Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Zska - 03.03.2016, 21:07:11
-
Ajattelin jakaa oman kokemukseni ilmeisen yleisen abs-valon/vian korjaamisen suhteen:
Eli oma autoni on Volvo V70 -00 2.4 125Kw automaatti.
Abs- ja luistonesto- valo syttyivät juuri katsastuksen kynnyksellä. Vikakoodi oli P0500 = speedsensor A luettuna Motonetin parin kympin lukijalla. Abs-valo paloi joka kerta käynnistyksestä asti ja luistonesto syttyi yleensä muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Jännä ilmiö oli tässä välissä kun abs-valo paloi mutta luistonestovalo ei vielä ollut syttynyt niin nopeusmittari näytti reilusti alakanttiin. Kun luistonesto syttyi niin samalla nopeusmittari palautui näyttämään oikeaa nopeutta. Usean foorumin läpi kahlattuani olin vakuuttunut että vika johtuu Abs-moduulista ja sen huonoista juotoksista. Motonetistä E5 torx hylsy ja boksi irti, helppo homma. Boksin avaaminen ei tarinoiden mukaan ihan helpoin tehtävä ole. Päädyin ruuvaamaan boksin kiinnitysreiistään työpöytään kiinni (vaatii juuri sopivan kokoiset ruuvin kannat että kansi mahtuu nousemaan) ja väänsin isolla talttapäisellä meisselillä kannen hiljalleen sivu kerrallaan auki. Aikaa tähän kului noin 5min. Selvääkin selvempiä kylmä/murtuneita juotoksiahan sieltä löytyi. Tässä kohtaa päätin ottaa varmanpäälle ja vein boksin elektroniikka korjaajalle juotettavaksi (20€). Boksi parin tunnin päästä takaisin autossa kiinni ja toiveikas startti... tana... samat valot edelleen :-\
Well...auto oli menossa liikkeeseen öljynvaihtoon ja pyysin lukemaan korjaamon kalustolla vikakoodit. Noutaessani auton sain kuulla että Abs boksi ei vastaa eikä siitä siis pysty koodeja lukemaan. Empaattisen ilmeen kera sain kuulla että hommaa vaan suosiolla uusi boksi. Kiitin vinkistä enkä tilannut uutta huoltoaikaa.
Jostain muistin lukeneeni että abs anturit pystyy mittaamaan...jotain 900-1300 ohmia pitäisi kuulemma näyttää.
No minäpä aloin mittaamaan, mutta ei muuten anna kyllä ohmi-puolelta sitten niin minkään valtakunnan arvoja miltään abs-anturilta. Laatikon nopeus anturilta kylläkin.
Nooh... päätin alkaa testaamaan, nollasin vikakoodit, otin vikakoodin mukaisen laatikon nopeusanturi a.n = VSS-anturin? liittimen irti ja lähdin kojeajolle. Samat valot taulussa kun ennenkin mutta vaihteisto vaihtoi ihan päin mäntyä.
Nopeusanturi takaisin kiinni ja kuskin puolen anturi irti, vikakoodin nollaus ja ajolle. Samat valot edelleen mutta nopeusmittari ei hievahtanutkaan.
Anturi takaisin kiinni ja hantin puoli irti, vikakoodin nollaus ja taas ajolle. Samat valot taulussa, vaihtaa normaalisti, nopeusmittari toimii eli anturin irrottamisella ei ollut mitään vaikutusta.
Ahaa momentum. :2funny:
Tämä ei ole Motonetin mainos enkä kyseiseen firmaan ole mitenkään sidoksissa mutta sen kun sopivasti paikkakunnalla on niin hain sieltä uuden abs-anturin 69,90 ja asensin paikalleen. Vikakoodien nollaus, 20 metriä ajoa ja kaikki vikavalot sammuivat :o
Eli vinkkini kaikille ketkä samojen ongelmien kanssa painitte:
Abs-boksi kannattaa juotattaa kuntoon. Jos siellä on huonoja juotoksia ette tule ongelmista pääsemään eroon ilman sen korjaamista. Abs-kehät kannattaa puhdistaa aina kun rengas sopivasti irti on. Irrottamalla antureita yksi kerrallaan voitte haarukoida viallista anturia.
