Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Niksutin - 03.10.2016, 16:15:19
-
Elikkä vihdoinkin pitkä aikanen haave toteutu ja kävin perjantaina 29.9 hakemassa -74vm 142:sen volvon josta olisi tarkoitus lähteä rakentamaan hiukan näppärämpää käyttö autoa.
Talven ajelen varmaankin vakio b20a + m40 tekniikalla ja ens kesäksi nostaa uusi tekniikka paikalleen.
Suunnitelmissa olisi b230fk moottori ja laittaa se alkuun vakiona keulille että saa tekniikan papereihin ja sitten lähteä miettimään viritystä lisää...
Ja kysymys heti alkuun... pihassa lojuu 740 raato jossa 1031 kitkalukolla , onko noita periä kukaan tunkenut 140 akseliin tai peräti vaihtanut koko akseliston ?
Muutaman päivän aikana saanu jotain tehtyäkin , alumiini vanteet laitettu kun sattu löytymään nurkasta ajamattomilla renkailla ja nuo uudemman mallin "turva" puskurit otettu pois. Lyheni auto noin puoli metriä puskurien poistolla
(https://s17.postimg.org/jwm2hai97/IMG_20161003_153712.jpg) (https://postimg.org/image/jwm2hai97/)
-
Tuli eilen selviteltyä käynti vikaa , starttas huonosti ja kävi erittäin epä tasasesti , syy löyty yllättävästä paikasta. Eli jarru tehostimen kalvo vuoti imu sarjaan , tulppasin letkun ja käynti on taas normaali mutta tehostin puuttuu... tollasta tehostintahan ei tähän hätään löydy nii aattelin 740 tehostimen ja sylinterin laittaa tonne tilalle jos samalla vaikka jarruihin tulis hieman lisää voimaa.
-
240 tehostimia jotkut ovat laittaneet 100-sarjaan.
En tiedä eroaako 740 tehostin siittä paljoa.
Mun 142 tehostin korjattiin kolmesta eri tehostimesta osista. Ehjiä tehostimia ei tahtonut mistään löytyä.
Meinaatko pitää vakio penkit paikoillaan?
-
Just sain purettua toisesta autosta tuon tehostimen ja pääsylinterin ja kyllähän ne sinne sopii kun muokkaa vaan jarruputkia hieman eri kulmaan. Akun joutuu siirtämään takaronttiin kylläkin , muuten ottais pääsylinteri + napaan kiinni ;D
Penkit vaihtuu kuppi penkkeihin kun tarkotus talvella ajaa jääradalla myös jos löytää vaan lukon tohon persiiseen....
Ja on noi vakio penkit aika kärsineet muutenkin , nahka repeilly ja pehmusteet näkyy...
-
Harmi ku penkit ovat entiset.
Mulla olis tarvetta ehjille 142 etu ja takapenkeille.
-
Joo taitaa olla katoava luonnonvara noi 140 sarjan ehjät penkit...
(https://s18.postimg.org/z2zskkg4l/IMG_20161005_105514.jpg) (https://postimg.org/image/z2zskkg4l/)
-
Niin taitaa olla.
Samaa luokkaa mullakin.
-
Ja taas hölmöjä kysymyksiä eli mitä eroa on 530 ja 531 kannella muuta kuin venttiilien koot ? Onko vesi ja öljy kanavissa koko eroja ? Suunnittelin kanteen kl racingin 50mm/40mm venttiilejä , silloinhan ei olisi merkitystä kumpi kansi on aihiona jos niissä ei ole muita eroja kuin nuo venttiili koot...
Kiitos etukäteen jos joku valaisee asiassa
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=30971.0
Tuolla aika kattavaa keskustelua
-
Kiitoksia , löyty ihan näppärää tietoa.
Mites onko ketään sovittanu m47 laatikkoa tohon b20 perään ?
Lähinnä mietityttää kytkin koppa että käykö se tosta m40 -> m47
-
Hieno projekti täytynee seurata mitä tulee ;)
-
Kiitoksia , löyty ihan näppärää tietoa.
