Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: fleshnugget - 01.03.2016, 17:04:31
-
Elikkäs vanha hoppa rupes takaa pitämään aikamoista kahnausta hiljasessa (likimain ryömintä-)vauhdissa. Tänään tsekkailin takajarruja ja jumissahan ne, oikealta puolelta, sisempi pala ihan finaalissa ja ulommassa vielä hiukan jälellä. Väkivallalla sain männät liikkumaan. Katoin sit kans vasemman puolen ja siellä taas ulompi pala lopussa ja sisempi vaikutti melkein uudelta. No sinnekkin tuntui väkivalta auttavan, männät liikehtii molemmin puolin. Uudet palat nyt siis vähintäänkin mut toi mäntien jumitushan ne on tollaseks ajanu. Kertokaas nyt et miten toi "herkistely" olis syytä tehdä ikäänkuin oikeaoppisesti? Ite en arvannut sinne mitään liukasteita ruiskutella, kampesin vaan isolla meisselillä ja papukaijapihdeillä puristelin sisuksiin.
Ja sellanen asia vielä et kun en muuta keksiny ni kampesin jarruja auki jarrulevyä vasten, välillä joutu paukuttaa vasaralla ruuvaria levyn ja palan väliin et sai leuat aukeemaan. Se ei varmaan ollu kauheen fiksu veto mut minkäs teet kun tos parkkiksella vitutuksissaan äheltää. Siinä kohtaa tosin vielä kelasin et levytkin heti vaihtoon, mut tiliä tsekkailles mietin et oliskohan ne vielä käyttökelposet, paksuutta pitäis vielä riittää?
Ja toi jumitus, saakohan noita enää mitenkään fiksusti eloon vai pitääkö täs nyt suosiolla hakee uudet satulat kanssa?
Ei tekis mieli turhaan noitten kans arpoa mut rahatilanne sellanen et et...
-
toinen polkee jarrua ja jotain välii että ei mäntä tuu liian ulos,toinen painaa takasin ja tietysti mäntä kerrallaan,sit kun kaikki männät liikkuu hyvin niin on hyvät,väliin voit laittaa vaikka sen kuluneimman palan!,en tiedä mikä on oikeaoppinen mut näin mä oon tehnyt,jos suojakumit rikki niin aika nopeesti ne tuppaa jäämään jumiin uudestaan. ;)
-
Itekseen tossa jumppailinkin tolla tekniikalla kunnes rupes vituttaa tarpeeks. Huomenissa jatkuu, pitää tsekata samalla etupääkin uudestaan, siellä oli syksyllä kaikki ok, mut mistäs näistä tietää.
Kysymysmerkkihän tässä onkin et onkohan tää voimistelu sen arvosta vai pitäskö vaan suosiolla hankkia uutta osaa?
En oo kummemmin jarruja roplannu, paha mennä sillai sanomaan mistään suojakumien kunnosta kun en tiedä miltä pitäis näyttää.
Vähän on sellanen fiilis et ehkä vielä jatkan jumppaa ja vaihdan vaan palat ja sit kattelen tilannetta ja toivon parasta...
-
ota toinen kaveriksi niin helpottaa,ei tarvitse run..ta edes takas,suojakumit on ehjät jos niissä ei oo reikiä ja on paikallaan,risa kumi päästää vedet ja skeidat sisään niin mäntä hapettuu ja ruostuu ja alkaa jumittaa eli satula pilaantuu,siitä kumista vielä esim fillarin rengas kun vuotaa niin ei pysy ilma sisällä vaan ne karkaa ja vanne pilaantuu jos jatkat ajoa,tai spärdäri jos ei kunnolla paikallaan tai reikä niin sekin vuotaa,ja tiiät kyllä mitä sit tapahtuu,alkaa maksamaan mut mikään ei sinänsä pilaannu..... nää jarrujutut on vähän tämmösiä mutta oikeen oot toiminut jatka samaan malliin! ;)
-
Pitänee noit kumeja vielä zoomata. Niitten vaihtaminen varmaan edellyttäis satuloiden irrottamista ja purkamista?
Onks mitää mielipidettä levyjen vaihtamatta jättämiseen tässä kohtaa? Takapuolelle ei nähny tänään, etupuolella ei ainakaan mitään kummempaa skraidua ollu, ja eikös ne pienemmät käytössä katoa? Satuloita en irrottanu, vähän kokeilin pultteja mut päätin jättää lillumaan crc:hen huomiseen. Palat kuitenkin ollu lopussa ja tossa mäntiä survoessa sai levyt enemmän tai vähemmän moukkua. Toisaalta takanahan ne on eikä varmaan oo ollu täysin kondassa vähään aikaan, nyt vasta alko ääntelee tarpeeks et viitti mennä tsekkaamaan. Montaa kymmentä kilsaa ei tullu ajettua sen jälkeen kun krahina alko.
