Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Taaviracing - 25.05.2016, 19:48:48

Otsikko: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 25.05.2016, 19:48:48
Tervehdys,

Kysymys liittyen yllämainittuun kaasuttimeen. Tarvitseekos neulan säätämiseen tässä yksilössä jonkun erikoistyökalun? Auto käy selvästi rikkaalla näin kesähelteillä ja ryypyn kanssa kylmänä menee todella tukkoon ja sammuu, eikä pysy myöskään käynnissä. Tyhjäkäynnin rikastimen säätöruuvilla ei saa mitään merkittävää muutosta aikaan.

Jos jotain special toolsseja tarvii, niin saako ostettua jostain papanhelmet.org tyyliseltä sivustolta?

PK-seudulla olisi tarve ja myös lainaus pikku korvausta vastaan onnistuu.

-Taavistöö
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: jen - 25.05.2016, 20:11:28
Tervehdys,

Kysymys liittyen yllämainittuun kaasuttimeen. Tarvitseekos neulan säätämiseen tässä yksilössä jonkun erikoistyökalun? Auto käy selvästi rikkaalla näin kesähelteillä ja ryypyn kanssa kylmänä menee todella tukkoon ja sammuu, eikä pysy myöskään käynnissä. Tyhjäkäynnin rikastimen säätöruuvilla ei saa mitään merkittävää muutosta aikaan.

Jos jotain special toolsseja tarvii, niin saako ostettua jostain papanhelmet.org tyyliseltä sivustolta?

PK-seudulla olisi tarve ja myös lainaus pikku korvausta vastaan onnistuu.

-Taavistöö
tarvitsee! ;)
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: tommi m - 26.05.2016, 00:36:09
vanhemman mallises ei oo neulas säätöö eli suutinta pitäs siirtää, uudemmis on neulas jenkaa ja siihen tarvii semmosen erikoisavaimen. yritä ensin toki kalvon vaihtoa ja pohjaventtiilin putsimista.  :)
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: werwer - 26.05.2016, 19:58:22
Noita on eri versioita erilaisilla säädöillä. Mitä nyt ittelle tullu vastaan -83 oli ainaki kaasarin pohjassa 8mm säätöruuvi suuttimelle, sen mallinen kaasari missä on säiliö sille vaimennusöljylle (kansi kolmella ruuvilla, vanhemmat neljällä). Sitten joku n. -80 on sillä erikoistyökalulla. Jostain vanhemmasta sitten sai ainaki neulan korkeutta säädettyä sen lukkoruuvista kun purki sen luistin irti, pikkasen hakemista se.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: jen - 26.05.2016, 20:19:52
Noita on eri versioita erilaisilla säädöillä. Mitä nyt ittelle tullu vastaan -83 oli ainaki kaasarin pohjassa 8mm säätöruuvi suuttimelle, sen mallinen kaasari missä on säiliö sille vaimennusöljylle (kansi kolmella ruuvilla, vanhemmat neljällä). Sitten joku n. -80 on sillä erikoistyökalulla. Jostain vanhemmasta sitten sai ainaki neulan korkeutta säädettyä sen lukkoruuvista kun purki sen luistin irti, pikkasen hakemista se.
ainut kaasari mistä säädetään pohjasta 8mm hylsyllä on b23 sillä keltakorkkisella kaasarilla,
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Retro - 27.05.2016, 08:23:38
Kyseessä saattaa olla myös kulunut tai muuten viallinen uimurin neulaventtiili joka ei sulkeudu kunnolla. Onko vika tullut ns yhtä äkkiä ?  Neula ja suutin kuluvat hiljalleen vuosien saatossa ja alkuperäissäätö ei muutu itsestään niin äkkiä että alkaa saamaan kuvailemallasi tavalla niin reippaasti rikasta seosta.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: paku97 - 27.05.2016, 11:27:10
mitä eroa strömberg vs. stromberg? :(
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 27.05.2016, 19:44:41
Kyseessä saattaa olla myös kulunut tai muuten viallinen uimurin neulaventtiili joka ei sulkeudu kunnolla. Onko vika tullut ns yhtä äkkiä ?  Neula ja suutin kuluvat hiljalleen vuosien saatossa ja alkuperäissäätö ei muutu itsestään niin äkkiä että alkaa saamaan kuvailemallasi tavalla niin reippaasti rikasta seosta.

Tosiaan kaasutinexpertin korjaussarjan kalvoineen/tiivisteineen laitoin tuohon loppusyksystä kun toimi ihan miten sattuu, niin alko sen jälkeen toimimaan paremmin, mutta talvella kylmäkäyntiä ei ollut silti ollenkaan kun tukehtui aina ryyppyyn ilman kaasua. Joutui aina jättämään reino-tossun ja naapurin koiran kaasupolkimelle jos halusi, että käy tyhjää sillon kun ei tehnyt mieli istua jääkylmässä autossa -20c pakkasella.

Vertailen nyt tätä vaan vanhaan b200k:lla (siksakki kaasarilla) varustettuun 240:seen, joka toimi kuin uusi auto kaasarin putsailun ja korjaussarjan jälkeen.

Mielestäni tyhjäkäynti on tällä hetkellä liian matala lämpimänäkin ja käy myös epätasaisesti. Jos ajaa yhtään liian isolla vaihteella, niin auto alkaa nykimään, ampuu ehkä imusarjassakin jos en ihan väärässä nyt ole...

