Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JykäD5 - 24.07.2011, 11:30:20
-
Hankin muutama kuukausi sitten V70 2.4D:n vm-08 automaattivaihteistolla (uus koppanen). Aikaisempi oli V70 D5 vm-02 manuaalina. Ostin auton tuttavaltani pitkästä matka-ajosta (yli 200 km päivässä työmatka ajoa).
Ensinnäkin on kerrottava, että on kulutus noin 2 litraa satasella suurempi (siis tarkoin mitattu, ei ajotietokoneelta, vanhalla meni 5,2 ja uudella 7,2 vaikka ajaisi kuinka maltilla, vanhalla sai surutta painaa menemään).
Automaatti vaihtaa nätisti mutta koska autolla on nyt ajettu noin 195.000 km eikä automaattivaihteiston öljyjä ole vaihdettu, kävin sinisellä kysymässä vaihtoa. Kyseisen auton historian tarkoin tunteva töiden vastaanottaja ei enää suositellut öljynvaihtoa kun sitä ei ole tehty ensimmäisen 100.000 km aikana. Sanoi että moni Volvo on jäänyt ”pukille” kun moskat on lähtenyt liikkeelle kun öljyt enemmän ajetussa autossa on vaihdettu. Ei suositellut enää vaihtamaan öljyjä vaan ajamaan, kuulemma kestää vaikka 500.000 km tai laukeaa heti!
Täällä on paljon kertomuksia öljynvaihdon tarpeesta, mutta ei kirjoituksia siitä että moskat olisi lähtenyt liikkeelle öljynvaihdon yhteydessä, kuten sinisen töiden vastaanotto varoitteli.
Kuinka todellisena riskinä on pilata (kun moskat lähtevät liikkeelle) hyvin toimiva vaihteisto öljynvaihdolla?
Senhän ymmärtää, että onnistuessaan öljynvaihdosta voi olla pelkkää hyötyä.
-
Vaihdatin automaatin öljyt entiseen (V70-03) autooni noin 180 000 km:n kohdalla. Öljyjä ei oltu vaihdettu tätä ennen kertaakaan. Ajelin kyseisellä Volvolla tämän toimenpiteen jälkeen vielä noin 100 000km ilman minkäänlaisia ongelmia vaihteiston kanssa. Mietin muistaakseni silloin pitkään, kannattaisiko vain ajella laatikko loppuun, kuten eräällä sinisen tiskillä sanottiin. Toisessa paikassa taas kehoitettiin säännölliseeen öljyjen vaihtoon. Kumma, että toimenpiteeseen ei ole yksiselitteistä ohjeistusta ns. ammattilaisillakaan. :o
Nykyinen pirssini on kohta 60 000:n huollon tarpeessa ja lienee allekirjoittaneellakin taas ajankohtaista miettiä tätä automaattiaskin öljynvaihtamista..
-
Onko tuo 80tkm jotain vanhaa perua, kun nykyään huollot tehdään 30tkm välein ja tuo osuu keskelle huoltoa.. Voiko siirtää huoletta 10tkm eteenpäin?
-
Onko tuo 80tkm jotain vanhaa perua, kun nykyään huollot tehdään 30tkm välein ja tuo osuu keskelle huoltoa.. Voiko siirtää huoletta 10tkm eteenpäin?
Käsittääkseni tuo öljynvaihto ei kuulu huoltoohjelmaan ollenkaan, joten tuo 80tkm on joustava.
Itselläni tuli aikanaan 100tkm kohdalla "vaihteisto vaatii huollon" ilmoitus ja merkkiliike ois halunnut vaihtaa heti uuden automaattilaatikon, kun sille ei voi mitään tehdä. No öljyt vaihdettiin huuhtelemalla pienemmällä pajalla ja viat nollattiin, sen jälkeen on menty 80tkm ilman mitään ongelmaa laatikossa. Merkkiliikkeen korjaus ois maksanut 5000e ja öljynvaihto maksoi 300e, melkoinen ero hinnassa ja ammattitaidossa.
-
Käsittääkseni tuo öljynvaihto ei kuulu huoltoohjelmaan ollenkaan, joten tuo 80tkm on joustava.
Kyllä se kuuluu, mutta se on erikseen tilattava lisätyö. S60 huoltolapussa oli muistaakseni että vaihtoväli on 80tkm/3v.