Kiitos hienosta foorumista! Olen täältä monet vinkit käynyt poimimassa.
-
Jostain muistin lukeneeni että abs anturit pystyy mittaamaan...jotain 900-1300 ohmia pitäisi kuulemma näyttää.
No minäpä aloin mittaamaan, mutta ei muuten anna kyllä ohmi-puolelta sitten niin minkään valtakunnan arvoja miltään abs-anturilta. Laatikon nopeus anturilta kylläkin.
Hyvin lähelle 1000ohm on normaalisti ABS-anturien vastusarvo. 900-1300 on oikea alue, pääasiassa mitatut ovat olleet 950-1100ohm. Mittausvirhe tms. jos ei ole miltään pyöräanturilta arvoja saanut. Myös yleismittarin pienimmällä tasavirtamittausasteikolla pitää näkyä jännitevaihtelua pyörää rauhallisesti pyörittäessä.
-
Jep, niin ne muutkin väittää. Sähköalan koulutuksenkin olen saanut joten mielestäni osaan kyllä resistanssin mitata.
Ainoa millä jonkin arvon yleismittariin sain oli diodipuolella 0,7v. Saman arvon antoi myös rikkinäisestä anturista.
Mittaus vielä varmennettu toisella mittarilla.
-
Skooppaavat anturit niin turha sinne on perus yleismittaria tökkiä.. Vanhemmissa toimis resistanssimittaus toki.
-
Joo vuosimalli meni ohi sujuvasti. Loppupään malleja ei tosiaan voi mitata samalla tavalla kuin vanhempia. Vastusmittauksella saa lukeman johdot toisinpäin, mutta toisinpäin ei.
-
Mun talvipirssissä syttyy ajoittain (V70 -97 125kw at) abs-vikavalo, mut ei näytä sitten mitään valtakunnan koodia! Olen edellisten V70/850 tavoin tapellut näiden absi vikojen kanssa ja olen ne aina pystynyt lukemaan halvalla kiinat abd-lukijalla tai helkkarin kalliilla bsr-lukijalla. Mut nyt vian ollessa päällä, ei koodin koodia >:(
Valo voi sammua siten, että pysähtyy, sammuttaa auton ja odottaa 10s. ja käynnistää ja kun lähtee liikkeelle ja saavuttaa 30km/h niin valo sammuu tässä kohtaa 99% varmuudella, mut voi syttyä 1km päästä tai 1000km päästä.
Absit toimii normaalisti silloinkun vikavalo ei pala.
Tämäkin absi ongelma alkoi jarrunesteiden vaihdon jälkeen n. 8kk sitten, onko tällä asialla merkitystä??
Mut valon pystyy tosiaan sammuttaan sammuttamalla auto ja lähtee liikkeelle. Mitähän tuolla on vialla??
-
Minä lähtisin juotattamaan ABS moduulin ensin kuntoon. Ne kylmäjoutokset / murtuteet juotokset eivät ole mikään satunnainen vika netistä löytyvien tarinoiden perusteella.
Hyviä ohjeita korjaamiseen löytyy googlettamalla kuvien/videoiden kera.
Voin laittaa kuvia omastani niin näet mistä on kyse.
-
Mun 2000 vuoden matolaatikossa syttyi abs- valo jarruvaroitusvalo check engine ja tracs. Satunnaisesti meni vaihdelaatikko talviasentoon.
Vikakoodin lukija ilmoitti että vasen etu anturi olisi viallinen.
Luettuani viestejä ajattelin alistua kohtalooni ja kävin ostamassa E5 hylsyn.
Päätin kuitenkin irroittaa anturin ja kokeilla elinluovuttajasta irroitettua anturia.
Anturi irti, samalla tarkistin kehän. Siinä olikin kivi kahden hampaan välissä.
Anturi oli siisti mutta vertasin sitä siihen toiseen, eikä sen pinnassa mitään uraa ollut. ELK
No anturi kiinni ja vikakoodeja nollaamaan. Valot samuivat eivätkä sen koommin ole syttyneet.
Taidan antaa E5 hylsyn olla työkalupakissa, ja toivon etten tarvitse sitä. ::)
Ilmeisesti anturin pinnassa ei kuulunut olla reilun millin syvää uraa.
