Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Okko - 09.08.2011, 23:57:26

Otsikko: Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46
Kirjoitti: Okko - 09.08.2011, 23:57:26
144 vaihtui eilen maanantaina alkuperäiseen 1983 vuosimallin 240 turboon. Moottorina B19ET ja jatkeena M46 vaihteisto. Ulkoa perus harmaa ja sisältä tumman sininen. Varusteita löytyy jokunen, sähköikkunat x4, veivikattoluukku, keskuslukko ja vetokoukku. Kohtuu karvalakkimalli siis kyseessä. Sisältä tosi siisti, ainoat viat on halkeillut kojelaudan päällinen ja apukuskin ovipahvissa nahka rullalla. Ulkoa ei kovin kaksinen, ovien alareunat ja pyöränkaaret maalattu vannehopealla ja virgot tuhrittu valkoisiksi. Konehuone siisti, ei pahempia öljyvuotoja tai räpellyksiä. Kori on ikäisekseen siisti, muutama paikka hitsattu pohjaan mutta muuten koskematon ja kovapeltinen (mittarissa 283 tuhatta). Takakaaret ja ovet täytyy tulevaisuudessa siistiä/vaihtaa (kelpaavat leimalle muttei museomiehelle). Muutamia vikoja toki löytyy: kytkimen painelaakeri huutaa, ykköspytyn pakotiiviste tohjona ja kuskinpuolella helman ja varapyöräkotelon liitoskohdassa reikä.

Ajoin auton tänään nosturille ja huomenna tiputellaan vaihdelaatikko pois painelaakerin vaihtoa varten. Pakosarjan tiivisteitä löytyykin ennestään ja vaihdan sen lähiaikoina. Vanteisiin roiskasen jossain välissä vannehopeat päälle ja kylkiin haen värikoodin kanssa paukkumaalia niin saa autosta suurinpiirtein yksivärisen. Maalatan sitten kunnolla kun on kaaret ja ovet fiksattu.

Auto on leimattu viimeksi 2006 syyskuussa ja poistettu liikennekäytöstä 2007 marraskuussa jonka jälkeen se on seissyt tallissa viime kevääseen asti. Syyskuun alussa olisi ajatus käydä näyttämässä konttorilla, josko saisi auton virallisesti pitkästä aikaa liikenteeseen (siirretty ajamalla Jokioisille Valkeakoskelta ja heinäkuussa käyty Jurvassa tarrakilvillä). Kuvia lisäilen huomenna ja jatketaan kertomusta kun jotain kerrottavaa muistuu mieleen.

Tuossa vielä yksi kännykkäkamerakuva maanantailta:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Sekalaisia/IMG_20110808_161814.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.08.2011, 11:21:16
Onko tämä se yksilö joka käväisi Jurvan reissulla letkassa mutta jäi Pirkkalan ABC:lle teknisten ongelmien takia kun me muut jatkettiin matkaa kohti Jurvaa?  ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: lucky74 - 10.08.2011, 12:25:47
Juu sama tuote. Reissu kyl saatiin heitettyä, vaikka lieviä ongelmia olikin. Nyt siis uudella omistajalla ja toivottavasti jonain päivänä museorekisterissä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.08.2011, 12:31:08
Juu sama tuote. Reissu kyl saatiin heitettyä, vaikka lieviä ongelmia olikin. Nyt siis uudella omistajalla ja toivottavasti jonain päivänä museorekisterissä.

Ok. O0
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 10.08.2011, 22:29:02
Puoli päivää tuli rassattua ennen kun piti lähteä Helsingissä käymään. Ykköspytyn pakotiiviste vaihdettu ja öljynpaluun tiiviste tuli laitettua kunnolla paikalleen kun se vähän repsotti. Laatikkoa ei ihan saatu irti, tukipalkki kahdella pultilla kiinni ja keppi pitää repiä irti. Huomenna haen motonetistä painelaakerin, loikkarin releen, vannehopeaa ja korinväristä maalia niin pääsee taas perjantaina asentamaan. Maanantai iltana hämärässä otettuja
kuvia:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240005.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240006.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240008.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240010.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240014.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Volvo240016.jpg)

Loput täällä: http://s200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Kisko - 11.08.2011, 00:55:47
Maalatan sitten kunnolla kun on kaaret ja ovet fiksattu.
Maalautahan vanteetkin sitten aikanaan Volvon koodilla. Alkuperäissävyssä ja perus vannehopeassa on huomattava ero.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 11.08.2011, 09:17:57
Maalautahan vanteetkin sitten aikanaan Volvon koodilla. Alkuperäissävyssä ja perus vannehopeassa on huomattava ero.

Näin tehdään  O0
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: o_j - 11.08.2011, 11:10:24
Ihan asiallisen olonen laitos oli pienen koeajon perusteella, ei kilise eikä kolise. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 11.08.2011, 11:31:04
Ihan asiallisen olonen laitos oli pienen koeajon perusteella, ei kilise eikä kolise. :)

Syyskuussa pidemmälle koeajolle kun saa katsastettua.

