Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kaipaa - 28.06.2016, 08:00:47
-
Mistä löytää ko. auton hytin raitisilmasuodattimen ja miten sen saa vaihdettua??
Ja saako sisätilan lämmittimen kennoa tarkastettua jostakin kautta helposti ja onko noissa kennoissa jotain tyyppi- tms. vikaa esiintynyt?? Ja vielä, säädetäänkö lämmittimen kennossa nesteen kiertoa kun halutaan lämmintä, vai onko kennossa koko ajan lämmin kierto päällä, ja lämmintä ilmaa otetaan tupaan läppien asentoa säätelemällä??
Itsellä vain sellainen ongelmä, että kun laittaa lämmitystä päälle, niin tupaan tulee sellainen jännä, vähän kuin glygolin tai muu pistävän tapainen tuoksu, MUTTA kumminkaan jäähdytysnestettä ei näyttäisi häviävän paisuntäsäiliöstä.
Kaitsu
-
Raitisilmasuodatin on konepellin alla repsikan puolella. Otat 2 torx ruuvia siitä muovista irti missä on ilmanottoritilät, helppo vaihtaa.
Lämmityslaitteenkennot paukkuvat yleensä tuon ikäisistä. Katso kastuuko kumpikaan jalkatila? Ota ainakin kuskinpuolen keskikonsolissa oleva sivumuovi pois niin pääset katsomaan jos vuotaa vain o-renkaat joilla kenno tiivistyy putkiin. Veikkaan kyllä kennoa mutta ei tuo ole näihin hirveän työläs vaihtaa, faq-puolella ohjeet.
Kennossa kiertää neste koko ajan ja lämpöä säädellään ilmaläpillä.
Tuossa vielä valmiit linkit kun nyt aikaa oli.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=188.0
https://www.youtube.com/watch?v=O8jqMf126CE
-
Mites, tuli vain mieleen jos kerran järjestelmässä ei ole hanaa, vaan lämpöä säädellään läpillä, niin onko kukaan kokeillut noita nestemmäisiä paikkausaineita??
Niillähän voisi saada pienen o-rengasvuodot tukittua helposti, ja nuo nesteethän eivät ole sellaista sakkaa/sementtiä kuten aikoinaan.
-
Kurkkaappa sinne kuskin maton alle onko kosteaa? Jos on niin kenno vuotaa siitä haarasta josta letku/putket menee kennoon. Ja lämpötila säätyy mainitsemallasi tavalla eli läpillä ja kennossa on muuten täysi hönkä päällä.
Kennon saa itse vaihdettua mutta ota sitten suoraan Behr/Hella niin on paras vaihtoehto. Kennon vaihto ohjeet:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=188.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=188.0)
Ja unohda ne paikkausaineet jottei tuki kanavia....
-
Ei ole itsellä tukkinut muuta kuin vuodot vaikka näihin vanhoihin romuihinkin niitä olen käyttänyt.
Ei kai ne tuki mitään missä se ei ole ilman kanssa tekemisissä.
Niin ja noita linkkejä laitoin jo tuossa pari viestiä aikaisemmin mutta kai niitä saa toistaakin..
-
Lievästi asiasta ja sen viererstä; Itsellä oli lämppäri todella tehoton ja piti 4-5- asennoissa ääntäkin. Olin jo hetken ostamassa uutta lämppärin moottoria mutta selvisin raitisilmasuodattimen vaihdolla. Oli meinaan todennäköisesti alkuperäinen, oli ihan tukossa. Suodattimen vaihdon jälkeen puhalti hetken koivunsiementä yms. sisälle, herkesipä ääntämästä ja puhaltaa ihan eri teholla nyt.
-
Jeps, kyselin asiaa tosiaankin tuolta toiseltakin Volvo saitilta, enkä ole saanut tätä asiaa autosta kuntoon, ja laitan tämän päivityksen ja auton itlanteen tännekin näkyville...
Myös ilmastointi on pitänyt autossa työlistaa yllä.
Sain tuossa kesällä huoltoliikkeeltä ilmoituksen että lauhdutin keulalta on rikki, että se pitää vaihta. Kun sitten tietystä syystä vein auton toiseen huoltoliikkeeseen ilmastointihuoltoon, niin kävi ilmi että olin oikeassa, ei se kenno rikki ollutkaan. Vuoto tapahtui kennon letkuliitänöistä, eli molempien kennon letkujen o-renkaat vuosivat kovemmilla kierroksilla kylmäaineet pihalle... O-renkaat vaihdettiin, ja nyt ei näyttäisi ko. liitännät vuotavan.
