Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karitsu - 28.08.2016, 12:17:37
-
Moottorin takaa valuu öljyä. Näyttäisi tulevan kuvan mukaisen letkun/putken juuresta. (Osa numero 22?) Jos olen ymmärtänyt oikein niin putken toinen pää on turbon kaulan alapuolella. Mitä arvioita antaisitte/ tuomioita/kokemuksia antaisitte asiasta, että tiedän kuinka edetä vai edetäkö lainkaan? Toinen kuva on paikka putsattuna ja toinen kuva muutaman kymmene kilometrin ajon jälkeen. Kiitos
(https://s3.postimg.org/kkpvxdr7z/image.png) (https://postimg.org/image/kkpvxdr7z/)
(https://s11.postimg.org/yd0ospugv/image.jpg) (https://postimg.org/image/yd0ospugv/)
(https://s10.postimg.org/t5z6dfmxx/image.jpg) (https://postimg.org/image/t5z6dfmxx/)
-
Turbon öljynpaluu. Tiiviste vaihtoon.
-
Turbon öljynpaluu. Tiiviste vaihtoon.
Onko iso homma?
-
Jos putken yläpään pultteihin ei pääse käsiksi vaihteiston ja turbon välistä ja sen lisäksi saa ujutettua putkea sieltä välistä pois, täytyy turbo purkaa irti. Ja siihen saa varata jonkin verran aikaa. Muussa tapauksessa putken irroitus riittää.
-
Jos putken yläpään pultteihin ei pääse käsiksi vaihteiston ja turbon välistä ja sen lisäksi saa ujutettua putkea sieltä välistä pois, täytyy turbo purkaa irti. Ja siihen saa varata jonkin verran aikaa. Muussa tapauksessa putken irroitus riittää.
Äkkiä katsottuna pitäisi olla seitsennivelinen sormi lapsen kämmenellä, että tohon pääsee käsiksi
-
Itelle just t5:n vaihoin, makso sinisellä se tiiviste muutaman euron. Oli kulunnu se tiiviste soikeeks. Aika helppo homma, joskin ahdas paikka, että se putki mahtuu pois ja paikoilleen. Samalla kannattaa muuten ostaa molemmat tiivisteet, myös se paperinen
-
T6 on aika paljon hankalampi.
-
T6 on aika paljon hankalampi.
Ei taida saada vaihdettua ilman kunnon purkua? Tietysti, jos oire ei tuosta pahene niin olkoon vaikka sotkeekin. Mutta miten käy, jos jättää noin? Itsellä kyllä keinot loppuu.
-
Eihän tuollainen rasti mikään vaikea ole purkaa isommaltikaan. Ja tuon pystyy myös tekemään kuka tahansa paja, joten kustannuskaan teetettynäkään ei ole mahdoton.
-
Mullakin ensin pikkusen tiputti, mut nopeesti alko roiskimaan kunnolla.
-
Ei taida saada vaihdettua ilman kunnon purkua? Tietysti, jos oire ei tuosta pahene niin olkoon vaikka sotkeekin. Mutta miten käy, jos jättää noin? Itsellä kyllä keinot loppuu.
Tutkitaan samalla kun/jos se jäähdytin vaihdetaan.
-
Tutkitaan samalla kun/jos se jäähdytin vaihdetaan.
Kiitoksia Siipiveikolle suuresta avusta!
-
Näkyykö se turbo miten sieltä pohjakautta, 2 torx ruuvia pitelee tuota kiinni.
V70N lähti suht helposti alakautta, ei tarvinu purkaa turboa tms irti.
-
Näkyykö se turbo miten sieltä pohjakautta, 2 torx ruuvia pitelee tuota kiinni.
V70N lähti suht helposti alakautta, ei tarvinu purkaa turboa tms irti.
Yläkautta vaihdettiin ahtimesta lähtevän öljyn paluuputken alatiiviste. Alakautta olisi ilmeisesti ollut vaikeampi vaikka oli vaikeaa jo nytkin. Siipiveikko tietää paremmin asiasta.
-
Muistaakseni alakauttakin pääsee pitkillä jatkoilla niihin paluuputken kuusiokoloihin käsiksi, mutta nyt mentiin yläkautta kun piti ahtimien imu- ja paineputket irroittaa toisesta syystä.
Suurin homma oli saada kuskinpuolen ahtimen imuputken klemmari auki, kun se oli tehtaalla jätetty sellaiseen asentoon ettei siihen meinannut millään päästä käsiksi. n.60cm varttituuman jatkoja ja pari niveltä, magneetilla kannatellen jatkovarsia ja kädellä koneen takaa ohjaten sai hylsyn osumaan kohdalleen. Sittenkin nivelen kulma jäi sellaiseksi ettei pulttia saanut kierrettyä kuin 1/4 kierroksen kerrallaan.
Öljynpaluuputken kuusiokolot sai yläkautta käsikopelolla avattua, koneen takaa kurotellen.
Paluuputki mahtui pois paikaltaan kun sitä kiersi vastapäivään ylhäältä katsottuna.
Vanha tiiviste pois lohkosta koukun avulla.
Uudet tiivisteet paikalleen, yläpään laippatiiviste parilla pikaliimatipalla laippaan kiinni niin ei pääse tippumaan asennettaessa.
Sitten putket kiinni ja homma valmis.
Useita tunteja sai hommassa kulumaan.
-
Itelläni sit käyny tuuri, et tuo edellinen D5 oli sen verran fiksusti rakenneltu, että koko hommassa kesti puolisen tuntia.
-
Itelläni sit käyny tuuri, et tuo edellinen D5 oli sen verran fiksusti rakenneltu, että koko hommassa kesti puolisen tuntia.
D5 ja T6 on tekniikaltaan aivan erilaiset, eri laatikko, 1turbo vs 2 turboa.
Tuo T6 on tilanpuutteen takia tosi haasteellinen korjata, ainakin kaikki turboihin liittyvä.