Ajattelin jakaa oman kokemukseni ilmeisen yleisen abs-valon/vian korjaamisen suhteen:
Eli oma autoni on Volvo V70 -00 2.4 125Kw automaatti.
Abs- ja luistonesto- valo syttyivät juuri katsastuksen kynnyksellä. Vikakoodi oli P0500 = speedsensor A luettuna Motonetin parin kympin lukijalla. Abs-valo paloi joka kerta käynnistyksestä asti ja luistonesto syttyi yleensä muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Jännä ilmiö oli tässä välissä kun abs-valo paloi mutta luistonestovalo ei vielä ollut syttynyt niin nopeusmittari näytti reilusti alakanttiin. Kun luistonesto syttyi niin samalla nopeusmittari palautui näyttämään oikeaa nopeutta. Usean foorumin läpi kahlattuani olin vakuuttunut että vika johtuu Abs-moduulista ja sen huonoista juotoksista. Motonetistä E5 torx hylsy ja boksi irti, helppo homma. Boksin avaaminen ei tarinoiden mukaan ihan helpoin tehtävä ole. Päädyin ruuvaamaan boksin kiinnitysreiistään työpöytään kiinni (vaatii juuri sopivan kokoiset ruuvin kannat että kansi mahtuu nousemaan) ja väänsin isolla talttapäisellä meisselillä kannen hiljalleen sivu kerrallaan auki. Aikaa tähän kului noin 5min. Selvääkin selvempiä kylmä/murtuneita juotoksiahan sieltä löytyi. Tässä kohtaa päätin ottaa varmanpäälle ja vein boksin elektroniikka korjaajalle juotettavaksi (20€). Boksi parin tunnin päästä takaisin autossa kiinni ja toiveikas startti... tana... samat valot edelleen

Well...auto oli menossa liikkeeseen öljynvaihtoon ja pyysin lukemaan korjaamon kalustolla vikakoodit. Noutaessani auton sain kuulla että Abs boksi ei vastaa eikä siitä siis pysty koodeja lukemaan. Empaattisen ilmeen kera sain kuulla että hommaa vaan suosiolla uusi boksi. Kiitin vinkistä enkä tilannut uutta huoltoaikaa.
Jostain muistin lukeneeni että abs anturit pystyy mittaamaan...jotain 900-1300 ohmia pitäisi kuulemma näyttää.
No minäpä aloin mittaamaan, mutta ei muuten anna kyllä ohmi-puolelta sitten niin minkään valtakunnan arvoja miltään abs-anturilta. Laatikon nopeus anturilta kylläkin.
Nooh... päätin alkaa testaamaan, nollasin vikakoodit, otin vikakoodin mukaisen laatikon nopeusanturi a.n = VSS-anturin? liittimen irti ja lähdin kojeajolle. Samat valot taulussa kun ennenkin mutta vaihteisto vaihtoi ihan päin mäntyä.
Nopeusanturi takaisin kiinni ja kuskin puolen anturi irti, vikakoodin nollaus ja ajolle. Samat valot edelleen mutta nopeusmittari ei hievahtanutkaan.
Anturi takaisin kiinni ja hantin puoli irti, vikakoodin nollaus ja taas ajolle. Samat valot taulussa, vaihtaa normaalisti, nopeusmittari toimii eli anturin irrottamisella ei ollut mitään vaikutusta.
Ahaa momentum.

Tämä ei ole Motonetin mainos enkä kyseiseen firmaan ole mitenkään sidoksissa mutta sen kun sopivasti paikkakunnalla on niin hain sieltä uuden abs-anturin 69,90 ja asensin paikalleen. Vikakoodien nollaus, 20 metriä ajoa ja kaikki vikavalot sammuivat

Eli vinkkini kaikille ketkä samojen ongelmien kanssa painitte:
Abs-boksi kannattaa juotattaa kuntoon. Jos siellä on huonoja juotoksia ette tule ongelmista pääsemään eroon ilman sen korjaamista. Abs-kehät kannattaa puhdistaa aina kun rengas sopivasti irti on. Irrottamalla antureita yksi kerrallaan voitte haarukoida viallista anturia.
Kiitos hienosta foorumista! Olen täältä monet vinkit käynyt poimimassa.