RallyBaron  Samppasport

Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää

  • 16 Vastauksia
  • 7074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« : 31.03.2016, 15:25:25 »
Terve taas  :) Elikkä 960 farmarin kulutusta nyt parina tankillisella ihmetelly ja todennu että vikaa autossa on pakko vieläkin olla. Kulutus seka-ajossa (25km suunta -> 30% kaupunkia 70% maantietä) on n. 13-14L/100km (tripillä mitattu n. 300km ajo ja tankki täyteen). Kaasujalka on kevyt ja ahtoja ei juuri käytetä em. syystä..

2 litrane 16v turbo 8,2:1 rutuilla. Vakio. M46+1041 perä 3.73 välityksellä
Omamassa 1520kg
Lambda, bensanpaineensäädin ja tulpat uusittu. <10tkm sisään bensafiltteri.
Lastu: vakio Tonin tekemä
2.5" putkisto (ilman kattia), turbo huollettu n. 15tkm sitten edellisen omistajan toimesta.
Ei vikakoodeja.

Päästöt (katilla):
Joutokäynti                               Kierroksilla
CO: 0                                        CO: 0,03
HC: 3                                        HC: 28
CO2: 13,90                              CO2: 14,60
O2: 1,41                                   O2: 0,28
                                                 Lambda: 1,01

Pako- tai imupuolen tiivisteitä en ole vielä käynyt lävitse koska en kuule ainakaan sutsutusta ja tyhjäkäynti on tasaista.
Suuttimet?

Ketuttaa aivan mielettömästi jos tälläinen syö enemmän kuin mikä tahansa vakio b230ft 940.... Ei perse kestä kohta pitää jos kulutusta ei saa tippumaan 10 nurkille...

Aikaa tutkimuksiin on sillä n. 500km ajettu uusi sachsin kytkin räjähti tuos eilen niin auto on (taas) pois liikenteestä (valuvikainen pakko olla, 1. vaihteella kuminpolttoa ja kytkin pohjaan kakkoselle vaihto luisto ja irrotus kateissa, syy: paineasetelma 3:ssa palassa ja revenny kiinnitysnastojen kohdalta)
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 15:33:08 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #1 : 31.03.2016, 15:51:36 »
Jos muuten kunnossa lähtisin lastusta liikkeelle.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #2 : 31.03.2016, 16:03:24 »
Sama täällä. Tonin lastu ei välttämättä ole se taloudellisin.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #3 : 31.03.2016, 16:12:10 »
Okei... no pyysin kyllä sitä silloin tekemään vakio -950 softan koska autossa oli edellisen omistajan jäljiltä joku virilastu niin. Pitäisi olla vakio.

Edit: Sen verta nyt tuli funtsittua tätä hommaa ja näin sen täytyy olla.
Eli tämä LH -järjestelmähän nyt toimii niin, että se haluaa pitää seos SUHTEEN eli lambdan lähellä 1 oli tilanne mikä tahansa (jos nyt kumminkin siitä lähdetään että järjestelmä on closed loop tilassa eli lambda säätö on käytössä).

Mutta tämä järjestelmä ei ilmoita vikana sitä, että polttoaineenkulutus kasvaa syystä tai toisesta. Ilman pääsyä tietokoneen sisälle en osaa itse ainakaan sanoa minkämoinen lambda korjaus on meneillään.

Esim. suuttimen ollessa hieman tukossa, lambda-anturi haistaa laihan seoksen ja rikastaa jokaista suutinta lambdakorjausarvolla jotta seos SUHDE olisi jälleen oikea.

Uskon, että jostain on jotaki hajalla, jolloin kone saa bensan ja ilman seosta liikaa todelliseen tarpeeseen nähden, ja seossuhde korjaantuu lambda korjauksella... mahdollista? Siispä tutkimaan....
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 12:41:05 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #4 : 01.04.2016, 15:44:36 »
Korkeammalla ahtopaineella saa enemmän ilmaa koneeseen, ja jos bensaa työnnetään koneeseen ilmamäärän mukaisesti niin...
Audi A6 4.2

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #5 : 01.04.2016, 18:38:58 »
.... Niin luultavasti kulutus nousee. Ongelmahan on se, että liikaa se syö silti ajaako alipainealueella 0.4-0.6bar vai toisen tankillisen vähän erilaisella ajotyylillä. Suuttimet käyn testaamas koululla ja pesemäs ultralla kun tilaisuus näyttäytyy. Myös pakosarjan tiivari tulee vaihtumaan vuoti tai ei, alkaa järki loppua tän bensaklemaattorin kaa. Syö enemmän ku bemari tai lexus :idiot2:

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #6 : 01.04.2016, 20:21:41 »
Vakio moottorinohjaus takasi paikoilleen. Eli lastu vaihtoon ja vakio tilalle.

