Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kanis187 - 08.03.2016, 13:40:55
-
Ahdot karkaa liian ylös kiihdyttäessä lappu lattiassa, kasvaisi varmaan moottorin hajoamiseen asti vakiokello kiinni tällä hetkellä kun 1bar kello alkoi vuotamaan. Muuten auto toimii hyvin ja käy hienosti, sapettaa vain kun ei uskalla kovaa ajaa.
Auto muuten vakio lukuunottamatta 3" rööriä ja lastuja.
Aiemmin tyhjäkäynti putosi noin 500rpm asti ja hyppi hetken, korjaantui kun otin bypassin kalvon irti ja pistin uudelleen paikalleen, taisi olla vähän löysällä ja itki ilmaa.
Kompressorin ja kellon välisessä letkussa ei ainakaan tukosta tai vuotoa ollut.
Mistä lähtisi vikaa paikantamaan? Mitkä ovat tyypillisimmät vuotokohdat tms?
-
Tarkista että kellon ja kompressorin ohjausletkun nipat ovat auki.
Hukkaportin tanko irti, kello alkanut vuotaa tai tanko väärin säädetty..
Kokeile käsin saatko hukkaportin liikkumaan tangosta.
-
Tarkista että kellon ja kompressorin ohjausletkun nipat ovat auki.
Hukkaportin tanko irti, kello alkanut vuotaa tai tanko väärin säädetty..
Kokeile käsin saatko hukkaportin liikkumaan tangosta.
Tanko paikallaan, saa liikutettua reilu sentin vaikeassa paikassa kun on. Kelloon puhaltaessa ilma ei pakene, kompressorin letkuun puhaltaessa ilmaa menee läpi.
Voisiko jossain imusarjan nipoissa oleva tukos aiheuttaa tämmöisiä ongelmia? Voiko ahdin olla paskana?
-
Jos tukos on kompuran nipassa, niin joo. Imusarjan paine vaikuttaa vain bypassiin. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin rikkinäinen kellon kalvo, rikkinäinen nippa tai letku kompurasta kellolle, tai hukkaportti ei avaudu tarpeeksi (jumissa tai liian pieni liikerata).
-
Jos tukos on kompuran nipassa, niin joo. Imusarjan paine vaikuttaa vain bypassiin. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja kuin rikkinäinen kellon kalvo, rikkinäinen nippa tai letku kompurasta kellolle, tai hukkaportti ei avaudu tarpeeksi (jumissa tai liian pieni liikerata).
Hassu juttu kun kaikki em. toimii. Vaihdoin uuden letkunkin tuohon väliin. Kokeilin vielä ohuella metallitikulla kaikki nipat että ei ole mitään moskaa. Kahdella eri hukkaportilla sama ongelma, johan nyt on pulma. :(
-
Siis kahdella kellolla?.
Kato nyt että se läppä aukeaa kunnolla. Sen pitäs kuitenkin liikkua vapaasti ilman kelloa, niin paljon että varsi kääntyy n 90°
-
Hukkiksen kellon tanko irti läpän akselista ja ajamaan. Ehjä ahdin/toimiva hukkaportti ei tässä tilanteessa ahda pätkääkään.
-
Ahtaa! Mutta 0.2 bar oli 5000rpm :D
Aika usein sokka syöpyy ja tanko irtoaa läpästä itsestään. Jos tanko irti ahtaa niin pakopesää tutkimaan
-
Ahtaa! Mutta 0.2 bar oli 5000rpm :D
Mä jotenki arvasin että tää tulee esille :D
-
Joo täytyy katsoa huomenna yllä mainitut asiat. Vaihdoin sokan viikko sitten, se tuskin on tippunut. Kuitenkin jos tasakaasulla ajaa vaikka 0.3bar pysyy siinä hyvin eikä loiki mihinkään suuntaan, sittenkun lyö kaasun pohjaan niin kierrosten noustessa loppua ei näy.
-
Joo ajelin hukkaportinkellon tanko irti ei ahda lainkaan. Hukkaportti aukeaa sen 90 astetta käsin räpeltäessä. Joku ritinä kojelaudan sisältä kuulunut kun on tuo ahtojen karkailu ongelmakin ollut, vahvistui huomattavasti kun otti tangon pois käytöstä, kuinka tämä voisi liittyä asiaan?
-
Hukkaportin ohjauksen paine karkaa siis johonkin, tai sitä ei ole. Jos kerran ilma tankoa toimii noin, ja tanko kiinni ahtaa liikaa...
-
Hukkaportin ohjauksen paine karkaa siis johonkin, tai sitä ei ole. Jos kerran ilma tankoa toimii noin, ja tanko kiinni ahtaa liikaa...
Kun ahtaa pikkukierroksilla vaikka 2800rpm niin paine tasakaasulla pysyy samana, sittenkun polkasee nii kohoaa aina taivaisiin asti. Eli vuoto tms tulee aktiiviseksi vasta kun kierroksia on enempi (täysin samanlainen vakiokellolla, sekä 1bar). Voiko kompurassa olla jotain vikaa jos tätä ohjausnippaa ei lasketa? Kun nippaan puhaltaa niin ei tunnu samalta kun tyhjään letkuun puhaltaisi vaan vähän siltä väliltä. Vaikuttaako ohjausletkun tyyppi? Tämänhetkinen letku on erittäin nafti 4mm perus kumiletku.
Alkaa kyllä menemään sormet suuhun tän ropleeman kanssa.
-
Ei voi johtua kompurasta. Jos paineet kohoaa heti ja nopeasti kun painat kaasun pohjaan, niin kellon ohjaus vuotaa (tai hukkaportti pahasti jumissa). Jos portti rajoittaa hieman vain niin asetettu paine pysyy pienilöä kierroksilla ja hiipii hiljaa ylös kierrosten noustessa. 4mm letku pitäisi kyllä riittää ihan hyvin.
-
Itsellä täysin sama vika korjaantui vakio DP:llä
-
Itsellä täysin sama vika korjaantui vakio DP:llä
Olin intissä ja auto seisoi sen 6kk, sitten tuli liukkaat ei päässyt polkemaan/tajunnut testata paineen nousua sieltä päästyäni joulukuussa, tammikuussa sitten vaihdoin ton putkiston, 3" kl racing downpipe on.
Mikähän siinä isommassa dpssä sen aiheuttaa? Vähän surettaisi ruveta vaihtamaan vakiota tuon tilalle.
-
Mikähän siinä isommassa dpssä sen aiheuttaa? Vähän surettaisi ruveta vaihtamaan vakiota tuon tilalle.
Niin, jotain raketti tiedettä pako virtauksista tms... en tiedä
Lopullisen korjauksen tein sitten ahtimen vaihdolla isompaan. :)
Eli 13c tai DP vaihtoon.
-
Niin, jotain raketti tiedettä pako virtauksista tms... en tiedä
Lopullisen korjauksen tein sitten ahtimen vaihdolla isompaan. :)
Eli 13c tai DP vaihtoon.
No perkele, vaan kun pitäis sitten uusia kuureli, suuttimet, imm, lastu. Unless.. 19t ja vetoja kunnes jotain antautuu. :D
Vois kokeilla vielä kiristellä sitä laippaa dpstä on vähän vinossa ehkä, täytyy varmaan tunkee tennispallo sinne katin eteen kaniin eipä virtais enää. :D
-
Tän vaivan kanssa tullu itsekin ihmeteltyä. Oireet alkoi kun poistin vakiokatin ja vaihdoin putkiston, oire häviää kun pistää katin takaisin. Siihen tulokseen on tultu, kuten edellä jo arveltiin, että tuon pienen mitsun hukkaportin kyky rajoittaa ei riitä näin ison koneen höngälle jos mitään pullonkauloja on avarrettu putkistossa. :idiot2: Iloisesti tosiaan on punarajalla jo siellä 1 barin seutuvilla vakiokellolla... :o
-
Kuinkas noiden 15g, 16t, 18t, 19t ahtimien hukkaportit pelittää? Vituttais ostaa isompi ja kohdata joskus tulevaisuudessa samanlainen ongelma..
-
Kuinkas noiden 15g, 16t, 18t, 19t ahtimien hukkaportit pelittää? Vituttais ostaa isompi ja kohdata joskus tulevaisuudessa samanlainen ongelma..
Tää kiinnostais muakin... Vois kuvitella ettei se vaikutus ainakaan vähene jos samankokoisen pakopesän kaverina on isompi kompura. ???
-
Ihan yksilöitä nämä kamppeet näköjään, yleensä putkiston muutokset ei vaikuta kuin ehkä +0.1 bar, kun joillakin ahtaa taas yli säädetyn.
Omaan kun tehtiin uus putkisto, 3"dp ja takapenkin alta loput 2,5", oli vielä ilman kattia reilun puoli vuotta, nyt kiinni 200cel kat.
Ei mitään ahto ongelmia missään välissä, 0.5 ja 0.8bar kello ja rajapaineventtiili noin 1bar ei piikkejä.
Aluksi oli alkuperäinen 13C ja nyt 19T.
-
Ongelma on hukkiksen reikä. Pikkujuttu vähän isontaa ja samalla voi muutenkin vähän virtauksia parantaa, esim. downpipeen menevä reikä pari-kolme milliä isommaksi.
Isompi pakopesä tarkoittaa isompi hukkiksen reikä mutta aina on varaa isontaa.
-
Ongelma on hukkiksen reikä. Pikkujuttu vähän isontaa ja samalla voi muutenkin vähän virtauksia parantaa, esim. downpipeen menevä reikä pari-kolme milliä isommaksi.
Isompi pakopesä tarkoittaa isompi hukkiksen reikä mutta aina on varaa isontaa.
Näin on!
Itselläkin auttoi hukkaportin reiän kairaaminen. Ahtimena on 16t-7.
Sieltä vaan surutta tavaraa pois ;D
-
Joo, täytyy kattoa sittenkun löytyy semmonen suoraan sopiva ahdin seiskapesällä, jos on samaa oiretta, pystyy kuitenkin ajamaan pl. täyskaasulla ihan normaalisti.