Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Goofyz - 09.10.2016, 09:14:25
-
Auto on ollut toimimattoma reilun vuoden. Alkuun ilmeni ettei lämpimänä lähtenyt käyntiin ja lopulta ei ollenkaan. Auto seisoi kesästä -15 kevääseen -16. auto piti trailerilla kuljettaa eripaikkaan ja koitin lähtisikö käyntiin, että saisi trailerille helpommin, no sehän lähti käyntiin. Ei muutakun auto trailerille ja matkaan. Perille kun päästiin ei taaskaan millään käyntiin. Aikamme tapeltua auton kanssa se lähti käyntiin kun kopautti suutirelettä ruuvarilla, no ei muutakun suutinrele vaihtoon. Auto lähti hienosti käyntiin noin viikon ajan jolloin siihen saatiin konttorilta leima. Sen jälkeen ei autoa ole käyntiin saatu.
Bensa tulee kiskolle asti, kipinä tulee joka tulpalle mutta tulpat ei kastu vaikka kuinka starttaa.
Vikakoodit 1-1-1
Vikakoodin lukijan testissä käy vain suuttimet, kaasuläpän asentoanturin ja jonkun yhden muun läpi ja nämä kaikki kolmesti. Joskus käynyt koko listan oikein läpi kahdesti niin kuin kuuluisi.
Vaihdettu:
Suutinrele, tulpat, bensapumpun releet ja painepumppu
Tarkistettu:
Sulakkeet ok, bensaa tulee kiskolle, suuttimille tulee virtaa, virranjakaja putsattu, jakopäässä kaikki ok, LH:n piuhat tarkistettu, koneen maadoituksia käyty läpi.
Volvo 940 automaatti, kone b230fb
Mistä alkaa seuraavaksia etsiä vikaa?
Aikaa on korjata 1kk tai auto jää odottamaan alun loppua
-
Yhdellä vai kahdella bensapumpulla?
-
Yhdellä vai kahdella bensapumpulla?
Kahdella bensapumpulla tuo on
-
Kahdella bensapumpulla tuo on
olisko painepumppu hengetön? Itellä oli kans mysteeri kun ei lähtenyt käyntiin vaikka bensaa tuli tukille saakka. Ongelmana oli se ettei ollut painepumppua pelissä
-
olisko painepumppu hengetön? Itellä oli kans mysteeri kun ei lähtenyt käyntiin vaikka bensaa tuli tukille saakka. Ongelmana oli se ettei ollut painepumppua pelissä
Olikin vaihdettu ruiskupumppu, eikä siirtopumppu.
Aamu tokkurassa kirjoitettu teksti
-
Mulla oli lh boksi pimeänä 240:ssä eikä ohjannut suuttimia muuten kuin vikakoodi testerillä. Kokeile jollain toisella ecu:lla.
-
Mulla oli lh boksi pimeänä 240:ssä eikä ohjannut suuttimia muuten kuin vikakoodi testerillä. Kokeile jollain toisella ecu:lla.
Pittää koittaa etsiä jostain toinen boksi. Lh:n tuo saattais viitata kun ei vikatesterikään kunnolla pelaa?
-
Lh ei anna bensaa jos se ei saa EZK:lta moottorin pyörimistietoa.
Teeppäs komponenttien aktivointi, niin voit todeta toimiiko LH oikein ja ohjaako se suuttimia.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Testin aikana suuttimia availlan yhdessä vaiheessa ja ne kuulee/tuntee kun niitä ohjataan.
Eli se kolmas testi.
Luitko vikakoodit myös EZK:sta?
Mitä tarkoitat vikatesterillä? diagnostiikka pömpeliä siinä iskaritornissa? Sen huono toiminta on usein kontatihäiriöistä kiinni.
Kannattaa muuten tarkastaa suuttimien etuvastukset myös.
-
Ei se testi kaikkea kerro että toimiiko lh:n suuttimien ohjaus.
240 ei lähtenyt käyntiin. Bensaa tuli tukille, kipinä tuli mutta suuttimet eivät auenneet. Diagnostiikka töpselillä ajoin testin ja suuttimet napsuivat. Jopa hörähti sen jälkeen kun pidin bensapumpun hyppyjohdolla käynnissä testin aikana ja sen jälkeen starttasin.
Vasta lh:n vaihdolla heräsi henkiin. Eikä toiminut toisessakaan volvossa sama boksi.
-
Luitko vikakoodit myös EZK:sta?
