Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: D5S60 - 27.07.2016, 21:58:22
-
Ehtoota!
Mielelläni nyt uutta aihetta aloita,mutta kysytään rohkeasti.
Eli S60 Volvo,jonka ostin,tuli mukana otsikon mukaiset vanteet. Ainut huono on vaan siinä,että raapii kummaltakin puolelta sisälokariin kiinni kun kääntää melkein tappiin asti. Erikoista tässä on se,että Bilia muun muassa myy tätä vannekokoa tähän automalliin ja rekisteriotteen mukainen rengaskoko pitäisi olla myös sopiva,eli 225/45/17. Rajoittimet voisi ehkä koettaa vaihtaa paksumpiin,mutta en nyt tiedä onko ne niin kuluneet kuitenkaan. ET43 kait tähän automalliin pääasiassa suositellaan,mutta harmittaa kyllä jos nyt nuo hyvät vanteet pitää myydä,luulis ettei tuo ET49 nyt liian iso olisi? Varsinkin kun aika monessa V70+S60 autossa nämä on nähty alla!
Mitenkäs muilla tämän ensimmäisen korimallin S60 Volvojen kanssa,meneekö ihan hyvin alle tämän koon vanteet+renkaat alle? Auttaisko jos hommais spacerit?
-
Kaikissa S60 ja V70N malleissa jotka minä olen tavannut on joskus ottaneet renkaat kiinni jossain vaiheessa.. on tosi pienestä kiinni ja jos laittaa uudet paksut topparit niin ei käänny sitäkään vähää mitä ilman ;D
Kyllähän tuo mainitsemasi vanne ihan kuuluu tuohon ja tosiaan paksulla topparilla ei ota kii.. paljoa.
-
Ok. Eli tilanne on vähän sellanen että no can do? Ärsyttää kun rapsuttelee sisälokaria,pitemmän päälle nyt niin hyväkään juttu.. ja tosiaan,melko pienestä kiinni,että nappaa kiinni.
-
Se takia siellä on erilliset "kulutuspalat" sisälokareissa. Ei heti ole kantavat rakenteet ottamassa kipeää. Älä tosiaan hanki paksumpia toppareita, ei riitä enää se citymarketinkaan parkkipaikka että saa tuon laivan ympäri ;D
-
Itsellä samanlaiset vanteet S60 2002 ja täysin sama ongelma. Olenkin koittanut olla kääntämättä ihan maksimeja kummallekkaan puolelle, eihän tuo rahina hyvältä kuulosta. Kääntösäde nyt on mitä on ::)
-
Ehtoota!
Mielelläni nyt uutta aihetta aloita,mutta kysytään rohkeasti.
Eli S60 Volvo,jonka ostin,tuli mukana otsikon mukaiset vanteet. Ainut huono on vaan siinä,että raapii kummaltakin puolelta sisälokariin kiinni kun kääntää melkein tappiin asti. Erikoista tässä on se,että Bilia muun muassa myy tätä vannekokoa tähän automalliin ja rekisteriotteen mukainen rengaskoko pitäisi olla myös sopiva,eli 225/45/17. Rajoittimet voisi ehkä koettaa vaihtaa paksumpiin,mutta en nyt tiedä onko ne niin kuluneet kuitenkaan. ET43 kait tähän automalliin pääasiassa suositellaan,mutta harmittaa kyllä jos nyt nuo hyvät vanteet pitää myydä,luulis ettei tuo ET49 nyt liian iso olisi? Varsinkin kun aika monessa V70+S60 autossa nämä on nähty alla!
Mitenkäs muilla tämän ensimmäisen korimallin S60 Volvojen kanssa,meneekö ihan hyvin alle tämän koon vanteet+renkaat alle? Auttaisko jos hommais spacerit?
Onko autosi tullut millä rengaskoolla tehtaalta? Siellä ei välttämättä ole paksumpia rajoittimia.
-
En tähän hätään muista,että millä rengaskoolla tullu tehtaalta.. mutta jonkunlaiset rajoittimet siellä on,kun tuossa joku aika sitten vilkaisin. Eri asia,jos ne uusiin verrattuna on jo sen verran kuluneet,mutta en ihan siihenkään usko.
-
En tähän hätään muista,että millä rengaskoolla tullu tehtaalta.. mutta jonkunlaiset rajoittimet siellä on,kun tuossa joku aika sitten vilkaisin. Eri asia,jos ne uusiin verrattuna on jo sen verran kuluneet,mutta en ihan siihenkään usko.
Rajoittimia ollu kahta kokoa. Paksummat laitettu tehtaalla jos lähteny 225 leveillä renkailla.
-
Epäilenpähän vaan,että olisi tehtaalta lähtenyt 225 leveillä renkailla. Rekkarista muistelen,että hyväksyttyjä rengaskokoja oli aika moneen lähtöön,mutta mitään erikseen mainittua tyyppihyväksyntää ei ollut laitettu. Vois tietty kokeilla,jos paksummat rajoittimet laittais,mutta se on eri asia hankaisko silti..
-
Epäilenpähän vaan,että olisi tehtaalta lähtenyt 225 leveillä renkailla. Rekkarista muistelen,että hyväksyttyjä rengaskokoja oli aika moneen lähtöön,mutta mitään erikseen mainittua tyyppihyväksyntää ei ollut laitettu. Vois tietty kokeilla,jos paksummat rajoittimet laittais,mutta se on eri asia hankaisko silti..
Itsellä oli tuollainen vastaava S60, ja muistaakseni summumiin tuli vakiona 17" vanteet ja 225/45-renkaat. Muuten olisi ollut 16". Noita kääntymisen rajoittajia taitaa itse asiassa olla kolmea kokoa. 205-kokoiselle sininen, 215-kokoiselle valkoinen ja 225 ja ylöspäin musta. Vaihdoin 16" vanteet pykälää isommiksi ja samalla siniset rajoittajat mustiksi. Raapi silti Volvon omilla alkuperäisvanteilla. Jos haluaa että ei raavi, on noita mustia rajoittajia korotettava prikoilla ja silloin ei riitä edes se cittarin parkkipaikka.
-
Mulla 18" alkuperäisvanteet -07 S60 ja vaihdoin uudet kääntymisrajoittimet ja otti sittenkin sinne ylös kiinni kun käänsi täysin. Pian sitä oppi olemaan kääntämästä täysillä. ;)
Aina ennen katsastusta laitoin ruiskutettavaa massaa niihin kirkkaaksi hioutuneisiin kohtiin...
-
Eli toisinsanoen,Volvo myy tähän malliin vanteet,jotka ei käytännössä sovi edes. Parhaimmillaan katsastusmies alkaa paukuttamaan poskea,kun täydet kääntäessä nappaa kiinni? Mikähän järki tuossakin sitten on,jos kerta isommat rajoitinpalat ei asiaa paranna miksikään? No,joka automerkissä näemmä sitten omat huonot puolensa ::)
Vähän jurppii,kun kesällä ostin uudet kumitkin vielä tuohon ja hyvät vanteet muutenkin,niin tuollahan nuo tallissa makaa..
-
Tässä pitää otta myös huomioon että onko alusta samalla korkeudella kuin tehtaalta lähtiessä. Jos madallettu, niin ottaa kiinni.
Mulla on nyt alla paksummat rajoittimet, vanteet et 35 ja 225 rengas. Alustaa madallettu maltillisesti. Pikkasen ottaa kiinni. Autona V70 mutta sillä ei tässä merkitystä.
-
Ei ole alustaa madallettu,ihan alkuperäisessä korkeudessa.
-
Ei mua ole haitannut vaikka on ottanut kiinni, äkkiä sen oppii olemaan kääntämättä kaikkia. Jos ketterää autoa hakee niin nämä ei ole vaihtoehto. Itsellä on vielä enemmän väärän kokoiset nuo Nebulat (8x18 et49) joiden alkuperäinen rengaskoko on 235/40-18. Renkaat on tällä hetkellä 215/40 eikä ottanut kiinni kun käytin leimalla ilman spacereita (tietenkin). Madallustakin taitaa olla jossain 60-80mm paikkeilla.