Huoltoliikkeessä hieman miettivät, että olisiko ilmastoinnin ylipaineventtiili hieman jumissa että saa tehtyä liian suuren paineen kierroksilla (vuoto oli alkanut yli 3000 rpm kierroksilla) järjestelmään ja siksi liitokset vuotivat vanhoilla O-renkailla.Missä lienee tällainen ylipaineventtiili ja onko helppo vaihtaa?
Mutta itse aiheeseen, autoon tulee sitä jännää tuoksua edelleen, ja lasit menee huuraan. Jäähdytysnestettä ei häviä paisuntasäiliöstä minun mielestä, ja lämppärin kenno ei minusta vuoda, sen verran sain koteloita auki, että lattia ja lämppärin liitoksen ympäristö näyttää kuivilta.
Itselle tuli mieleen, että voisiko ko. härmä lasissa ja tuoksu olla kylmäainetta ilmastoinnista, siis että lämmönvaihdin vuotaisi kylmäainetta auton sisään?? Missä sijaitsee ilmastoinnin lämmönvaihdin, ja pääseekö sitä katsomaan helposti??
Viimeksi kun härmää lasiin tuli, oli tilanne että olin jo ajanut 120 km ja menin elokuviin. Kun tulin takaisin ja aloin jatkamaan matkaa, niin tällöin tuulilasi meni ihan harmaaksi sisältä, ja aina tämä härmääntyminen tulee nimenomaan kuskin puolelle (miksi näin??)
-
Ei kait näissä mitään varsinaista ylipaineventtiiliä ole, järjestelmän säätely hoidetaan kompuran käyntiä katkomalla. Voihan sellainen paineanturi/katkaisija takuta tai sitten kompuran magneettikytkin ei irroita kunnolla.
Sellaista ylipaineen päästävää venttiiliä ei ole.
Voihan se olla että vanhat o-renkaat eivät vaan jaksaneet pitää järjestelmän täyttä painetta??
Imastointihuollossa on varmaankin katsottu että sisäkennon kondenssiveden poistoputket ovat auki, ettei vesi jää lillumaan kanaviin. Tämä voisi aiheuttaa huurtumista. Tosin mitään makeaa hajua tästä ei tule.
Vuotava lämppärinkenno voi olla sellainen ikävä hikoileva, eli vuoto on niin pieni ettei ehdi kastelemaan paikkoja. Haiskahtaa vaan, ja vuotomäärä on niin pieni ettei näy vedenkulutuksessa. Eihän ne putkiliitokset tuliseinässä vuoda?
-
Tuo tulipellin läpiviennit olikin hyvä vinkki, koska ne taisi ollakin kuskin puolella?? Tämä voisi selittää sen, että kuskin puolella huurtuu enemmän.. Täytyypä katsoa se jossakin välissä jos joudan, tai sitten käyn vain ostamassa laadukkaan paikkausaineen, lähihuolto tuossa myy Forte-tuotteita, sen nyt luulisi olevan laadukas ja turvallinen aine (sen kummaisemmin mainostamatta), tai on vain tullut hyvä mielikuva aineesta juttujen perusteella, vaikka epäilen että hinta saattaa olla aika suolainen.
Ei kait näissä mitään varsinaista ylipaineventtiiliä ole, järjestelmän säätely hoidetaan kompuran käyntiä katkomalla. Voihan sellainen paineanturi/katkaisija takuta tai sitten kompuran magneettikytkin ei irroita kunnolla.
Sellaista ylipaineen päästävää venttiiliä ei ole.
Voihan se olla että vanhat o-renkaat eivät vaan jaksaneet pitää järjestelmän täyttä painetta??
Imastointihuollossa on varmaankin katsottu että sisäkennon kondenssiveden poistoputket ovat auki, ettei vesi jää lillumaan kanaviin. Tämä voisi aiheuttaa huurtumista. Tosin mitään makeaa hajua tästä ei tule.
Vuotava lämppärinkenno voi olla sellainen ikävä hikoileva, eli vuoto on niin pieni ettei ehdi kastelemaan paikkoja. Haiskahtaa vaan, ja vuotomäärä on niin pieni ettei näy vedenkulutuksessa. Eihän ne putkiliitokset tuliseinässä vuoda?