Mitä tarkoitat vikatesterillä? diagnostiikka pömpeliä siinä iskaritornissa? Sen huono toiminta on usein kontatihäiriöistä kiinni.
Kannattaa muuten tarkastaa suuttimien etuvastukset myös.
Kyllä diagnostiikka pömpeliä tarkoitan. Kolmas testi toimii niinkuin ensimmäiseen tekstii olen kirjottanut eli käy suuttimet läpi jne... EZK luetaan töpseli reiästä 6? Nekin näytti 1-1-1.
Koitan tänään tutkia vielä paremmin suuttimia, jos saisi vaikka kiskon suuttimineen irti. Vaikka kolmannessa testissä suuttimet napsuu niin ei auto lupailekkaan lähteä käyntiin vaikka luulisi koneessa olevan bensaa. Koitan metsästää parhaillaan lh boksia ja yvnä voi laittaa jos joltain ylimääräinen löytyy.
-
Ei se testi kaikkea kerro että toimiiko lh:n suuttimien ohjaus.
Kyllä kertoo!
Jos suuttimet aukeavat testissä, niin suuttimien ohjaus toimii oikein. Syy miksi LH ei anna startissa bensaa on ihan muualta kiinni!
Ainoa syy miksi LH ei anna bensaa startissa jos testi on mennyt läpi onnistuneesti on se, ettei LH saa syystä tai toisesta pyörimis-tietoa EZK:lta (piuha/juotosvika).
LH:n purkki-vikoja on esiintynyt lähinna 5xx sarjassa, 9xx sarjaisissa purkeissa en ole vikoihin törmännyt, ellei ole itse ryssitty esim. suuttimien etuvastusten kanssa.
-
Piuha tai juotosvika lh tai ezk päässä ::).
Pointti oli se että kannattaa koittaa toisella eculla vaikka se testissä toimiikin.
-
Joo hetken saa odotella volvo. Löytyi käytetty Ecu jonka saan haettua vasta parin viikon päästä.
Osaisko joku sanoo, kun mun nykynen lh on Bosch 0 280 000 595 niin käykö siihen 0 280 000 590 ja miten noi sarjanumerot meni ristikkäin? Niin paljon tullu luettua eri topicceja ja mistään en löydä sitä kohtaa kun joku oli kertonut miten ne meni.
-
590 on B200F koneesta. Kyllä se silläkin käyntiin lähtee jos vika on boksissa. Voi jopa toimia niin ettei sitä ajossa huomaa.
-
B200f purkkia on turha työntää B230F koneeseen, vaihtamatta lastua. B230F lastun voi työntää noissa purkeissa keskenään....
-
590 on B200F koneesta. Kyllä se silläkin käyntiin lähtee jos vika on boksissa. Voi jopa toimia niin ettei sitä ajossa huomaa.
Toimii ihan täysin ajettavasti, tietyillä pintakuormilla veto on hieman ohuempaa kon oikeella boksilla. Ulkomuistista 595 on FB, jolloinka kartoissa on rajusti eroa, mutta kaikki 5xx lastut ei käy ristiin eli kokeilisin ehdottomasti tuolla lainaboksin omalla lastulla.
-
Joo kyllä oli pienestä kiinni käyntiin lähtö.. vaihdoin uuden ykk anturin ni johan hörähti. Kiitoksia auttaneille ;D
-
Nii että se ei saanu kipinääkään? ::)
Hyvä juttu :).
-
Nii että se ei saanu kipinääkään? ::)
Hyvä juttu :).
Kyllä se kipinän anto=) muttei antanut bensaa kun ei moottorinohjaus saanut pyörimistietoja. Pittää lähtee pizzalle volvolla nyt :D
-
Mutku mutku... Ei sen pitäisi antaa kipinääkään jos ykk anturi on rikki :D? Nyt kiinnostaa ihan tulevaisuuden vikaselvittelyjä ajatellen.
-
Mutku mutku... Ei sen pitäisi antaa kipinääkään jos ykk anturi on rikki :D? Nyt kiinnostaa ihan tulevaisuuden vikaselvittelyjä ajatellen.
Kyllä se vaan anto ja vielä joka tulpalta, siitä oon satavarma. :D Tiedä sitten oliko tarpeeksi vahva kipinä? ???
-
Kipinän voimakkuuteen ei taida ykk anturi vaikuttaa. Se kertoo vain milloin ja ezk käskyttää sytkäkiveä joka käskyttää puolaa.
-
Kyllä se tuon kipunan voi antaa vaikka ykk anturi olisi rikki, vaikuttaa suoraan suuttimien aukeemiseen kun lh ei saa oikeaa pyörimistietoa. Startatessa jos kierrosmittari pompottaa, on aika hyvä vinkki ykk anturan viasta
-
Mutkun miten ezk saa silloin pyörimistiedon?
Vai onko niin että jos signaali on liian heikko, ezk saa tiedon muttei pysty välittämään sitä eteenpäin lh:lle?
-
Sen tarkemmin en tiedä mistä johtuu :D, luultavasti antaa vääristyneen signaalin lhlle joka ei sitten osaa aukoa suuttimia oikein, luultavasti mikan tai joku muu osaisi asiaa tarkemmin valaista. Itsellä oli täysin vastaava vika, joka taasen johtui omasta kikkailusta sytkälastun kanssa, mutta myös vastaavaan olen törmännyt missä ykk oli syynä, kuten tässäkin tapauksessa yv:llä goofyzia neuvoin kun oli minulta tuota ecua ostamassa :)
-
jännä juttu,tähän asti on kyllä ollut molemmat kadoksissa kun anturi sökö! ;)
-
jännä juttu,tähän asti on kyllä ollut molemmat kadoksissa kun anturi sökö! ;)
Sen takia ei itsellä käynyt kunnolla mielessäkään että olisi sytkä puolella vikaa, kun kipinä tuli. Tässä oli opettavainen "tarina" kaikille :D
-
Sen takia ei itsellä käynyt kunnolla mielessäkään että olisi sytkä puolella vikaa, kun kipinä tuli. Tässä oli opettavainen "tarina" kaikille :D
O0
-
Sen tarkemmin en tiedä mistä johtuu :D, luultavasti antaa vääristyneen signaalin lhlle joka ei sitten osaa aukoa suuttimia oikein, luultavasti mikan tai joku muu osaisi asiaa tarkemmin valaista. Itsellä oli täysin vastaava vika, joka taasen johtui omasta kikkailusta sytkälastun kanssa, mutta myös vastaavaan olen törmännyt missä ykk oli syynä, kuten tässäkin tapauksessa yv:llä goofyzia neuvoin kun oli minulta tuota ecua ostamassa :)
EZK ei anna kipinää, eikä pyörimistietoa LH:lle jos se ei tunnista YKK:ta oikein, eli sitä kohtaa missä vauhtipyörästä puuttuu ne kaksi hammasta.
LH ruikkaa polttoainetta vasta sitten kun EZK:lta tulee tieto koneen pyörimisestä. Tämä asia on myös binäärinen (on tai ei ole), vääristymiä tuossa signaalissa ei ole mahdollista olla.
EZK ei anna kipinää, ennenkuin YKK on tunnistettu ja ennen sitä ja sen jälkeen on ollut tarpeeksi hampaita (usein täysi kierros kaikkineen).
Jos asentoanturin signaali on heikko tms. EZK ei anna kipinää lainkaan, koska YKK kohtaa ei tunnisteta oikein.
Jos kipinä tulee mutta bensaa ei, niin EZK:n ja LH:n väliltä jää yhteys uupumaan, eli pyörimistieto jää LH:lta uupumaan ja LH ei ruikkaa polttoainetta (2*kierros). Piuhavika tuossa johtosarjassa EZK/LH välillä ei ole mikään tavaton asia (hapettuneet EZK tai LH:n liittimet).
Käynnistyksen estollisissa peleissa sitten on mahdollista vielä se, että käynnistyksen esto kikkailee ja sen vuoksi LH ei anna polttoainetta.
Startissa pompottava kiekkamittari on hyvä indikaattori kipinästä, sillä mittari saa tietonsa suoraan puolalta.
Tämä asia on tutkittu monasti ja on 100% varmaa binääristä tietoa (0/1), eikä siihen ole poikkeusta.
Ps. omakohtaista kokemustakin aiheesta on runsaasti, koska vetolevyni anturikehä on vammainen ja EZK tunnistaa YKK:n välillä huonosti koska VR-anturin lukupiirin AGC ei ole nostanut vahvistusta tarpeeksi. Tuolloin saa startata vaikka akun tyhjäksi ja kipinä/polttoaine jää puuttumaan. Tämä voi tapahtua myös vammaisella asentoanturilla.
-
Kattava selitys mutta ei selittänyt miksi tämä sai kipinän muttei antanut bensaa vanhalla ykk anturilla ???.