-
omassani (-04 )oli 190thkm mittarissa kun vaihdettiin laatikon öljyt. Mielestäni laatikko ottamaan herkemmin kiinni( :3/4 jättää sen: ) kuin aikaisemmin ja toimiin jouhevasti. Moisesta ongelmasta ei ollut mitään juttua.
-
Onko kellään kokemusta tuon öljynvaihdon hinnasta, paljonko se on lisää normi vuosihuoltoon sinisellä, esim Biliassa?
Itselläni seuraava huolto on lähestymässä noin 80 tkm kohdalla ja jos tuo automaatin öljynvaihto tosiaan on lisätyö, olisi kiva tietää etukäteen, paljonko se nostaa huollon hintaa.
-
Onko kellään kokemusta tuon öljynvaihdon hinnasta, paljonko se on lisää normi vuosihuoltoon sinisellä, esim Biliassa?
Itselläni seuraava huolto on lähestymässä noin 80 tkm kohdalla ja jos tuo automaatin öljynvaihto tosiaan on lisätyö, olisi kiva tietää etukäteen, paljonko se nostaa huollon hintaa.
Soittamalla biliaan saisit tarkimman hinnan ja tee selväksi, että se tehtäsiin huollon yhteydessä, jos se sattuisi vaikuttamaan hintaan.
Jotain 100€ luokkaa lienee työn osuus olevan ja öljy 20€ paikkeilla litra, tarve 8-12 litraa
-
oliko tähän uudempaan automaattiin 6vaihteinen Aisin (v70 -08) sopivia öljyjä saatavissa vain siniseltä? edelliset laatikot(xc90 ja s60 -05 , 5vaihdetta) kun olivat vain sinisen öljyillä toimivia puheiden mukaan...jä olikos tässä vuosimallissa se lämmittely juttu vaihdettaessa..? huuhdeltu ei vissiin enään nykyään yhdellä pönikällä..
-
oliko tähän uudempaan automaattiin 6vaihteinen Aisin (v70 -08) sopivia öljyjä saatavissa vain siniseltä? edelliset laatikot(xc90 ja s60 -05 , 5vaihdetta) kun olivat vain sinisen öljyillä toimivia puheiden mukaan...jä olikos tässä vuosimallissa se lämmittely juttu vaihdettaessa..? huuhdeltu ei vissiin enään nykyään yhdellä pönikällä..
Tuo aski syö samaa öljyä, kuin se 5 pykäläinen aisini, vaihto proseduuri on vähän erilainen.
-
oliko tähän uudempaan automaattiin 6vaihteinen Aisin (v70 -08) sopivia öljyjä saatavissa vain siniseltä? edelliset laatikot(xc90 ja s60 -05 , 5vaihdetta) kun olivat vain sinisen öljyillä toimivia puheiden mukaan...jä olikos tässä vuosimallissa se lämmittely juttu vaihdettaessa..? huuhdeltu ei vissiin enään nykyään yhdellä pönikällä..
Ei se ihan noin mene vanhempien 5-vaihteisten kanssa. Lisätietoja esim. täällä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140.msg33946#msg33946
-
Meni aikaisempi viesti väärälle puolelle.. ;D
-
En hakemalla löytänyt ohjetta laatikon öljynvaihtoon.
Autona siis 2009 V70 2.4D, 6 vaihteisella automaattilaatikolla. Mittatikkua ei laatikon kyljestä löydy, mutta siinä uskossa olen ollut että tähänkin saa öljyt vaihdettua itse. Löytyykö vaihto-ohjetta mistään?
-
Vai onko tässä ohje? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30119.0
-
Soittamalla biliaan saisit tarkimman hinnan ja tee selväksi, että se tehtäsiin huollon yhteydessä, jos se sattuisi vaikuttamaan hintaan.
Jotain 100€ luokkaa lienee työn osuus olevan ja öljy 20€ paikkeilla litra, tarve 8-12 litraa
Hämeen autossa lysti maksaa ainakin 230€ ja tehty vielä huollon yhteydessä.
-
Hämeen autossa lysti maksaa ainakin 230€ ja tehty vielä huollon yhteydessä.
Eli halvempaa, mitä oon tuolloin pari vuotta sitten arvellu, hyvä näin :)
-
Itsellä on -09 S80 johon n.170tkm vaihdettiin laatikkoon öljyt, samalla kuin ilmastoinnin kompura uusittiin. Tämä oli tosiaan eka kerta kun öljyt vaihdettiin ja eikä tästä ainakaan haittaa ollut, nyt matkaa taitettu n.240tkm
-
Juuri kysyin merkkiliikkeestä automaatin (S80 2,4 -04) öljynvaihdon hintaa, 240 €.
