Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tertsunen - 30.07.2011, 15:49:08
-
Autona V70, 2.5D, vm. 2000->
Ongelma alkoi eilen ja aluksi valo sammui 1500 kierroksilla, tänään kierroksia piti olla 2000.
Laturissa arvelisin vian olevan, joten hiilien vaihto onnistuu varmaankin tähän itse?
Tarvitaanko kolvia vai onko ruuvattava paketti?
Toinen vaihtoehto voisi olla jännitteentasain, vai onko tässä sellaista?
Löytyykö mistä ja pystyykö vaihtamaan itse?
-
Jos jollain on sama vika joskus, niin tässä mahdollinen vika: Laturi, joka meni tässä tapauksessa vaihtoon + apulaitehihna = 625€.
-
kyllä ne hiilet siihen pystyy vaihtaa ja tasurisilta on samassa paketissa
-
Samanlainen ilmoitus täälläkin. Autona V70 2.5 Tdi vm-01. Teksti sähk.järj. huolla pian sekä latauksen merkkivalo syttyvät kun moottorin kierrokset menee yli 2100 kierroksen ja ilmoitus poistuu kun kierrokset ylittää 2500 kierrosta. Vikailmoitus ilmenee vain kun ajat autolla (vaihteen ollessa päällä). Paikallaan kaasutellessa ei ilmoitusta tule, mutta valot himmenee hiukan kierrosten mukaan. BSR PPC vikakoodinlukija ei anna mitään vikakoodeja. Olisiko jollain korjausvinkkejä vai täytyykö auto viedä Volvon merkkihuoltoon?
-
Jos jollain on sama vika joskus, niin tässä mahdollinen vika: Laturi, joka meni tässä tapauksessa vaihtoon + apulaitehihna = 625€.
Monenkohan kilometritolpan jälkeen tuo mahtoi iskeä?
-
Monenkohan kilometritolpan jälkeen tuo mahtoi iskeä?
Minulla iski viime kesänä -02:een 525.000 kohdalla. Mutta veikkaan että ko. laturille oli jo joskus aiemmin tehty jotain. Kunnostettu maksoi Bosch-korjaamolla noin 350€.
-
Minulla oli kilometrejä, kun ilmoitukset alkoivat 301tkm ja nyt 303tkm. Mietin vaan, että pitäisikö tuolle tehdä jotain vai ajelenko vain menemään. :3/4 jättää sen:
-
Tilasin varalta Boschin tehdaskunnostetun laturin hintaan 220e. TArvikelatureita olisi saanut 180e:lla. Täytyy vaihtaa tuo laturi paikoilleen ja tutkia tuota vanhaa mitä se on syönyt. Onkohan tuossa vaihdossa mitään muuta kuin nappaa entisen pois ja laittaa uuden tilalle?
-
Missähän kunnossa mahtaa olla laturin vapaapyörä...?
-
Missähän kunnossa mahtaa olla laturin vapaapyörä...?
Tulee uuden laturin mukana.
-
Tulee uuden laturin mukana.
Juu tulee toki uuden mukana mutta jos rikki niin aiheuttanee saman ongelman kuin hiilet loppu tai säädin viallinen... Usein myös alkaa lataaman vasta kun nostaa kierroksaia enemmän...
esim:
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/300653/6
-
Eikait tuossa mitään vapaapyörää ole, sama laturi kuin transportterissa. Oli laakerit kyllä kulunut "aika" loppuun. Laturin vaihto oli helppo homma vanha irti ja uusi paikoilleen, eniten aikaa meni kun pujotteli apulaitehihnan takaisin. Maksimissaan siis tunnin homma, kun ei kiirettä pidä ja putsailee samalla pölyt yms. Käytin ylävesiletkun irti niin sai vähän enemmän tilaa samoin koneenpäällysmuovin ja öljynmittatikun ympärysmuovin. Tulipa autosta hiljainen.
-
"eikait"..? Jos hihnapyörän päässä suojalevy niin silloin on vapaapyörä mutta jos mutteri näyvillä syvemmällä niin silloin sitä ei ole... ja huomaahan sen kun pyöräyttää hihnapyörää niin että pitää siitä hihnapyörästä kiinni niin pääsee pyörimään toiseen suuntaan.
