Elekma  Autoracing

Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta

  • 37 Vastauksia
  • 42604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #15 : 17.11.2013, 19:17:36 »
Hämeen autossa lysti maksaa ainakin 230€ ja tehty vielä huollon yhteydessä.

Eli halvempaa, mitä oon tuolloin pari vuotta sitten arvellu, hyvä näin :)

Poissa renek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #16 : 22.11.2013, 21:08:36 »
Itsellä on -09 S80 johon n.170tkm vaihdettiin laatikkoon öljyt, samalla kuin ilmastoinnin kompura uusittiin. Tämä oli tosiaan eka kerta kun öljyt vaihdettiin ja eikä tästä ainakaan haittaa ollut, nyt matkaa taitettu n.240tkm
Volvo S80 Momentum Aut. 2.4D -09 & Volvo V70 Classic AWD Aut. D5 -07 & Volvo S60 D5 -02

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #17 : 23.11.2013, 11:38:17 »
Juuri kysyin merkkiliikkeestä automaatin (S80 2,4 -04) öljynvaihdon hintaa, 240 €.
Reilu tunti kuulemma menee aikaa.

Maanantaina on menossa öljynvaihtoon.
65 tkm on nyt ajettu edellisen vaihdon jälkeen, ensimmäinen vaihto 110 tkm, nyt on mittarissa 175 tkm.

Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan,  kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #18 : 23.11.2013, 22:50:46 »
Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan,  kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.

Minulla nykii alasvaihdoissa 4->3 kylmänä. Vaihdoin öljyt (ekan kerran) 180tkm kohdalla. Edelleen nykii ja nyt mittarissa 207tkm. Vaihtelee muuten ilman ongelmia. Olettaisin ihan vain ominaisuudeksi. Jännä vaan, kun kotoa lähden nyt aamulla ajamaan, niin aina nykäisee samassa alamäessä moottorijarrutuksella samassa kohdassa :D
-12 V60 D3A

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #19 : 26.11.2013, 08:07:05 »
Juuri kysyin merkkiliikkeestä automaatin (S80 2,4 -04) öljynvaihdon hintaa, 240 €.
Reilu tunti kuulemma menee aikaa.

Maanantaina on menossa öljynvaihtoon.
65 tkm on nyt ajettu edellisen vaihdon jälkeen, ensimmäinen vaihto 110 tkm, nyt on mittarissa 175 tkm.

Minusta kylmänä vaihtaa hieman nykäisemällä 2->3 ja 3->4, ykköseltä kakkoselle ja 4->5 menee täysin huomaamatta, samoin kuin lämpimänä kaikilla vaihteilla.
Saapa nähdä vaikuttaako öljynvaihto toimintaan,  kerron kun kokemusta on kerrottavaksi.

Minulla nykii alasvaihdoissa 4->3 kylmänä. Vaihdoin öljyt (ekan kerran) 180tkm kohdalla. Edelleen nykii ja nyt mittarissa 207tkm. Vaihtelee muuten ilman ongelmia. Olettaisin ihan vain ominaisuudeksi. Jännä vaan, kun kotoa lähden nyt aamulla ajamaan, niin aina nykäisee samassa alamäessä moottorijarrutuksella samassa kohdassa :D

Pari lyhyehköä ajoa takana, kylmänä juuri ja juuri huomaa pienen nykäisyn 2->3 ja 3->4 vaihdoissa, mutta vaihto pehmeni huomattavasti.
Lämpimänä ei vaihtoa enää huomaa kuin kierroslukumittarista (ja äänestä).

Kehtasivat ottaa 40 € pakkoajovalojen poiskoodaamisesta, sen kyllä puhun pois seuraavan kerran laskusta...

Poissa VilleTRE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #20 : 11.12.2013, 20:54:35 »
Ongelma noissa öljynvaihdoissa on se että se on pitkälti tuuri peliä..  ;) Jos on paljon ajettu ,eikä öljyjä vaihdettu niin on mahdollisuus että sieltä jotain liikenee..Jolloin kohta päästään tosiaan aski remppaan. Jos liike vaihtanut niin luuletko että ovat innokkaita maksamaan uutta askia? Koska vihainen asiakas sitä menee tottakai vaatimaan..  :2funny: Täytyy tosiaan vähän miettiä mihin lähtee. Joka tapauksessa ,niitä öljyjä olisi hyvä vaihdella.Jos ne ovat jääneet vaihtamatta niin silloin joku on säästelly väärässä paikassa.
Huvittavaa mielestäni tässä on se että jos on varaa ostaa kallis auto niin eikö ole varaa huollattaa sitä oikein?!
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #21 : 11.12.2013, 22:33:01 »
Laatikon öljyt eivät kuulu Suomessa huolto-ohjelmaan. Ei joku myyntipomo ala niitä erikseen huolloissa kyselemään kun ei niistä mitään tajuakaan. Kunhan jättää Volvon Siniselle aina kun ajotietokone piippaa. Omassa autossa oli si175tkm mittarissa ostohetkellä ja tarina oli juurikin tämä. Vaihdatin itse oston jälkeen ensimmäiset öljyt.

Sitä en vielä tajua, että mitä ihmeellistä voi öljynvaihdossa tapahtua, jos sen tekee ensimmäisen kerran esim. 300tkm kohdalla. Usein kuulee sanottavan laatikoin voivan hajota tällöin. Itse sanoisin, että jokin on vain mennyt huollossa pieleen.
-12 V60 D3A

Poissa VilleTRE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #22 : 12.12.2013, 19:01:28 »
Ei se tapahtuma (huolto) ole se rikkova juttu tässä vaan se uuden öljyn "liuotus" joka saa paskat liikenteeseen. Nuo kanavat missä ölppä liikkuu ovat kohtuu pikkuriikkisiä...  ::) Ja siinä se pikkupikku hiukkanen voi olla liikaa. Näin on mulle muutamat laatikkoja puljanneet kertoneet..
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #23 : 12.12.2013, 19:09:04 »
Luulis, että se vanha öljy liuottaa samalla lailla niitä pashoja, jos on samaa öljyä mitä se uusikin. Tai mistäs mä tiän.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #24 : 13.12.2013, 09:23:30 »
Luulis, että se vanha öljy liuottaa samalla lailla niitä pashoja, jos on samaa öljyä mitä se uusikin. Tai mistäs mä tiän.