Reilu tunti kuulemma menee aikaa.
Maanantaina on menossa öljynvaihtoon.
65 tkm on nyt ajettu edellisen vaihdon jälkeen, ensimmäinen vaihto 110 tkm, nyt on mittarissa 175 tkm.
Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan, kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.
-
Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan, kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.
Minulla nykii alasvaihdoissa 4->3 kylmänä. Vaihdoin öljyt (ekan kerran) 180tkm kohdalla. Edelleen nykii ja nyt mittarissa 207tkm. Vaihtelee muuten ilman ongelmia. Olettaisin ihan vain ominaisuudeksi. Jännä vaan, kun kotoa lähden nyt aamulla ajamaan, niin aina nykäisee samassa alamäessä moottorijarrutuksella samassa kohdassa :D
-
Juuri kysyin merkkiliikkeestä automaatin (S80 2,4 -04) öljynvaihdon hintaa, 240 €.
Reilu tunti kuulemma menee aikaa.
Maanantaina on menossa öljynvaihtoon.
65 tkm on nyt ajettu edellisen vaihdon jälkeen, ensimmäinen vaihto 110 tkm, nyt on mittarissa 175 tkm.
Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan, kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.
Minulla nykii alasvaihdoissa 4->3 kylmänä. Vaihdoin öljyt (ekan kerran) 180tkm kohdalla. Edelleen nykii ja nyt mittarissa 207tkm. Vaihtelee muuten ilman ongelmia. Olettaisin ihan vain ominaisuudeksi. Jännä vaan, kun kotoa lähden nyt aamulla ajamaan, niin aina nykäisee samassa alamäessä moottorijarrutuksella samassa kohdassa :D
Pari lyhyehköä ajoa takana, kylmänä juuri ja juuri huomaa pienen nykäisyn 2->3 ja 3->4 vaihdoissa, mutta vaihto pehmeni huomattavasti.
Lämpimänä ei vaihtoa enää huomaa kuin kierroslukumittarista (ja äänestä).
Kehtasivat ottaa 40 € pakkoajovalojen poiskoodaamisesta, sen kyllä puhun pois seuraavan kerran laskusta...
-
Ongelma noissa öljynvaihdoissa on se että se on pitkälti tuuri peliä.. ;) Jos on paljon ajettu ,eikä öljyjä vaihdettu niin on mahdollisuus että sieltä jotain liikenee..Jolloin kohta päästään tosiaan aski remppaan. Jos liike vaihtanut niin luuletko että ovat innokkaita maksamaan uutta askia? Koska vihainen asiakas sitä menee tottakai vaatimaan.. :2funny: Täytyy tosiaan vähän miettiä mihin lähtee. Joka tapauksessa ,niitä öljyjä olisi hyvä vaihdella.Jos ne ovat jääneet vaihtamatta niin silloin joku on säästelly väärässä paikassa.
Huvittavaa mielestäni tässä on se että jos on varaa ostaa kallis auto niin eikö ole varaa huollattaa sitä oikein?!
-
Laatikon öljyt eivät kuulu Suomessa huolto-ohjelmaan. Ei joku myyntipomo ala niitä erikseen huolloissa kyselemään kun ei niistä mitään tajuakaan. Kunhan jättää Volvon Siniselle aina kun ajotietokone piippaa. Omassa autossa oli si175tkm mittarissa ostohetkellä ja tarina oli juurikin tämä. Vaihdatin itse oston jälkeen ensimmäiset öljyt.
Sitä en vielä tajua, että mitä ihmeellistä voi öljynvaihdossa tapahtua, jos sen tekee ensimmäisen kerran esim. 300tkm kohdalla. Usein kuulee sanottavan laatikoin voivan hajota tällöin. Itse sanoisin, että jokin on vain mennyt huollossa pieleen.
-
Ei se tapahtuma (huolto) ole se rikkova juttu tässä vaan se uuden öljyn "liuotus" joka saa paskat liikenteeseen. Nuo kanavat missä ölppä liikkuu ovat kohtuu pikkuriikkisiä... ::) Ja siinä se pikkupikku hiukkanen voi olla liikaa. Näin on mulle muutamat laatikkoja puljanneet kertoneet..
-
Luulis, että se vanha öljy liuottaa samalla lailla niitä pashoja, jos on samaa öljyä mitä se uusikin. Tai mistäs mä tiän.