-
Tässä näitä lupaamiani kuvia ABS-Moduulistani
(http://s27.postimg.org/qn546xe9b/Still0000.jpg) (http://postimg.org/image/qn546xe9b/)
(http://s27.postimg.org/6r94rdx7z/Still0001.jpg) (http://postimg.org/image/6r94rdx7z/)
(http://s27.postimg.org/gecn13q7j/Still0002.jpg) (http://postimg.org/image/gecn13q7j/)
-
Mun talvipirssissä syttyy ajoittain (V70 -97 125kw at) abs-vikavalo, mut ei näytä sitten mitään valtakunnan koodia! Olen edellisten V70/850 tavoin tapellut näiden absi vikojen kanssa ja olen ne aina pystynyt lukemaan halvalla kiinat abd-lukijalla tai helkkarin kalliilla bsr-lukijalla. Mut nyt vian ollessa päällä, ei koodin koodia >:(
Valo voi sammua siten, että pysähtyy, sammuttaa auton ja odottaa 10s. ja käynnistää ja kun lähtee liikkeelle ja saavuttaa 30km/h niin valo sammuu tässä kohtaa 99% varmuudella, mut voi syttyä 1km päästä tai 1000km päästä.
Absit toimii normaalisti silloinkun vikavalo ei pala.
Tämäkin absi ongelma alkoi jarrunesteiden vaihdon jälkeen n. 8kk sitten, onko tällä asialla merkitystä??
Mut valon pystyy tosiaan sammuttaan sammuttamalla auto ja lähtee liikkeelle. Mitähän tuolla on vialla??
Käytä niitä jarruja kunnolla ainakin yhdellä ajokerralla. Itselle tuli vikakooditon ongelma omaan korjattuun abs boksiin kun tein remonttia ekoilla plussa-miinus keleillä. Joku mekaanisesti jumiutuva osa venttiili? niin ei osaa sanoa sitä..
-
Käytä niitä jarruja kunnolla ainakin yhdellä ajokerralla. Itselle tuli vikakooditon ongelma omaan korjattuun abs boksiin kun tein remonttia ekoilla plussa-miinus keleillä. Joku mekaanisesti jumiutuva osa venttiili? niin ei osaa sanoa sitä..
Voi sanoo, et jos joku jarruttelee kunnolla usein, niin se olen minä. Tiedän kans et abs järjestelmä täytyy aika ajoin herätellä ettei jumitu ja tässä tapauksessa mikään ei varmasti jumita.
Täytyy juotella tuo boxi.
Olisi jo neljäs boxi minkä juotan, mut tälläinen vikokooditon ongelma on ensimmäinen mulla :-\
-
Voi sanoo, et jos joku jarruttelee kunnolla usein, niin se olen minä. Tiedän kans et abs järjestelmä täytyy aika ajoin herätellä ettei jumitu ja tässä tapauksessa mikään ei varmasti jumita.
Täytyy juotella tuo boxi.
Olisi jo neljäs boxi minkä juotan, mut tälläinen vikokooditon ongelma on ensimmäinen mulla :-\
Mittaristo vika?
Tiedän tapauksen 850 sarjasta, valo paloi mittaristossa ja mitä muuta aiheutti, ei ole tietoa.
Korjaus sinisellä olisi maksanut 650e. veivät johonkin autosähkärille korjattavaksi.
-
Mittaristo vika?
Tiedän tapauksen 850 sarjasta, valo paloi mittaristossa ja mitä muuta aiheutti, ei ole tietoa.
Korjaus sinisellä olisi maksanut 650e. veivät johonkin autosähkärille korjattavaksi.
Voiko mittaristovika estää välillä abseja toimimasta ???
Nyt kuulostaa jännältä. Voisin olettaa et can-väylällisissä (-99) lähtien voisi ollakkin tälläistä vikaa, mut -97 en usko, sillä absit toimii vaikka jos ajais ilman mittaristoa, olen kokeillut joskus ::)
-
Juotosvikaiselle boksille ääni täältä.
-
.
-
Yks vaihtoehto on tietysti korjata vaikka se boksi ensin, sitten pumpun remontti, jos ei auta.
Vikakoodit olis kiva ylläri. :)