Syytän abs:ssää tästäkin hommasta. Niille pitäs olla joku on/off kytkin.
-
joo kyllä ne levyt hiotuu jos ei nyt ihan huonot oo, ei saa kumeja paikallaan vaihdettua eli jumppaatte männät herkix ja uudet pala mitkä ei jumita niin meno jatkuu taas,joskus jos kumit on ennestään jo huonot niin kun mäntä on ulkona niin strittaa sinne vähän tavaraa sieltä suojakumin välistä niin herkistyy paremmin vaikka crs tai vastaavaa ;)
-
Jumpaa ei kannata tehdä itselläkin oli takasatuloissa ne sisemmät männät jumissa, jos ei jarrupolkimesta
irtoo ja liiku niin kumit antanut periksi ja kosteus tehnyt loput. Jarruputkien irroitus on kanssa jokotai hommaa
Itekseen tossa jumppailinkin tolla tekniikalla kunnes rupes vituttaa tarpeeks. Huomenissa jatkuu, pitää tsekata samalla etupääkin uudestaan, siellä oli syksyllä kaikki ok, mut mistäs näistä tietää.
Kysymysmerkkihän tässä onkin et onkohan tää voimistelu sen arvosta vai pitäskö vaan suosiolla hankkia uutta osaa?
En oo kummemmin jarruja roplannu, paha mennä sillai sanomaan mistään suojakumien kunnosta kun en tiedä miltä pitäis näyttää.
Vähän on sellanen fiilis et ehkä vielä jatkan jumppaa ja vaihdan vaan palat ja sit kattelen tilannetta ja toivon parasta...
-
Jumpaa ei kannata tehdä itselläkin oli takasatuloissa ne sisemmät männät jumissa, jos ei jarrupolkimesta
irtoo ja liiku niin kumit antanut periksi ja kosteus tehnyt loput. Jarruputkien irroitus on kanssa jokotai hommaa
helpottaa kun lähtee sillä asenteella että joutuu tekemään putket samalla,mutta kannattaa koittaa että ilmaruuvit lähtee auki vaikka ne saa kyllä ilmattua putkestakin mikäli joutuu putket tekemään,mutta hyviä satuloita löytyy halvalla en lähtis kumeja vaihtamaan,esim nimimerkki 240 omistaa hyvät takasatulat mikäli sillä ne vielä on?
-
Injektioneulalla tms rasvaa (http://www.motonet.fi/fi/tuote/602213/Jarrukumirasva-110g) kumin sisään niin helpottaa ja nopeuttaa prosessia.
-
No hitto. Taian hakee vaan uudet palat ja kattoo mitä käy. Ei huvita näillä keleillä hirveesti pihalla jumppailla eikä r*nkkailla. Joskohan toi nyt sen verran heräis eloon et kesään selviäis. Nyt alkaakin olla taas r*nkauskohteita jonossa sen verran et pitänee varata viikko ja tarpeeks bissee et saa kaikki duunattua. Ja eihän se siihen lopu tietenkään. Kyllä se aina keksii uutta.
Hmm. ton jarruhomman lisäks ainakin:
-mystinen jäähynestevuoto kuskin jalkatilaan
-lämppärin puhaltimen vaihto
-erinäiset piuhojen vaihdot luukkujen/korin välistä, mm. sähköakkunoiden, k-lukon, lisäjarruvalon yms. takia
-siihen samaan varmaan koko takaluukun vaihto jos ees kohtuukuntosen löytäis järkevään hintaan, kans kuskinpuolen ovien alareunat mätiä
-lisäflektin anturin vaihto (löin aiemmin vaan piuhat yhteen et surraa aina kun ilmastointi päällä
-perästä puskenu öljyä, huomasin eilen
-tuulilasinpyyhkimen releen runkaus kondaan, tihkuasento ei toimi
-takaikkunan lasinpesurin pumppu sökö
-kohta 10v. sitten ostin ton vankkurin ja siitä lähtien joka syksy kelannu et pitäis saada paremmat valot, toi kun on jenkkimalli, ihan ku tuikkukynttilöillä ajais
-bongasin myös pikkuvuodon pakoputkesta takaa
-bensapumpulta ihan snadi tihkuminen jostain niitten banjopulttien/letkujen tienoilta
-mittaristo pätkii sillon tällön, kolvaillen vaa, ehkä samalla vois vaihtaa sen helvetin ison kellon tilalle rpm-mittarin jos löytys järkihintaan
nyt tuli jo niin pitkä lista etten enää mieti yhtään, ei noihin viikko riitä meitin tahdilla. laitetaa kaks viikkoa jos vaik pari noista korjaantuis....