Mites onko ketään sovittanu m47 laatikkoa tohon b20 perään ?
Lähinnä mietityttää kytkin koppa että käykö se tosta m40 -> m47
Sopii, mutta kone tai laatikko tulee vinoon.
-
Okei eli homma karkas hieman käsistä yllättäen ja jos sitä lähtis 16 venasta hattua hakemaan perjantaina.... 8)
Sattuiskohan kellään olemaan b230 alakertaa myynnissä sopu hintaan ? Tai oikeestaan en tarvi kuin lohkon , kampiakselin ja öljypohjan...
-
Onko sun nykyinen tekniikka vakio?
Yhdellä kaasarilla?
-
Juu perus b20a yhellä strömberillä ja m40 jatkona
-
Tuli haettua tänään siis b21e kone , muutama asia vaan ihmetyttää.... miksi perus mekaanisella ruiskulla olevassa moottorissa on volvon alkuperäinen "ryöstölaippa" öljyn jäähdyttimelle ja lohkossa merkintä SN ???
Eikös niitten pitäis olla B21ET koneen juttuja ?
-
Ei se koneistaja volvolla ole paljoo kattonut mihin lohkoon on alkanut kairaamaan öljynpaluuta...
SN merkintä saattaa löytyä vaikka b19a:sta.
-
Tässä vielä suttusia kuvia mutta lohko on -76vm b21 , sn merkinnällä , molemmin puolin banjon paikat ja vielä öljypohjassa oma öljyn paluu...
(https://s24.postimg.org/s9o3739tt/IMG_20170203_181822.jpg) (https://postimg.org/image/s9o3739tt/)
(https://s27.postimg.org/8v2rs4kbz/IMG_20170203_182047.jpg) (https://postimg.org/image/8v2rs4kbz/)
(https://s30.postimg.org/kzdw89pgd/IMG_20170203_181914.jpg) (https://postimg.org/image/kzdw89pgd/)
(https://s23.postimg.org/sxa2ah8p3/IMG_20170203_181845.jpg) (https://postimg.org/image/sxa2ah8p3/)
-
Ei se koneistaja volvolla ole paljoo kattonut mihin lohkoon on alkanut kairaamaan öljynpaluuta...
SN merkintä saattaa löytyä vaikka b19a:sta.
Juu se voi olla , netistä ymmärsin vaan että toi sn olis jollain tapaa vahvempi valunen ja nimen omaan SN ja b21 ei olis kauheesti vaan merkintä löytyy yleensä b19 koneesta nimenomaan
-
Taitaa ainoa tapa todeta absoltuuttinen vahvuus olla mittauttaa esim ultraääni mittarilla koneen putken paksuus. Sokeasti ei kannata SN merkityn lohkon vahvuuteen alkaa luottamaan. Ainakaan silloin jos b21stä lähtee poraamaan esim 96mm männälle.
Kumminkin lohkon sisäkeernat on erilaiset b23 vs b19/b21
-
nuo banjonpaikat taitaa olla vesitilaan ja tuon öljyjäähyn lähönhän voi laittaa mihin vaan koneeseen.siinä virranjakajan takana lohkossa on koneen tyyppi,tosin kaikissa b21:ssä ei oo.
-
nuo banjonpaikat taitaa olla vesitilaan ja tuon öljyjäähyn lähönhän voi laittaa mihin vaan koneeseen.siinä virranjakajan takana lohkossa on koneen tyyppi,tosin kaikissa b21:ssä ei oo.
Juu aloin kans ite kattoo että mahtaako ne olla vesi vai öljy kanaviin menevät...
Yritin lohkosta kattoo mutta joku maalannu sen verta paksusti päälle että pitää joku päivä puukolla raapia ja ettiä sitä.
-
Oon tässä miettiny hieman tekniikkaa ja näillä osilla olis tarkotus lähtee moottorin osalta liikenteeseen:
-b21et ylikoko männät
- M tai H-profiili kanget ?
- 160 kansi hiplattuna orkkis venoilla (pakopuolelle orkkis turbon pinnoitetut)
-jäykät venajouset
-nokka, mikä ? Tällä hetkellä D nokka paikallaan...