Taidan jättää käymättä motonetissä, kun ei oo netin mukaan Helsingissä tai Vantaalla painelaakereita eikä loikkarin releitä ja suunnata Kaivokselan biliaan kyselemään osia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: TOK - 11.08.2011, 12:03:37
Hieno pirssi ja menestystä projektiin, hienoa että tällaisia tehdään.

Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: o_j - 11.08.2011, 13:14:02
Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.

Joo, noinhan se näyttää menevän. ::) http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisteri-ilmoitukset/Museorekister%C3%B6inti.htm
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 11.08.2011, 13:48:10
Hieno pirssi ja menestystä projektiin, hienoa että tällaisia tehdään.

Tuosta museoinnista sen verran, mun tietääkseni ikäraja menee niin että "auton valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta". Siis vuonna 2013 voi museorekisteröidä vehkeitä jotka on valmistettu 1982 tai aiemmin. Osa -83 mallivuoden autoistahan on valmistettu -82 puolella, mutta tämä kannattaa tarkistaa omalta kohdalta.

Täytyy tarkastaa tuo kun pääsen illemmalla taas auton kimppuun.

Turha reissu tuli Biliaan tehtyä, relettä ei enää valmisteta ja painalaakeri 65€ (jos ~35mm oikean kokoinen). Käyn huomenna Forssassa paikallisessa autosähköpuljussa kysymässä relettä ja painelaakeri täytyy varmaan motonetistä tilata.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: leka - 11.08.2011, 13:58:38
Sä voit tuon pulssireleen korvata viidellä vaihtoreleellä kätevästi:

http://www.the12volt.com/relays/page5.asp

->Latched On/Off Output Using a Single Momentary Pulse (link)

Helppoa kuin heinänteko. :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 11.08.2011, 14:19:37
Sä voit tuon pulssireleen korvata viidellä vaihtoreleellä kätevästi:

http://www.the12volt.com/relays/page5.asp

->Latched On/Off Output Using a Single Momentary Pulse (link)

Helppoa kuin heinänteko. :)

Jos en sopivaa relettä löydä niin voishan tuotakin kokeilla  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Acke - 11.08.2011, 21:30:13
Turha reissu tuli Biliaan tehtyä, relettä ei enää valmisteta ja painalaakeri 65€ (jos ~35mm oikean kokoinen). Käyn huomenna Forssassa paikallisessa autosähköpuljussa kysymässä relettä ja painelaakeri täytyy varmaan motonetistä tilata.
AD Oulunkylää voin myös suositella, jossei motonet kiinnosta. Otin omat kytkinkamat sieltä ja nopeasti tuli perille.
Komeaan lankkuun vaihdoit.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 11.08.2011, 23:52:00
AD Oulunkylää voin myös suositella, jossei motonet kiinnosta. Otin omat kytkinkamat sieltä ja nopeasti tuli perille.
Komeaan lankkuun vaihdoit.

Täytyy pistää muistiin  :)

Laatikko tiputettu alas ja ~35mm laakeri siellä oli. Oli kyllä perhanan kuiva laakeri, rapina vaan kävi kun sitä pyöritteli. Volvon leimat oli kytkinkamoissa eli todennäköisesti alkuperäiset hilut siellä. Huomenna varaosakierrokselle.


Muok. 12.8.11

Laatikko tiputettiin torstai iltana vielä alas ja painelaakeri oli aivan loppu. Laakeri oli onneksi vielä saatavilla olevaa mallia ja tuli kuitenkin Keskusautohallista tilattua se. Releen sai myös tilattua autosähköliikkeen kautta. Laatikkoa tuli hieman liuottimella huuhdeltua ja virgoihin heitin vannehopeat paikalleen. Vaihdelaatikkoöljyt voisi vielä vaihtaa kun se tuossa irtonaisena pyörii.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Kuva007.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Kuva008.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/Kuva011.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 05.09.2011, 17:49:56
Noniin pitkästä aikaa päivitystä: painelaakeri vaihdettu ja autoa koekäytetty eilen nosturilla. Käynti hiljeni kummasti kun sai ylimääräiset sivuäänet pois. Nappivitonen ei suostunut releenvaihdosta huolimatta toimimaan, täytyy virtakynän kanssa käydä johtoja läpi kun seuraavan kerran auton kimppuun pääsee. Kuskinpuolelle pitää taakse laittaa vielä uusi pohjaanlyöntikumi ja kaaren ja munapussin liitoskohdan reikä paikata. Sitten pääseekin koittamaan autoa leimalle. Päivitellään taas kun jotain tapahtuu (=loppukuusta).
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: juhnu-79 - 05.09.2011, 19:06:26
kannattaa testata se kytkin mikä on laatikon päällä.. se pakkivalonkytkimen näköinen! mulla on se muutamassa ollu vikana.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 05.09.2011, 19:12:01
kannattaa testata se kytkin mikä on laatikon päällä.. se pakkivalonkytkimen näköinen! mulla on se muutamassa ollu vikana.