-
Kattava selitys mutta ei selittänyt miksi tämä sai kipinän muttei antanut bensaa vanhalla ykk anturilla ???.
uskon että mikanin viesti oli se että mahdotonta että kipinää on tullut? ;)
-
Niinhän se on minunkin mielestä mutta:
Kyllä se vaan anto ja vielä joka tulpalta, siitä oon satavarma. :D Tiedä sitten oliko tarpeeksi vahva kipinä? ???
-
Niinhän se on minunkin mielestä mutta:
nii-i , mistänäistä nyt sitten tietää ;)
-
Kattava selitys mutta ei selittänyt miksi tämä sai kipinän muttei antanut bensaa vanhalla ykk anturilla ???.
Analogisessa maailmassa asentotunnistin voisi toimia vaillinaisesti tms. mutta 100% varma fakta on se, että jos YKK kohta tunnistetaan, niin kipinä annetaan ja pyörimistieto LH:lle, jolloin LH ohjaa suuttimia. EZK antaa pyörimistiedon LH:lle 0-12V välillä olevalla kanttiaaltosignaalilla, joka on jommassa kummassa tilassa (0/12V), eikä se vaihtele koskaan muulla välillä, ellei systeemissä ole mekaanista vikaa (juotokset/liitokset).
Kipinä/pyörimistieto katkeaa myös välittömästi silloin kun anturikehältä ei tule 58 kuopan jälkeen kahta tyhjää peräkkäin.
Se on toinen tilanne sitten ohjautuvatko suuttimet muista syistä (järjestelmärele/etuvastukset) tms.
EZK/LH ovat sellaisia binäärisiä laitteita, että ne joko toimivat tai eivät toimi, koska niiden koodissa ei ole mitään windows tyylisiä dynaamisesti muuttuvia asioita. Jokainen EZK/LH:n tavu luetaan ROM muistista ja yhdenkin bitin virhe aiheuttaa sen, ettei koodi toimi ollenkaan. Tähän on ainoa poikkeus siinä, että jos bittivirhe on kartoissa, jolloin se ei vaikuta itse peruskoodin toimintaan. LH:ssa sekin generoi välittömästi vikavalon. Itse koodissa bitinkin virhe aiheuttaa koodin toimimattomuuden (kokemusta asiasta).
27C256 UV-tyhjennettävät PROM-piirit ovat toimintavarmempia kuin se kuuluisa junan vessa. Ja sellaiset sattuu EZK/LH:n sisällä olemaan. Moisia piirejä on pidetty parisenkymmentä vuotta ulkoilmassakin ja silti auringon 20 vuotinen UV-altistus ei ole korruptoinut piirin dataa. Ihan UV-C (15W) valolla piirin tyhjennys vaatii sen tunnin tai pari säteilytystä tyhjennyslaitteessa.
Itse kummankaan purkin koodi ei mahdollista kuvattua toimintaa mitenkään (bensaa ei tule, vaikka kipinä tulisi), mikä lienen koeponnistettu seitsemän numeroisella purkkimäärällä.
Muut syyt purkkien ulkopuolella ovat se todennäköisin syy, ellei purkissa itsessään ole tinausvikoja (surullisen kuuluisat 561 A/B/C purkit).
Ihan näin analogiana, mietippä sitä, että EZK tekee 8000 merkin avulla kaikki toiminnot sisältäen ihan kaiken. Kirjoitappa 8000 kirjaimella täydellinen kuvaus EZK:n toiminnasta.... :juhau:
Loppupään LH:ssa sentään on noita merkkejä sitten 24000 kappaletta pelkässä peruskoodissa. :sundaydriver:
Nykypäivän moottorin ohjauksissa on sitten paskakoodia megatavuittain (ei koodattua, vaan sovelluskehittimillä tehtyä kuraa).
-
VR anturia sitten luetaan LM2903 piirillä, joka on komparaattori, joten sen lähtö on joko 0 tai 1 muttei koskaan mitään muuta tilaa siinä välissä. Nuo perättäiset 1 ja 0 annetaan sitten prossulle, joka laskee ajassa niiden väliä ja määrää. Jos kuvattu 58 pulssia ja 2 tyhjää ei saavu prossulle komparaattorilta, loppuu sytkäpäätteen ohjaus, kuten pyörimistietokin LH:lle.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=255382
Tuossa viestissä on ihan mitattua dataa aiheesta.... 8)
-
tämä vahvistaa juuri sen muistikuvan että 20vuoden ajan kun biliassa vietin niin AINA kun hinurin perässä tuli vastaava auto missä anturi oli sökö niin polttoaine ja kipinä puuttui aina! ;)