Eikun kapeammat renkaat alle vaan kun 225:t on ajettu loppuun tai laittaa esim. 15mm spacerit joka nurkkaan.
-
Ei mua ole haitannut vaikka on ottanut kiinni, äkkiä sen oppii olemaan kääntämättä kaikkia. Jos ketterää autoa hakee niin nämä ei ole vaihtoehto. Itsellä on vielä enemmän väärän kokoiset nuo Nebulat (8x18 et49) joiden alkuperäinen rengaskoko on 235/40-18. Renkaat on tällä hetkellä 215/40 eikä ottanut kiinni kun käytin leimalla ilman spacereita (tietenkin). Madallustakin taitaa olla jossain 60-80mm paikkeilla.
Eikun kapeammat renkaat alle vaan kun 225:t on ajettu loppuun tai laittaa esim. 15mm spacerit joka nurkkaan.
No joo,täytyypä kompata remeksen mielipidettä asiaan. Pitää lyödä seuraavaksi pienempi kokoiset alle. Sitä ennen vois laittaa nuo spacerit kokeeksi ja kattoa miltä vaikuttaa. Taitaa nuo paksummat rajoitinpalat olla yhtä tyhjän kanssa,siniset siellä näyttää nyt olevan. Toki vois niitä mustiakin (eli paksumpia) sinne kokeilla.
-
No joo,täytyypä kompata remeksen mielipidettä asiaan. Pitää lyödä seuraavaksi pienempi kokoiset alle. Sitä ennen vois laittaa nuo spacerit kokeeksi ja kattoa miltä vaikuttaa. Taitaa nuo paksummat rajoitinpalat olla yhtä tyhjän kanssa,siniset siellä näyttää nyt olevan. Toki vois niitä mustiakin (eli paksumpia) sinne kokeilla.
Mulla on tällä hetkellä edessä 16mm ja takana 20mm spacerit joita olen käyttänyt myös talvivanteissa jotka mallia Thor eli samoilla mitoilla kuin nuo sinun. Renkaat on olleet 205/50-17 ja nykyään 215/45-17 eikä ole ollut ongelmia. Rajoittimet on olleet mustat jo pidemmän (ja useampien vanteiden) ajan. Plussaahan on myös ulkonäön kannalta ettei pyörä istu senttitolkulla kaaren sisällä kuten näissä on hieman taipumuksena.
-
Mahtaako sitten vaan riittää muutos 225/45/17 koosta 215/45/17 kokoon? Vai joutuisko laittamaan 205/45/17 kokoiset? Plus nuo mustat rajoitinpalat lisäks.Pitäs vilkasta vähän mitkä on sallitut koot rekisteriotteessa..
Ja jos tuo pelkkä rengaskoon muutos ei sitten riitä,niin sittenhän ne spacerit pitäs laitella. Mitäs muuten Trafi tuumailee spacereista kun muistelen että jotakin niistäkin oli mainintaa?
-
Mieluummin laittaisin 205/50 kuin 205/45. 50 sarjan halkaisija suurinpiirtein sama kuin 225/45. 205/45 näyttää aika pieneltä alla.
-
Jos sulla on vakio korkeus alustassa ja haluat pitää mukavyysosaston kohillaan niin mä laittaisin 205/50-17. 205/45 saattaa näyttää jo hieman kummalliselta isossa autossa + riittääkö enää kantavuus. Omassa löytyy muistaakseni myös 215/50-17 rekisteriotteesta... Vaihtoehtojahan on monia, ihan mitä kukakin hakee/näkee järkeväksi.
Edit: Pomo ehtikin jo tarkentamaan.