-230ft pakosarja tai sitten omavalmiste
-hx35 tai garret discopottu
-Omavalmiste imusarja
-moottorin ohjaus tatech
-kevennetty VP
Autosta tulossa ihan jokapäivänen käyttö auto ja tehotavote siinä 300-400 välillä.
Mielipiteitä saa esittää...
En lähtenyt listaamaan kaikkia osia esim suuttimet bensapumppu yms perus systeemit...
-
Auto tällä hetkellä tässä kunnossa , oli siirrettävä muutamaks päiväks ulos jotta saa tehtyä talliin taas tilaa...
(https://s29.postimg.org/51elj0q37/IMG_20170206_095201.jpg) (https://postimg.org/image/51elj0q37/)
(https://s23.postimg.org/tgbkdrb7r/IMG_20170206_083153.jpg) (https://postimg.org/image/tgbkdrb7r/)
Ja lattiaankaan ei tarvi hitsata yhtään paikkaa :o
Takakaaret on päässyt happanemaan ja tuulilasin reunat , muuten aikalailla ruosteeton , pintaruosteita lukuun ottamatta.
Ja positiivinen yllätys kun aukasin aamu tuimaan koneen niin sieltähän löyty valmiiksi M-kanget :)
(https://s28.postimg.org/6ky0m4rsp/IMG_20170206_091854.jpg) (https://postimg.org/image/6ky0m4rsp/)
-
- 160 kansi hiplattuna orkkis venoilla (pakopuolelle orkkis turbon pinnoitetut)
Eikös olisi sama tehdä 530- kannesta? :juhau:
Ainakin netin ihmeellisestä maailmasta saanut sellaisen kuvan, että tuo 160- kansi ois huonoin lähtökohta kannen tekoon.
Voin olla toki väärässäkin. Itse laitoin suosiolla vain 530, tuon 160 tilalle.
-
Mun käsittääkseni pitäs olla melkein samat kannet mutta toisaalta tossa 530 kannessa ei olis noita k jetti suuttimien reikiä....
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20004.0
Tuolla oli esimerkiksi pohdintaa aiheesta :)
-
Kiitti linkistä. täytyypi miettiä mitä ton kansi asian kanssa tekee , vakio 531 tai 405 tietysti ajais saman asian kun perus portattu pikku kansi....
Onko kellään henk. koht. Kokemuksia noista M kangista että mihin asti riittää ? Volvon a ryhmän kilpurissa oli 385hp ja kesti kilpailu käytössä... eli luulis kestävän 350hp ja katukäytön jos kaikki muu vaan on kunnossa ?
-
No nyt sitten selvis sekin ihmettely kun otin tönärin käteen ja mittasin pytyn halkasijan ja se olikin n.89mm !!!
Eli b19 kone sittenkin kyseessä vaikka myyjä sen mulle 21 myikin ja oli varma asiasta...
-
No nyt sitten selvis sekin ihmettely kun otin tönärin käteen ja mittasin pytyn halkasijan ja se olikin n.89mm !!!
Eli b19 kone sittenkin kyseessä vaikka myyjä sen mulle 21 myikin ja oli varma asiasta...
toi voi olla hyväkin juttu...nyt porauttamaan tuo b21 männille niin on tifti alakerta :)
-
toi voi olla hyväkin juttu...nyt porauttamaan tuo b21 männille niin on tifti alakerta :)
Vai tulisko parempi tai vahvempi alakerta jos porais b19 ylikokoon ? Pysyis seinä vahvuus pytyissä isompana...
B19et tako männät saksasta 125€ kpl , yllättävän halvat.
-
B19 lohkon porauskeskustelut jaettu omaksi ketjuksi.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86161.0
-
B19et tako männät saksasta 125€ kpl , yllättävän halvat.
Onko noi jotain Wössnereitä? Niiden hintahan pyörii tossa kieppeissä.
-
Onko noi jotain Wössnereitä? Niiden hintahan pyörii tossa kieppeissä.
Skandixin omaa tuotantoa jos oikein ymmärrän.
