Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: joel740 - 25.09.2016, 16:40:28

Otsikko: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: joel740 - 25.09.2016, 16:40:28
Mikähän tässä oikeen mättää. Vaihdettu uudet rummut, kengät, säätöruuvit ja vaijerit. Mutta ei pidä yhtään. Linkut liikkuu kun on rasvattu ja putsattu.
Säädetty niin että kahvalta säädöt tapissa ja kengiltä lähelle rumpua. Käsineen rumpua pyörittäessä loppuu pyöriminen mutta ei pidä sitten yhtään kun yrittää loivassa mäessä.
Auto 240 -89
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 25.09.2016, 17:04:42
Vaijerit perän päällä menevät ristiin .vaijerin säädöt m6 mutteri tarpeeksi syvällä.kengät keskitetty ennen kiristystä.säädä niin että laahaa sit vähän auki .rasvat pois levystä .mitä kaikkia oot uusinut .
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 25.09.2016, 17:53:25
Vaijerit menee ristiin niinkuin olikin. Vaijerin m6 säädöt pohjassa. Uusittu kaikki mitä tohon voi uusia. Rummut puhistettu rasvanpoistajalla. Koitettu myös säätää niin että laahaa kunnolla, mutta ei pidä silti. Säädöillä ei tunnu olevan vaikutusta pitävyyteen. Käsineen kokeilemalla pitää muuten ei.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 25.09.2016, 18:10:11
Missä kohtaa kahva ottaa kiinni .naksut 4-8 vai .kenen kengät oli ja oliko tapin reikiä vierekkäin.oliko sul rissa säätö siel.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 25.09.2016, 18:21:14
Motonetin kengät. 6 napsulla ei enää käsineen rumpua jaksa kääntää. Tokalla napsulla laahaa. Rissasäätö kenkien välissä. Kengissä ei ole mitään tappien reikiä. Ainoastaan jousille reiät.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 25.09.2016, 18:41:57
Oliko sun rengas paikallaan kun koitit käsillä että pitääkö ja auto ylhäällä .jarrukenkien pinta onko sama mitta kun vanhas pituus.joskus hiekkapaperil hiukan pyyhkäsin ettei niin silee pinta .vaihdoitko sen takia kun kaikki oli loppu
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 25.09.2016, 19:06:15
Kaikki vaihdettiin kun leimalla ei pitäny. Kenkiä hiottu hiomapaperilla. Ei ole kyllä verrattu vanhoihin. Ei ollut rengas paikoillaan käsinee kokeiltaessa. Molemmat puolet säädettiin niin ettei käsineen pyöri 6 naksun jälkee. Luulis että pitäis kun huomaa että jaruttaa kun kahvasta kääntää. Huomenna ostetaan kengät suoraan siniseltä.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 25.09.2016, 19:50:55
Mä oon säätäny rengas paikallaan pyörittämällä et osat kaikki paikallaan .vanhatko oli loppu .vertaa vanhoihin muuten joskus kintapinta pirun lyhyt.onko levy motonetin myös.rengas paikallaan pyörittää ja naks naks .seuraavaksi ehkä asennusolueiden sijasta joku kuva .
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: jen - 25.09.2016, 19:59:16
Vaijerit menee ristiin niinkuin olikin. Vaijerin m6 säädöt pohjassa. Uusittu kaikki mitä tohon voi uusia. Rummut puhistettu rasvanpoistajalla. Koitettu myös säätää niin että laahaa kunnolla, mutta ei pidä silti. Säädöillä ei tunnu olevan vaikutusta pitävyyteen. Käsineen kokeilemalla pitää muuten ei.
ja vaijereista ei sitä säädetä meinaan niistä 6mm muttereista,ne suunilleen puoleenväliin tai alle,siitä 17mm pultinkannasta säädetään kahva!
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 25.09.2016, 20:06:11
Aivan tulee takatuhkis tyhjennettyy samal ku ruuvaa .
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 25.09.2016, 20:33:15
tiedetään että kahvassa on 17mm säätö. Koska koko keskonsolia ei ole olemassa. Kahva oli säädetty tappiin jo alunperinkin. Motonetin vaijeritkin piti muokata sopimaan(oli se kahvaan tulevan pään neliö liian iso, viilaamalla sai mahtumaan). Levytkin on motonetin. No koitetaan huomenna uusilla kengillä jos auttais. Jos auttaa niin empä osta volvoon osia enää motonetistä. Tuntuu vaan hieman tyhmältä, kun kaikki muut autot johon käsijarru korjattu on toiminu moitteetta. Ja niitäkin on useampia. Tässä autossa tuntuu kaikki vastustavan sitten muidenkin edestä, suurin osa tuntuu olevan edellisien omistajien outoja "korjauksia". Esim jouset iskarin lautasissa kiinni nippusiteillä :2funny:
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 27.09.2016, 21:32:59
Saitko jarrun pitämään .
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: estate - 28.09.2016, 09:20:30
Halvimmat tarvike kengät kannattaa koesovittaa rumpuun irrallaan, usein ottavat kiinni vain päistä. Hiomapaperilla voi parantaa istuvuutta. Ja perussäätö tehdään vaijerit löysällä, eli säätörissasta kengät niin lähelle, että juuri ja juuri kihnuttavat rumpuun. Sitten vaijereista löysät pois niillä 10 mm muttereilla ja lopuksi säädetään kahvat liike 17 mm pultista. Tuo käsijarrusysteemi on niin syvältä sieltä ettei tosikaan, juurikaan huonompaa systeemiä ei voi olla olemassa.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 28.09.2016, 20:27:19
Joha rupes pitämää. Pysyy mäessä, ja menee renkaat lukkoo hiekalla. Huomenna katotaa paljo on voimaa, ja mite tasasesti.
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: temle - 28.09.2016, 21:31:00
Ota rengas ylös ja koita käsin pyörittää tunne vastus  jos ei pyöri niin. Avot .
Otsikko: Vs: Käsijarru ongelma
Kirjoitti: joel740 - 29.09.2016, 08:04:00
Sellai se on säädettykkin. Oon vaan huomannu että ei aina ole hirveen tarkka. Mut ei kyllä saa 70 prossan eroa rikki  ;D
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: joel740 - 29.09.2016, 13:43:15
Jarrut pelaa käppäriä myöten, mutta päästöt sekaisin. Hc jotain 5000 :o
Kaasari vaihdettu dgv:hen, koska siksakin seosruuvi totaali jumissa ja weber on tutumpi.
Olikos näissä muita alipaine letkuja kuin virran jakajan ja jarrutehostimen. Se yks alipaine letku imusarjassa on tukittu joka meni siksakkiin kiinni, koska tässä dgv:ssä ei lähtöä ole. Onko b200k koneessa mahdollista säätää sytkä ennakkoa, tai missä sen asteikko oikeen on. Lampulla vois kattoo. Bakeliitti ja tiivisteet kaasarin alle pitää viel vaihtaa. Ja varmaa sytkän osiakin. Imusarjan tiiviste näyttää juuri vaihdetulta. Muita kohteita korjattavaks? Tk-suuttimet joo mut ei nekää noi korkeelle hcta nosta.
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: temle - 29.09.2016, 15:18:59
Mitä muut arvot oli .kampiakselinhihnapyöräs on jälki ura ja jakohihna kopassa asteikko  .onnistuu stroboskoopilla ja jakajan pulttia löysälle kääntöä sitten.käykö ontuen tai poksahdellen.mitä seosruuvi on nyt auki.
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: joel740 - 30.09.2016, 07:42:19
Muut oli muuten ok, paitsi co arvo rajalla. Käy muuten ihan hyvin mutta kone nykii vähä väliä, ajossa ei oo mitää nykimisiä. Kaasua kun painaa ja laskee tyhjäkäynnille. Niin käy hetken huonosti ja sit paranee.
Seos ruuvi on auki nyt alle 5 kierrosta. Vaihdettiin isompi tyhjäkäynti suutin aluksi kun, seosruuvia piti avata ihan auki saakka eikä käynti parantunut. Isommalla kävi paremmin kun tiukkas ruuvia. Suutin on nyt 60 kokoa.
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: temle - 30.09.2016, 15:17:20
Joskus oli dgv strömpan tilal.freetechnics  siel ohjeet  ja silloin kun olin ostanut kaasuttimen uutena toisesta paikasta free technics laitto oikeansuuntaiset suuttimet siihen .säädettiin kyl myöhemmin kone b19a +200k koneen imusarja +weber 32/36 dgv .
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: joel740 - 30.09.2016, 16:21:01
oon DGV:n laittanu neljään eri ladan koneeseen, joista yksi oli turbon kanssa.(turbossa ollut kaasari laitettu volvoon). Neulavena on 250 kokoinen ja kumikärjellä, ja kohot muoviset(messinkikoho tallessa). Yksi syy korkeeseen hc arvoon vois olla tulviminen, koska solexeille on kovemmat paineet. Laitetaan turbokäyttössä ollut malpassin säädin väliin. On vielä tuplakaasarimallia eli saadaan toiseen lähtöön painemittari kivasti. Samalla sitten mitataan bensanpinta ja vaihdetaan tiivisteitä, alipaineletkuja, sytkäjohdot, virranjakajan kansi ja sytkäpääte(ennakoiden tarkistus). Jos ei noilla rupee päästöt tippuu ni jo on kumma :idiot2:
Ladat on seoksien osalta tosiaan leimalle säädetty korvakuulolla, ja aina on toiminut. Ne onkin niin paljon parempia ;)
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: joel740 - 08.10.2016, 22:37:51
Paljos tuon ennakon kuuluis olla? Saatiin säädettyä se 12 asteen tietämille ilman alipaine ennakkoa.
Otsikko: Vs: Käsijarru ja päästö ongelma
Kirjoitti: temle - 09.10.2016, 08:41:15
7 astetta 700-800 rpm letku irti .2500 rpm 17-23