Edittiä lisää: Spacerit on laittomia kaikissa vanteissa jotka eivät ole ns. adapterivanteita. Jotta omalla vastuulla sen mukaan. Minä ajattelen sen mukaan että jos ne kilpa-autoissa kestää ja toimii niin miksei toimisi huomattavasti kevyemmässä käytössä kadulla? Eikä nuo mihinkään karanneet muutama viikko sitten ratapäivilläkään...
-
Jos sulla on vakio korkeus alustassa ja haluat pitää mukavyysosaston kohillaan niin mä laittaisin 205/50-17. 205/45 saattaa näyttää jo hieman kummalliselta isossa autossa + riittääkö enää kantavuus. Omassa löytyy muistaakseni myös 215/50-17 rekisteriotteesta... Vaihtoehtojahan on monia, ihan mitä kukakin hakee/näkee järkeväksi.
Edit: Pomo ehtikin jo tarkentamaan.
Joo,tässä rupesinkin netistä kattelee ja vertailee kokoja.. luulisin,että 205/50/17 menee ihan hyvin alle. 225/45/17 koosta mainitaan jo sitä,että ET luku alemmaks tai kapeampi rengas. No,toivotaan että tuo 205/50/17 ei ottais enää kiinni sitten. Selviää aikanaan. Kiitosta kaikille vinkeistä! :)
-
Jos ei vieläkään niin sitten vaikka biltemasta 5mm spacerit väliin. Napa riittää silti hyvin. :) et muuttuu täten 44
-
Rekisteriotteessa oli koko 225/45/17 tälle 17 tuuman vannekoolle pelkästään. Jos nyt laittaa 205/50/17 olevat renkaat niin eikös asia ole niin,ettei tarvi muutoskatsastaa?
-
Rekisteriotteessa oli koko 225/45/17 tälle 17 tuuman vannekoolle pelkästään. Jos nyt laittaa 205/50/17 olevat renkaat niin eikös asia ole niin,ettei tarvi muutoskatsastaa?
Ei tarvitse muutostaa.
-
Eli toisinsanoen,Volvo myy tähän malliin vanteet,jotka ei käytännössä sovi edes. Parhaimmillaan katsastusmies alkaa paukuttamaan poskea,kun täydet kääntäessä nappaa kiinni? Mikähän järki tuossakin sitten on,jos kerta isommat rajoitinpalat ei asiaa paranna miksikään? No,joka automerkissä näemmä sitten omat huonot puolensa ::)
Vähän jurppii,kun kesällä ostin uudet kumitkin vielä tuohon ja hyvät vanteet muutenkin,niin tuollahan nuo tallissa makaa..
Omassa edellisessä S60 oli ostaessa juuri nuo samat vanteet kuin sinulla. Päällä oli 225/45-17 Nokian kesärenkaat. Ei ottanut kiinni mihinkään. Auto oli tullut noilla tehtaalta niin siellä oli oikeat rajoittimet. Kun niille vanteille sitten laitoin saman kokoiset Contin talvirenkaat, alkoi raapimaan. Eli riippuu vähän siitä mikä kumi alla.
-
Talvirenkaissa on monasti pikkasen "paksumpi" kuvio ja terävämpi olkapää.
-
Omassa edellisessä S60 oli ostaessa juuri nuo samat vanteet kuin sinulla. Päällä oli 225/45-17 Nokian kesärenkaat. Ei ottanut kiinni mihinkään. Auto oli tullut noilla tehtaalta niin siellä oli oikeat rajoittimet. Kun niille vanteille sitten laitoin saman kokoiset Contin talvirenkaat, alkoi raapimaan. Eli riippuu vähän siitä mikä kumi alla.
Ok. Mulla tosiaan nuo sinisen väriset rajoitinpalat,pitää hommata ne mustat,mitkä kuuluu sille vannekoolle. Kyllä mä luulen,että tuo 205/50 on riittävä,ainakin mitä laskureista oon kattonu,niin tilaa tulee lisää kuiteskin sen verran,että pitäs mennä. Talvivanteet on 16 tuumaiset ja niitten kanssa ei ongelmia,eikä pidäkään olla.