Jos kulutus ei laske on imu tai pakovuotoja

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8114
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #7 : 01.04.2016, 22:42:01 »
Vakio moottorinohjaus takasi paikoilleen. Eli lastu vaihtoon ja vakio tilalle.
Vakio ohjelmahan siinä on:

Okei... no pyysin kyllä sitä silloin tekemään vakio -950 softan koska autossa oli edellisen omistajan jäljiltä joku virilastu niin. Pitäisi olla vakio.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #8 : 02.04.2016, 10:34:19 »
Sen verta apua tuosta laajakaista lampaadasta tulee olemaan, että pakko se on korjauttaa.

Eli autossa oli asennettuna PLX mittari (joka on huoltovihkon mukaan kertaalleen vaihdettu!), ja anturi, josta lämmitysvastus ainakin hajalla. Mittari yleensä näyttää 14.6-14.7, 15.0-15.4 (ei muutu matka-ajon aikana) ja joskus liikennevaloissa sekoili ja näytti 18-19, LEAN/AIR vaikka auto kävi aivan normisti  ::)

Nyt pitäisi siis uutta anturia ostella, mutta ei ole mitään ideaa onko autossa gen2 plx systeemit ja bosch lsu 4.2 anturi vaiko uudempi (parempi) 4.9? Ja jos mittaritaulu on vaihdettu toimiiko (ymmärtääkö) se vanhaa boksia, kumminkin plx on ympänny noihin kaikkee toimintoja.

Mittarissa ei ole gen4 tyypillisiä ominaisuuksia, siitä pystyy kattomaan vaan AFR lukeman ja jonku käyrän kuinka afr on vaihdellu. Eli ei ole anturin elinikä % tietoa yms.

Eli osaako kukaan sanoa onko tämä 4.2 vai 4.9? Liitin näyttää olevan 4.9 mut miten se voi toimia jos järjestelmä on luultavasti gen 2?
Liittimessä on noita paistoleima rinkuloita joita en osaa lukea, muutaku ton viisarin/ympyrän keskellä on 12 eli 2012?


Mittaritaulu on tuommoone:


Edit: nyt tais löytyy justiin samanlainen -> http://www.plxdevices.co.uk/product/Accessories/Wideband-AFR/PLX-0043/BoschO2typeA/Bosch-Wideband-Oxygen-Sensor-Type-A
Mutta sitäpä ei oo enää saatavilla.

Edit2: Anturi pistetty tilaukseen sporttiautolta.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2016, 22:32:46 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #9 : 11.04.2016, 03:21:23 »
Edit: Sen verta nyt tuli funtsittua tätä hommaa ja näin sen täytyy olla.
Eli tämä LH -järjestelmähän nyt toimii niin, että se haluaa pitää seos SUHTEEN eli lambdan lähellä 1 oli tilanne mikä tahansa (jos nyt kumminkin siitä lähdetään että järjestelmä on closed loop tilassa eli lambda säätö on käytössä).

Mutta tämä järjestelmä ei ilmoita vikana sitä, että polttoaineenkulutus kasvaa syystä tai toisesta. Ilman pääsyä tietokoneen sisälle en osaa itse ainakaan sanoa minkämoinen lambda korjaus on meneillään.

Esim. suuttimen ollessa hieman tukossa, lambda-anturi haistaa laihan seoksen ja rikastaa jokaista suutinta lambdakorjausarvolla jotta seos SUHDE olisi jälleen oikea.

Uskon, että jostain on jotaki hajalla, jolloin kone saa bensan ja ilman seosta liikaa todelliseen tarpeeseen nähden, ja seossuhde korjaantuu lambda korjauksella... mahdollista? Siispä tutkimaan....

LH haluaa pitään lambda arvon 1 vain säädetyissä tilanteissa, jollaisia eivät ole, riittävä kiihdytys, riittävän korkea kuorma, säädetty kuorma/RPM tilanne jne.

Pintakaasulla lambda 1 on se mitä LH on säädetty hakemaan, ellei LH:ta ole toisin säädetty tekemään.

Polttoaineenkulutus nousee usein anturivikojen vuoksi (lämpöanturi/IMMu/Lambda), vaikka antureiden tietojen ristiriita ei vikarajoja ylittäisikään. Erilaisista ilmavuodoista puhumattakaan.

Mekaaniset viat ovat oma lukunsa polttoaineen puolesta (suuttimet/polttoaineenpaineensäädin eivät toimi oikein), mitkä ovat suoraan LH:n havaintokyvyn ulkopuolella.