-
Luulis, että se vanha öljy liuottaa samalla lailla niitä pashoja, jos on samaa öljyä mitä se uusikin. Tai mistäs mä tiän.
No sepä se. Tuntuisi ihmeelliseltä, jos laatikossa olisi jotai epämääräisiä möykkyjä jotka lähtevät itsekseen liikkeelle jne. Eihän se järjestelmä kuitenkaan ole mikään vessan viemäri :D Enemmän haittaa luulisi olevan vanhaan öljyyn kondensoituneesta vedestä, pH-arvojen muuttumisesta öljyn ikääntyessä jne.
Sen vaihdon vaan soisi olevan Suomessa(kin) enemmän automatisoitua. Öljy-sisään-ulos liittimet selkeästi moottoriin ja öljynvaihtokoneella homma valmiiksi alta 15min. Ja vaihdelaatikko mukaan kaikkien autojen huolto-ohjelmiin, eikä vain taksien. Volvon kun viimeksi ostin, niin merkkimyyjä kertoi ettei autoja huolleta Saksassa. Kysyin onko heidän autoon vaihdettu öljyt. No ei oo. Just.
-
Laatikon öljyt eivät kuulu Suomessa huolto-ohjelmaan.
En tiedä näistä uudemmista, mutta tuossa 2006 vuosimallin S60 huoltolapussa on lisätöissä lueteltu jarrunesteen / jäähdytinnesteen vaihtoa, remmien vaihtoa ja automaattilaatikon öljyn vaihto. Eli kyllä se siellä huolto-ohjelmassa on. Mikään automaatio se ei ole, kuten ei nuo muutkaan työt.
-
Seuraa mutuilua:
Jos automaattilaatikon öljyjä ei ole vaihdettu koskaan, niin vaihtamatta jättäminen jatkossakin jossain vaiheessa väistämättä johtaa laatikon tuhoon. Liian vanhojen öljyjen vaihtaminen saattaa saada aikaan tilanteen, jossa jotkut "pashat" lähtee liikkeelle ja rikkoo jotain. Tai sitten kaikki menee hyvin ja laatikolla on edessään monia huolettomia kilometrejä.
Itse kyllä vaihtaisin ne öljyt uusiin. Vanhoilla ajaminen "tappiin asti" tekee sen tuhon varmasti, uusien öljyjen vaihtaminen todennäköisesti lisää laatikon elinikää, vaikka siihen pieni riski sisältyykin.
-
En tiedä näistä uudemmista, mutta tuossa 2006 vuosimallin S60 huoltolapussa on lisätöissä lueteltu jarrunesteen / jäähdytinnesteen vaihtoa, remmien vaihtoa ja automaattilaatikon öljyn vaihto. Eli kyllä se siellä huolto-ohjelmassa on. Mikään automaatio se ei ole, kuten ei nuo muutkaan työt.
Itse kysyin asiaa Keskusautohallilta, ja heidän mukaansa öljyjä ei askiin vaihdeta muuta kuin asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä. Jakoremmit ym. ovat selkeästi merkitty tarkastuskohteiksi huoltolistassa ;) Eli 80tkm kohdalla asiakkaan pitää itse ilmaista tiskillä halu öljyjen vaihtoon. Muuten ainakaan täälläpäin ei asiasta mainita huollon puolesta.
-
Mä olen itse aina vaihdattanut tomaatin öljyt 60tkm välein. Ovat kyllä välillä jaksaneet huollossa huomauttaa että ei ole normi käytössä aiheellista vaihtaa. Taitaa olla vain dollarin kuvat niillä silmissä, kun haaveilevat myyvänsä uusia tomaattilaatikoita vanhojen rikkoutuneiden tilalle lavakaupalla.