Tarkoitatko sitä nelosvaihteen haistelijaa, mihin tulee yksi johto?
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: o_j - 05.09.2011, 19:59:09
Oisit ilmotellu olevas paikkakunnalla, oisin voinu tulla keventämään lompakkoani bensapumpun kotelon verran.  :P No loppukuusta sitten.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 05.09.2011, 20:00:58
Oisit ilmotellu olevas paikkakunnalla, oisin voinu tulla keventämään lompakkoani bensapumpun kotelon verran.  :P No loppukuusta sitten.

23. päivä oon seuraavan kerran paikkakunnalla, jos suunnitelmat pitää.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: TVS - 05.09.2011, 22:59:03
Tarkoitatko sitä nelosvaihteen haistelijaa, mihin tulee yksi johto?
Tuo on ainakin ihan tyypillinen vikakohde vanhemmiten. Monesti voi korjaantua kun veistät jollakin lisää tavaraa sen "piikin" kärkeen, tai sitten ohennat sitä siitä piikin ympäriltä ja ohennat sitä tiivisteenä toimivaa prikkaa, että anturi painuu syvemmälle. Tai sitten haet uuden, makso joskus 5v sitten 29.90.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 06.09.2011, 07:50:54
Tuo on ainakin ihan tyypillinen vikakohde vanhemmiten. Monesti voi korjaantua kun veistät jollakin lisää tavaraa sen "piikin" kärkeen, tai sitten ohennat sitä siitä piikin ympäriltä ja ohennat sitä tiivisteenä toimivaa prikkaa, että anturi painuu syvemmälle. Tai sitten haet uuden, makso joskus 5v sitten 29.90.

Mulla lojuu jossain tallin nurkassa yksi ylimääräinen M46, niin täytyy katsoa olisiko siinä parempikuntoinen. Tai sitten tosiaan hakee uuden jos ei tallilta hyväkuntoista löydy.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 18.09.2011, 16:37:55
Mitenkäs tuossa Volvo 4 Stereossa menee nuo johdot. Ostin tänään halvalla tuollaisen soittimen ja siinä on johdot saaneet vähän puukkoa. Musta on varmaankin maa, punainen heräte, sininen akulta (+)? Sitten on 2x valkoista sinesellä raidalla, yksi vaalean sininen ja yksi sininen valkoisella raidalla. Nämä 4 viimeistä ovat ilmeisesti kaiutinjohtoja?
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: pomo - 18.09.2011, 17:33:26
Yleensä kyllä punanen on + ja sininen esim moottoriantennille.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: o_j - 18.09.2011, 19:06:15
Ota kuva johdotuksista, ryhmittely ja johtojen paksuus kertoo joskus jotain.

-86 kytkentäkaavio näyttää tältä (radion kytkentä aika keskellä): http://dtoasm.org/volvo/haynes_chassis_radio.jpg
-85 GL: http://www.wiringdiagrams21.com/2009/08/10/1985-volvo-240dlgl-radio-circuit-and-wiring-diagram

Jaa mullako tylsää? :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 18.09.2011, 19:16:36
Yleensä kyllä punanen on + ja sininen esim moottoriantennille.

No niinpäs onkin  :-[ Tuohonhan voisi laittaa sellaisen Alpinen taarjuskorjaimen jatkoksi. Löysin sellaisen tallilta kun jotain joskus haeskelin, ollut vissiin isällä 80-luvulla jossain autossa. Tuntu toimivankin kun joskus sitä kokeilin.

Ota kuva johdotuksista, ryhmittely ja johtojen paksuus kertoo joskus jotain.

-86 kytkentäkaavio näyttää tältä (radion kytkentä aika keskellä): http://dtoasm.org/volvo/haynes_chassis_radio.jpg
-85 GL: http://www.wiringdiagrams21.com/2009/08/10/1985-volvo-240dlgl-radio-circuit-and-wiring-diagram

Jaa mullako tylsää? :D

Tässä pari kuvaa johdoista. Ja ennen kun kukaan kerkeää inisemään et miks en vaan lyö topseliä kiinni, niin syy on siinä, ettei autosta löytynyt tuollaista töpseliä. Vanhassa radiossa kuuluisi olla erillinen vahvistin ja se on jostain syystä revitty lepikkoon ja vahvarin ja radion väliset johdot menneet mukana. Virta tulee suoraan sulakerasialta ja maa menee suoraan runkoon (muistaakseni). Kaiutinjohdosta ei ollut jälkeäkään, vaikka sellaiset löytyy edestä ja takaa. Täytyy lähteä kaiuttimien päästä liikkeelle ja seurata kuinka pitkälle johdot tulevat.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/SAM_1518.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/SAM_1517.jpg)

Eli punainen on virta, musta maa, sininen jossa on sulakerasia välissä on moottoriantennille ym. Jäljelle jäävät vaalean sininen (poikki), sininen valkoisella raidalla, valkoinen sinisellä raidalla ja valkoinen. Näille jos keksisi mikä on mikäkin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 27.09.2011, 20:02:12
Viime viikonlopun aikaansaannoksia: rokki soi, ylivaihde toimii (tosin tippuu herkästi pois päältä jos keppiä heiluttaa sivusuunnassa) takakaaren ja varapyöräkotelon kulmasta reikä paikattu ja lyhyt testilenkki heitetty. Kaikki tuntuis pelaavan niin lähiaikoina olisi tarkoitus käydä katsastamassa auto, neljän vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti menee läpi, että saa tällä ajaa hetken ja sillä aikaa täytyy hitsata 740 pohja sellaiseksi, jotta kelpaa katsurille. Talven suolassa tätä autoa ei tulla uittamaan. Ensi keväänä kun ilmat lämpenee taas, koitetaan ruiskia kylkiin jotain lähempänä auton omaa väriä olevaa maalia. Maalautetaan ympäri asti sitten kun on aikaa vaihtaa takakaaret ja muutenkin siistiä kaikki pienetkin ruvet auton pinnasta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Lurvio - 28.09.2011, 20:27:20
Tuo vitosen putoilu pois päältä viittais johtovikaan, kannattaa siinä vaihdekepin nivelkohdassa olevat johdot tutkia tarkkaan. Itselläni katkesi kerran jo johdin tuosta liikkumisen seurauksena, oli kuori ehjä kaapelissa, mutta kuparit poikki. Toki se nelosvaihteen tunnistinkin voi tuon aiheuttaa jos on siinä rajoilla, ottaako kontaktia vai ei. Aikanaan laitoin tuon M46-lootan autoon, niin laitoin pakkivalon tunnistimen tuon nelosen tunnistimen paikalle ja vedin ylimääräsestä navasta maadotuspiuhan kytkinkopan pintaan. Fyysisesti siis samanlaisia nuo tunnistimet.

Lurvio
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 28.09.2011, 21:37:14
Tuo vitosen putoilu pois päältä viittais johtovikaan, kannattaa siinä vaihdekepin nivelkohdassa olevat johdot tutkia tarkkaan. Itselläni katkesi kerran jo johdin tuosta liikkumisen seurauksena, oli kuori ehjä kaapelissa, mutta kuparit poikki. Toki se nelosvaihteen tunnistinkin voi tuon aiheuttaa jos on siinä rajoilla, ottaako kontaktia vai ei. Aikanaan laitoin tuon M46-lootan autoon, niin laitoin pakkivalon tunnistimen tuon nelosen tunnistimen paikalle ja vedin ylimääräsestä navasta maadotuspiuhan kytkinkopan pintaan. Fyysisesti siis samanlaisia nuo tunnistimet.

Lurvio

Täytyykin uusia johdot kun seuraavan kerran pääsen auton kimppuun. Tuon nelosvaihteen tunnistimen irroitinkin jo varoiksi irtolaatikosta, vaihtaa sen jos johdon uusiminen ei auta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 30.09.2011, 15:12:04
Isä oli käyttänyt autoa tänään leimalla, ja hylkyhän sieltä tuli. Happiarvo liian korkea ja oikean puolen raidetangon sisempi nivel väljä. Nivelhomma on simppeli vaihtaa nosturilla ja ilmeisesti imuvuodosta johtuu toi korkea happiarvo koska pakoputki on ehjä. Täytyy käydä kaikki letkut läpi ja katsoa ettei imusarjantiiviste vuoda. Jatketaan raporttia kun jotain taas tapahtuu.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: mista - 30.09.2011, 15:14:44
Imuvuodosta happiarvo.. Eikös se ilma mene koneen läpi tuli se suodattimen kautta tai suodattimen jälkeen..

Vai olenko kännissä..  ;D

Vai meinaako tässä korkea happiarvo samaa kuin laiha seos.. Happeahan on silloin normaali määrä. Bensaa on liian vähän  8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 30.09.2011, 15:35:59
Imuvuodosta happiarvo.. Eikös se ilma mene koneen läpi tuli se suodattimen kautta tai suodattimen jälkeen..

Vai olenko kännissä..  ;D

Vai meinaako tässä korkea happiarvo samaa kuin laiha seos.. Happeahan on silloin normaali määrä. Bensaa on liian vähän  8)

En tiedä mitä tuo päästömittauksen happiarvo kertoo. Landiaan tuossa kun luekelin ja siellä oli jollain ollut samaa ongelmaa ja neuvottiin etisimään imuvuotoja. Eli ilmeisesti vuoto aiheuttaa seoksen laihalle menemisen ja tätä kautta happiarvon nousemisen yli sallitun, niinkuin tuossa lopussa arvelitkin.

Edit. Hirveän sekavasti selitetty, mutta koittakaa saada jotain tolkkua kirjoituksista.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: usu - 30.09.2011, 15:39:01
Jos pakokaasuissa on liikaa happea, voi etsiä seuraavia vikoja:
- Imuvuoto
- Liian vähän soppaa koneeseen.
- Pakopuoli vuotaa pakosarjasta taaksepäin.

Edit: Olisko laittaa kaikkia katsastusarvoja näkyville?
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 30.09.2011, 15:45:41
Jos pakokaasuissa on liikaa happea, voi etsiä seuraavia vikoja:
- Imuvuoto
- Liian vähän soppaa koneeseen.
- Pakopuoli vuotaa pakosarjasta taaksepäin.

Edit: Olisko laittaa kaikkia katsastusarvoja näkyville?

Pakopuoli on tiivis. Pyydän isää lähettämään tekstiviestillä päästöarvot, niin liitän ne illemmalla tähän ketjuun.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: o_j - 30.09.2011, 16:13:00
Enpä ole ennen törmännyt imuvuodon aiheuttamaan korkeaan happiarvoon. :o Tai siis, kuvittelisin että happiarvoon reilusti vaikuttava imuvuoto ilmenisi muutenkin koneen huonona toimintana. Ainakin tämä auto käy nätisti. 8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 04.10.2011, 15:12:37
Noniin vihdoinkin katsastuksen päästöarvoja: CO% 0,17, CO2 9,6, HC ppm 260, O2 7,6. Eli muuten sallituissa rajoissa mutta happi yli (sallittu ilmeisesti 5,0).
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: TVS - 04.10.2011, 16:44:26
Käy turhan laihalla ja putki vuotaa jostakin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013?
Kirjoitti: Okko - 19.10.2011, 15:34:52
Tänään uusintakatsastettu hyväksytysti. Korkean happiarvon aiheuttajasta ei varmuutta, isä oli kiristellyt imusarjaa ja käynyt alipaineletkuja läpi, tosin vuotoa ei niistä löytynyt. Pakoputkisto on myös tiivis, päästölappu käyty ottamassa paikallisella nyrkkipajalla, ja happiarvo oli asettunut 3,5 tuntumaan (sallitun rajoissa siis). Täytyy viikonloppuna vielä tutkiskella tarkemmin löytyykö jostain vuotoa. Täytyy keväällä viedä auto jollekin pajalle joka tuosta k-jetin sielunelämästä jotain tajuaa, muistaakseni Loimaalla on tällainen paikka jossa 144 oli pari vuotta sitten säädettävänä. Puuttuvan takapuskurin listan sain käyttäjältä 240, ja täytyy se viskata paikalleen viikonloppuna. Täytyy myös seurailla miten auto käyttäytyy maantienopeuksissa ja tarvittaessa säädättää ohjauskulmat. Perjantaina täytyy myös käydä ylivaihteen sähköjä läpi ja koittaa saada ylivaihde pysymään päällä (joko 4. vaihteen tunnistin huono tai johto katkeamaisillaan. 240 saa toimittaa käyttöauton virkaa siihen asti, että saa 740 pohjan paikkailtua ja tuoreen leiman siihen. Talven aikana olisi tarkoitus uusia takakaaret tähän ja siistiä ovien pintapellit ja keväällä maalauttaa ainakin listoista alaspäin, niin saa ulkokuoren siistimmäksi. Tarinoidaan taas lisää kun saadaan jotain aikaiseksi  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: HP - 20.10.2011, 10:18:54
Onko k-jet.org tuttu sivusto? Sieltä löytyy k-jettiin ja moneen muuhun huoltokohteeseen korjausoppaat.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ (http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: o_j - 20.10.2011, 10:44:18
Olikohan kyse taas vaan kuun asennosta ja venuksen suhteesta aurinkoon. ::) Hieno juttu jokatapauksessa että leima tuli, täytyy katsella tänkin merkeissä loppuviikosta! 8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: Okko - 20.10.2011, 13:11:23
Onko k-jet.org tuttu sivusto? Sieltä löytyy k-jettiin ja moneen muuhun huoltokohteeseen korjausoppaat.

http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ (http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/)

Eipä ole, kiitos linkistä! Täytyy tutustua tuohon illemmalla.

Olikohan kyse taas vaan kuun asennosta ja venuksen suhteesta aurinkoon. ::) Hieno juttu jokatapauksessa että leima tuli, täytyy katsella tänkin merkeissä loppuviikosta! 8)

Voi olla, että oli saturnuksen renkaat vinksallaan, huomenna testilenkille!
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: Okko - 12.01.2012, 16:55:28
Pientä päivitystä: Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua joulunpyhinä, kun piti ottaa tämä takaisin ajoon seiskan pitkän vikalistan takia. Bensan- ja ilmansuodatin pitäisi vielä vaihtaa. Ovien alareunat kaipaisivat myös kipeästi käsittelyä, alkaa ruoste puskemaan läpi vannehopean läpi. Käyttöautostatuksen johdosta on myös ensimmäisiä askelia kauemmas museorekisteriä otettu, hain tänään autostudiolta Herzin kaiuttimet eteen ja taakse. Asennusta odottelee myös Sonyn soitin ja Alpinen perussubbari. On niin hirveä ääni noissa vakiokaiuttimissa, että pakko tehdä asialle jotain, jotta jaksaa ajella.

Pari kuvaa loppuun:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/IMG_20120112_163103.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/IMG_20120107_111314.jpg)

Täytyisi joskus ottaa kunnon kameralla parempia kuvia.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: o_j - 12.01.2012, 17:02:14
Hertzin diecit on kyllä kajareiks nappivalinta, hinta-laatusuhde kohdallaan. Mulla tosin 6,5", mutta kuvittelisin noitten olevan samaa tasoa. Diskantit saattaa alkuun kuulostaa kireiltä, mutta ääni pehemenee käytössä.

Joko muut suunnitelmat on mielessä alkanut vaikuttaa liian houkuttelevilta? Poppikoneethan on vielä nopee vaihtaa alkuperäsiin halutessaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: Okko - 12.01.2012, 21:02:23
Hertzin diecit on kyllä kajareiks nappivalinta, hinta-laatusuhde kohdallaan. Mulla tosin 6,5", mutta kuvittelisin noitten olevan samaa tasoa. Diskantit saattaa alkuun kuulostaa kireiltä, mutta ääni pehemenee käytössä.

Joko muut suunnitelmat on mielessä alkanut vaikuttaa liian houkuttelevilta? Poppikoneethan on vielä nopee vaihtaa alkuperäsiin halutessaan.

Hyvä, että on hyvät  O0 Täytyy viikonloppuna testailla miltä noi kuulostaa.

Kyllähän se vähän houkuttelisi alustaa päivittää ja heittää välijäähdytintä keulalle, mutta pistetään ainakin toistaikseksi jäitä hattuun.  8)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: Okko - 19.01.2012, 19:51:20
Kaiuttimet ja soitin asentui viime viikonloppuna, täytyy joskus askarrella soittimelle jonkunlainen kehys, kun tuo orkkispaikka on korkeussuunnassa puolet korkeampi kuin soitin. Mittailin myös kulutusta ja 10,75l/100km näyttää menevän. Yllättävän pienellä menee, kun varsinkaan näin talviaikaan tule ajettua kovin rauhallisesti.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 2013? Leimattu 19.10.
Kirjoitti: Okko - 25.10.2012, 12:03:43
Täytyy pitkästä aikaa kirjoitellä tännekin jotain. Kesällä maalailin kylkiä uudestaan, tosin ensi kesänä saa tehdä saman homman uudestaan kun lopputulos ei omaa silmää miellytä  :buck2: Kesällä ei tullut ajettua juuri ollenkaan, mutta viikko takaperin tuli otettua auto taas käyttöön. Alkusyksystä vaihdoin imusarjantiivisteen ja herkistelin käsijarrua. Maanantaina otin päästöt koululla ja arvot oli seuraavat: CO 0.42, HC 290, CO2 11,68 ja O2 4,59. Ilmeisestikin aika laihalla käy, mikä olisi ns. hyvä CO arvo? Koululla saan auton kyllä päästötesteriin kiinni, joten siellä saan säädettyä seosta paremmaksi. Geminitkin heitin alle ja pari huonoa kuvaa niiden kanssa:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/IMG_20121022_162843.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/IMG_20121022_162827.jpg)

Alkaa noita muita projekteja olemaan sen verran, että museointihomma lykkääntyy ainakin muutaman vuoden  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: 240 - 25.10.2012, 12:10:27
CO ohjearvo 2. Pakoputki vuotaa, kun happi noin korkea.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: Okko - 25.10.2012, 12:15:34
CO ohjearvo 2. Pakoputki vuotaa, kun happi noin korkea.

Kiitos  :) Ja pakoputken vuotaminen ei ole mikään ihme, kun joskus kesällä katselin miten sitä on joskus aikoinaan paikkailtu. Vieläkös näihin Turboihin saa uusia putkistoja jostain, motonetin varastosaldot näyttivän nollaa..

Edit. Modet voi siirtää tän Showroomin puolelle  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: JuHaU - 25.10.2012, 21:22:19
Mulla vois olla jemmassa yksi uusi taka-akselin alituspala 240 Turboon.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: jen - 25.10.2012, 21:29:05
Kiitos  :) Ja pakoputken vuotaminen ei ole mikään ihme, kun joskus kesällä katselin miten sitä on joskus aikoinaan paikkailtu. Vieläkös näihin Turboihin saa uusia putkistoja jostain, motonetin varastosaldot näyttivän nollaa..

Edit. Modet voi siirtää tän Showroomin puolelle  :)
pariviikkoa sitten tilasin motonettiin turbon putken osia ja ne tuli seuraavana päivänä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: Okko - 26.10.2012, 13:00:38
Eilen illasta säätelin autoa testerillä, ja sain CO:n asettumaan aika hyvin 2 kieppeille. Laitappa Juha yv:llä hintaa niin aletaan hieroa kauppoja  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: Okko - 07.11.2012, 13:53:36
Muutaman kuvan kävin ottamassa, yllättävän hyviä kuvia saa uudella Samsungin älypuhelimella. Kyljet on kyllä niin kamalan näköiset, että täytyy varmaan testailla noita soodapuhallusvermeitä vielä kun on kelejä. Paljonkohan kylkien maalaus listoista alaspäin maksaisi automaalaamossa?

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20121107_131716.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20121107_131743.jpg)

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20121107_131759.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET, museorekisteriin 201X?
Kirjoitti: Okko - 29.11.2012, 00:55:05
Viikonloppuna laitoin taakse 144:seen aikoinaan ostamani kuormajouset (eli farkun vakiojouset) aavistuksen pätkäistynä ja samaan autoon tarkoitetut uudet iskarit. Tosin iskarit menee vielä uudestaan vaihtoon kunhan on varaa ostaa kaasuiskarit, sillä noissa öljyiskareissa ei riitä vaimennusteho noille jousille. Etupään asennolle täytyy tulevaisuudessa vielä jotain tehdä. Tästä se alamäki alkaa  :facepalm:

Pistetään vielä loppuun kuva uusi vs vanha jousi
(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20121124_213302.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 30.12.2012, 10:37:24
Tapaninpäivänä aloittelin katsastusremppaa eli hitsailin apukuskin helman takaosan kasaan ja pikkasen pääsi rälläkkä lipsahtamaan etujousiinkin. Helmat maalasin ja käsijarrun herkistelin. Perjantaina kävin leimalla ja eteen täytyy jarruletkut vielä laitella, muuten ei katsuri löytänyt autosta huomautettavaa, vaikka tarkkaan auton kävikin läpi.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20121227_104448.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 05.01.2013, 13:13:08
Suksiboksi tuli heitettyä katolle ja etuvanteisiin ruiskin maalia. Pesulla täytyis vielä tänään käydä. Kirkkaita vilkkuja oon miettinyt, mutta toisaalta nuo porkkanat sopii harmaaseen autoon yllättävän hyvin.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20130103_115047.jpg)

Keväällä keulaa lähemmäs maata  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 13.01.2013, 23:57:29
Jarruletkut tuli viikonloppuna laitettua, ja uudet putketkin vedin etujarruille. Konttorilla kävin näyttämässä ja nyt on loppuvuosi ajoaikaa.

Takaisin Helsinkiin tullessa syttyi kaikki varoitusvalot, eli laturi ilmeisesti meni pimeeksi tai sieltä on joku liitos päässyt löystymään? Ei hirveästi viitsinyt tienpäällä tuota tutkia, kun laturi on fiksusti sijoitettu pakosarjan alle  :facepalm: Täytyy huomenna päivänvalolla mennä ropaamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 09.12.2013, 23:49:44
Eipä oo tännekään tullut pitkään aikaan mitään kirjoiteltua. Edelliseen viestiin liittyen, jännitteensäädin sieltä oli pimeänä. Alkuun hain motonetin halvimman säätimen, joka toimi päivän ja vahingosta viisastuneena hain Boschin säätimen tilalle.

Huhtikuun loppupuolelle asti tuli autolla ajeltua, jonka jälkeen auto seisoi hallissa toimettomana syksyyn asti. Kuukausi sitten otin auton taas ajoon, ja kokeilin koululla mittailla päästöt katsastusta varten. Pakoputki vuotaa sen verran rankasti, että jäi lappu tulostamatta.

Viime viikonloppuna vaihdoin takapöntön uuteen ja hitsailin muuten putkistoa kuntoon. Käsijarruvaijerit ja -kengät tuli uusittua, ja muutenkin takajarruja herkisteltyä. Huomenna hakemaan päästölappua ja mahdollisesti leimaakin. Laitetaan kuvia kun kelit lauhtuu ja pääsee pesemään auton.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 02.04.2014, 23:00:21
Viime päivityksestä muutama kuukausi aikaa. Leimalla käytin ennen joulua ja kohtuu pienellä vikalistalla selvittiin. Raidetangon päärepsikan puolelle, takaiskarit ja toisessa takakaaressa pieni reikä. Uusien kaasuiskareiden kanssa heitin kuormajouset myös alle, ja nyt on perä ryhdissään.

