Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: puppet - 24.07.2011, 13:52:33

Otsikko: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 24.07.2011, 13:52:33
Vaihdoin viallisen siirtopumpun uuteen motonettiläiseen. Aiemmin autoa sai sahata käyntiin 1/4 tankillisen jälkeen, ja sitten lähti hienosti. Nyt uudella pumpulla, bensaa yli 1/2 tankkia saa käynnistää 3-4 pitkää käynnistystä, ja sittenkin lähtee poksutellen käyntiin. 50-60 km/h kolmosella kaasua annoin enemmän ja auto alkoi hyytää. Isossa mäessä vähän niinkun hyytyi, vasta pikku-kaasulla alkoi vetää nätisti.

Onkohan tämä nyt sytyssä vai polttoaineessa tämä vika bensana 98e5 ja tuoretta. Siirtopumppuun en vaihtanut suodatinta.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 24.07.2011, 14:44:48
B-pumpun rele lämpeää, paskana siis?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: TOK - 24.07.2011, 16:00:52
B-pumpun rele lämpeää, paskana siis?

Joko releessä liikaa ylimenovastusta mikä kuumentaa relettä, tai sitten pumppu itse alkaa olla ehtoopuolella ja kuluttaa siksi paljon virtaa mikä näkyy myös releessä lämpenemisenä.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 24.07.2011, 17:27:29
Joko releessä liikaa ylimenovastusta mikä kuumentaa relettä, tai sitten pumppu itse alkaa olla ehtoopuolella ja kuluttaa siksi paljon virtaa mikä näkyy myös releessä lämpenemisenä.

Pitäskö siitä kuulua selvä ääni kun virrat laittaa päälle? Eikö pumpun pitäs ääntää vähän kun virrat laittaa 2-asentoon? Mitään ei kuulu mistään, ininä kuuluu vaihtamastani siirtopumpusta kun auto käy.  :(
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: TOK - 24.07.2011, 18:33:19
Pitäskö siitä kuulua selvä ääni kun virrat laittaa päälle? Eikö pumpun pitäs ääntää vähän kun virrat laittaa 2-asentoon? Mitään ei kuulu mistään, ininä kuuluu vaihtamastani siirtopumpusta kun auto käy.  :(

Jotkut sanovat että kuuluisi, mutta itse en ole B230F:stä onnistunut kuulemaan pääpumpun ääntä. Sehän on kai muuten pitkälti sama kuin B200F paitsi isompi iskutilavuus.

Minusta kyllä tuntuu että nämä F-koneet eivät pyöritä pääpumppua ennenkuin kone pyörii, ainakin joku joskus sanoi että näissä on ihan suunniteltu ominaisuus että startatessa neljän puristuksen jälkeen vasta ruiskuttaa ja hörähtää käymään. Luulen että pumppu alkaa nostaa painetta vasta kun YKK-anturi sanoo koneen pyörivän.

Ehkä voisi auton käydessä koettaa kädellä pääpumppua että juriseeko se tahikka kuumeneeko se itse. En tosin osaa sanoa mikä on kummankin osalta normaalia ja mikä ei.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: MattiK - 24.07.2011, 19:32:45
Jotkut sanovat että kuuluisi, mutta itse en ole B230F:stä onnistunut kuulemaan pääpumpun ääntä. Sehän on kai muuten pitkälti sama kuin B200F paitsi isompi iskutilavuus.

Minusta kyllä tuntuu että nämä F-koneet eivät pyöritä pääpumppua ennenkuin kone pyörii,
Ainakin minun B200F koneella varustetussa 940:ssä pumppu surisee jonkin sekunnin,kun virrat kääntää päälle.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 24.07.2011, 22:19:25
Minun volvossa ei surise enää muu kuin kuski kovaan ääneen kopissa! perkele. Koko laitos hyytyi Siilinjärvi-Kuopio välille. Ei käynnisty, pyörii nätisti mutta ei vaan saa polttoainetta, ilmeisesti. Koska välillä kumminkin lyö yhellä tai kahella pytyllä ja meinaa käydäkin. Nyt olen 250km päässä autosta vitutuksen saattelemana, mutta silti vinkkejä kaivataan. Ekana lähden testaamaan kipinää joka tulpalta, vaihdan pa-pumpun releen, polttoaine suodattimen, koska se on ollut siellä varmaan tehtaalta asti. mitähän muuta?  :-\
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 08:35:37
Minun volvossa ei surise enää muu kuin kuski kovaan ääneen kopissa! perkele. Koko laitos hyytyi Siilinjärvi-Kuopio välille. Ei käynnisty, pyörii nätisti mutta ei vaan saa polttoainetta, ilmeisesti. Koska välillä kumminkin lyö yhellä tai kahella pytyllä ja meinaa käydäkin. Nyt olen 250km päässä autosta vitutuksen saattelemana, mutta silti vinkkejä kaivataan. Ekana lähden testaamaan kipinää joka tulpalta, vaihdan pa-pumpun releen, polttoaine suodattimen, koska se on ollut siellä varmaan tehtaalta asti. mitähän muuta?  :-\

