Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: lateleo - 31.07.2011, 19:59:52

Otsikko: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 31.07.2011, 19:59:52
Tässä eräänä päivänä vaihdoin akun. Tämän jälkeen tyhjäkäynti huiteli korvakuulolta 1500-2000 paikkeilla (jengamittari ei silloin ollut toiminnassa). Tutkiskelin liitoksia ja liittimiä läpi. Tutkin imuvuodot starttikaasulla ja kävin muutoinkin imupuolen liitokset läpi. Sitten puhdistin tyhjäkäyntimoottorin. Tämän jälkeen toimi.

Mutta....

Tänään mankan asennuksen yhteydessä oli akku irti ja ongelma tuli taas??? Tyhjäkäynti jotain 1600...hetkittäin tippuu johonkin 1100, mutta ei alle tonnin ja kun polkasee kaasua, niin kierrokset jää taas ylös n.1600rpm.

Onko tässä mallissa sellainen "koulutettava" boxi? Muistan jossain autossani olleen (oisko ollu Fordi) niin, että akun irrotuksen jälkeen piti jotain kaasutella ja touhuta, jotta kone osaa taas ohjata itseään? Ajelin tuossa kyllä noin 90 km reissun akun irrotuksen jälkeen, mutta samaa tekee edelleen.

Ideoita??? Eli vaikuttaisi, että liittyy jotenkin siihen, että sähköt on poikki.

Edit.
Tarkennusta oireeseen:
Kun auton käynnistää... kierrokset nousee välittömästi n.1100rpm...tippuu 900rpm...sitten oikealle tasolle about 750-800rpm (aivan kuin normaali käynnistys). Käy hetken OIKEIN... sitten alkaa kierrokset nousta vähitellen aina 1300-1500 rpm saakka ja jää siihen.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: puppet - 31.07.2011, 20:36:29
Käytäpäs ilmamassamittarin johtoa irti. Ootko lukenu vikakoodit?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: lateleo - 31.07.2011, 21:03:13
Vikakoodit luettu... ei vikoja (1-1-1).
Käytin massamittarin ja tyhjäkäyntimoottorin piuhoja irti... ei tulosta.
Tarkastin tyhjäkäyntimoottorin "luistin".... hereesti liikkuu.

Tarkennusta oireeseen:
Kun auton käynnistää... kierrokset nousee välittömästi n.1100rpm...tippuu 900rpm...sitten oikealle tasolle about 750-800rpm (aivan kuin normaali käynnistys). Käy hetken OIKEIN... sitten alkaa kierrokset nousta vähitellen aina 1300-1500 rpm saakka ja jää siihen.

Eli tyhjäkäyntimoottori ainakin toimii tuon alkukäytöksen perusteella. Yritin muistella viime tyhj.k.moot. puhistusta mitä tein ko. osan irroittamisen lisäksi mutta ei ideoita (jos jokin oheistoiminta olisi sen viimeksi korjannut).
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: puppet - 31.07.2011, 21:16:29
Kaasuläpän asentoanturi? Millasta oiretta se heittää?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: lateleo - 31.07.2011, 21:24:49
Jaa missä mielessä? Ei kai siitä voi mitata ku vastuksen eri asennoilla? Tiedä sitten onko tuossa korjausoppaassa ohmi-arvoja siihen? Mutta ei kai se tuollalailla "vikaannu" ku akku on ollu irti. Eikä se vissiin käytä asentotunnistimen tietoa tyhjäkäynnillä ollessaan? vai käyttääkö? Tossahan on vielä se kytkin, joka reagoi siihen, ku kaasu on "nollissa".

19 Rellussa kerran oli kaasuläpän asentotunnistimen keskivaiheilta vastukset hukassa ja auto ei menny katsastuksesta läpi ku kierroksilla oli seokset hukassa.

Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: HembalanD - 31.07.2011, 23:17:14
Kokeiles tätä  :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.msg5548#msg5548
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: lateleo - 01.08.2011, 06:43:43
Vähän kyllä epäilisin, että tuossa läpässä olisi vikaa. Käynnistettäessä säätö kyllä toimii, mutta vasta hetken päästä menee sekaisin. Ja se kyllä naksahtaa siihen lepoasentoonsa...eikö tällöin läpänasentotunnistin ole pois pelistä ja touhuun ryhtyy tyhjäkäyntimottori.

No...mikään ei tietysti ole autosähkössä mahdotonta...kahtellaan/mittaillaan/putstaan tota läppäanturia ja läppää. (Minulle kerran tuttu autosähkökorjaamon korjaaja sanoi, kun relluni kanssa oli läpän asentotunnistinvikaa, että anturin asentoon ei passaa koskea, jollei ole niitä min ja max ohmiarvoja millä säätää paikoilleen...päästöt voi tulla ongelmaksi).

Tuossa illalla mietiskelin, että aivan kuin jokin arvo, jota käytetään tyhjäkäynnin säätöön alkaisi antamaan virheellistä tietoa. Vaikuttaa kuin tyhjäkäyntimoottori nostaisi kierrokset. Onkos kellään tietoa mitä arvoja kone säätöön käyttää? Koneen lämpötilaa/lambdaa/yms yms??? Näitä jos alkaisi tarkastamaan. Oisko jossain jotain listaa.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: HembalanD - 01.08.2011, 11:29:21
Tuosta kaasuläppäanturista, kun relluun vertasit, sun volvossa se on vain kytkin tyylinen on-off. Eli siinä ei ole mitään potentiometriä
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: lateleo - 01.08.2011, 11:44:47
OOKOO. Kattelin vain päältäpäin, että on saman näköinen mötikkä kuin rellussa oli. Eli sisälle mahtuisi sellainen kaarimallinen "vastuskampa", johon kaasuläpän akseliin kiinnitetty "viisari" pyyhkii, josta muuttuvaa vastusta mitaten antaa boxille tiedon kaasuläpän asennosta.

Eilen illalle ku ajelin, niin tuo tyhjäkäynti teki myös sellaista heiluntaa ylös/alas. Eli esim. risteykseen pysähtyessä humppasi 2000->1200->2000->1200... väliä ja sitten asettui korkeaksi n. 1500rpm.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea
Kirjoitti: jaippi - 01.08.2011, 15:20:07
... Käynnistettäessä säätö kyllä toimii, mutta vasta hetken päästä menee sekaisin...
Lambda aloittaa elämänsä vasta tarpeeksi lämmettyään hetki käynnistyksen jälkeen.
Mites sitten jos ottaa lamdalta piuhan irti?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... Korjattu "toistaiseksi"
Kirjoitti: lateleo - 01.08.2011, 19:49:21
Vika korjattu....toistaiseksi....tai siis en tiedä mitä oikeastaan tein, mutta toimii taas.

- Irrotin tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen piuhat.
- Irrotin ilmamäärämittarin ja kaasuläppäkotelon välisen putken ja putsasin kaasuläppäkoteloa ja läppää sen minkä siitä suulta yletti.
- Yritin mitata kaasuläpän asentotunnistinta, mutta en saanut arvoja.
- Tyhjäkäyntimoottorikin oli irti ja tarkastin, että sen sisällä oleva luisti liikkuu moitteetta ja laitoin vähän liukastetta.
- Kasasin kaiken... ei tuntunut vaikuttavan... kierrokset nousi käynnistyksen jälkeen noin 1200rpm:ään (hieman alhaisemmiksi kuin ennen).
- Päätin pitää pienen mietintätauon ja putsasin samalla kaikkien sulakkeiden  pidikkeet ja vaihdoin kaikki sulakkeet uusiksi, kun huomasin muutaman sulakkeen kuumenevan (likaa/hapettumaa... vastus sulakkeen yli kasvaa... kuumenee).
- No auto taas tulille, niin kierrokset nousi käynnistyksen jälkeen noin n.1100rpm.
- Läksin ajelulle niin taas huiteli korkealla nuo kierrokset...ajelin 40-80 km/h vaihtelevasti....mut sitten yht äkkiä neljänteen risteykseen pysähtyessä tipahti kierrokset kohdilleen. Ja siitä lähtien toimi!

Käytös oli siis hieman sama kun viimeksi akun ollessa irti ja tyhjäkäyntimoottorin putsauksen jälkeen lähti ajamaan. Eli pienen ajon jälkeen asettui kohdilleen. Kai siinä on jotain taikaa kun ottaa tuon tyhjäkäyntimoottorin tunniksi "jäähylle" konehuoneesta niin alkaa taas käyttäytyä????

No... näillä mennään... herätän varmaan aiheen taas henkiin kun seuraavan kerran irroitan akun. Kiitos kaikille kuitenkin avusta!
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 03.08.2011, 10:03:04
Dodi.... tänään lähdin aamulla ja kierrokset jäi ylös... noin 1200 rpm. Ajoin tuollaisen 50 km matkan ja parkkiksella tyhjäkierrokset edelleen n. 1200... tippui sitten parin sekunnin kulutta 1000rpm. Mutta ei oikealle tyhjäkäyntitasolle. Ideoita otetaan vastaan!

- Ilmamäärämassamittari luulisi toimivan, koska muuten ajossa tms. ei oireita.
- Kylmäkäynnistyssuuttimen en usko olevan auki koska lämpimänä käynnistettäessä kone käy ensin oikein ja sitten hitaasti kierrokset nousevat (eikös tuo suutin ole on/off venttiili).
- Kaasuläppäkytkin naksuu.
- Mites lambda? Eikös se vaikuta vain sopanantoon pakokaasujen happipitoisuuden mukaan?
- Tyhjäkäyntimoottorin luulisi toimivan, koska käynti ei kyykähdä kun ilmastointi kytkeytyy päälle. Mittaisn tyhjämoottorista vastuksen ja se oli ohjeen mukainen 8 ohm.
- Tuppaako nuo ruiskun johtopistokkeen liittimet hapettumaan? Pitäiskö avata/tarkastaa/putsata/hioa liitinpinnat puhtaaksi?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: HembalanD - 03.08.2011, 11:36:34
Jokos ne imuvuodot tarkistit? Katso kaikki letkut läpi kans ja eihän jarrun polkemisella ole vaikutusta käyntiin?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 03.08.2011, 11:40:00
Imuvuodot katsottu kertaalleen. Starttikaasulla sumutin koko konehuoneen läpi.
Jarrulla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 07.08.2011, 17:59:34
Oisko kellään ny vielä ideoita?
Tutkin mahdolliset imuvuodot vielä uudelleen...ei löytyny.
Uitin tyhjäkäyntimoottorin uudelleen vielä jarrucleanerissa...ei auttanut.
Ilmamäärämassamittari mielestäni toimii, kun irrotin tyhjäkäyntimoottorin letkua, niin kone hyytyi (ilmamäärätieto hävisi).
Liitoksia on putsailtu yms yms.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Huikkoster - 07.08.2011, 18:01:20
Paljonko on tyhjäkäynti kun tukit tyhjäkäyntimoottorin letkun?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 07.08.2011, 18:53:35
Eikös kone sammu, kun sen tukkii. Kaasuläppä näyttää ainakin olevan kiinni.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Huikkoster - 07.08.2011, 19:43:24
Ei vaan kaasuläpältä tulee perus tyhjäkäynti noin 500rpm. Sit tuolla tyhjäkäyntimoottorilla se nostetaan sinne vajaaseen tonniin jossa se voidaan pitää :)
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 07.08.2011, 19:57:31
No kokeillaanpa vetästä vinkalla letku lyttyyn...jos tuo nyt mahtaa 500rpm:llä käynnissä pysyä.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 08.08.2011, 17:05:34
Tänään on taas hetkittäin ollut tyhjäkäynti kohdillaan....parin kilsan ajon jälkeen taas ei... ei tajua.

Kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttäystä, mutta kävi niin ku epäilinkin... ei pysy käynnissä (eli ainakaan kaasuläppä ei falskaa liikaa).

Eikös/onkos toi jäähdytysveden lämpöanturi (jonka tietoa ruiskuboksi käyttää) se joka löytyy tuosta imusarjan alapuolelta, johon menee yksi piuha lattaliittimellä? Yritin sitä mittailla. Ei tuu lukemaa, jos virrat päällä, sammuksissa kyllä (OK?).
Arvot sitten taas eivät oikein täsmänneet korjausoppaan kanssa.
Pintalämpötila-anturilla ja yleismittarilla mitattuna (lämpötila anturin vierestä lohkosta, vastus piuhan liittimen ja lohkon väliltä):
- koneen lämpötila 50 astetta, niin anturin vastus 110 ohm
- koneen lämpötila 75 astetta, niin anturin vastus 64 ohm

Täytyy vielä mitata aamulla kone kylmänä. Lämpimänä tuon anturin vastus korjausoppaan mukaan pitäis olla 290-364 ohm. Mahtaako tuo siis toimia oikein?
Toisaalta äskön ku tulin pihaan ja tyhjäkäynnin ollessa taas vaihteeksi OK, niin sammutin auton ja mittasin lämpötilan ja vastuksen niin tulos oli 75 astetta ja 64 ohm??

Onko tolla lambdalla liitin jossain, vai mistä se olisi hyvä mitata? Entä vaihdettaessa, pitääkö piuhat katkoa ja tehä uudet liitokset? En muista siellä auton alla mitään liitintä nähneeni.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: jaippi - 08.08.2011, 20:48:25
...Kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottorin letkun lyttäystä, mutta kävi niin ku epäilinkin... ei pysy käynnissä (eli ainakaan kaasuläppä ei falskaa liikaa)...
Nimenomaan PITÄISI "falskata" sen verran että auto pysyy käynnissä (about 500rpm).
Ekaksi kaasuläpän+kotelon puhdistus ja sen jälkeen säätö jos tarvetta vielä esiintyy.
Lisäksi toki kaasuläppäkytkimen asennon korjaus mahd. säädön jälkeen.

Tuo anturi näyttää kieltämättä outoja lukemia mikäli mittaus on oikeaoppisesti tehty,
eli rungon ja kummankin nastan väliltä erikseen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Jos toi anturi kertoo ECU:lle että kone on likimain sulamispisteessä, niin tyhjäkäyntinopeus nousee about 1200-1300 paikkeille.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 08.08.2011, 21:20:25
No tuota.... :-[ en ny kehtais mainita, mutta...Tuo anturi, mitä tuli mitattua on ilmeisestikin mittariston viisaria varten?
Ruiskuboxin anturi on vissiin se siellä helkutinvaikeessapaikassa oleva anturi? Syvemmällä imusarjan alla? Eihän sinne mahdu edes käsi piuhaa irroittamaan.
Lähteekö ruiskuboxin pitkä liitin helposti irti tuhoamatta mitään, jos mittais sieltä (onko sen irrottamiseen joku kikka, kun sitä kerran yritin vähän väännellä auki, mutta tiukassa oli).

Läppäkoteloa ja läppää olen kyllä siitä suulta pyyhkinyt puhtaaksi sen, mitä ylettää. Täytyy ensin metsästää jostain tiiviste, jos täytyy koko läppäkotelo irrottaa ku vähän hankala putsata paikoillaan.
Epäilyttää vaan suunnattomasti, että vika olisi joku mekaaninen (läppä ei oikeassa asennossa tms) koska aluks pelittänyt hyvin...ja vika tuli nyt pariin otteeseen ku on ottanut akun irti.

Täytyypi mittailla tuota lämpöanturia, jos ny saa sen liittimen irti.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Bymark - 08.08.2011, 23:54:50
Lähteekö ruiskuboxin pitkä liitin helposti irti tuhoamatta mitään, jos mittais sieltä (onko sen irrottamiseen joku kikka, kun sitä kerran yritin vähän väännellä auki, mutta tiukassa oli).

Siellä on yksi metalli kiinike mitää pitää paikallan, iroita rohkeasti vaan. Poista teippi ja irroita ruuvi muovista, poista muovi ja pistä liitin takasin, näin pääset mitaamaan oiken.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Huikkoster - 09.08.2011, 00:10:38
Ruiskuboksin liitin on kiinni sillä metalli klipsillä. Vähän rohkeutta sen kanssa niin jo lähtee.
Mutta homma ei ole niin yksinkertainen. Toinen lämpöanturin johto menee ruiskuboksille ja toinen sytkäboksille.
Ruiskuboksin pinni nro 13
Sytkäboksin pinni nro 2
Molemmat sini-punaisia johtoja.
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Bymark - 09.08.2011, 01:55:40
http://www.volvo200klub.dk/morten/LH2.4%20manual%20Complete.pdf (http://www.volvo200klub.dk/morten/LH2.4%20manual%20Complete.pdf)

Tosta ehkä jotain apua?
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: Huikkoster - 09.08.2011, 02:38:49
Kiitos linkistä, tälläistä olenkin jo pari vuotta etsinyt 8)
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: lateleo - 09.08.2011, 10:05:39
Hyvän näköinen opus... vähän on laajemmin kerrottu asiat ku tuossa Alfamerin oppaassa.
Kaipa tuo pääosin on yhtenevä omaani, vaikka minulla onkin tuo pienempi B200F-kone.
Tuosta opuksestahan nyt selvisi, että tuo ruiskuboxi onkin itseopiskeleva ja käyttää aiempia kokoemuksiaan/arvoja hyödyksi (kyselin viestiketjun alussa asiasta).
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: HembalanD - 09.08.2011, 12:06:43
Lambdalla on liittimet kun seuraat johtoa konehuoneeseen :)
Otsikko: Vs: 240/B200F tyhjäkäynti korkea... TAAS PIELESSÄ!
Kirjoitti: TVS - 09.08.2011, 15:36:23
Ruiskuboksin liitin on kiinni sillä metalli klipsillä. Vähän rohkeutta sen kanssa niin jo lähtee.
Mutta homma ei ole niin yksinkertainen. Toinen lämpöanturin johto menee ruiskuboksille ja toinen sytkäboksille.
Ruiskuboksin pinni nro 13
Sytkäboksin pinni nro 2
Molemmat sini-punaisia johtoja.
Onhan se aika yksinkertaista, mittaat ensin ruiskuboksin pin 13 ja maan välistä sen arvon, mitä ecu saa, ja halutessasi syttyboksin pin 2 ja maan välistä, mitä tietoa sytkäboksille aiheesta tulee. Taulukot arvoistahan löytyykin faq:sta.