No sepä se. Tuntuisi ihmeelliseltä, jos laatikossa olisi jotai epämääräisiä möykkyjä jotka lähtevät itsekseen liikkeelle jne. Eihän se järjestelmä kuitenkaan ole mikään vessan viemäri  :D Enemmän haittaa luulisi olevan vanhaan öljyyn kondensoituneesta vedestä, pH-arvojen muuttumisesta öljyn ikääntyessä jne.

Sen vaihdon vaan soisi olevan Suomessa(kin) enemmän automatisoitua. Öljy-sisään-ulos liittimet selkeästi moottoriin ja öljynvaihtokoneella homma valmiiksi alta 15min. Ja vaihdelaatikko mukaan kaikkien autojen huolto-ohjelmiin, eikä vain taksien. Volvon kun viimeksi ostin, niin merkkimyyjä kertoi ettei autoja huolleta Saksassa. Kysyin onko heidän autoon vaihdettu öljyt. No ei oo. Just.
-12 V60 D3A

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #25 : 13.12.2013, 09:41:58 »
Laatikon öljyt eivät kuulu Suomessa huolto-ohjelmaan.
En tiedä näistä uudemmista, mutta tuossa 2006 vuosimallin S60 huoltolapussa on lisätöissä lueteltu jarrunesteen / jäähdytinnesteen vaihtoa, remmien vaihtoa ja automaattilaatikon öljyn vaihto. Eli kyllä se siellä huolto-ohjelmassa on. Mikään automaatio se ei ole, kuten ei nuo muutkaan työt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #26 : 13.12.2013, 10:11:02 »
Seuraa mutuilua:

Jos automaattilaatikon öljyjä ei ole vaihdettu koskaan, niin vaihtamatta jättäminen jatkossakin jossain vaiheessa väistämättä johtaa laatikon tuhoon. Liian vanhojen öljyjen vaihtaminen saattaa saada aikaan tilanteen, jossa jotkut "pashat" lähtee liikkeelle ja rikkoo jotain. Tai sitten kaikki menee hyvin ja laatikolla on edessään monia huolettomia kilometrejä.

Itse kyllä vaihtaisin ne öljyt uusiin. Vanhoilla ajaminen "tappiin asti" tekee sen tuhon varmasti, uusien öljyjen vaihtaminen todennäköisesti lisää laatikon elinikää, vaikka siihen pieni riski sisältyykin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #27 : 13.12.2013, 10:33:49 »
En tiedä näistä uudemmista, mutta tuossa 2006 vuosimallin S60 huoltolapussa on lisätöissä lueteltu jarrunesteen / jäähdytinnesteen vaihtoa, remmien vaihtoa ja automaattilaatikon öljyn vaihto. Eli kyllä se siellä huolto-ohjelmassa on. Mikään automaatio se ei ole, kuten ei nuo muutkaan työt.

Itse kysyin asiaa Keskusautohallilta, ja heidän mukaansa öljyjä ei askiin vaihdeta muuta kuin asiakkaan nimenomaisesta pyynnöstä. Jakoremmit ym. ovat selkeästi merkitty tarkastuskohteiksi huoltolistassa ;) Eli 80tkm kohdalla asiakkaan pitää itse ilmaista tiskillä halu öljyjen vaihtoon. Muuten ainakaan täälläpäin ei asiasta mainita huollon puolesta.
-12 V60 D3A

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #28 : 13.12.2013, 12:37:28 »
Mä olen itse aina vaihdattanut tomaatin öljyt 60tkm välein. Ovat kyllä välillä jaksaneet huollossa huomauttaa että ei ole normi käytössä aiheellista vaihtaa. Taitaa olla vain dollarin kuvat niillä silmissä, kun haaveilevat myyvänsä uusia tomaattilaatikoita vanhojen rikkoutuneiden tilalle lavakaupalla.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa VilleTRE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Vielä automaattivaihteiston öljynvaihdosta
« Vastaus #29 : 13.12.2013, 17:49:26 »
Kaikki lisäkulut vaikuttavat auton ostajiin,eli kovin kuluja huoltojen muodossa niin vähän ostajia. Siksi monikaan valmistaja ei ilmoittele lisähuoltojen hinnoista. Lisäksi ei valmistajia juuri kiinnosta kun auto tulee tiettyyn ikään. Uusien autojen myynti se on millä maailma pyörii ,poijjaat!  :pomo:

Ja kyllä öljy jämähtää ja paskottuu. Kun laskette niitä öljyjä niin onko ne enää mukavan punaisia 80tkm jälkeenkään? Tuli mieleen tapaus tuosta vuosituhannen alusta.. Muija täräyttää uudehkolla Chrysler Lebaron turbolla pihaan ja ilmoittaa että jotenkin kilkuttaa kone.. Auto ylös ja ihmetteleen. Öljyproppu auki,ei tipu öljyä ollenkaan.Täyty ruuvarilla painaa "reikä" paskan läpi. Ja johan tippu sellaista paskaa että.. Oli vetäny samoilla öljyillä jonkun 60tkm..  :hello:
Volvo V70 2.5T 2005

 

Carcom Oy  Elekma