Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 16:57:05

Otsikko: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 16:57:05
Tervehdys vaan kaikille! Alkaa itseltä ideat loppumaan tämän käyntiin lähtö ongelman kanssa..

Elikkä auto on -94 vuoden 940 b230ft. Tämä käyntiin lähtö vika iski kuin salama kirkkaalta taivaalta, eli yhtäkkiä ei vaan enää käynnistynyt. Hetken siinnä vikaa selvittelin ja aika nopeasti kävi ilmi että kipinä tulee kyllä mutta bensaa ei pääse palotilaan asti (tulpat kuivat vaikka sahasin startilla pitkään). Bensapumppu toimii ja nostaa soppaa suutinkiskolle asti, b-paineita en mitannut mutta meisselillä koitin siitä kiskon nipasta että kyllä siellä soppaa ja painettakin oli.. Virta kynällä tsekkasin että suuttimien piuhoille tulee virtaa. Tulpat tosiaan rutikuivat.

Vikaa on koitettu ratkoa seuraavin menetelmin ilman tulosta:

- Kahdella eri bensalastulla
- Kahdella eri bensapumpun releellä
- Varmuuden vuoksi tarkistin että jako on kohdallaan

Onko tämän vuotisessa ysissä suuttimille erikseen oma rele? Taitaa olla jonkin sortin sähkövika, toivottavasti sais viisaammilta ja kokeneemmilta apua!  :)
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Oski - 16.02.2016, 17:10:11
Koska suuttimille tulee virta, niin suutinrele on kunnossa. Ongelma on se, ettei ECU jostakin syystä nyt maadoita suuttimia. Antaako jotakin vikakoodia?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Pekko-poika - 16.02.2016, 17:25:49
Komponenttitesti?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 17:47:39
Tosiaan unohtu mainita, ettei anna mitään vikakoodeja. Kokeilin FAQ:n ohjeiden mukaisesti "Komponenttien testaaminen (tila 2)" mutta ledi ei lopettanut vilkkumistaan, about kymmenen minsaa kattelin sitä vilkkumista.. Tein varmaan jotain väärin tai sitten se boksi on rikki  :idiot2:

Edit: Lisätään tähän nyt vielä se että ennen tätä vikaa potilas oireili siten että täyskiihdytyksessä rötäs 4-5 tonnin kierrosalueella pari-kolme sekunttia jonka jälkeen veti rajottimelle asti. Voisiko olla jotain yhteyttä tähän käyntiin lähtemättömyyteen..?  ???
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: siipiveikko - 16.02.2016, 18:09:59
Katso ajoneston sulakkeet ja kokeile toisilla avaimilla jos löytyy.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Pekko-poika - 16.02.2016, 19:12:20
Katso ajoneston sulakkeet ja kokeile toisilla avaimilla jos löytyy.
Onko -94:ssa ajonesto? ???

Omassa -95:ssä ei ainakaan ole...
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 19:17:14
Ohjekirjasta katoin niin ei ainakaan ollu ajonestolle sulakkeita. Onko tuossa edes ajonestoa? Kävi mielessä testata toisilla suuttimilla, mutta tokkopa ois samaan aikaan menny kaikki neljä suutinta rikki  :D
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Pekko-poika - 16.02.2016, 19:52:14
No mulla oli kaikki neljä suutinta yhtä aikaa jumissa, eikä käynnistynyt. Tosin tähän jumiin oli kyllä oma syynsä...

Laita 5W lasikantapolttimo suuttimen johtoon ja starttaa. Pitäs vilkkua hetken.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 20:03:45
Täytynee koittaa tuota.  :) Voisiko viallinen ykk-anturi olla tämän takana?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Oski - 16.02.2016, 20:06:25
Tosiaan unohtu mainita, ettei anna mitään vikakoodeja. Kokeilin FAQ:n ohjeiden mukaisesti "Komponenttien testaaminen (tila 2)" mutta ledi ei lopettanut vilkkumistaan, about kymmenen minsaa kattelin sitä vilkkumista.. Tein varmaan jotain väärin tai sitten se boksi on rikki  :idiot2:

Edit: Lisätään tähän nyt vielä se että ennen tätä vikaa potilas oireili siten että täyskiihdytyksessä rötäs 4-5 tonnin kierrosalueella pari-kolme sekunttia jonka jälkeen veti rajottimelle asti. Voisiko olla jotain yhteyttä tähän käyntiin lähtemättömyyteen..?  ???