-
No hitto. Taian hakee vaan uudet palat ja kattoo mitä käy. Ei huvita näillä keleillä hirveesti pihalla jumppailla eikä r*nkkailla. Joskohan toi nyt sen verran heräis eloon et kesään selviäis. Nyt alkaakin olla taas r*nkauskohteita jonossa sen verran et pitänee varata viikko ja tarpeeks bissee et saa kaikki duunattua. Ja eihän se siihen lopu tietenkään. Kyllä se aina keksii uutta.
Hmm. ton jarruhomman lisäks ainakin:
-mystinen jäähynestevuoto kuskin jalkatilaan lämppärin hana
-lämppärin puhaltimen vaihto hanan saa samalla vaihdettua
-erinäiset piuhojen vaihdot luukkujen/korin välistä, mm. sähköakkunoiden, k-lukon, lisäjarruvalon yms. takia
-siihen samaan varmaan koko takaluukun vaihto jos ees kohtuukuntosen löytäis järkevään hintaan, kans kuskinpuolen ovien alareunat mätiä
-lisäflektin anturin vaihto (löin aiemmin vaan piuhat yhteen et surraa aina kun ilmastointi päällä
-perästä puskenu öljyä, huomasin eilen voipi olla koppa mätinyt puhki.
-tuulilasinpyyhkimen releen runkaus kondaan, tihkuasento ei toimi
-takaikkunan lasinpesurin pumppu sökö
-kohta 10v. sitten ostin ton vankkurin ja siitä lähtien joka syksy kelannu et pitäis saada paremmat valot, toi kun on jenkkimalli, ihan ku tuikkukynttilöillä ajais
-bongasin myös pikkuvuodon pakoputkesta takaa
-bensapumpulta ihan snadi tihkuminen jostain niitten banjopulttien/letkujen tienoilta
-mittaristo pätkii sillon tällön, kolvaillen vaa, ehkä samalla vois vaihtaa sen helvetin ison kellon tilalle rpm-mittarin jos löytys järkihintaan
nyt tuli jo niin pitkä lista etten enää mieti yhtään, ei noihin viikko riitä meitin tahdilla. laitetaa kaks viikkoa jos vaik pari noista korjaantuis....
Ei tarvi tosiaan satuloita purkaa jos jollain ruiskulla tökkii tiivisteen välistä rasvaa sisään.
-
Meinaatko ihan jotain apteekin injektioneulajutskaa?
-
Mulla on muutama tällänen (http://www.banggood.com/10ML-Syringe-Injector-For-Refilling-Ink-CISS-Ink-Cartridges-With-11cm-Long-Needle-p-983545.html) tallilla
-
Ok, pitääpäs ekaks kysellä varaosapuodista rasvaa ja sit tsekata toi neulahomma, pitänee olla sisähalkaisija vaan tarpeeks reilu.
-
Ok, pitääpäs ekaks kysellä varaosapuodista rasvaa ja sit tsekata toi neulahomma, pitänee olla sisähalkaisija vaan tarpeeks reilu.
Kyllä se aika pieni saa olla, tarvii vaan käyttää vähän enemmän puristamisessa. Noissa on vielä sen verran pitkä toi neula että sen saa pitkälle kumin alle niin levityskin onnistuu suht hyvin.
-
Sen verran vielä et ottaakohan noi männät yms. enempää nokkiinsa jos crc:tä/wd-40:stä ruiskis avuks? Silikonispraytä ja aseöljyä olis kans... Ja toki jarrunestettä mut liekö se pahemmin voitelee. Tuntuvat jotenkin niin tahmeesti liikkuvan et fiilis on sellanen et joutuu ennemmin tai myöhemmin kuitenkin remppaamaan ne. Noillahan varmaan sais jotain liikettä aikaan mut käyköhän siinä sitten perinteiseen tapaan niin et kohta ei liiku mikään missään?
Kivahan se olis kun sais kerralla kondaan kunnolla mut nyt ei taida rahat/osaaminen/lumijääpaskan sietokyky riittää.
-
ruiski vaan,on se parempi kuin ei mitään!ajaa asiansa .
-
Kannattaa ostaa suosiolla jarrurasvaa tai esim motonetistä jarrukumi/ kumirasvaa ja sitä laittaa. Wd-40 tai jotain irroitusöljyä tai öljyä ylipäätään jos satulan sisälle ruutaa niin männän tiivistekumi yms kumit turpoaa ja sen jälkeen satula/ jarrumäntä on varmasti jumissa.
