Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volsus80 - 31.07.2011, 20:05:01
-
Onko kellään tietoa, voiko kyseistä anturia tutkia ja korjauttaa missään? Antaa ilmoituksen "Ajonvakautus vaatii huollon" ja "Ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä".
Tekee ainoastaan vasemalle kääntäessä lähelle ääriasentoa. BSR antaa vikakoodin SAS-000E "Steering wheel angle sensor".
-
Onko kellään tietoa, voiko kyseistä anturia tutkia ja korjauttaa missään? Antaa ilmoituksen "Ajonvakautus vaatii huollon" ja "Ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä".
Tekee ainoastaan vasemalle kääntäessä lähelle ääriasentoa. BSR antaa vikakoodin SAS-000E "Steering wheel angle sensor".
Väittäisin, että aina kannattaa yrittää, luulen että sercapilla otetaan innolla tuollainen työnalle
http://sercap.fi/
Voisi olla jotain optisten tunnistimien kohdistuksesta tai kiinnityksestä johtuvia ongelmia tms. mitä sieltä sitten paljastuu... (arvaus)
-
Kas kohtalotoveri :) Kerrothan lisää kun aikanaan saat tietoa? Itselle sanottiin korjausarvioksi ~650€
-
Sama ongelma täällä. Tietääkö joku pk-seudulla jonkun velhon joka osaisi tutkia sitä tunnistinta?
-
Oulun Wetterillä, tunnistin 270e +1.5 tunnin työ. Eli yht, 420e makso lysti. :pomo:
-
Oulun Wetterillä, tunnistin 270e +1.5 tunnin työ. Eli yht, 420e makso lysti. :pomo:
Perhana olipas "edukas" noihin hintoihin mitä itelle kerrottiin soittaessani useampaan paikkaan...
-
JiiTee: Vaihtoivatko ne tosiaan pelkän tunnistimen, tiedätkö? Mulle kerrottiin paikallisesta yksityisestä Volvo -korjaamosta että tunnistinta ei saa erikseen vaan on vaihdettava koko "viiksipaketti", mutta hintaa eivät muistaneet tarkemmin.
-
Se tuli koko viiksipaketti uus.
-
Täällä sama vika ollut jo jonkin aikaa. Tietääkö joku missä tuo asento tunnistin tarkalleen sijaitsee?
-
Minkäköhän ikäisestä laitteesta on kyse? Joissakin vuosimalleissahan voi olla kyse softankin virheestä, eli voisi tulla kuntoon päivittämällä SAS -yksikkö ja kalibroimalla sen jälkeen ko. yksikkö. Ei ainakaan kokeiluna maksa maltaita. Päivityshän menee edukkaasti esim. jonkun Essential huollon yhteydessä. Sinisellähän on lanseerattu tuo Service 2.0 huolto-ohjelma jossa päivitykset saa kaupan päälle.
-
Sama vikakoodi tulee itselleni vastaan kerran tai pari viikossa. Lähtee tosiaan aina itsessään pois.
Onko kenelläkään mitään kerrottavaa tuosta kalibrointi operaatiosta?
-
Kauan on kulunut tämän viestiketjun aloittamisesta. Itselläni ilmeni nyt sama ongelma. Eli vikakoodiksi tuli ohjauspyörän asentotunnistimen vika. Onko tarkennuksia korjaushistoriaan?
Ajotietokone ilmoittaa "Ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä" mutta vikakoodinluvussa ensimmäisenä tuli tuo "ohjauspyörän asentotunnistin."
Pyörän napapultti oli jossain vaiheessa löystynyt ja vetarissa oleva singlaanin antava ratas ilmeisesti hieman vipattanut löysällä ollessan ja antanut väärää singnaalin. Nyt on napapultti kireenä, mutta ajotietokoneen ilmoitukset jatkuvat. Ajonvakautustoiminto on todellakin pois käytöstä. Abs toimii normaalisti.
Onko nämä näitä ongelmia, että jos viet auton pajalle vaihtavat kaikki anturit ja lasku on yli 1000 €. Ja kohta huomataan että vika olikin muutaman kympin osassa (vetarin signaaliratas) ja sitä ei ollut vaihdettu.