Kuten Pekko-Poika ehdotti, tee "Kompnenttien aktivointi"-testi, (tila 3) Muuten kuin tila 2, mutta näppäintä painetaan kolmesti.
Toimiiko suuttimet sillä? Jos toimii, niin ruiskutus pitäisi olla kunnossa. Siinä tapauksessa pyörimisanturin vikakin voi olla mahdollinen.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 20:14:38
Kokeilin jokaisessa neljässä suuttimen johdossa tuota polttimo kikkaa startatessa, niin vain yhdessä johdossa polttimo syttyi vain hetkeksi.  :(

Edit: Kävin tekemässä tuon "Kompnenttien aktivointi -testi, (tila 3)" ja suuttimista kuului kyllä ääntä mutta testin jälkeinen tulppien tarkastelu osoitti ettei bensaa päässyt palotilaan asti. Testin jälkeen koitin käyntiin muttei uhkaakkaan..  >:(
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 16.02.2016, 20:38:13
Testin aikana ei bensapumppu pyöri. Kytkeppä releestä pyörimään, aja testi ja starttaa. Aika varmasti hörähtää.

Itsellä oli lh ecu rikki vastaavassa viassa.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 20:53:17
Testin aikana ei bensapumppu pyöri. Kytkeppä releestä pyörimään, aja testi ja starttaa. Aika varmasti hörähtää.

Itsellä oli lh ecu rikki vastaavassa viassa.

Osaatko neuvoa tarkemmin miten b-pumppu kikkaillaan releellä pyörimään testin ajaksi?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Oski - 16.02.2016, 21:01:16
Osaatko neuvoa tarkemmin miten b-pumppu kikkaillaan releellä pyörimään testin ajaksi?
Koska järjestelmäreleen päässä on pistoke, on melkein helpoin keino syöttää irtopiuhalla virtaa bensapumpun sulakkeenpitimeen. Sulake no 11.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 16.02.2016, 21:28:03
Tai ruuvarilla vääntämällä releen suojakuori irti ja painaa kärjet kiinni. Miten vaan :).
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 16.02.2016, 23:12:23
Takavetoisten FAQ:sta lainattua: "Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!"

Tästä saa sellaisen käsityksen että bensapumppu pyörii testin aikana kun kerta varoitellaan bensan joutumisesta sylinteriin? Jokatapauksessa kun tein kyseisen testin ei mennyt bensaa pyttyihin. Testin aikana suuttimista kuului kyllä selvä nakutus..

Otin suuttimen piuhan irti, käänsin virrat päälle ja koitin runkoon maadoitetulla virtakynällä liittimen molempiin napoihin jolloin valo syttyi. Mutta tosiaan lasikantapolttimo kikalla ei valo syttynyt edes startatessa.     ??? Lähdetäänkö vikaa etsimään seuraavaksi ecusta?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 16.02.2016, 23:57:10
Sinne pääsee vain järjestelmään jääneen paineen takia pieniä määriä bensaa.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: mikan - 18.02.2016, 16:50:33
Otin suuttimen piuhan irti, käänsin virrat päälle ja koitin runkoon maadoitetulla virtakynällä liittimen molempiin napoihin jolloin valo syttyi. Mutta tosiaan lasikantapolttimo kikalla ei valo syttynyt edes startatessa.     ??? Lähdetäänkö vikaa etsimään seuraavaksi ecusta?

Tuollainen vika ei ole koskaan ECU vika, jos toimilaitetesti menee läpi ja suuttimet napsuvat.
Eikä se myöskään ole lastuvika, joka on tyyliä ECU ei tee mitään eikä anna vikakoodia tai sitten pieni bittivirhe antaa vikakoodin 1-1-2.

Normaalisti toimivasta LH:sta tulee koodi 1-1-1 aina virrat päällä ollessa.
Katsoitko myös vikakoodit EZK:sta? Napa 6 siis.

Jos polttoainetta ei tule startissa ja kipinä tulee, niin vika voi olla siinä, ettei LH saa pyörimistietoa EZK:lta.
Asentotunnistin anturi on ehjä jos kipinä tulee.

Eli jos molemmat purkit antavat 1-1-1 koodin, vika on piuhojen puolella.