-
Kannattaa ostaa suosiolla jarrurasvaa tai esim motonetistä jarrukumi/ kumirasvaa ja sitä laittaa. Wd-40 tai jotain irroitusöljyä tai öljyä ylipäätään jos satulan sisälle ruutaa niin männän tiivistekumi yms kumit turpoaa ja sen jälkeen satula/ jarrumäntä on varmasti jumissa.
aivan näin mutta jos kumit on kaput ja mäntä pitää saada liikkeelle niin se on aivan sama mitä sinne enää siinävaiheessa laittaa jos tarkoitus on vain saada mäntä liikkeelle ja korjata joskus kunnolla,siinävaiheessa on sama turpooko se risa kumi vai ei,mutta osta nimimerkki 240 seltä hyvät satulat missä kumit ehjät ja ilmaruuvit lähtee auki niin ei tarvitse pelleillä montaa kertaa,p.s oon nähnyt ne satulat!
-
aivan näin mutta jos kumit on kaput ja mäntä pitää saada liikkeelle niin se on aivan sama mitä sinne enää siinävaiheessa laittaa jos tarkoitus on vain saada mäntä liikkeelle ja korjata joskus kunnolla,siinävaiheessa on sama turpooko se risa kumi vai ei,mutta osta nimimerkki 240 seltä hyvät satulat missä kumit ehjät ja ilmaruuvit lähtee auki niin ei tarvitse pelleillä montaa kertaa,p.s oon nähnyt ne satulat!
Niin no siinä vaiheessa sitten on sama mitä sinne laittaa jos uusi kumit ja pesee satulat jne. Mulle pikkuserkku aina tuputtaa noissa jarruhommissa, että kannattais rasvaprässillä kokeilla puristaa ne männät ulos jos on jumissa, kun hänellä passas vanhan corollan satulaan suoraan se prässin letku, kun otti nipan pois päästä, mutta siinä hommassa on sitten kiva siivoaminen.. tosin se tais käyttää rasvan tilalla moottoriöljyä siinä rasvaprässissä. Omista satuloista ammuin männät taivaalle paineilmalla :D :D (tietenkin varovaisuutta noudattaen) Yksi jarrumäntä pyöri lattiaa ja ajoramppia pitkin ulos tallista :D
-
Hain palat, rasvaa ja ruiskun. Ähinän ja kiroilun jälkeen rupes paikat liikehtimään. Tuli kylmä ja pimeä ni päätin jättää loput huomiseen. Yksi kumi on paskana. Kaipa se on jossain vaiheessa satula(t) vaihdettava.
Varaosapuodin hemmo varotteli irrottamasta satuloita, sano et jarruputki ottaa herkästi nokkiinsa. Eipä ne edessä syksyllä mikskään menny. Mut enpäs nyt ainakaan vielä niitä lähe irrottelemaan, laitan huomenna palat kiinni ja kattelen sit miltä meno vaikuttaa. Ei tossa parkkiksella huvita ryhtyä yhtään isompaan remppaan just nyt.
-
Uudet palat kiinni, ei ääntele kummia, ei täristä eikä lämpene ihmeemmin. Näillä mennään kesää kohti et viittii pihalla puuhata. Jarrurasvan spruittailu helpotti kummasti.
Kiitti vinkeistä.
-
Ei kukaan ois törmänny jarrupainesäädin vikaan jarruja ehostaessaan? Eli viimesyksynä tein volgeen jarrurempan jossa liikuttelin palat irti ja "rasvasin" männät ja sillon kaikki otti syyhkäksi hiekalla. Tässä muutama päivä sitten kävin hyvillä mielin leimaa kysymässä konttorilta niin hyppäsi leiman saanti siihe. :nohnoh takaa kuskinpuolen jarru teho 0% >:(. eikun talliin ihmettelemään jarruja ja ilmaamaan niin imurilla imiessä tuli ihan nätisti neste mutta ei ollut vaikutusta. sitten manuaalisesti ilmaamaan ja kun ilmausruuvin löysää niin polin ei painu pohjaan ja neste tulee kusemalla, ei paineella. sitten rupesin jarruputkia avaamaan ja nehän kun on sieltä iisakin ajalta asti ollu kiinni niin ei ne nytkään auvennu >:( eli keulalta asti putkia uusaamaan. Tällä hetkellä ainut päänvaiva on että mik vit... mistä uudet jarrupaine säätimet vai rupeanko suoraan jotain brembon säätimiä ruksaa kiinni :idiot2: vai mitä vitsiä. Paineensäätimet lilluu pensassa tällä hetkellä jos ne hellittäs mutta jos jollain tietoa mistä uudet saisi, olisi se suuri erävoitto tämän ikuisuusprojun kanssa eteenpäi. kiitos. :-*