:buck2:
-
Jos testeri ilmoittaa viaksi ohjauksen asentotunnistimen, ei siihen pyörien anturointiin liittyvät viat vaikuta. Noita tunnistimia kuitenkin menee. Ei ole mitenkää iso juttu vaihtaa itsekään, katsoo vaan ohjeet ratin irrotukseen.
-
Mistä osan saa edullisimmin?
Onko vaihdettava koko viiksipaketti, niin kuin joissakin postauksissa annetaan ymmärtää?
Edit: löytyi tällainen topicci asiasta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14869.45
Ja vielä kysymys: vaikuttaako asentotunnistimen vaihto ohjelmointiin vai pitäisikö kaikki toimia normaalisti, kun asentotunnistin on jälleen ehjä?
-
Tuo tunnisti ei yleensä ole rikki, vaan vika on ohjainlaitteessa joka lukee tunnistimen signaalia. Ohjainlaite löytyy Cem yksikön kyljestä. Tuon ohjainlaitteen korjaus onnistuu ja hinta on 150 eur. 12kk työtakuu.
-
Sisältyykö hintaan purku ja kasaus?
Autolla sinne, diagnostiikka, korjaus ja takas kotiin?
1200 km ajoa menopaluu.
-
Tuo tunnisti ei yleensä ole rikki, vaan vika on ohjainlaitteessa joka lukee tunnistimen signaalia. Ohjainlaite löytyy Cem yksikön kyljestä. Tuon ohjainlaitteen korjaus onnistuu ja hinta on 150 eur. 12kk työtakuu.
Pystyykös tämän jotenkin varnentamaan kummassa on vika?
-
Pystyykös tämän jotenkin varnentamaan kummassa on vika?
Itse olisin tästä myös hyvin kiinnostunut. 13.9 menee auto huoltoon...
-
Kommentoimani korjaus on vuosimalliin 2004 asti, joissa on erillinen sas ohjainlaite cemmin kyljessä. Vika koodit jos ovat yhteyshäiriöitä on tuo ohjainlaite aika varmasti syyllinen.
2005 ja uudemmissa vika on muualla koska kyseistä ohjainlaitetta ei enää autossa ole, vaan se löytyy anturinyhteydestä. Tämän tutkinta on vielä kesken onko sitä mahdollista ja kannattavaa korjata.
Ajan varaamalla on mahdollista korjata auto saman päivän aikana.
-
Kommentoimani korjaus on vuosimalliin 2004 asti, joissa on erillinen sas ohjainlaite cemmin kyljessä. Vika koodit jos ovat yhteyshäiriöitä on tuo ohjainlaite aika varmasti syyllinen.
2005 ja uudemmissa vika on muualla koska kyseistä ohjainlaitetta ei enää autossa ole, vaan se löytyy anturinyhteydestä. Tämän tutkinta on vielä kesken onko sitä mahdollista ja kannattavaa korjata.
Ajan varaamalla on mahdollista korjata auto saman päivän aikana.
Käsittääkseni tuo minun auto on valmistettu 2004 vuoden puolella. Tarkistan tämän vielä rekisteröintitodistuksesta.
-
Soittimen mallikin paljastaa vuosimallin, jos hu-x03 on 2004, mutta jos on hu-x50 on malli 2005
-
Soittimen mallikin paljastaa vuosimallin, jos hu-x03 on 2004, mutta jos on hu-x50 on malli 2005
HU-650 siinä on soittimena. En muistanu eilen tarkistaa ja nyt sataa vettä. :facepalm:
-
HU-650 siinä on soittimena. En muistanu eilen tarkistaa ja nyt sataa vettä. :facepalm:
Vaikea oli tarkistaa kun ei ollut rekisteröintitodistusta autossa. Nyt on. 2004 joulukuussa otettu käyttöön.
-
Koska autossasi on hu-650 niin se uudemilla sähköillä varustettu ja siinä ei ole erillistä sas ohjai laitetta vasn se on anturi yhteydessä. Tämä vika on tutkinan alla.
-
Koska autossasi on hu-650 niin se uudemilla sähköillä varustettu ja siinä ei ole erillistä sas ohjai laitetta vasn se on anturi yhteydessä. Tämä vika on tutkinan alla.
Asia selvä. Kiitos. -H-
-
Onko Jantusella uutta tietoa tähän? Samanlaista vikaa täälläkin :) Ajonvakautusta heittää pois ja vikakoodit tulevat asentoanturilta
-
Onko Jantusella uutta tietoa tähän? Samanlaista vikaa täälläkin :) Ajonvakautusta heittää pois ja vikakoodit tulevat asentoanturilta
Mun autoon vaihdettiin rattiin se anturi ja vika on siitä lähtien pysynyt poissa. Kallis oli remontti. Enkä älynnyt pyytää vanhaa osaa mukaan. :facepalm:
-
Paljonko maksoi osat+työ?
-
Sama osa rikkoontui nyt viiden vuoden jälkeen.
Englannista uusi osa 275 € ja asennus itse paikalleen.
Ei tarvinnut koodauksia ja kalibrointeja Vidalla.
Anteeksi geomanno, jäit nyt vaille ehdottamaani viinipulloa tuosa kalibrointityöstä Vidalla.
-
Samaa vaivaa pukkaa täälläkin. 2006 V70. Mistä ja millä nimellä osaa voi hakea, jos itse vaihtaisin?
-
Niinkun mistä Englannista tilasit?
-
Niinkun mistä Englannista tilasit?
eBay kautta ja hakusanaa clock spring sekä airbag Spring. Varaosa numeron jolla tuo tuli, niin voin tarkistaa huomiseksi.
-
pitäs tää itekki suorittaa jossain vaiheessa.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?214297-Clock-Spring-Steering-Angle-Sensor-Replacement-Guide-w-photos#/topics/214297
tuolla ohjetta, harmi kun nuo photobucketiin upitut kuvat ei enää näy
-
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=31313083&rt=nc&LH_PrefLoc=2 (https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=31313083&rt=nc&LH_PrefLoc=2)
Tuolla linkillä pääsee alkuun. Jos autosi on neliveto, ei tuo sovi. Myöskin ilman DSTC:tä ollessa ilmeisesti erilainen osanumero.
Kuluineen Briteistä 270 €.
-
Kiitos linkeistä. Ohjeisiin lisäisin erään ammatilaisen neuvon: Irroita akku vähintään 1/2h ennen työn aloittamista. Mulla olis katsastus ensi kuussa, ei taida mennä läpi kun varoittaa jo joka startissa. Varmaan mun kaltainen harvemmin autoansa ja korjaava saa siihen päivän menemään.
-
Osa tuli, laitoin paikalleen. Yhtään hyvää ohjetta tähän en ole löytänyt. Eräässä videossa todettiin ettei ohjauspyörää saa paikalleen väärään kulmaan, kyllä saa. Merkkaa _aina_ ohjauspyörään ja akseliin oikea asento. Otin paljon kuvia mutta valmista ei tullut, uudestaan purkuun, vikakoodi yhä.
-
Ja toimii, vikakoodinlukija pysyy vaiti. Valitettavasti luulin ruuvilukitetahraa alunperin ohjauspyörän asentomerkiksi, luotin videoon jossa oli väärää tietoa ja joudun vielä kolmannen kerran tähtäämään yhden nytkyn boorauksissa. Asentotunnistinta ei enään tarvitse irroittaa.
-
Jälkihuomautus: Työ vaati jälkikäteen asentotunnistimen kalibroinnnin Vidalla. Kysy hinta ja mahdollisuus suosikki huollostasi, minulle ei ollut kallis. Ajotietokone ei ilmoittanut virhettä, OBD2 "DTC määritystä ei löydy".
Tuoreesta muistista työvaiheet ja työkalut. Kalibroinneista tai muusta joissain lähteissä mainituista ei ole tietoa. Auto V70 2006:
Irroita akku 30 minuuttia ennen työn aloittamista, mm turvatyynyn laukeamisen estämiseksi.
T30 Turvatyynyn ruuvit helpompi avata ennen ruuvimeisselin asentamista kuvasta siis poiketen
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170810_200038_zpsez07nngl_edit_1502402819222_zpstiztdyee.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170810_200038_zpsez07nngl_edit_1502402819222_zpstiztdyee.jpg.html)
Talttapäämeisseli, maks 18cm pitkä. Klipsien avaamiseen. Ilmastointiteippi meisselissä on jostain aiemmasta työstä.