Pyörähtääkö bensapumppu kun laitat virrat päälle?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 18.02.2016, 18:57:01
Väärin (hehehe pääsin sanomaan gurulle vastaan :D)

Itsellä napsui suuttimet testissä ja tuli kipinä mutta ei auennut suuttimet starttatessa. Ecu vaihtoon ja korjaantui. Kyseinen ecu ei toiminut myöhemminkään kokeiltaessa.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Hesma - 19.02.2016, 00:15:58
Ei ollut vissiin kukaan veikanut suutinten vastuspakettia. Ite oon yhden kolariauton kanssa törmännyt sellaiseen ongelmaan että vastuspaketti oli saanut kipeää ja ei maadoittunutkaan enää kunnolla. Ensin toimi jotenkin, sitten ei enää ollenkaan. Oireet oli aikalailla samat. Vastukset löytyy kuskin puolen ajovalon takaa sisälokasuojasta.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 19.02.2016, 05:27:32
Eikai LH:n kanssa vakiosuuttimilla ole vastuksia? B200ET motronicilla on.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Acke - 19.02.2016, 06:58:38
Ft/fk on, Hesman mainitsemassa paikassa.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Huikkoster - 19.02.2016, 08:09:42
Eli kaikissa turboissa aina? ???
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: mikan - 19.02.2016, 11:59:40
Eli kaikissa turboissa aina? ???

Jokaisessa näkemässäni FK/FT, kyllä!

Eli jos suuttimet vihreät pullukat, niin etuvastukset löytyvät sieltä kuskin etulokarista syttypäätteen vierestä.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: napanderi - 25.02.2016, 23:20:15
on ft/fk koneissa matalaohmiset suuttimet eli löytyy etuvastukset, itellä oli vaparia b200:sessa että kaikki muu pelas paitsi suuttimet ei auennu startatessa ja siitä löyty suutinreleestä/johtosarjasta vikaa.. myös ecu käytettiin auki. sen suutinreleen tilalle käy ihan normaali nelinapainen relekkin vaikka liikkeessä muuta väittivät. tuleehan bensaa varmasti tukille asti? ::)
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 09.03.2016, 13:25:46
Käyntiin lähtemättömyyden vika löytyi, bensapumppu. Ei tullut tutkittua tuota polttoainepuolta riittävän tarkasti  :-[ :-[

Elikkäs tuli vaihdettua molemmat pumput (tankin siirtopumppu ja kuskin penkin alla oleva+suodattimet). Auto käyntiin ja eikun testi lenkille.. toimi pari kilsaa ihan niinkun pitää kaikilla kierrosalueilla ja vedot oli tallessa, mutta sitten alkoi alakierroksilla nykimään ja rötäämään. Rötäämistä tapahtuu vain alakierroksilla ja kun mennään yli 4000rpm niin laulaa normaalisti. Hiukkasen samanlaisia oireita mitä teki ennenkö bensapumppu porsi.. Paljonkos näissä kuuluis olla bensapaine? Niin ja joo, antaa vikakoodin 2-3-2
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Acke - 09.03.2016, 13:34:51
3bar nollapainella, tyhjäkäynnillä 3bar-alipaine, eli joku 2,5 bar. 2-3-2 liian rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä. Onko kartat nollattu pumppujen vaihdon yhteydessä? Jos se on käynyt laihalla pumpun takia, korjattu ecun toimesta ja nyt menee samoilla kartoilla.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 09.03.2016, 15:03:31
Meinaatko tuolla nollaamisella ihan että akun kengät irti vai? Kokeiltu kahella eri lastulla taas eikä eroa kummallakaan. Epäilisin ite että käy todella rikkaalla, tyhjäkäynti on "raskasta" ja ajossa kun kiihdyttää nii pöläyttää mustaa putkesta ennenkö lähtee vetämään. Tällä viikolla vaihdettu uudet lämpötila-anturi ja ykk-anturi.

Voi olla kaukaa haettua mutta voisko nakuanturilla olla mitenkään syyllinen tähän?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: Acke - 09.03.2016, 15:52:36
Akun kenkä tai sulake 1, joo. Ilmeisesti on ollut irti kun lastujakin on vaihdettu. Mikan on jossain kirjoittanut ton nakuanturin sielunelämästä jos haluat tutkia sitä, siitä johtuva jatkuva rikastu ei mielestäni vaikuta todennäköiseltä.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 10.03.2016, 12:13:46
Tarkennetaan vähän oireita. Eli täyskaasulla kiihdyttäessä millä vaihteella tahansa ja mistä nopeudesta tahansa vetää joka kierrosalueella hienosti ilman ylimääräisiä rötinöitä tai nykimisiä. Mutta jos koittaa ajella nätisti, niin osakaasulla kiihdyttäessä oireilee 3000-4000rpm alueella nykien ja rötisten, mutta tässä vaiheessa kun lyö lapun lattiaan niin hetken aikaa miettii ja sitten lähtee vetämään.