-
Kaikki lisäkulut vaikuttavat auton ostajiin,eli kovin kuluja huoltojen muodossa niin vähän ostajia. Siksi monikaan valmistaja ei ilmoittele lisähuoltojen hinnoista. Lisäksi ei valmistajia juuri kiinnosta kun auto tulee tiettyyn ikään. Uusien autojen myynti se on millä maailma pyörii ,poijjaat! :pomo:
Ja kyllä öljy jämähtää ja paskottuu. Kun laskette niitä öljyjä niin onko ne enää mukavan punaisia 80tkm jälkeenkään? Tuli mieleen tapaus tuosta vuosituhannen alusta.. Muija täräyttää uudehkolla Chrysler Lebaron turbolla pihaan ja ilmoittaa että jotenkin kilkuttaa kone.. Auto ylös ja ihmetteleen. Öljyproppu auki,ei tipu öljyä ollenkaan.Täyty ruuvarilla painaa "reikä" paskan läpi. Ja johan tippu sellaista paskaa että.. Oli vetäny samoilla öljyillä jonkun 60tkm.. :hello:
-
Moottori on toki eri juttu öljyjen suhteen kuin vaihteisto, koska moottoriin pääsee öljyn sekaan polttoainetta ja palokaasuja, mutta kyllä sinne vaihteiston sisäosiin kerääntyy likaa, etenkin vaihteistokuoren pintaan sitä pääsee kerääntymään pinnan epätasaisuuden vuoksi. Niissä mitä avannut oon, ei sitä kovin paksua kerrosta toki ole ollut..
Vaihteistossa on iso määrä kitkalevyjä ja momentinmuuntimessakin lukko, jotka kuluu ja niistä sitä epäpuhtautta sinne pääsee.
-
Juuri Xc60 ostaneena vein sen ensitöikseni öljynvaihtoon kun se oli jäänyt 90tkm huollossa tekemättä. Nyt mittarissa 113tkm ja toivoakseni kaikki menee hyvin, ainakin kotimatkan 60km vaihtoi tosi nätisti.
Öljyä meni 9 l ja operaatio maksoi 346€.
Vanhat öljyt oli jo asentajan mielestä korkea aika vaihtaa senverran mustat oli.
Aikoinani tuotatin S8.n Magdeburgista, mittarissa 140tkm, irroitin itse laatikon pohjan ja totesin öljyn olevan ihan mustaa tervaa ja sellanen 5-6mm harmaa liete peitti koko pohjan.
Oikein nauratti se magneettiproppu, sitä ei edes eroittanut mönjän keskeltä. :buck2:
Pestiin paikkoja, vaihdettiin se "kiinteä" metalliverkko suodatin, kasaan ja baanalle. Hyvin toimi , mutta toimi se kyllä ennenkin ehkä vähän nykäisevästi. Yllättävän vähän eroa tuli.
-
Pari lyhyehköä ajoa takana, kylmänä juuri ja juuri huomaa pienen nykäisyn 2->3 ja 3->4 vaihdoissa, mutta vaihto pehmeni huomattavasti.
Lämpimänä ei vaihtoa enää huomaa kuin kierroslukumittarista (ja äänestä).
Kehtasivat ottaa 40 € pakkoajovalojen poiskoodaamisesta, sen kyllä puhun pois seuraavan kerran laskusta...
Lisää kokemuksia...
Liekö ominaisuus että kylmänä ja lämpimänäkin pienillä kierroksilla (alle 1500 rpm) on vaihdot terävämpiä, kovemmilla kierroksilla (yli 2000) on nyt vaihdot todella nättejä.
-
Tänään tehtiin 150tkm huolto, ja nyt ensimmäistä kertaa Bilian huolto suositteli automaattiöljyn vaihtoa, joten se tehtiin määräaikaishuollon lisätyönä. Huollon kokonaishinta oli 703e, josta lisätyön osuus oli melkein puolet, 346e.
Mitään eroa en laatikon toiminnassa huomannut, toimii mielestäni normaalisti, kuten ennen öljynvaihtoakin. Auto on V70 D5 -08, ajettu 140tkm.
-
Koko huolto 700€ ? Soittelin juuri 120tkm huoltoaikaa ja sinisen kaveri sai jollakin laskurilla hinnan 639€!
Koijataanko apinaa vai onko mun huolto ns. Iso ?
-
Koko huolto 700€ ? Soittelin juuri 120tkm huoltoaikaa ja sinisen kaveri sai jollakin laskurilla hinnan 639€!
Koijataanko apinaa vai onko mun huolto ns. Iso ?
60tkm välein on ns. iso huolto
-
Joo, 120tkm huolto olikin 1002€ jarrupaloineen ja lukkoremontteineen. Onneks ei vaihdettu vaihteistoöljyjä silloin.
-
Leppoisan keskustelun jälkeen XC60 D3 120tkm huolto 500€, jotain järkeä saatiin sentään 8)
Kolme päivitystä softiin, kaikki lisätyöt kieltolistalla, pesunesteen täytöstä ei kannata maksaa turhaan.