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170810_195802_zpsny3z4bqs.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170810_195802_zpsny3z4bqs.jpg.html)
Pidemmällä et osu. Ohjauspyörä noin 90 asteen kulmassa työnnä suoraan kunnes tuntuu pystysuora metałipinta, nosta meisselin kahvapäätä ylöspäin vapauttaaksesi allaolevassa kuvassa näkyvän klipsin. Koska autossani ei ole klipseissä jousia, riitti klipsin avaaminen toiselta puolelta, vastapuoli vapautui samantien.
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170811_005232_zpsfq3vkztw.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170811_005232_zpsfq3vkztw.jpg.html)
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170810_195654_zpsrytkkknq.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170810_195654_zpsrytkkknq.jpg.html)
Meisselin kärjen pitää osua kuvassa kärjen yläpuolella olevaan metalliin, josta nostaessa klipsi vapautuu. Vedä samalla kevyesti turvatyynyn reunasta, minun autossani ei ollut joissain lähteissä näkyneitä jousia.
Turvatyynyn sähköliittimet osaat avata jos olet tähän ryhtynyt. Tarvittaessa jotain kuvaa löytyy.
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170810_200440_zpsydwusctn_edit_1502406526452_zpsofg6azdh.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170810_200440_zpsydwusctn_edit_1502406526452_zpsofg6azdh.jpg.html)
Käännä ohjauspyörä suoraan ennen sen irroittamista. Asentotunnistimeen on teipattu ohje jossa pyydetään asentamaan siinä asennossa.
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170810_202129_zpsb957jjbo.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170810_202129_zpsb957jjbo.jpg.html)
Ohjauspyörä irtoaa18mm hylsyllä, lähtee helposti, kiristysmomentti 30Nm. Merkitse ratin asento esim tussilla akseliin ja rattiin, booraukseen voi joistakin lähteistä poiketen osua väärin, kokemusta tuli.
Ohjauspylvään kuori kolme T25 ruuvilla alta.
PH1 meisseli asennontunnistimen avaamiseen. Mun autossa joku oli nuljannut muulla. Asentotunnistinta ei saa pyöritellä, siinä on lukitusruuvi T10 jonka avasin vasta ohjauspyörän asennettuani, älä unohda poistaa.
(http://i1249.photobucket.com/albums/hh508/oo_valva/vulva/IMG_20170811_002126_zpsddsau2wq_edit_1502403798430_zpspixl4yag.jpg) (http://s1249.photobucket.com/user/oo_valva/media/vulva/IMG_20170811_002126_zpsddsau2wq_edit_1502403798430_zpspixl4yag.jpg.html)
Nollaa vikakoodit.
Mulla meni 5 tuntia, sulla toivottavasti vähemmän. Eniten aikaa meni sopivien työkalujen etsimiseen ja vinoon osuneen ratin oikeaan booraukseen osuminen.
Sikalintan postaama linkki,
20/7/2017 lisännyt linkin pdf tiedostoon jossa puuttuvat kuvat. R Design ratilla ja jokunen muukin ero:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?214297-Clock-Spring-Steering-Angle-Sensor-Replacement-Guide-w-photos#/topics/214297
-
Hyvät ohjeet, kiitos!
-
Hyvät ohjeet, kiitos!
Ole hyvä, kiva välillä postata jotain hyödyllistä. Päivitin vielä hieman tässä aamiaisella.
-
Jälkihuomautus: Työ vaati jälkikäteen asentotunnistimen kalibroinnnin Vidalla. Kysy hinta ja mahdollisuus suosikki huollostasi, minulle ei ollut kallis. Ajotietokone ei ilmoittanut virhettä, OBD2 "DTC määritystä ei löydy".
Lisätty ohjeeseen.
-
Jälkihuomautus: Työ vaati jälkikäteen asentotunnistimen kalibroinnnin Vidalla. Kysy hinta ja mahdollisuus suosikki huollostasi, minulle ei ollut kallis. Ajotietokone ei ilmoittanut virhettä, OBD2 "DTC määritystä ei löydy".
Lisätty ohjeeseen.
Onko kalibrointi vaatimus siis totta?; vaihdoin anturin, ja siihen loppui herjat. En kalibroinut
-
Tähän mennessä ei ole tarvinnut kalibroida yhtään.
-
Siis mainittua vikakoodia ei OBD:lla ollut luettavissa? Ajotietokone näytöllähän ei mitään ilmoittanut.
-
Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/322160935331
Meinasin jo tilata tuota mutta sitten katoin että ei toimita ulkomaille, ja muut vaihtoehdot oli jenkeistä isoilla toimituskuluilla. Mitäs muita vaihtoehtoja löytyisi, käyttöauto pyytää 350e anturista.
-
Vaihdoin omaan volleen sunnuntaina tuon kosketinrullan. Minulla airbagille ei ollut kiinnitysruuveja lainkaan, lähti suoraan meisselillä kammeten irti. Helppo vaihtaa eikä vaatinut kalibrointia tms.
-
Osa on.
Voiko vaihtaa itte, onko vaativa homma tai pitääkö jotain erityistä ottaa hommassa huomioon? Ohjeita?
Vai pitääkö viiä liikkeeseen vaihettavaks, tarviiko mahollisest jotaa uutta softaa tän osan vaihdon myötä tai jotain muuta mitä ei perus nyrkkipajal pysty itte tekee?
Auto on V70 -05
-
Kommentoimani korjaus on vuosimalliin 2004 asti, joissa on erillinen sas ohjainlaite cemmin kyljessä. Vika koodit jos ovat yhteyshäiriöitä on tuo ohjainlaite aika varmasti syyllinen.
2005 ja uudemmissa vika on muualla koska kyseistä ohjainlaitetta ei enää autossa ole, vaan se löytyy anturinyhteydestä. Tämän tutkinta on vielä kesken onko sitä mahdollista ja kannattavaa korjata.
Ajan varaamalla on mahdollista korjata auto saman päivän aikana.
onkos tämän tutkinta edennyt? Siis 2005 ja uudemmat asentoanturin fiksaaminen. Vai uuttako vaan edelleen peliin.
-
Onkos tähän tullut uusia vinkkejä? Omassa oireet viittaa voimakkaasti kyseiseen vikaan
Onko nelivedossa muuten sama osa kun etuvedossa?
Vastaan kysymykseeni itse, eli on sama
-
-08 mallin xc90, samaa kulma-anturin koodia...mutta vain kuumalla kelillä :)
nyt kun loppu lämpimät päivät ei tuu enää lainkaan. Sama jos päivällä oli kuuma -koodi tuli, illalla viileni niin ei enää.. volvolla tutki ja pyöritti vuorotellen vasenta ympyrää ja oikeaa ympyrää parkkiksella muttei saanut vikaa päälle, meinasivat että pitäs näin tulla koodi jos vika rattianturissa. Ei kuitenkaan tullut, onko hyviä arvauksia?
-
Pystyykö kalibrointia tekemään itse mitenkään? Huomasin että kuuskympissä kun kääntää tappiin vasemmalle tulee myöskin sama herja. Maxidiagilla kun lukee livedataa niin oikealle anturi näyttää täysin oikein koko ajan, vasemmallekin muuten mutta kun aivan tappiin kääntää niin heittää signaalin "yli" ja näyttää kuin ratti olisikin käännetty oikealle. Aivan kuin jokin raja-arvo ylittyisi.
Suorassa ollessa kuitenkin arvo on oikein eli 0.
Määritetäänkö kalibroinnissa ääriarvot vai nollakohta?
-
Pystyykö kalibrointia tekemään itse mitenkään? Huomasin että kuuskympissä kun kääntää tappiin vasemmalle tulee myöskin sama herja. Maxidiagilla kun lukee livedataa niin oikealle anturi näyttää täysin oikein koko ajan, vasemmallekin muuten mutta kun aivan tappiin kääntää niin heittää signaalin "yli" ja näyttää kuin ratti olisikin käännetty oikealle. Aivan kuin jokin raja-arvo ylittyisi.
Suorassa ollessa kuitenkin arvo on oikein eli 0.
Määritetäänkö kalibroinnissa ääriarvot vai nollakohta?
Ei ole kalibrointia. Vikailmoitus kääntäessä jo yli kierroksen vasemmalle on yleinen. Toinen kääntökulmatunnistin vaan tai sitten elää asian kanssa.