(https://s23.postimg.org/7lmd5bep3/Screenshot_2017_02_08_14_44_08.png) (https://postimg.org/image/7lmd5bep3/)
-
Tuli tossa idea imusarjan toteuttamisesta , ajattelin siirtää kaasu läpän (60mm) tohon imusarjan päätyyn ja hitsata suuttimille holkit , omasta mielestä ihan toimiva ratkasu ??
(https://s29.postimg.org/iw5wo58z7/IMG_20170208_145745.jpg) (https://postimg.org/image/iw5wo58z7/)
Näillä näkymin kone tulee 15 asteen kulmaan joten imusarja mahtuu olemaan vaikka jarrutehostin olisi paikallaan. Laturin joutuu siirtämään toiselle puolelle , onko siihen jotain suoraa palikkaa vai joutuuko tekemään telineen itse ?
-
Mahdollisia ongelmia, jos toteuttaa imusarjan noin voivat olla, että imusarja todennäköisesti virtaisi tasaisemin eri sylinterien kesken, jos kaasuläppä olisi alkuperäisessä paikassa. Päätyyn asennetulla läpällä ilma todennäköisesti pakkautuu enimmäkseen vastakkaiseen päätyyn ja 1. sylinteri virtaa huonoiten.
Tuohon kun asentaa suuttimia, niin ne jäävät helpolla aika pystyyn, kun kanavan muoto on noissa niin nouseva. -Todennäköisesti silti kummallakaan noista pahemmin käytännön merkitystä on.
-
Mahdollisia ongelmia, jos toteuttaa imusarjan noin voivat olla, että imusarja todennäköisesti virtaisi tasaisemin eri sylinterien kesken, jos kaasuläppä olisi alkuperäisessä paikassa. Päätyyn asennetulla läpällä ilma todennäköisesti pakkautuu enimmäkseen vastakkaiseen päätyyn ja 1. sylinteri virtaa huonoiten.
Tuohon kun asentaa suuttimia, niin ne jäävät helpolla aika pystyyn, kun kanavan muoto on noissa niin nouseva. -Todennäköisesti silti kummallakaan noista pahemmin käytännön merkitystä on.
Toi kaasuläppä on vähän haasteellinen , vakio paikassaan taas puhaltaa kaikki ilmat suoraan tohon kanteen...
Täytyy vähän katella kumpi olis järkevämpi ratkasu , kummassakin tapauksessa uskon että virtaus riittää noille tehoille mitä oon hakemassa.
Ja jos haluaa enemmän niin sen voi aina vaihtaa....
-
Täytyy vähän katella kumpi olis järkevämpi ratkasu , kummassakin tapauksessa uskon että virtaus riittää noille tehoille mitä oon hakemassa.
Ja jos haluaa enemmän niin sen voi aina vaihtaa....
Bilsport turbocontainer seiskassa tais olla alkuun vakio kjet imusarja, paitsi että kaasuläppä oli tuotu mutkalla eri paikkaan. Jos haluais välttämättä imusarjaa muuttaa, niin voishan tuohon pohjaan tehdä sellaisen wrc tyyppisen kammion?
-
Eipä oo töitten ja muuton takia saanut ihmeitä tehtyä , ruosteita alotettu putsaamaan ja jos vaikka ens viikon aikana sais kaaret hitsuuteltua kiinni...
Pieni heräte ostos tuli tänään tehtyä ja haettua 531 kansi , ja nyt alkanut jo miettimään että pitäsköhän b230 alakertakin laittaa kun viri osien saatavuus huomattavasti parempi :-\
(https://s16.postimg.org/5ck0rv0sx/image.jpg) (https://postimg.org/image/5ck0rv0sx/)
(https://s16.postimg.org/9a7ah9nm9/image.jpg) (https://postimg.org/image/9a7ah9nm9/)
Imusarjakin tuli mukaan napattua vaikka ei varmuutta oo saako sitä järkevästi laitettua 142sen jarrutehostin hässäkän takia..
Vois olla helpompi jos vaihtais tilalle pedalboxin ::)