Oisko jollain lainata sellasta säätötyökalua vai tilataanko jenkeistä grand nationalin tekniikka heheh...
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: tommi m - 01.06.2016, 00:52:38
Ampuu imusarjaan eli aivastelee. katto ny sytytys kans. jos kärjet niin säädä ne ja ennakot oikein. :)
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: lassii - 01.06.2016, 10:46:53
Jos en väärin muista niin kelpaa ihan 8mm pitkä hylsy millä saa säädettyä kaasaria. Voi olla et muistan väärin mut pitkällä hylsyllä kyllä säätö onnistuu.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: jen - 01.06.2016, 11:06:00
Jos en väärin muista niin kelpaa ihan 8mm pitkä hylsy millä saa säädettyä kaasaria. Voi olla et muistan väärin mut pitkällä hylsyllä kyllä säätö onnistuu.
jos sielllä se kaasari mikä siellä kuuluu olla niin ei onnistu!tätä ei säädetä pohjasta,b23a moottorissa oli se kaasari mikä säädettiin pohjasta 8mm hylsyllä pohjasta,mikäli siellä se kaasari mikä kuuluu olla niin säädetään päältä,onko kaasarista kuvaa?vanhemmasta kaasarista säädettiin pohjasta ja siellä on tulppa ja säädettiin suutinputkea erikoistyökalulla ja uudempi srömberg säädettiin taas erilaisella erikoistyökalulla päältä säätämällä neulaa,tämä viimeinen vaihtoehto kuuluisi olla sun autossa ;)
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: lassii - 01.06.2016, 11:40:41
jos sielllä se kaasari mikä siellä kuuluu olla niin ei onnistu!tätä ei säädetä pohjasta,b23a moottorissa oli se kaasari mikä säädettiin pohjasta 8mm hylsyllä pohjasta,mikäli siellä se kaasari mikä kuuluu olla niin säädetään päältä,onko kaasarista kuvaa?vanhemmasta kaasarista säädettiin pohjasta ja siellä on tulppa ja säädettiin suutinputkea erikoistyökalulla ja uudempi srömberg säädettiin taas erilaisella erikoistyökalulla päältä säätämällä neulaa,tämä viimeinen vaihtoehto kuuluisi olla sun autossa ;)

Tarkoitinkin nimenomaan tätä B23a koneen kaasaria missä säädetään pohjasta.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: jen - 01.06.2016, 11:42:07
Tarkoitinkin nimenomaan tätä B23a koneen kaasaria missä säädetään pohjasta.
just näin ok!
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 20.06.2016, 19:22:21
Juu kaasari on tämä uuden mallinen, eli pohjassa ei ole mitään säätöpulttia.
Pääsuuttimen säätö näytti onnistuvan about puolikuun muotoisella erikoistyökalulla, mutta sellasta ei ollut, niin jäi säätämättä.

Joku sytkähäikkä taitaa olla kyseessä kun nyt koko kierrosalueen prötää niin perkeleesti. Pitää ottaa parin oluen jälkeen sytkän ajoituksen säätö työnalle... Pyörijät yms. Tottakai jo tarkistettu ja kaikki vaikuttais olevan ok...
Varmaan puola/virranjakaja vetää viimesiään.

Hauskaa pikkuropausta, tulee vaan kiire kun leima tj10 heh.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 21.06.2016, 22:49:14
Oolrait, eli tähän asti tehtyä:

Virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat, tulpajohdot, virranjakajaan uus kärki, konkka, puola, imusarjan ja sylinterin välinen tiiviste...

Kaasariin uusittu tiivistesarja talvella.

Sytkä on kohillaan, kaikille tulpille tulee kipinä, mut auto röpöttää nii perkeleesti koko kierrosalueen...
Suoraan ajosta meni tähän kuntoon, ettei enää kärsi ajaa.

Oisko mitään vinkkejä viellä, mikä vois aiheuttaa moisen?

Ihan kuin kävisi kokoajan jollain kolmella... Varmaan kulunut kaasarista jotain mekaanista ja nyt käy helvetin rikkaalla?
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: jen - 21.06.2016, 22:53:56
onko siitä otettu puristuksia?
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 21.06.2016, 23:25:39
onko siitä otettu puristuksia?

En ole viellä ehtinyt, mutta siitä vaikka jatkaa sitten seuraavaksi. Aika jännä kun pikku nykimisestä alkoi lämpösellä koneella, mutta nyt lähtee huonosti käyntii ja Todella huonosti käy koko kierrosalueen... Katoin myös mielenkiinnosta, ettei jako ole päässyt hyppäämään yhtä hammasta, eikä öljyt /vedetkään ole sekaisin tms.

Epäilin hetken, että etummainen vaimennin ois mennyt tukkoon kun se on kolissut about kuukauden, mutta kyllä tässä on nyt jotai muuta oltava.
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Taaviracing - 25.06.2016, 22:14:05
Auto toimii, kiitos vinkeistä.

koko sytytyspuoli tuli oikeestaa. uusittua ja vika oli jossain siellä...
Otsikko: Vs: 242 1982 175 strömberg
Kirjoitti: Justus - 26.06.2016, 01:05:42
mitä eroa strömberg vs. stromberg? :(
Strömberg teki sähkömoottoreita yms. sähköhilpoeitä. Nykyään firma on osa ABB konsernia.
Ihmiset sotkee nimet kokoajan. Mut ei anneta sen haitata.