-
Sanokaapas... Koko viiksipaketti vaihdettu ja viat poistuivat. Siis pyyhkijät pyyhkivät itsekseen, ajonvakautus vaatii huollon ym.
Ensin kun kasasin paketin niin katsoin, että nythän kaikki toimii. Huomasin kuitenkin ratin olevan vinossa ja yritin kohdistaa sitä uudestaan. Siinä vaiheessa kun vedin ratin äärilaitaan tuli ilmoitus ajovakautus tilapäisesti pois käytöstä. Liittyykö tuo mahdollisesti nyt siihen, että ratti kun on virheasennossa ja sitä pyörittelee laidasta laitaan niin sinne tulee väärää tietoa?
Onkos jotain vinkkejä miten tuon saisi osapuilleen kohdallaan? 6,5 kierrosta suunnilleen tuo rattii pyörähtää. Jonnekin puoliväliin ja toivoa samalla sattuvan osapuilleen kohdilleen tuo ratti
-
Sanokaapas... Koko viiksipaketti vaihdettu ja viat poistuivat. Siis pyyhkijät pyyhkivät itsekseen, ajonvakautus vaatii huollon ym.
Ensin kun kasasin paketin niin katsoin, että nythän kaikki toimii. Huomasin kuitenkin ratin olevan vinossa ja yritin kohdistaa sitä uudestaan. Siinä vaiheessa kun vedin ratin äärilaitaan tuli ilmoitus ajovakautus tilapäisesti pois käytöstä. Liittyykö tuo mahdollisesti nyt siihen, että ratti kun on virheasennossa ja sitä pyörittelee laidasta laitaan niin sinne tulee väärää tietoa?
Onkos jotain vinkkejä miten tuon saisi osapuilleen kohdallaan? 6,5 kierrosta suunnilleen tuo rattii pyörähtää. Jonnekin puoliväliin ja toivoa samalla sattuvan osapuilleen kohdilleen tuo ratti
Testerillä näkee ohjauksen asennon, sen kanssa saa kohdalleen.
Käytetyissä kääntökulmatunnistimissa tyypillisin oire on vikailmoitus kun rattia kääntää vähintään kierroksen vasemmalle. Alkuvaiheessa ilmoitus tulee kun kääntää täydet vasemmalle.
-
Huomasinkin tuon pian kirjoituksen jälkeen. Kellojousessa on näköjään teksti, jossa on ohjeet ohjauspyörän kohdistamiseksi. En ehtinyt vielä tehdä tuota, mutta ilmeisesti jokin viisari tulee tuohon ikkunanäyttöön palikan ollessa kohdillaan
Vielä piti kysyä onko olemassa jotain keinoa, jolla rattilukon saa pysymään poissa ilman että auto on päällä. Ohjeissa puhutaan akkukengän irroittamisesta ja pitämällä virta-avainta kakkoskohdassa, mutta aina menee lukkoon. En ole hirveästi kehdannut sorkkia tuota absia auto käynnissä, joten välillä kääntänyt, iroittanut yhden puolen ja sitten käynnistänyt auton siirtäen taas rattia. Vähän ehkä hierontaa, mutta menkööt
-
Huomasinkin tuon pian kirjoituksen jälkeen. Kellojousessa on näköjään teksti, jossa on ohjeet ohjauspyörän kohdistamiseksi. En ehtinyt vielä tehdä tuota, mutta ilmeisesti jokin viisari tulee tuohon ikkunanäyttöön palikan ollessa kohdillaan
Vielä piti kysyä onko olemassa jotain keinoa, jolla rattilukon saa pysymään poissa ilman että auto on päällä. Ohjeissa puhutaan akkukengän irroittamisesta ja pitämällä virta-avainta kakkoskohdassa, mutta aina menee lukkoon. En ole hirveästi kehdannut sorkkia tuota absia auto käynnissä, joten välillä kääntänyt, iroittanut yhden puolen ja sitten käynnistänyt auton siirtäen taas rattia. Vähän ehkä hierontaa, mutta menkööt
Keltainen "viisari" tulee näkyviin tuonne ikkunaan ja lukitus ruuvin reikä kello yhden maissa olevaan koloon.
