenkii see hintakii näissä hommissa aina ratkasee...
Mites muute nuo laatuluokitukset? Kun dex II D vissii se vaadittu, mutta kun Fluid D:ssä ei laaduissa lue muuta, kun että Dex II
-
10 rivinen ei kyllä riitä alkuunsakkaan AW71 kanssa...
-
10 rivinen ei kyllä riitä alkuunsakkaan AW71 kanssa...
No eteen päin se sekin on kerta alkuperäsenä on vaan syylärissä ns. jäähdytin, eli jokin vaikutus öljyn lämpötilaan kait sitä ihan perus maalaisjärellä tuollakii on. Ja vetosuutta tuossa on se puolislitranen nii aika merkittävä osa laatikon yljytilavuudesta siellä pyörii.
-
No eteen päin se sekin on kerta alkuperäsenä on vaan syylärissä ns. jäähdytin, eli jokin vaikutus öljyn lämpötilaan kait sitä ihan perus maalaisjärellä tuollakii on. Ja vetosuutta tuossa on se puolislitranen nii aika merkittävä osa laatikon yljytilavuudesta siellä pyörii.
Se vesijäähy imee itteensä tosi paljon lämpöä. Lisäjäähdytin lisävarusteena ollut jotain 16rivinen, puol litraa tuolla määrässä ei ole edes 10%.
Kandee laittaa mittari, 71 lämpee oikeasti kun joku hiilivoimala. :2funny: