Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Rämpytin - 31.03.2016, 15:25:25
-
Terve taas :) Elikkä 960 farmarin kulutusta nyt parina tankillisella ihmetelly ja todennu että vikaa autossa on pakko vieläkin olla. Kulutus seka-ajossa (25km suunta -> 30% kaupunkia 70% maantietä) on n. 13-14L/100km (tripillä mitattu n. 300km ajo ja tankki täyteen). Kaasujalka on kevyt ja ahtoja ei juuri käytetä em. syystä..
2 litrane 16v turbo 8,2:1 rutuilla. Vakio. M46+1041 perä 3.73 välityksellä
Omamassa 1520kg
Lambda, bensanpaineensäädin ja tulpat uusittu. <10tkm sisään bensafiltteri.
Lastu: vakio Tonin tekemä
2.5" putkisto (ilman kattia), turbo huollettu n. 15tkm sitten edellisen omistajan toimesta.
Ei vikakoodeja.
Päästöt (katilla):
Joutokäynti Kierroksilla
CO: 0 CO: 0,03
HC: 3 HC: 28
CO2: 13,90 CO2: 14,60
O2: 1,41 O2: 0,28
Lambda: 1,01
Pako- tai imupuolen tiivisteitä en ole vielä käynyt lävitse koska en kuule ainakaan sutsutusta ja tyhjäkäynti on tasaista.
Suuttimet?
Ketuttaa aivan mielettömästi jos tälläinen syö enemmän kuin mikä tahansa vakio b230ft 940.... Ei perse kestä kohta pitää jos kulutusta ei saa tippumaan 10 nurkille...
Aikaa tutkimuksiin on sillä n. 500km ajettu uusi sachsin kytkin räjähti tuos eilen niin auto on (taas) pois liikenteestä (valuvikainen pakko olla, 1. vaihteella kuminpolttoa ja kytkin pohjaan kakkoselle vaihto luisto ja irrotus kateissa, syy: paineasetelma 3:ssa palassa ja revenny kiinnitysnastojen kohdalta)
-
Jos muuten kunnossa lähtisin lastusta liikkeelle.
-
Sama täällä. Tonin lastu ei välttämättä ole se taloudellisin.
-
Okei... no pyysin kyllä sitä silloin tekemään vakio -950 softan koska autossa oli edellisen omistajan jäljiltä joku virilastu niin. Pitäisi olla vakio.
Edit: Sen verta nyt tuli funtsittua tätä hommaa ja näin sen täytyy olla.
Eli tämä LH -järjestelmähän nyt toimii niin, että se haluaa pitää seos SUHTEEN eli lambdan lähellä 1 oli tilanne mikä tahansa (jos nyt kumminkin siitä lähdetään että järjestelmä on closed loop tilassa eli lambda säätö on käytössä).
Mutta tämä järjestelmä ei ilmoita vikana sitä, että polttoaineenkulutus kasvaa syystä tai toisesta. Ilman pääsyä tietokoneen sisälle en osaa itse ainakaan sanoa minkämoinen lambda korjaus on meneillään.
Esim. suuttimen ollessa hieman tukossa, lambda-anturi haistaa laihan seoksen ja rikastaa jokaista suutinta lambdakorjausarvolla jotta seos SUHDE olisi jälleen oikea.
Uskon, että jostain on jotaki hajalla, jolloin kone saa bensan ja ilman seosta liikaa todelliseen tarpeeseen nähden, ja seossuhde korjaantuu lambda korjauksella... mahdollista? Siispä tutkimaan....
-
Korkeammalla ahtopaineella saa enemmän ilmaa koneeseen, ja jos bensaa työnnetään koneeseen ilmamäärän mukaisesti niin...
-
.... Niin luultavasti kulutus nousee. Ongelmahan on se, että liikaa se syö silti ajaako alipainealueella 0.4-0.6bar vai toisen tankillisen vähän erilaisella ajotyylillä. Suuttimet käyn testaamas koululla ja pesemäs ultralla kun tilaisuus näyttäytyy. Myös pakosarjan tiivari tulee vaihtumaan vuoti tai ei, alkaa järki loppua tän bensaklemaattorin kaa. Syö enemmän ku bemari tai lexus :idiot2:
-
Vakio moottorinohjaus takasi paikoilleen. Eli lastu vaihtoon ja vakio tilalle.
Jos kulutus ei laske on imu tai pakovuotoja
-
Vakio moottorinohjaus takasi paikoilleen. Eli lastu vaihtoon ja vakio tilalle.
Vakio ohjelmahan siinä on:
Okei... no pyysin kyllä sitä silloin tekemään vakio -950 softan koska autossa oli edellisen omistajan jäljiltä joku virilastu niin. Pitäisi olla vakio.
-
Sen verta apua tuosta laajakaista lampaadasta tulee olemaan, että pakko se on korjauttaa.
Eli autossa oli asennettuna PLX mittari (joka on huoltovihkon mukaan kertaalleen vaihdettu!), ja anturi, josta lämmitysvastus ainakin hajalla. Mittari yleensä näyttää 14.6-14.7, 15.0-15.4 (ei muutu matka-ajon aikana) ja joskus liikennevaloissa sekoili ja näytti 18-19, LEAN/AIR vaikka auto kävi aivan normisti ::)
Nyt pitäisi siis uutta anturia ostella, mutta ei ole mitään ideaa onko autossa gen2 plx systeemit ja bosch lsu 4.2 anturi vaiko uudempi (parempi) 4.9? Ja jos mittaritaulu on vaihdettu toimiiko (ymmärtääkö) se vanhaa boksia, kumminkin plx on ympänny noihin kaikkee toimintoja.
Mittarissa ei ole gen4 tyypillisiä ominaisuuksia, siitä pystyy kattomaan vaan AFR lukeman ja jonku käyrän kuinka afr on vaihdellu. Eli ei ole anturin elinikä % tietoa yms.
Eli osaako kukaan sanoa onko tämä 4.2 vai 4.9? Liitin näyttää olevan 4.9 mut miten se voi toimia jos järjestelmä on luultavasti gen 2?
Liittimessä on noita paistoleima rinkuloita joita en osaa lukea, muutaku ton viisarin/ympyrän keskellä on 12 eli 2012?
(http://i.imgur.com/XMkbAKm.jpg)
Mittaritaulu on tuommoone:
(http://s7d4.scene7.com/is/image/Turn5/T525501)
Edit: nyt tais löytyy justiin samanlainen -> http://www.plxdevices.co.uk/product/Accessories/Wideband-AFR/PLX-0043/BoschO2typeA/Bosch-Wideband-Oxygen-Sensor-Type-A
Mutta sitäpä ei oo enää saatavilla.
Edit2: Anturi pistetty tilaukseen sporttiautolta.
-
Edit: Sen verta nyt tuli funtsittua tätä hommaa ja näin sen täytyy olla.
Eli tämä LH -järjestelmähän nyt toimii niin, että se haluaa pitää seos SUHTEEN eli lambdan lähellä 1 oli tilanne mikä tahansa (jos nyt kumminkin siitä lähdetään että järjestelmä on closed loop tilassa eli lambda säätö on käytössä).
Mutta tämä järjestelmä ei ilmoita vikana sitä, että polttoaineenkulutus kasvaa syystä tai toisesta. Ilman pääsyä tietokoneen sisälle en osaa itse ainakaan sanoa minkämoinen lambda korjaus on meneillään.
Esim. suuttimen ollessa hieman tukossa, lambda-anturi haistaa laihan seoksen ja rikastaa jokaista suutinta lambdakorjausarvolla jotta seos SUHDE olisi jälleen oikea.
Uskon, että jostain on jotaki hajalla, jolloin kone saa bensan ja ilman seosta liikaa todelliseen tarpeeseen nähden, ja seossuhde korjaantuu lambda korjauksella... mahdollista? Siispä tutkimaan....
LH haluaa pitään lambda arvon 1 vain säädetyissä tilanteissa, jollaisia eivät ole, riittävä kiihdytys, riittävän korkea kuorma, säädetty kuorma/RPM tilanne jne.
Pintakaasulla lambda 1 on se mitä LH on säädetty hakemaan, ellei LH:ta ole toisin säädetty tekemään.
Polttoaineenkulutus nousee usein anturivikojen vuoksi (lämpöanturi/IMMu/Lambda), vaikka antureiden tietojen ristiriita ei vikarajoja ylittäisikään. Erilaisista ilmavuodoista puhumattakaan.
Mekaaniset viat ovat oma lukunsa polttoaineen puolesta (suuttimet/polttoaineenpaineensäädin eivät toimi oikein), mitkä ovat suoraan LH:n havaintokyvyn ulkopuolella.
Itse tutkisin perusasioita hyvin tarkasti jos lastut ja ahdot ovat vakioita varmuudella!
-
Kiitän diagnostiikkaa tukevasta vastauksesta P>
Tilanne tällä hetkellä:
- Suuttimet testattu koulussa -> täydellinen kuvio, täysin tasainen suihkutus ja eikä vuoda. Suodattimet vaihdettu suuttimiin + o-renkaat.
- Bosch LSU 4.2 anturi saapunut, tällä haetaan ja ajetaan se vika pihalle. Jos lambda heittelee (toivonmukaan) tasakaasulla päästellessä, niin voi helpottua ja sanoa että kyllä sitä vikaa autossa löytyypi.
Kytkintä odotellessa.... M46 purettu&kasattu ja vaihdettu vaihtolaatikosta pääakseli oman laatikon huonojen synkrojen takia.
-
onko lambda bosch original? omaan oli laitettu delphin tarvike, ei pelannu huonostikaan ja aiheutti kovan kulutuksen ja muuta ongelmaa, lh ei toimi tarvike lambdoilla oikein.
-
Bosch 0 280 003 957 ompi happianturi (alkuperäne oli lyhyemmällä piuhalla 090 loppuinen mutta ei niillä kai väliä, kunhan tyyppi on oikea?).
B-paineensäädin on kans uusittu alkuperäne 0 280 160 294, näillä korjaantui alkujaan auton ostokunto, jolloin auto söi luokkaa 25L/100km V:>
-
Noniin, uus sachsin kytkin on taas kiinni :) en tiedä viittiikö testata kestääkö kumin sulattamista :idiot2:
Itse aiheeseen:
Eli nyt heitin tuommoisen pienen testilenkin kun plx toimii. Seossuhde oli tasakaasulla ajettaessa 14.5-14.7 suurinpiirtein reikäreikä, mutta se kävi n. 5 sekunnin välein 15.3, eli laihemmalla. Välillä 14.3
Kiihdytyksessä seossuhde oli n. 13-14 luokkaa ja kaasu pitemmän aikaa pohjas oli 11-12 korvilla.
Pystyykö tästä sanomaan mitään, kuulostaa normaalilta? Brakecleanerii suihuttelin muttei käynnissä omaan korvaan havaittavaa muutosta.
Ja on varmaan normaalia kuulla turbon suihutus kun kiihdyttää ahdot tapis? Ei ainakaan laihalla käyny nii ei se varmaa vuodakkaa.
Jarrupoljinta poljettaessa pohjaan mittari näyttää 16-17 eli laihalle, pitäisi mun mielestä näyttää rikasta seosta kun ilma imusarjasta vähenee?
Ajan yhden 100km maantielenkin tässä lähiaikoina ja sitten koulun väliä sahaan 200km ja täytän tankin uudestaan piripintaan samalla asemalla. Äsköisellä tankilla kulutus oli 311km ja 37L eli 11.8L/100km. (Ehkä tätä edellisessä tankillisella auto on ollut vinossa bensa-asemalla tms)
Kesärenkaat vielä ruuvaan välikelin renkaiden tilalle jotta päästään todellisiin lukemiin.
Videota tyhjäkäynniltä.
https://www.youtube.com/watch?v=uMYfXZ9lkWs&feature=youtu.be
Edit: kylmänä kun käynnistää niin afr on aika lailla 10 tyhjäkäynnillä, kunnes moottori lämpenee n. 65c jolloin lambdasäätö astuu peliin? Tämän jopa voi haistaa kun ei katti ole kiinni, kuulostaa hieman epänormaalilta. Jos lähtee heti ajamaan niin afr on 12.5, n. 3km matkan jälkeen lämpöviisari on noussu karvan vajaa 1/4 ja sitten siirtynyt closed-looppiin.
Lämpöanturin muistaakseni olen mitannut, mutta pitää vielä boksin päästä tutkia.
-
Kylmä rikastuksethan näissä on yllättävän kauan pelissä. Jos en väärin muista niin jopa 72°C asteeseen asti, toki pienentyen kokoajan lineaarisesti. Siitä johtuu tuo käynnistyessä oleva 10 afr.
-
Ilmahan itse asiassa lisääntyy imusarjassa jarrua pumppaamalla ::).
Nää käy startin jälkeen tyhjää aivan holtittoman sakeella tosi kauan, se on omituisuus eikä sitä ole mahdollista korjata sillä "perus" kylmärikastuksella, ei ole siitä kiinni. Siellä on joku muu kartta, joka ajaa tyyliin puoli minuuttia aivan käsittämättömät määrät keittoa lisää ja laihentaa tasaisesti poispäin, tämä on eri asia kuin se yksinkertainen warmup enrichment asia. Nimittäin käynnistyslämpötila vaikuttaa tilanteeseen esim koneen lämpöjen ollessa +40 korvilla. Jos starttaat +20 niin 40c korvilla kone käy vielä aivan jäätävän sakeella, mutta jos starttaat nollasta niin +40 mennessä rikastusmäärä on jo rauhoittunut. Kannattaa myös huomata, että se on absoluuttiarvoinen lisäys (tai jotenkin kääntäen verrannollinen kuormaan ainakin), sillä vähänkin kuormaa niin seos laihenee reilusti.
Toi rikastusmäärä rauhottuu reilusti kun lähtee vaan ajamaan, tyhjäkäynnillä laitteet saa käydä varmaan 5 min ennenkon nousee lambdasäädölle, mutta esim mun auto nousee ajossa lambdasäädölle sillai että käymään, vyö kiinni, ruudusta poies, 50m parkiksen poikki kruisinkia, 50m tienpätkä ja "valtaväylälle" niin sinne kiihyttäessä kakkosella hamuaa jo lambda 1 kohti ja kolmosella ehtii tarttua säädölle.
Jos jarrut oikeesti ei laahaa, pakovuotoja ei ole niin haisis sytkäongelmalta tai joltain perustavammalta mekaaniselta jutulta. Mun b234 joka on ahdettu jonkinverran vakiota 204turbon ahdinta isommalla hyrrällä vie alle 13L/100km viinaa 1/3 sekalaista pyörittelyä, 1/3 säätöajelua ja 1/3 maantietä ajellen. Bensaa vei yli puolet säätöajoa ajaen 12 ja hilut, sisältäen n+monta täyskaasuvetoa.
-
Oli hyvä vilkaista pitkästä aikaa tännekkin :)
Joo aivan :D Uutta oppii joka päivä :)
Työmatkaa on nyt tultu ajeltua n. 23km suuntaansa, kaupunkia ei siihen sisälly muutakun ehkä n. 300m verran 8).
Keskikulutus on nyt ollu viime tankillisella 10,56 ja sitä ennen 11,6. Ajotapaa yrittänyt maltintaa, 100km/h pääsääntöisesti, mutta 80km/h aina edes ajon alkuun n. 10km. Vähän ohituksia (malttaisi vain..).
Kaippa se tuo 8,2 puristussuhde vaan on epäsuotuisa tuohon normaaliin ajoon jossa kumminkin mennään -0,6bar alipaineilla. Ja huomioiden tuon laivan paino vrt. karvalakki seiskaan.
376tkm kääntyy pian mittariin ja auto muuten tuntuu pelittävän hyvin, ainut asia mikä jäi askarruttamaan on toi sähköinen ahtopaineensäätö, joka etenkin talvella olisi kiva ollut kunnossa. Rajapaineventtiilillä sain säädettyä vakio 0.8bar ahdot.
* Kaupungissa jos pitäisi ajaa niin alle 14L ei varmana pääsisi. Vetoja kun ottaa niin se vaikuttaa keskikulutukseen aika pitkälle aikaa, ja vetojahan tälläsellä pitää aina välillä koittaa S*