Kuulostaa kyllä siltä että pumppu on kuolemassa. ne ei yleensä hajoa suoraan vaan ne alkaa oireilemaan ensin, eli käy 3:lla tai 2:lla jne. eli pumppu antaa hiukan bensaa mutta ei pysty maksimi painetta antamaan. Releen ainakin pitäisi naksahtaa ennen ku pumppu lähtee käymään? jossei naksahda niin saattaa olla rikki?

Yksi vaihtoehto on antaa pumpulle suora virta irtonaisesta akusta tai jostain ja kuunnella suriseeko max 2 sek. ettei pummpu hajoa (jos edes toimii).

Mun mielestä noi bensapumput ei enää nykyään pidä niin kovaa ääntä että sen kuulisi kunnolla varsinkaan sisälle. ainakaan ite en ole ikinä kuulut omaa pumppua. eri se oli jossain 70 luvun autossa :)

Toivottavasti saat auton toimimaan.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 25.07.2011, 15:25:15
Kuulostaa kyllä siltä että pumppu on kuolemassa. ne ei yleensä hajoa suoraan vaan ne alkaa oireilemaan ensin, eli käy 3:lla tai 2:lla jne. eli pumppu antaa hiukan bensaa mutta ei pysty maksimi painetta antamaan. Releen ainakin pitäisi naksahtaa ennen ku pumppu lähtee käymään? jossei naksahda niin saattaa olla rikki?

Yksi vaihtoehto on antaa pumpulle suora virta irtonaisesta akusta tai jostain ja kuunnella suriseeko max 2 sek. ettei pummpu hajoa (jos edes toimii).

Mun mielestä noi bensapumput ei enää nykyään pidä niin kovaa ääntä että sen kuulisi kunnolla varsinkaan sisälle. ainakaan ite en ole ikinä kuulut omaa pumppua. eri se oli jossain 70 luvun autossa :)

Toivottavasti saat auton toimimaan.

En minä ainakaan releestä ääntä kuullut, saan kaverilta lainaan vara releen. Koitin kuunnella pumppua myöskin niin että laitoin virrat päälle ja roikuin itse auton alla, ei mitään  :-\

Vaihtelen nyt ne suotimet ja testaan toisella releellä. Launtaina sitten uutta pumppua jos se on sökö.

Kiitti vinkeistä, tää kait se on sitä motorsporttia?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: miksu01 - 25.07.2011, 18:51:19
En minä ainakaan releestä ääntä kuullut, saan kaverilta lainaan vara releen. Koitin kuunnella pumppua myöskin niin että laitoin virrat päälle ja roikuin itse auton alla, ei mitään  :-\

Vaihtelen nyt ne suotimet ja testaan toisella releellä. Launtaina sitten uutta pumppua jos se on sökö.

Kiitti vinkeistä, tää kait se on sitä motorsporttia?

Noin mäkin etenisin.

Juu on motorsportia parhaimmillaan  ;D
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 29.07.2011, 23:12:29
Nonni autoa lähestytty tuttavallisesti alapuolelta käsin. Suotimen ja releen vaihto ei auttanut asiaan. Rele napsahtaa iloisesti, mutta pumppu ei sano mitään. On kyllä ulkoa päin niin kuppasen näkönen, etten ihmettele jos sisältä on särki   :hello:

Olikos tässä joku takaiskuventtiili? Jos sen puhistaisi, jos on helpossa paikassa nyt samalla?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Vauxi - 30.07.2011, 15:53:23
Takaisku pitäisi olla suoraan pumpun päässä painelinjan banjon yhteydessä. Karkeasti ottaen 940 surisuttaa esivedolla ja 740 ei surise. lh 2.4 vartoo 2kpl ykk ennenkuin antaa luvan käynnistyä. Jos siis lähtee aikasemmin on siellä polttoainetta joutunut männän päälle. Eli suuttimet vuotaa tms.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 30.07.2011, 17:03:23
No, nyt on uus pumppu, suodatin, siirtopumpun suodatin, rele ja uusi siirtopumppu. sain käyntiin ja katokseen siirrettyä tieltä (n. 20m ajoin sillä) Pyöri tuossa katoksessa ja heti kun lämpes niin ensin tippu tyhjäkäynti ja tahtonu käynnistyä kun koitti. Sitten vaihettiin tulpat, vanhat oli mustat. kun antaa kierrosta niin tulee välillä rykäsy että ei oikeen saa bensaa tai jottain. Ja tuohon se sitten taas hyyty. Ei saa painaa kaasua, ei anna nostaa kytkintä kun saa kierrosta. Lopulta sammu ja tuskin lähtee ennen kun jäähtyy. Siirtopumpun ja sen putken josta pa lähtee linjastoon välillä oli sellanen haitari kumi joka oli halki. Korvattiin se sopivalla letkulla.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 30.07.2011, 21:51:37
Pakokaasu haisee pensalle! Ei toimi lämpinä.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Elk - 30.07.2011, 23:17:59
Pakokaasu haisee pensalle! Ei toimi lämpinä.
Vaihda puola kokeeksi.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 30.07.2011, 23:32:45
Huomenna olis tarkotus hakea paikallisesta jos on. Toivotaan että on. Samalla vaihtuu tulpan johdot.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: 460GLE - 31.07.2011, 09:54:22
Perusrempat tuleekin tehtyä sit yhellä kertaa, toivottavasti löytyy vika.  :-\

Omassa tykkäsin että pääpumppu piti kummaa roplotusta ja vaihdoin tilalle uuden Bilteman "turbo"-pumpun. Tuloksena parempi käyntiinlähteminen, mutta samanlainen ääni edelleen.

Kuinkas kovaa ääntä tuo f-koneen pääpumppu kuuluu pitää 240:ssä, sehän on aika paljaana siellä pohjassa... tankin siirtopumppu suodattimineen sekä iso pa-suodatin vaihdettu kaikki 2v sisään.

Lämpösellä koneella meinaa vähä tyhjäkäynti ropeltaa (syynä voi kyllä olla d-nokkakin).
Heiluva bensanpaine/viallinen säädin kävi mielessä, pitäs hommata mittari jostain ja tarkistaa.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 31.07.2011, 11:44:48
Sitä tässä itekki oon nauranu että kohta on uus auto pensapuolen osalta  :D Jospa se sillä puolalla rupeis, painekelloakin epäiltiin vähän tuossa... Pittää koittaa se painemittarikin hommata, mutta siihen hommaan tarviinki jo apua.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 31.07.2011, 12:51:20
Onkos tässä joku lämpöanturi boksille? Lohkon kylessä imusarjan alla on johto, mikä menee lämpömittarille mutta sen alla on samanlainen liitin, kun mikä lambdassa on. Motonetin kataloogi ei tunne ainakaan mitään ruiskun tms. anturia. Voisko se luulla että moottori on kylmä ja laittaa lisärikastusta tai jotakin päälle.

Puolakin meni tilaukseen.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Bymark - 31.07.2011, 14:21:52
On siellä lämpöanturi imusarjan alla, oma veikkaus imm rikki.
Otat vuoroltellen pois kaikki liittimet koneesta paitsi ykk ja sytkäkivi.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 31.07.2011, 18:23:13
Imm ja lambda on nii perus juttuja että ne testasin jo heti. Turbobricksin kautta sain testaus ohjeet sille lämpöanturille. Nyt oon taas 250km päässä autosta, ja lähimpään varaosapuljuun 25km jotenka tämä vähän taas siirtyy. Tilaan uuden lämpöanturin, jännää ettei motonetistä löytyny ainakaan nopeella silmäyksellä  :o
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 01.08.2011, 15:51:46
http://www.vlvworld.com/indexframe.html?200/toc.htm

''The function of the engine temperature sensor is to notify the ecu of the engine temperature, so it can manage the air/fuel ratio. The sensor is submerged in the coolant and changes resistance depending on the temperature (more resistance at lower temperatures). If there is a wiring fault the resistance may seem extremely high and the ecu would assume that the engine is extremely cold.
A cold engine requires a more fuel heavy air/fuel ratio than a hot engine. A faulty sensor registering an extremely cold engine would result in too much fuel being sent into the cylinders and the engine would run rich.''
Otsikko: Veden lämpö anturi ruiskuboksille?
Kirjoitti: puppet - 01.08.2011, 18:43:03
Mistähän minä saisin tuollasen anturin? Motonetistä, eikä ADlta saa, sinisen puhelin huutaa varattua ja auto pitäs kumminki ens viikolle saada ajoon. Oisko kellään Kuopiossa myydä? Käykö tuohon 16venasen anturi?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: TOK - 01.08.2011, 18:59:40
Anturin tilalle johtoihin voi hätätilassa kytkeä sopivan kokoisen vastuksen, pitäisi vain kaivella jostain mikä arvo vastaa lämmintä konetta. Kovin kylmästä tuskin tarvii vähään aikaan vielä käynnistää, etsii uuden anturin paremmalla ajalla ennen talvea.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 01.08.2011, 19:59:59
Sehän löytyy  :D ''The resistance values between ECU pins 13 and 5, or between each of the pins on the sensor and ground, are (by eye from the chart):
                          32F (0C)-- about 6000 ohms within a range of +/- 10%
                          68F(20C) -- about 2300 ohms "
                          104F(40C) -- about 1300 ohms "
                          140F(60C) -- about 600 ohms "
                          176F(80C) -- about 300 ohms "
                          212F -- about 190 ohms "

http://www.nuceng.ca/workspace/Volvo%20FAQ%20Site/EngineSensors.html#DiagnosingECTFailures
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2011, 20:41:49
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=37-3309
motonetistä saa ;)    tuossa bosch 2 napainen liitin ja anturi sijaistsee 2 tai 3 sylinterin imukanavan alla.  kun johdon nyppäsee irti luulee ecu lämpötilan olevan 20 c eli pitäs lähtee ja käydä näin kesällä hyvin silloin.  talvella meni omasta ja sai kyllä sahata käyntiin huolella -15 asteessa :D

niin ja 2 satkussa kuulee kyllä bensapumpun surinan jos ovi auki :)
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 01.08.2011, 20:57:16
Tuohan on joku 1.8 turbo  :o En vaan osannu oikein ehtiä. Ja nyt muuten pumppujen äänet kuuluu  :D takakonttiin kun työntää pään nii kuuluu siirtopumppu, ja kun seisoo käynnissä olevan auton vieressä, pumpun surina kuuluu ihan selvästi.

Pittää tollanen anturj käyvä hakemassa ja koittoo jos sillä jerkkasis!  :hello:
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 01.08.2011, 21:01:51
Tuohan on joku 1.8 turbo  :o En vaan osannu oikein ehtiä. Ja nyt muuten pumppujen äänet kuuluu  :D takakonttiin kun työntää pään nii kuuluu siirtopumppu, ja kun seisoo käynnissä olevan auton vieressä, pumpun surina kuuluu ihan selvästi.

Pittää tollanen anturj käyvä hakemassa ja koittoo jos sillä jerkkasis!  :hello:
kannattaa koittaa myös tuota anturin johdon irroitusta jos vaan kädet taipuu sinne anturille  ;D  tästä tulikin mieleen että imusarjan irroittamisella pääset huomatavasti helpommalla tuossa remontissa eli imusarjan tiiviste kannattaa hommata samalla kertaa ;)

mulle muuten tuolla motonetissä tyrkyttivät ensin sinisellä liittimellä olevan anturin, joka ei todellakaan toiminu tuossa koneessa ;)  kivenkovaan väittivät että oikea on ja minä uskoin :buck2:  no odottelin viikonlopun yli ja kävin hakemassa uudestaan oikea nanturin mustalla liittimellä :2funny:  onneksi oli hyvä akku  8)
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 01.08.2011, 21:38:03
kannattaa koittaa myös tuota anturin johdon irroitusta jos vaan kädet taipuu sinne anturille  ;D  tästä tulikin mieleen että imusarjan irroittamisella pääset huomatavasti helpommalla tuossa remontissa eli imusarjan tiiviste kannattaa hommata samalla kertaa ;)

mulle muuten tuolla motonetissä tyrkyttivät ensin sinisellä liittimellä olevan anturin, joka ei todellakaan toiminu tuossa koneessa ;)  kivenkovaan väittivät että oikea on ja minä uskoin :buck2:  no odottelin viikonlopun yli ja kävin hakemassa uudestaan oikea nanturin mustalla liittimellä :2funny:  onneksi oli hyvä akku  8)

Se imusarja ois melkein revittävä muutenki irti, oli nimittäin se haitariputkiki kulunu jotenki puhki, mutta sen korjuulla ei ollu vaikutusta auton toimintaan. Mm. kaasuläppä oli ihan musta.

Pitääkin mennä vaan pelkän varaosanumeron kanssa sinne niin saan mitä haluan  :D
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 02.08.2011, 17:02:23
Se imusarja ois melkein revittävä muutenki irti, oli nimittäin se haitariputkiki kulunu jotenki puhki, mutta sen korjuulla ei ollu vaikutusta auton toimintaan. Mm. kaasuläppä oli ihan musta.

Pitääkin mennä vaan pelkän varaosanumeron kanssa sinne niin saan mitä haluan  :D
villi veikkaus, sulla imuvuodosta menny seokset perseelleen, tästä ottanu lambra nokkiinsa ja kun vaihdat ehjän haitariputken ja potskin original lambdan niin rupee lankku rokkaa 8)
kaasuläppä tummuu huhohotus höyryistä
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 03.08.2011, 13:44:10
En usko, sillä sehän säätää pa:ta vaan anturien mukaan? Ja tässä on aika uus lambda. Pittää sekin mitata, luulis kyllä sen liittimen irrotuksella jo heittävän sen nilkuta kotiin asennon..
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 05.08.2011, 23:13:06
No joo, nyt on uus anturi, pyörijän kansi ja tulpan johot. Ilta alkoi lupaavasti, kun auto pyöri röpöttäen lämpimäksi kun irrotin sen plugin anturin päästä.
Eikun vaihtamaan uutta anturia tilalle. Kaikki sujui mallikaasti, käynti ääni oli tasainen, muttei niin tasainen kun se on joskus ollut. Testi lenkillä paljastui rykimistä ja loppu pätkällä auto hyytyi mallikkaasti risteykseen.
käynnistyy, mutta kaasua se ei anna polkea. Huomenna haen vielä sen puolan, ja jos silläkäään ei ota toimiakseen, niin on hyvät neuvot jälleen tarpeen...  :-\
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 06.08.2011, 12:42:17
HEHEE!  vielä ei passaa juhlia mutta näyttäs siltä että oon jälillä  :P Kaikki osat siis mitä on vaihdettu on ollut rikki, koska joka osan vaihdon jälkeen auto on toiminut paremmin.

Eli hommahan lähti:

käynnistyi huonosti ''tyhjällä'' tankilla-> siirtopumppu.-->hyytyi, vaihdettiin rele, pumppu ja suodatin--> hyytyi lämpösenä--> korjattiin imuputki, yksi letku tankista, ja vaihdettiin tulpat--> hyytyy edelleen--> tulpan johdot, lämpöanturi lohkoon, pyörijän kansi--> kesti ''jopa'' 7km lenkin--> vaihdettiin puola.
Nyt ollaan siis siinä pisteessä, että auto kestää ajaa kuumaksi asti, mutta nykii välillä, pensa haisee vähän rikkaalta (minusta), joten se lambda on varmaan rikki. Kohta mittaan sen, ja sittenpä tiedän.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 06.08.2011, 15:33:36
Joo hyytyy taas! pyörii tyhjäkäyntiä nii helkkarin hyvin mutta vähän ku koittaa ajaa ja antaa kaasua niin sammuu. Sitten ku menee pitemmälle niin koko auto sammuu.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 06.08.2011, 18:18:21
Joo hyytyy taas! pyörii tyhjäkäyntiä nii helkkarin hyvin mutta vähän ku koittaa ajaa ja antaa kaasua niin sammuu. Sitten ku menee pitemmälle niin koko auto sammuu.
lambdan johto irti ja uusi testaus  ;)
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 06.08.2011, 19:26:24
Mittasin niin lambda anto 0,02V-0.7XXV enimmäkseen seilaili 0.25V-0.7 väliä

E: pensa on kotikaljan väristä, ja astian pohjalla meni jotain hippusia. Eli oisko se tanin tyhjennys, huuhtelu homma edessä. Pumppukin huutaa niin saatanasti. Viikon vanha siis, pyörinyt yhteensä alle 6 tuntia
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 07.08.2011, 09:35:05
Seuraava vaihe on pensatankin tyhjäys, irrotus, huuhtelu ja lambda testaukset.

Oliko tankin ja valutusputken välinen liitos jossain kontin puolella?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Elk - 08.08.2011, 13:55:30
Mittasin niin lambda anto 0,02V-0.7XXV enimmäkseen seilaili 0.25V-0.7 väliä
Rikki, vaihtoon. Käy aika rikkaalla noilla arvoilla.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 08.08.2011, 15:43:24
No voi perse, taas uus! kolmas jo menossa  :-[ Mutta selvittelin tässä tota pa-hommaa, niin perjantai yönä tankkaamani pensa oli p*skaista! Eli säiliön oli juuri käynyt täyttämässä säiliö auto. Kaikki säiliön pohjalla oleva moska nousee pintaan, kun lähes tyhjä säiliö täytetään. Työ kaverille sattunut ko. homma 3 kertaa.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: lassii - 08.08.2011, 16:21:58
Tää nyt on jo vähän outoo, pitäskö juuri täyttettyihin säiliöihin laittaa lappu et "juuri täytetty"? Kyllä jos pumput ja suodattimet on kunnossa nii kyl auto toimii. Tai sitte jos samalla asemalla on ollu ongelmia aikasemmin nii ymmärrän asian.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 08.08.2011, 16:58:17
Ajattelin ottaa pensan talteen, astella sinne asemalle ja näyttää miltä heidän polttoaineensa näyttää. Nimittäin siirtopumpun vaihdon aikaan katsoin tankin sisään, ja pensa oli kirkasta. Tollasta määrää paskaa ei voi irrota auton tankista jonka tankki ajetaan melkein aina tyhjäksi. Kolme desiä puolillaan olevasta tankista tullutta pensaa oli todellakin kotikaljan väristä, seisottuaan hetken astian pohjalta eroittui selvästi tumman ruskeaa ''mutaa''. Ainakin ennen oli säiliöistä tyhjennetty sakka n. kerran kuussa (KUULEMMA).
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 08.08.2011, 17:53:54
offtopikkina, missä sä tankkaat  :o    vuorelan teboil  ???
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 08.08.2011, 19:13:14
Normaalisti Kuopion kylmä asemilla halvan pensan perässä, mutta tällä kertaa (ensimmäistä) Siilinjärven Nesteellä. Oisinki kotosalla nii ottasin kuvan siitä pensasta >:(
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Bymark - 09.08.2011, 00:01:52
Rikki, vaihtoon. Käy aika rikkaalla noilla arvoilla.

Käy eritttäin laihaalla, 1 on rikas 0 on laiha.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Huikkoster - 09.08.2011, 00:09:45
Jos lambdan arvot ei ole siellä missä pitää, se meinaa että seokset on pielessä, ei välttämättä sitä että lambda ois rikki. Itellä tosin kaikki ongelmat hävis kun vaihdoin tarvikelambdan käytettyy boschilaiseen. ::)
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: TVS - 09.08.2011, 15:34:46
Ja nuo nyt on vielä ihan kohallaan olevia arvoja LH:lle.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 10.08.2011, 11:06:03
Onko se nyt sitte paskana vai kunnossa  :o
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 11.08.2011, 21:21:40
Ajellaan sitte kunnossa olevalla paska- lambdalla merkkiä Bosch. Tänään hain motonetistä lappopumpun, letkua ja molemmat pa-suodattimet. Painesuodatin on Bosch. Huomenna tyhjennys irrotus ja huuhtelu tankille, sitten jumpataan suodattimet ja tankki kiinni, testailut jatkuu  :nälkä:
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: TVS - 12.08.2011, 09:04:13
Kyllä tuo arvo on ihan tolkuissaan, mutta sen täytyisi seilata suhtkoht nopeasti eestaas. Jos sykli on noin sekunti on tuo vielä ihan kunnossa oleva peli.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 12.08.2011, 09:28:23
Meikäläisen King- yleis mittari ei varmaan saa kerättyä ihan reaaliajassa tietoa  ;D kauheeta kyytiä ne luvut siinä kumminki meni  :P
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 12.08.2011, 18:45:06
Tankki ja suodatin jumppa tehty. Aktivoin komponentit (suuttimet+tyhjäkänti venttaali) nyt antaa tyhjäkäynnillä lambda arvoa 0,019V. Ei anna painaa kaasua yhtään. Pyörii hiton nätisti tyhjäkäyntiä  S*
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Bymark - 12.08.2011, 22:24:39
Pensaa ei siiten tule yhtään..............
Sinulla on painet hukassa tai rikkinäinen ruiskuboksi.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 12.08.2011, 23:24:45
MITÄ?! pumpusta ainakin tulee, kun avasin suodattimen ja pumpun välisen liitoksen, pensaa suihkusi oikein kunnolla. Onko se paine kello sitten paskana? Suuttimet tuskin on tukossa koska autoa voi edelleen siirtää kylämänä ihan hyvin. Oikein kiva kun viikon loppuna ei saa osia ja viikolla ei pääse laittamaan. KERTOKAA MITÄ VAIHDAN JA KOKEILEN!!!! PAKKO SAADA AUTO AJOON!!!!

E: Lähtiskö toi ees käyntiin jos siinä ei ois paineita?!?!?
Otsikko: Vs: 240 B200f mikä boksi?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 11:53:23
Mikähän matolaatikko tuohon käy, Jetronic on tässä numerolla 0 280 000 590.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: lateleo - 13.08.2011, 11:56:44
Eikös se paineregulaattori pidä paineen ruiskusuuttimien jakotukilla vakiona (300kPa) ja bensan syöttöä säädellään suuttimien aukioloaikaa muuttamalla.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 12:29:55
Niin se taitaa olla. Nätisti sillä ajelin tossa ennen ku lämpes. Ajamalla lämpee kumminki sen verta nopeesti, että kun koittaa vähän laulattaa nii booaa ja pitää hissukseen ajella pihaan takasi. Tossa on sellanen 100m ajelu pätkä missä kokeilen aina tota.

Boksi on nyt sitten tilattu, Tiedoksi kaikille, että b230f- moottoreihin on Suomi pullollaan bokseja, näihin et ihan heti saa  :nohnoh Kallis kokeilu tulee,  mutta toivotaan että vika on tuossa. Tehdas uusi Saaertin akun kautta 2000 euroa, Käytetty romuautosta 250€+rahti.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 13:32:49
Pensa paineen säädinkin on nyt testattu.

Testing:

-Undo the vacuum line (the black tube in Fig 2.5.8a) and smell for fuel at the hole. Fuel at the vacuum hole indicates that the diaphragm is broken at the pressure regulator needs to be replaced.
-Disconnect the return line from the regulator- directly opposite the vacuum line.
-Connect some pipe in place of the return line
-Direct the end of the pipe into a gasoline safe container
-Run the car at idle
-A good, solid stream of fuel should flow into the container

Kuva pensasta:
(http://hekuli.kuvat.fi/kuvat/Projektit/13082011046.jpg/_small.jpg)

Tankista siirtopumpun suodattimen kautta pumppuun, letkun kautta paine pumpulle, suodattimelle, linjaa pitkin letkuihin, letkuista jakotukkiin, painesäätimen kautta letkusta pihalle. Menikö oikein?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Maukki - 13.08.2011, 13:48:48
Niinhän se menee, naksuuko kaasuläppäkytkin kun kääntää läppää?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 14:14:39
Niinhän se menee, naksuuko kaasuläppäkytkin kun kääntää läppää?
Loksahtaa vaan rajotinta vasten.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Maukki - 13.08.2011, 16:20:11
Pitäisi naksahtaa kun vähän käännät läppää niin että on pois joutokäynniltä, täyskaasukärjistä en ole varma kuuluuko niiden naksua...
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 16:43:06
Elä nyt sano että tässä on kaasuläpän asento tunnistin(kin?) rikki! Millos boksi ottaa tolta tietoa? Vasta lämpimänä vai koko ajan?

E: pitääkö mulla olla virrat päällä kun testaan?
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Maukki - 13.08.2011, 17:05:21
ei tarvi olla virtaa päällä, koita löysätä ne säätöruuvit siitä ja käännellä sitä kytkintä naksuuko..
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 17:41:22
Otin johot irti siitä anturista ja ajelin tossa... hyvin meni siihe asti ku pensa loppu  :hello:
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 18:21:55
Auto tankattu ja ajoin tuossa muutaman kilometrinkin. Kunnolla kun antaa leipää, niin meinaa tykätä kyttyrää, muttei sammu kummiskaan. Sähköflekti ja valot tiputtaa hiukan tyhjäkäyntiä ja kone huone on kuuma kun sauna kun pellin avaa. Voikohan tuohon luottaa ja ajaa huomenna 257km?  :-\
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 13.08.2011, 19:32:19
se asentotunnistin on käytännössä pelkkä kytkin, eikä siinä ole kuin tyhjäkäyntikärjet.  Niitä ecu käyttää ainakin moottorijarruun, kierrosten pehmeeseen laskuun vaihdettaessa ja tyhjäkäyntiin. 
se siis säädetään naksahtamaan heti kun kaasua painetaan  :)

mulla olis tuossa megaan siirtymisen johdosta isolohkon  immu, kaasuläpän anturi ja mahdollisesti lambdakin lainattavissa.
ecukin löytyy samaan vehkeeseen ja luulen että pitäs toimia tuolla isommallakin kun lambda korjaa pienet erot bensakartoissa :)
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 13.08.2011, 19:49:51
Auto tankattu ja ajoin tuossa muutaman kilometrinkin. Kunnolla kun antaa leipää, niin meinaa tykätä kyttyrää, muttei sammu kummiskaan. Sähköflekti ja valot tiputtaa hiukan tyhjäkäyntiä ja kone huone on kuuma kun sauna kun pellin avaa. Voikohan tuohon luottaa ja ajaa huomenna 257km?  :-\
siis kun antaa kenkää ja tämänjälkeen päästää kaasun, meinaa sammua vai tarkoitatko että rupeeko rötäämään täyskaasu kiihdytyksissä ???
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 20:01:02
siis kun antaa kenkää ja tämänjälkeen päästää kaasun, meinaa sammua vai tarkoitatko että rupeeko rötäämään täyskaasu kiihdytyksissä ???
Meinaa sammua, ja ''seokset'' oli max ,789VDC kun mittasin. Mutta jos voit huomenna antaa lainaan niitä vehkeitä niin varmaan otan, ja testataan!
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 13.08.2011, 20:32:19
Meinaa sammua, ja ''seokset'' oli max ,789VDC kun mittasin. Mutta jos voit huomenna antaa lainaan niitä vehkeitä niin varmaan otan, ja testataan!

tuossa kävin tallilla pyörähtämässä ja mukaan tarttu 2 bosch lambdaa, tuo kaasuläpän anturi ja immu.  mahdollisesti nuo voitas kipata sulle lainaan ohimennen jo tänäiltana <Kippis>
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 13.08.2011, 21:03:04
Kyyllä minä ne voin tänä iltanakin jo ottaa  :hello: ei vaan pääse testaamaan  <Kippis>
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 14.08.2011, 16:38:21
Säädin oman kaasuläpänanturin, joka muuten naksahtaa, ja kovasti  :o laitoin myös Arin lambdan ja IMM:in jota motolaatikko syytti olevan paskana. Ei tulosta. Hyytyy kun mopo ja pyörii laihalla. Näppäsin lämpö anturin piuhan irti, tällöinhän seosten pitäisi mennä melko rikkaalle? Noh, ei tule edes vikakoodia. Ei muutosta seoksissa, käynnissä ei oikeen missään. Oiskohan boksistä mennyt tuo lämpöjen seuranta puoli särki? ???
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: Ari E - 14.08.2011, 17:18:39
Säädin oman kaasuläpänanturin, joka muuten naksahtaa, ja kovasti  :o laitoin myös Arin lambdan ja IMM:in jota motolaatikko syytti olevan paskana. Ei tulosta. Hyytyy kun mopo ja pyörii laihalla. Näppäsin lämpö anturin piuhan irti, tällöinhän seosten pitäisi mennä melko rikkaalle? Noh, ei tule edes vikakoodia. Ei muutosta seoksissa, käynnissä ei oikeen missään. Oiskohan boksistä mennyt tuo lämpöjen seuranta puoli särki? ???
mites pakovuoto ennen lambdaa  ???  silloinhan mittaamalla lambda näyttää oikein mutta todellisuudesa seokset on mitä on.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 14.08.2011, 17:34:05
Luulis boksin antavan vikakoodin ku ton anturin johon ottaa irti, ainaki viimeviikolla anto. Ei kyllä mustaa näy missään eikä kuulu, Katista taakke päin on kyllä pientä vuotoa, ei vaikuta tähän. Ja uusi boksihan lähtee huomenna tulemaan, kun ei sinänsä kallis ollut.
Otsikko: Vs: 240 B200f tukehtuu?
Kirjoitti: puppet - 19.08.2011, 23:37:50
Tullaas tännekkin kertomaan kuinka tyhmä sitä on. (ihan ku ei ois jo huomattu  :2funny:) Eli ilta alkoi boksin vaihdolla. Tyhjäkäynti ok, mutta kiihdyttäessä huomasin heti tehottomuuden. Raavin vähän päätä, testasin vanhan boschin pumpun ja vaihdoin sen. Taas parani, epäilen parempaa paineen tuotto kykyä tarvikkeeseen nähden. Raavin taas pikkisen päätä. Hyökkäsin takakonttiin, ja revin kaikki liittimet irti mitkä menee tankille, toisella ei vaikutusta oikeen mihinkään, (sen peinen mustan laatikon sisällä) kun taas toisella hävisi polttoaine mittarin näyttö. Tein kumminkin uudet liittimet miitarin johotimiin, jotta voin vaihtaa johdot ristiin (mikä lie aivopieru) tässä vaiheessa huomasin että pumppu lopettaa sirisemästä tankissa, kun johot repii auki. Eli siis musta kaksi napainen liitin, musta-harmaa ja keltapunainen-musta liitos, hävittää sekä pumpun, että anturin virrat.

Ja eikun lenkille ilamn siirtolaista, ja orkkis bosch auton alla. Kiihtyy, ei nyi vaikka kuinka lämmittelee ja polkee, kaikin puolin sama auto, mikä mulla oli kuukaus sitten  :D ainoo vaan, ettei siirtopumppu eikä mittari pelaa.

Tässä pääsenkin kysymykseen, miksei Volvoni orkkis boksi anna vikakoodia kun otan lämpöanturin johon irti?