Edellis talvena alla pyörineiden peltivanteiden päälle pyöräytin tänään kesäkumit ja vaihdoin ne alle. Kaverilta ostin edullisesti suht hyväkuntoisia käytettyjä kesärenkaita. Eteen tuli 205/55/16 ja taakse 215/55/16, ja nyt on perä entistä korkeammalla.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/20140402_165214_zps47398fd6.jpg)

Pakko kyllä vaihtaa nuo ovet ja etulokasuojat parempiin kesällä, samanväriset on jo tiedossa kaverilta.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 03.07.2017, 23:09:04
Ovet ja lokasuojat vihdoin vaihdettu, päivän homman aloittamiseen meni vain kolme vuotta  :2funny:

(https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170703_180044.jpg/_bigthumb.jpg) (https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170703_180044.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: An55i - 04.07.2017, 08:16:31
Kai mädätyslistat lähtee vielä ovista ja lokasuojista? V:>
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Acke - 04.07.2017, 08:24:01
Ovet ja lokasuojat vihdoin vaihdettu, päivän homman aloittamiseen meni vain kolme vuotta  :2funny:

(http://i200.photobucket.com/albums/aa87/oskari90/Volvo%20240T%20-83/IMG_20170703_180044_zpsupjjs2c1.jpg)
Ei näitten kanssa kannata kiirehtiä  :D Hyvä kun sait tehtyä!
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: puppet - 04.07.2017, 08:46:49
Ei näitten kanssa kannata kiirehtiä  :D Hyvä kun sait tehtyä!
Älä tee työtä tänään, jonka voit jättää huomiselle  :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 04.07.2017, 10:46:28
Kai mädätyslistat lähtee vielä ovista ja lokasuojista? V:>

Kyllä ne toistaseks jää, vaikkei tähän vuosimalliin kuulukkaan. Ovat tehneet tehtävänsä nimensä veroisesti  :P

Älä tee työtä tänään, jonka voit jättää huomiselle  :D

Mä olen pitänyt mottona älä tee sitä tänään, minkä voit huomennakin jättää tekemättä  :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 14.07.2017, 16:49:54
Nyt olis Volvo leimattu, pari paikkaa piti hitsailla pohjaan ja oikea takasatula jumitteli, niin vaihdoin sen suoraan uuteen. Jos parin viikon aikana ei mitään ihmeellisyyksiä ilmene, tulee tällä lähdettyä kesämiittiin.

(https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170712_223016.jpg/_bigthumb.jpg) (https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170712_223016.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ET+M46
Kirjoitti: Okko - 27.07.2017, 21:40:54
Hätäisesti huuhtastu, huomenna iltapäivällä nokka kohti Jurvaa.

(https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170727_212333.jpg/_full.jpg)

Orkkis välijäähy tuli heitettyä paikalleen viime viikonloppuna

(https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+Turbo+1983/IMG_20170727_212411.jpg/_full.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46
Kirjoitti: Okko - 14.09.2018, 18:30:30
Kai tännekin voisi välillä jotain päivittää..

Viime vuonna näihin aikoihin laitoin auton seisontaan ja talven aikana muutaman kerran käyttelin lämpimäksi ja latailin akkua. Heinäkuussa kesälomalla käytin auton leimalla ja otin ajoon. Onneksi katsastussäädökset muuttuivat ja ensi keväänä voi ottaa suoraan ajoon, kun katsastus on edelleen voimassa, aiempi katsastusväli on ollut muistaakseni syyskuun alusta joulukuun loppuun ja auto on usein jäänyt katsastamatta ajokauden loputtua. Mukavampi kun saa pikkasen ajoa alle ennen leimaa.

Kesämiitissä tuli tällä käytyä ja Forssan Pick-Nick:ssä, josta Klassikot lehden toimittaja(?) oli tämän bongannut

(https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20Turbo%201983/IMG-20180914-WA0001.jpg?img=full)

Kuva näköjään on ihan kierossa, vaikka olin kääntävinäni sen oikein päin kuvapalvelussa.

Toistaiseksi auto on vielä ajossa, mutta todennäköisesti lähiviikkoina vien talvisäilöön. Talven aikana olisi tarkoitus siistiä tuulilasin ympäriltä ruosteita ja vaihtaa taka-akselille puslia, jos käyttö Saabit pysyvät ehjänä talven yli (toiveajattelua?  ;D) Mädätyslistat ovissa ja väärässä linjassa olevat teipit ikkunoiden alla harmittavat koko ajan enemmän, mutta niille tuskin saan aikaiseksi mitään tehtyä lähitulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 Turbo -83 B19ETIC+M46
Kirjoitti: Okko - 02.09.2019, 18:26:57
"Perinteinen" vuosittainen päivitys, kesälomalla tuli vaihdeltua kaikki puslat uusiin takatuentaan ja tänään kävin hakemassa vuoden ajoaikaa lisää. Vanhat puslat olivat kaikki suht loppuunajetut, muuttui ajotuntuma huomattavasti paremmaksi. Takajouset vaihdoin jämäkämpiin samalla kun taka-akseli oli irti. Pari viikkoa jos vielä pitäisi ajossa ennen talvisäilöön laittoa.