-
Doddii, nyt on kenno vaihdettu, sekä joku kulmakappale lämmityskennon letkusta joka menee rintapellin läpi... Kuulemma tyyppivika joka näistä särkyy...
Nyt vain ongelma, että kun ko remontti tehtiin (ihan virallisessa huoltamossa) autosta hävisi lämmöt, eli ei puhalla kunnolla lämmintä hyttiin vaikka järjestelmä on ilmattu alipaineella... Aiemmin auto oli kumminkin niin lämpöinen että olisi vaikka voinut uikkareilla olla näillä kelillä, mutta nyt ei todellakaan. 16 asteen pakkasessa piti ajaa pipo päällä ja hanskat kädessä 250 kilometriä kun ei vaan meinannut kunnola plussalle mennä auton sisällä
Onko näissä ilmausongelmia, tai jotain muuta mikä pitäisi ottaa huomioon (läppävivusto tms. joka saa helposti siipeensä kennon vaihdossa tms??)
-
Jos lämpömittari nousee normaaliin puoleenväliin niin vika on uudessa kennossa tai lähinnä sen asennuksessa.
Huonokin kenno lämmittää jos se on tiivistetty koteloon kunnolla.
Halvoissa kennoissa tulee liian vähän tiivistettä mukana ja jos sen kennon laittaa paikoilleen ilman kunnollista tiivistettä(sinne reunoille) niin kylmä ilma puhaltaa ohi kennon eikä sen läpi niinkuin pitäisi.
Otapa yhteyttä siihen "viralliseen" asennusliikkeeseesi... Ehkä ei ole perehtynyt näihin hommiin tarpeeksi työharjoittelijoiden osalta tai jopa vakioasentajien! :o :o :o
Työ sinällään on niitä helpoimpia mitä tähän automalliin on tehtävissä, paitsi tietysti jos on tottunut asentamaan tojota gorillaa...
-
Joo, lämmöt nousee ihan normaaliin lukemiin... Olen kyllä ollut liikkeeseen yhteydessä, ja antanut heille palautetta, koska ensiksi he kennon vaihdon yhteydessä väänsivät jonkun ilmayhteen sijoiltaan, eikä yläsuuttimille tullut ilmaa oikeastaan ollenkaan...
Nyt ottivat auton uudestaan tarkasteltavaksi ja lupasivat että lämmintä alkaa löytymään... saas nyt nähdä...
Jos lämpömittari nousee normaaliin puoleenväliin niin vika on uudessa kennossa tai lähinnä sen asennuksessa.
Huonokin kenno lämmittää jos se on tiivistetty koteloon kunnolla.
Halvoissa kennoissa tulee liian vähän tiivistettä mukana ja jos sen kennon laittaa paikoilleen ilman kunnollista tiivistettä(sinne reunoille) niin kylmä ilma puhaltaa ohi kennon eikä sen läpi niinkuin pitäisi.
Otapa yhteyttä siihen "viralliseen" asennusliikkeeseesi... Ehkä ei ole perehtynyt näihin hommiin tarpeeksi työharjoittelijoiden osalta tai jopa vakioasentajien! :o :o :o
Työ sinällään on niitä helpoimpia mitä tähän automalliin on tehtävissä, paitsi tietysti jos on tottunut asentamaan tojota gorillaa...
-
Lämmittimen kennoa on viimein saatu tiivisteltyä lisää, seurataan tilannetta, mutta kyllä sieltä nyt lämpimämpää tulee...
-
Jos autossa on automaatti-ilmastointi niin kannattaa tehdä perustäätö ilmaläpille. Vivustojen välyksien ym. syiden takia läpät eivät välttämättä mene täysin oikeaan asentoon asti.
Työpaikalla oli syksyllä mulla asiakkaana kaveri jolla on vastaava S70. Hänkin moittii ettei lämpöä tullut sisään riittävästi. Boschin testerillä aloin tekemään perussäätöä mutta homma katkesi virheilmoitukseen viallisesta sisäkierron läppämoottorista ja tuon asetusten ajon jälkeen ei lämmintä tullut enää laisinkaan sisälle. Uusi läppämoottori siniseltä jonka jälkeen perussätö meni läpi. Kannattaa siis ensiksi lukea automaatti-ilmastoinni ohjainlaitteen vikamuisti ja jos korjausrarvetta on laittaa ne kuntoon ensiksi.
Jälkeenpäin asiakas totesi ettei auto ole koskaan noin lämmin ollut.