Mutta siinähän on sen verran väljää, että ratin saa ainakin pari booria väärään asentoon, jos ei ole merkattu oikeaa kohtaa rattia irroitettaessa.
Akulta ensin maakaapeli irti sitten avain 2-asentoon, niin ei mene rattilukkoon.
(https://i.ibb.co/Mh0TKVN/IMG-20221119-203550.jpg) (https://ibb.co/Mh0TKVN)
-
Osaako joku sanoa asentotunnistimen varaosanumeroista onko noissa eroja? Mulla nykyinen osa on 3069744. Auto on 2006 vuosimallin XC70. Tällä koodilla ei suoraan uutta osaa löydy -käytettyjä kylläkin. SItten kun katsoo esim. Autodocista Febi Bilsteinin osan 186392 vastaavuuden alkuperäisosiin, niin tulee tällainen pitkä lista alkuperäisvaraosanumeroita
OE 30669744 — VOLVO
OE 30669744 SK — VOLVO
OE 30798167 — VOLVO
OE 30798167 SK — VOLVO
OE 30798577 — VOLVO
OE 30798577 SK — VOLVO
OE 31264469 — VOLVO
OE 31264469 SK — VOLVO
OE 31313083 — VOLVO
OE 31313083 SK — VOLVO
Tuo viimeinen tuntuu olevan yleisin varaosanumero tälle osalle ja mm. V-parts mainitsee tuotteessaan vain tuon. https://vparts.se/fi/styrenhet-for-ratt-sas-till-volvo-s60-s80-v70-xc70-xc90-05-09-23031016.html (https://vparts.se/fi/styrenhet-for-ratt-sas-till-volvo-s60-s80-v70-xc70-xc90-05-09-23031016.html). Ja osa kävisi sitten
Volvo S60, 05-09, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo S80, 05-05, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo V70, 05-07, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo XC70, 05-07, kaikki mallit DSTC:llä
Volvo XC90, 04-15, kaikki mallit, joissa on DSTC alkaen ch134000-, ei USA-malleille
Noh, yleensä olen osia tilannut Aeromotorsilta. Sieltä löytyy n. 140 eurolla NTY:n osa, jolle ainoa OEN koodi 31313083, mutta listallapa ei olekaan XC70... https://aeromotors.fi/kataloog/article/11498856/eas-vv-003-nty (https://aeromotors.fi/kataloog/article/11498856/eas-vv-003-nty)
Uskallanko tilata osan?
-
Nostelen vanhaa aihetta opiksi muille.
Potilas S80 my 2005. Asentotunnistin / kellojousi on 31313083. Tilasin Aeromotorsilta NTY-merkkisen tuotteen EAS-VV-003, jonka piti käydä. Eipä käynyt, koska mm. kellojousesta puuttui kokonaan toinen sähköliitin, olikohan 16-napainen. Hinta oli kyllä miellyttävä, 114,44 e.
Näitten kellojousien hinnoittelu on muuten mielenkiintoista. Skandixilla 394,76 e, KL-varaosilla 457 e, Bilialla 462,46 e ja Nimarkilla 612,45 e. Google vielä antaa hakutulokseksi Bilian tuotesivun, jossa hinta on 274,60 e, mutta se on vanhentunut.
-
Tuossa aeromotorsin sivulla lukee tiedoissa tuolle nty:lle "ilman anturia" Eli on siis pelkkä kellojousi.
-
Omaan xc90 pitäisi vaihtaa myös. Onkos tämä nyt oikea?
https://vparts.se/fi/styrenhet-for-ratt-sas-till-volvo-s60-s80-v70-xc70-xc90-05-09-23031016.html
-
On senverran arvokas sensori että kunhan kerkeän niin otan pöydälle sensorin ja 400 euroa ja noilla ohjeilla koitan puhdistaa. Sitten katsotaan laitanko rahat taskuun vai marmorille :D
https://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/anti-skid-temporarily-off-%240-sas-diy-technical-repair-104661/
-
On senverran arvokas sensori että kunhan kerkeän niin otan pöydälle sensorin ja 400 euroa ja noilla ohjeilla koitan puhdistaa. Sitten katsotaan laitanko rahat taskuun vai marmorille :D
https://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/anti-skid-temporarily-off-%240-sas-diy-technical-repair-104661/
Taidan itse kokeilla samaa.