Täytynee koittaa toisella immulla ainakin vielä.. Autossa Tonin bensalastu kiinni ja aiemmin ainakin toiminut hyvin että vika tuskin löytyy tuolta ecusta?  ???
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: TVS - 10.03.2016, 22:24:42
Vakiolastu on helppo testi.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 10.03.2016, 22:56:08
Alkuperäistä bensalastua ei löydy, on vain kahdenlaista virilastua.. molemmilla tekee samaa.

Moneen otteeseen olen nollaillut vikakoodit ja tänään antoi uuden, 1-1-3 "Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)". Tosiaan pirun rikkaalla käy, vapaalla kun antaa happea niin siinnä 3-4 tonnin kohdilla rötisee hetken jonka jälkeen lähtee taas kiertämään ja putkesta pölähtää musta pilvi kuin diisselistä konsanaan. bensaa tuntus vievän paljon enemmän kuin aiemmin. :o Huomasin tuossa että taitaa olla pieniä vuotoja pakosarjan ja turbon välissä ja DP:n liitoksen kohdalla, voisko vaikuttaa tällätavalla?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: vekseli - 10.03.2016, 23:08:42
Olisikohan polttoaineen paineensäädin vialla, liian kova paine niin saa liikaa bensaa.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: TVS - 10.03.2016, 23:19:52
Raju pakovuoto tai lambda kuollut, tai muu selkeä vika. Jokatapauksessa lambdasäätö selkeästi ei toimi.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 11.03.2016, 12:39:43
Alle puolivuotta sitten vaihdettu uusi Boschin lambda, niin ei luulis siinnä ainakaan ikänsä puolesta olevan mitään. Mutta kaikkihan on mahdollista. Täytynee koittaa toisella b-paineensäätimellä.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 18.03.2016, 15:02:39
Uusi IMM vaihdettu eikä vaikutusta.

Onko kellään kokemuksia että nämä virityslastut olis mennyt hajalle? Tosiaan vakio lastua mulla ei oo mutta on kokeiltu Tonin lastulla ja Viiking racing ecotrim lastulla. Molemmilla käy todella rikkaalla mutta tuolla viikingin lastulla toimii tosi huonosti..

Parisen vuotta ollut tuo Tonin lastu kiinni ja toiminut aiemmin sillä hyvin.
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: mikan - 22.03.2016, 15:23:07
Uusi IMM vaihdettu eikä vaikutusta.

Onko kellään kokemuksia että nämä virityslastut olis mennyt hajalle? Tosiaan vakio lastua mulla ei oo mutta on kokeiltu Tonin lastulla ja Viiking racing ecotrim lastulla. Molemmilla käy todella rikkaalla mutta tuolla viikingin lastulla toimii tosi huonosti..

Parisen vuotta ollut tuo Tonin lastu kiinni ja toiminut aiemmin sillä hyvin.

Lastu ei mene "rikki osittain" vaan se joko lakkaa toimimasta täysin tai sitten sieltä tulee heti vikavalo ja vikakoodi 1-1-2 (ecu vika).
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: JiiiTeee - 23.03.2016, 14:12:50
Vika löytyi ja nyt toimii niinkuin pitää!

Lambda-anturi oli kuollut vaikkei ollut edes kovin vanha. Liekkö IMM hajotessaan aiheuttama rikastus sitten tappanut lambdankin?
Otsikko: Vs: 940 ei lähde käyntiin, suuttimet ei anna bensaa.
Kirjoitti: mikan - 23.03.2016, 14:40:14
Millä tavoin se lambda on rikki? Ei anna signaalia lainkaan, vaiko lämmitysvastus rikki?

Tähän tälläinen maininta, tarvike-anturoista kannattaa pysyä kaukana, sillä niiden elinikäodote on hyvin lyhyt.
Minulla ei lambda hajonnut IMMun langan katkeamiseen, tosin en risalla IMMulla ajanut kuin 5km verran.