-
Onkohan tuolla vanhalla laturilla mitään arvoa? Joissakin paikoissa vaativat näemmä vanhan vaihdossa. Laakeroimallahan tuosta saisi ainakin varapelin. Onko laakerit mallia 6002 ja 6003 tai selviäähän tuo purkamalla.
-
En usko sen kestävän pitkään mikäli vain laakerit uusitaan.
-
Ilmestyi allekirjottaneelle tuo samainen ilmoitus mittaristoon kun käynnistin aamulla autoa, oli illalla viimeksi ajettu. Akku vaihdettu alle 2kk sitten koska entisessä ei enää pysynyt jännite. Mahtoikohan akun hiipuminen olla enempi syy kuin seuraus... Tuo ilmotus ei hävinnyt ajaessa millään kierroksilla mutta paikallaan käydessä poistui, tilalle tuli kyllä "akun jännite alhainen". Jännite oli ajaessa sekä tyhjäkäynnillä sama, noin 11,4 V. Mikä hassua niin jännite nousi kun moottorin sammutti. Sitten vaan laturiin kiinni.
Mitäs seuraavaksi... vikakoodien lukuun ja varautua jännitteensäätimen tai laturin vaihtoon??
-
Jännite oli ajaessa sekä tyhjäkäynnillä sama, noin 11,4 V.
Laturissa vissiin vikaa, jos ei kerran lataa..
-
Laturissa vissiin vikaa, jos ei kerran lataa..
Kyllähän se jotain pihinää antoi koska jännite pysyi kuitenkin vakiona, ei se ihan kaput kai ole. Mutta koitan tutkia asiaa kun ehdin, jos vaikka selvenis jotain.... Tai sitten voi käydä myös niin että tulee känniin ;)
-
Kyllähän se jotain pihinää antoi koska jännite pysyi kuitenkin vakiona, ei se ihan kaput kai ole.
Normi jännite käynnissä ollessaan pitäisi olla 14 V pintaan.. Kuulostaa vaan niin alhaiselta tuo 11.4 V.
-
Kävi tuossa työ paikalla samankaltanen juttu eli -05 V70 D5 ja sähköjärjestelmä huolla pian. No ei mitään mitataan lataus, ei lataa eli uus laturi(mallia vapaakytkimellä varustettu).
Nonii uus laturipaikallaan ja lataa ~14,4V eli hyvä. Mutta edelleen lukee sähköjärjestelmä huolla pian ja purkaa uuden akun 12h aivan kuivaksi...
Etsimään vikaa: laturilta johdot irti ja kulutus ja purku loppu siihen. No mitä hittoa uus laturi paikallaan ja vielä Bosch...
3pv vian haun jälkeen selvisi ja ilmeni että vika on sulakerasiassa auton sisällä johon liitetty samaan mikroaaltouunin kokoseen mutikkaan latauksen ohjainlaite :idiot2:
Tämän vaihtamalla vika korjautu täysin ja vanha laturikin latasi ku testattiin.
-
Terve Kaikki,
Volvo V70 2,4T AWD vm 2001 ja kilometrejä 175t.
Auto oireili ensin siten että laturi tuli tiensä päähän ja ilmoitteli mittaristossa "latausjännite alhainen" joka siis oikeasti oli alhainen.
Laturi vaihdettiin korjaamossa vaihtolaturiin ja sen jälkeen esim työpäivän mittaisen auton seisonnan jälkeen tulee mittaristoon ilmoitus "sähköjärj huolla pian" ja laturin merkkivalo palaa käynnistettäessä. Kun kierroksia nostaa noin 2000rpm niin nuo virheilmoitukset häviää ja laturi alkaa lataamaan. Tuon huomaa myös äänestä (laturin vinkuminen) jne.
Lyhyen seisokin (auto) jälkeen virheilmoitusta ei tule
Voikohan uusi laturi olla sökö?
Olisiko tosi harrastajilla vinkkiä mitä muita vikakohteita voisi laturin lisäksi olla?
Terveisin
Janne
-
Vanha thread, mutta mulla hiukan samanlaisia oireita.
S60 2.4T 2001 manuaali (2001)
Syttyi varoitusvalo alhainen jännite tms jonka jälkeen yleismittari kiinni --> laturi ei ladannut
Laturi vaihtoon, lataa hyvin mutta välillä, satunnaisesti käynyt tietokoneen näytössä sähköjärjestelmä, huolla heti.