Itse tutkisin perusasioita hyvin tarkasti jos lastut ja ahdot ovat vakioita varmuudella!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #10 : 11.04.2016, 09:19:31 »
Kiitän diagnostiikkaa tukevasta vastauksesta  P>

Tilanne tällä hetkellä:
 - Suuttimet testattu koulussa -> täydellinen kuvio, täysin tasainen suihkutus ja eikä vuoda. Suodattimet vaihdettu suuttimiin + o-renkaat.
 - Bosch LSU 4.2 anturi saapunut, tällä haetaan ja ajetaan se vika pihalle. Jos lambda heittelee (toivonmukaan) tasakaasulla päästellessä, niin voi helpottua ja sanoa että kyllä sitä vikaa autossa löytyypi.

Kytkintä odotellessa.... M46 purettu&kasattu ja vaihdettu vaihtolaatikosta pääakseli oman laatikon huonojen synkrojen takia.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #11 : 11.04.2016, 11:55:32 »
onko lambda bosch original? omaan oli laitettu delphin tarvike, ei pelannu huonostikaan ja aiheutti kovan kulutuksen ja muuta ongelmaa, lh ei toimi tarvike lambdoilla oikein.
LH&ostrich

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #12 : 11.04.2016, 12:06:47 »
Bosch 0 280 003 957 ompi happianturi (alkuperäne oli lyhyemmällä piuhalla 090 loppuinen mutta ei niillä kai väliä, kunhan tyyppi on oikea?).
B-paineensäädin on kans uusittu alkuperäne 0 280 160 294, näillä korjaantui alkujaan auton ostokunto, jolloin auto söi luokkaa 25L/100km  V:>
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 12:10:19 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #13 : 15.04.2016, 17:32:58 »
Noniin, uus sachsin kytkin on taas kiinni :) en tiedä viittiikö testata kestääkö kumin sulattamista  :idiot2:

Itse aiheeseen:
Eli nyt heitin tuommoisen pienen testilenkin kun plx toimii. Seossuhde oli tasakaasulla ajettaessa 14.5-14.7 suurinpiirtein reikäreikä, mutta se kävi n. 5 sekunnin välein 15.3, eli laihemmalla. Välillä 14.3
Kiihdytyksessä seossuhde oli n. 13-14 luokkaa ja kaasu pitemmän aikaa pohjas oli 11-12 korvilla.
Pystyykö tästä sanomaan mitään, kuulostaa normaalilta? Brakecleanerii suihuttelin muttei käynnissä omaan korvaan havaittavaa muutosta.

Ja on varmaan normaalia kuulla turbon suihutus kun kiihdyttää ahdot tapis? Ei ainakaan laihalla käyny nii ei se varmaa vuodakkaa.
Jarrupoljinta poljettaessa pohjaan mittari näyttää 16-17 eli laihalle, pitäisi mun mielestä näyttää rikasta seosta kun ilma imusarjasta vähenee?

Ajan yhden 100km maantielenkin tässä lähiaikoina ja sitten koulun väliä sahaan 200km ja täytän tankin uudestaan piripintaan samalla asemalla. Äsköisellä tankilla kulutus oli 311km ja 37L eli 11.8L/100km. (Ehkä tätä edellisessä tankillisella auto on ollut vinossa bensa-asemalla tms)

Kesärenkaat vielä ruuvaan välikelin renkaiden tilalle jotta päästään todellisiin lukemiin.

Videota tyhjäkäynniltä.
https://www.youtube.com/watch?v=uMYfXZ9lkWs&feature=youtu.be

Edit: kylmänä kun käynnistää niin afr on aika lailla 10 tyhjäkäynnillä, kunnes moottori lämpenee n. 65c jolloin lambdasäätö astuu peliin? Tämän jopa voi haistaa kun ei katti ole kiinni, kuulostaa hieman epänormaalilta. Jos lähtee heti ajamaan niin afr on 12.5, n. 3km matkan jälkeen lämpöviisari on noussu karvan vajaa 1/4 ja sitten siirtynyt closed-looppiin.
Lämpöanturin muistaakseni olen mitannut, mutta pitää vielä boksin päästä tutkia.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2016, 21:21:15 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 b204ft kulutus ihmetyttää
« Vastaus #14 : 02.07.2016, 09:42:47 »
Kylmä rikastuksethan näissä on yllättävän kauan pelissä. Jos en väärin muista niin jopa 72°C asteeseen asti, toki pienentyen kokoajan lineaarisesti. Siitä johtuu tuo käynnistyessä oleva 10 afr.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron