Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Mika_L - 25.04.2016, 17:33:46
-
Tänään töistä lähtiessä syttyi näyttöön teksti SRS-TURVATYNY HUOLLA HETI. Valo ei sammunut sammuttelemalla autoa, eikä akun irti pitämisellä. Torque ei anna mitään vikakoodeja. Mikä avuksi? Auto toimii muuten normaalisti.
-
Moro!
Itsellä tapahtui sama viime kesänä C30 vm 2007. Koodit purettiin Treen SAH:ssa ja testerissä syy paikannettiin apukuskin penkin alla olevaan liittimeen, joka oli saanut vahingossa kenkää. Ei ole kuulemma harvinaista. Liitin korjattiin ja autoon ajettiin uusi ohjelma, mutta vika ei poistunut. Asentaja epäili, että vahinkosignaali oli vaikuttanut airbagin ohjainboksiin niin että siellä oli jäänyt "pikselit poikitellen" jolloin vika ei poistu. Googlauksen perusteella näissä pikkuvolvoissa on ollut airbag-boksissa tällaisia rakenteellisia ongelmia.
Itse boksi sijaitsee keskikonsolissa vaihdekepin takapuolella ja joudut irrottamaan koko konsolin siihen päästäksesi (radio ja lämpöpaneeli yms). Uusi boksi maksaa noin tonnin ;D, vaihtoautoista täytyy löytää koodiltaan sopiva (niitä on ihan riittävästi, netistä löytää numerot), joka täytyy ohjelmoida uudelleenautoosi. Kolmas vaihtoehto on soittaa Sercapille. Itse päädyin viimeiseen vaihtoehtoon ja sain valon lopulta sammumaan.
Eli käy kuittauttamassa osaavassa testerissä ja jos ei valo sammu, soita Sercapille. Sitten purkua/kasaamista joko itse tai osaavassa huoltamossa.
Sitä ihmettä ei siis tapahdu että se valo sammuisi kojetaulussa yhtä mystisesti kuin syttyikin autoa käynnistäessä.
-
Huomenna kaveri katsoo autocomilla koodit ja sit mietitään jatkotoimia.
-
Hmm oisko tyyppivikaa, mulla edellinen omistaja vaihattanut kans SrS-ohjausboksin.. 220tkm kohalla. Mulla v50 2004
-
Luettiin vikakoodit autocomilla. Antoi tällaisen -> CFFF -ohjausyksikkö -sisäinen vika - katkonainen.
Meneekö boksi vaihtoon vai onko tämä sercap järkevä vaihtoehto?
-
Moro! Jos vikaa ei ole (enää) missään johdoissa vaan boxin sisällä niin sitten se boxi menee vaihtoon. Itse päädyin hoitamaan asian Sercapin kautta kun pystyin purkamaan sen boxin itse ja lähettelyt onnistui vaivattomasti. Autoahan ei voi käyttää kun boxi on irti. Uuden hinta on vajaa tonni, käytetyistä joutuu etsimään oikeaa ja tilaamaan sen eikä kunnosta voi olla aina varma. Tältä foorumilta minäkin vinkin löysin aikoinaan, silloin kaveri päätyi varaosaan. Soita Sercapille ja kysy. Ja voihan niitä muitakin firmoja olla joiden kautta homma hoituu... Ps. Oletko vaihtanut jo laturin? Itseltä meni laturi aika pian sen jälkeen kun srs-valo syttyi. Se tuntuu aiheuttavan monenlaista häröä sähköihin. Laturin sippaamista ei huomannut kuin aamulla vihellyksenä töihin mennessä, iltapäivällä koko auto oli pimeä. Merkkivalo kuulemma toimii siten että se ei syty kun virrat kääntää päälle enne käynnistystä kun laturi on sökö. Ja senhän huomaa kaikki heti.
-
Laturi on uusittu reilu vuosi sitten. Soittelen ensiviikolla pariin paikkaan ja kysyn boksin kunnostuksesta.
-
No nyt on varattu autolle aika boksin vaihtoon. Käytetty boksi tulee autoon. Toivotaan että kestää edes katsastuksenbyli
-
Vaihda samalla uusi akku.
Tuo Srs-yksikkömalli on herkkä menemään jumiin hieman väsähtäneen akun kanssa. Voi kyllä startata normaalisti, mutta terävin potku on poissa.
Tämä on erittäin tuttu vika.
-
Akku on uusittu toukokuussa.
-
Akku on uusittu toukokuussa.
Hyvä. Viimeksi perjantaina tuollaisen V50 potilaan korjasin.
-
Kuntoon tuli auto alarmilla. 590€.
-
Oho! Siis käytetty vaihtoboxi? Sercapin kautta muistaakseni noin 100 €, itse asennukset.
-
Saako tuon SRS-varoituksen muuten pois, kun viemällä Volvolle? (tietoa jostain tietystä vikakoodinlukijasta?). Varoitus tuli, koska mulla oli molemmat penkit ja niiden liittimet irti, eli ei ole mitenkään yhtäkkiä tullut (ei vikaa siis).
-
Itse aiheutetun vikakoodin saa poistettua yleistesterillä. Ei vaadi merkikorjaamoa. Poikkeuksia kyllä on mutta näin yleensä, ja todennäköisesti myös sinun tapauksessa.
-
Juu nollas onnistui kun oli kaikki johdot kiinni liittimessä :D