Vikakoodien luvussa ei löytynyt muuta kuin joku latauksen koodi... jäänyt ennen laturin vaihtoa? Mikähän tuo latauksen ohjainlaite on joka mainitaan muutama viesti edellä?
-
Veljen autossa ( 2004 v70 D5 ) herjaili sähköjärjestelmää kylmäkäynnistyksissä koska apulaitehihna luisti. Teki myös samaa satunnaisesti jos hihna kastui.
Tämä korjaantui apulaitehihnan uusimisella. ( volvo original )
-
Mikähän omassa -00 2.4t mahtaa olla kun ilmoitti kanssa tuota samaa ja akun merkkivalo paloi. Lataa kyllä normaalisti 14.2V. laturi vaihdettu vähänaikaa sitten ni siinä ei ainakaa luulis vikaa olevan. Ja eilen ei suostunut lähtemään käyntiin. Ilmoitti että käynnistys estetty ja jarruvika pysäytä heti. Tuo jarruvika luulen johtuvan tuosta sähköviasta. Olisko akku kyykkäämässä
-
Mittaa konehuoneen + paikan ja rungon väliltä jännite kun auto ei käy.
Surkee akku tekee mitä vaan, ei kestä esim. tuntiakaan kuunnella radiota vaikka ovet on kiinni, ei siis pala sisävalot.
Lepojännitekin sais olla sammuksissa joku 12.3V ainaskin.
Meillä teki yks samaa, latausvalo paloi, lyötiin uus akku ja viat hävis.
Kaikissahan nyt ei ole sama vika mutta kuiteskin..
-
Mittaa konehuoneen + paikan ja rungon väliltä jännite kun auto ei käy.
Surkee akku tekee mitä vaan, ei kestä esim. tuntiakaan kuunnella radiota vaikka ovet on kiinni, ei siis pala sisävalot.
Lepojännitekin sais olla sammuksissa joku 12.3V ainaskin.
Meillä teki yks samaa, latausvalo paloi, lyötiin uus akku ja viat hävis.
Kaikissahan nyt ei ole sama vika mutta kuiteskin..
12.53 on molemmissa päissä. Koitin toisen auton akulla siinä oli vielä vähemmän virtaa mut hyvin vanha bemari sillä toimii. Nämä on ilmeisesti nii tarkkoja jännitteelle? Vai purkaakohan jostain
Vähä aikaa kun käyttää akun kenkää irti nii auttaa. Vikakoodeja ei anna.
Oliskohan ajonesto päällä?
-
Eipä ollut akussa vika. Käynnistys estetty ja jarruvika herjaa. Olisko abs boxi morjes? Se on kerran kyllä tinattu jo.
Vikakoodeja ei tosiaan anna.
Onko kokemuksia mistä voisi vikaa lähteä etsimään? Meneekö käynnistyksen esto päälle jos abs yksikkö rikki? Vika kun tuli niin auttoi kun otti akun kengän vähäksi aikaa irti nyt ei enää tepsi sekään
-
Voisko viallinen jarrupolkimen asentotunnistin/anturi estää käynnistymisen?
Joissain merkeissä tekee näin.
-
Voisko viallinen jarrupolkimen asentotunnistin/anturi estää käynnistymisen?
Joissain merkeissä tekee näin.
Ei se mulla ainakaan vaikuttanut mitenkään muuten paitsi cruise ei toiminut
Millä olet lukenut koodit ja onko luettu esim. Ecun koodit vai myös pelkällä obd puolella?
Kaikki koodit ei näy ellei lue vain obd.
-
Ei se mulla ainakaan vaikuttanut mitenkään muuten paitsi cruise ei toiminut
Millä olet lukenut koodit ja onko luettu esim. Ecun koodit vai myös pelkällä obd puolella?
Kaikki koodit ei näy ellei lue vain obd.
Obd. Ihan paikallisessa motonetissa. Vähä kyl epäilyksiä sen lukijan suhteen. Sillo vielä käynnisty ja pysty liikuttamaan kun akun kengän käytti irti. Nyt ei enää auta sekään. Nyt voisi antaa jonkun koodin kun vika päällä.
Onko muuten kenelläkään lukijaa Etelä-Karjalan alueella niin korvausta vastaan voisi tulla lukemaan?
Voiko viallinen cem boxi tehdä tuota että sähköt sekoilee ja ajonesto menee päälle?
Abs ohjainyksikkö se ei voi olla kun taas hävisi vika vähäksi aikaa