Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: wildcard - 13.11.2016, 08:23:20
-
Moro!
Auto on nyt ensimmäistä talvea kunnolla koko talven käytössä ja nyt huomannut että auto lähtee ilman lohkolämmitintä hieman heikosti käyntiin. Joutuu siis sahaamaan normaalia selkeästi pidempään.
Diesel suodatin on vaihdettu syksyllä 2015 ja sen jälkeen ajettu 10.000km.
Samoin akku on vaihdettu kevättalven pakkasilla 2016 boschin merkki malliin.
Joten nyt tuli mieleen että miten noiden hehkujen ikä? Autolla ajettu 195tkm ja ei varmasti ole vaihdettu kertaakaan.
Onko ne eliniän pituisia vai miten niitä olisi hyvä vaihtaa ja kuluuko ne esim johonkin huolto ohjelmaan?
-
Kyllähän ne hehkut ajan kanssa menee huonoksi, kuluttaako niitä hehkutusten määrä ja pystyykö ne karstottumaan jolloin toiminta heikkenisi? Eihän noita kilsoja vielä pahasti ole, joten puristukset lienee kunnossa. Itsellä 220tkm (1,6d) ja hyvin pelittää, tosin matka-ajoa suurimmaksi osaksi. Ymmärtääkseni hehku on menossa huonoksi kun hehkutusaika kasvaa, tosin kylmällä koneella joutuu tietenkin hehkuttaa pidempään. Onko sulla millaset öljyt koneessa? Pyöriikö startti hyvin vai laiskasti ja mitenkä pitkä on tuo sahaus aika?
-
Aiheeseen palaten.
Ensimmäinen huono käynnistyskerta oli lienee kesälaatu dieselin syytä.
Mutta eilen auto seisoo -12 asteessa noin 6 tuntia ja ei ollut lohkossa. Laitoin käyntiin niin sahausaika oli arviolta 7-12 sek.
Huomattavaa oli että hehkun valo vain vilahti autossa ennen starttausta. Entisessä v40 -01 dieselissä noilla pakkasilla ja ajoilla hehku oli selkeästi pidempään päällä ennen starttausta.
Kuinka pitkiä aikoja teillä hehkuttaa autot noin 14 asteen pakkasessa muutaman tunnin seisoneena?
Kuten sanoin niin akku hyvä, öljyillä ajettu 10 tkm, eli ne pitäis vaihtaa, mutta muuten ok.
Eilen sen verran selvittelin että hehkuissa on rele,itse hehkut sekä moottorissa lämpötila anturi, joka määrää kuinka kauan hehkut on käytössä. Rele tuskin on ongelma eli kenties itse hehkut tai tuo lämpötila anturi.
Joten ehdotuksia otetaan vastaan ja ennen kaikkea kuinka kauan hehkutatte autojanne.
-
Oma 2.0D hehkuttaa useita sekunteja kovemmalla pakkasella.
-
Kaverin kanssa juttelin tänään aiheesta ja ilmeisesti kysymyksessä on sittenkin tuon hehkutus releen vika.
Eli rele ei toimi oikein ja siksi jättää hehkuttamatta tarpeeksi.
Näissä on ilmeisesti ollut tämä hieman tyyppivikana.
Joten jos jollakin on tarjota purkuautosta tai jostain relettä niin kiinnostusta on.
-
Jos yleismittari löytyy, niin noiden hehkujen mittaaminen on nopea ja helppo toimenpide (joissain moottoreissa joutuu purkamaan romuja edestä, en tunne tätä ko. konetta). Omalla kohdalle on sattunut yksi tutun 160 tkm ajettu diesel, jossa oli pimeänä kolme neljästä hehkusta.
-
Harvemmin näissä pösön parilitrasissa on hehkutusreleessä vikaa ollut. Hehkutulppia sen sijaan on vaihdeltu tasaiseen. Hehkut pystyy mittaamaan ilman purkutyötä moottorin ja tulipellin/ikkunakaukalon välistä, mutta vaihtotyö vaatii EGR:n ja lämmönvaihtimen irroitusta. Ehjän hehkun vastus on noin 0,6 Ohmia.
-
Lisää dataa..
Auto seisoi la klo 18-su klo 17 ilman lämmitystä ja pakkasta oli päivällä -10
Niin auto lähti hädin tuskin kolmannella hehkutus ja starttauskerralla käyntiin.
Ja siis joko kerta kunnon sahaus. Eli jossain on vikaa kyllä.
Hehkutus aika oli kyllä aikaisempaa pidempi, joten ilmeisesti rele toimii kuten pitääkin. Tosin sen marmorilla tilaisin jo 12e hintaan.
Mutta pitää nyt joku päivä mitata nuo hehkut, joten siellähän se syy täytyy olla. Toki voi olla myös jäähdytysnesteen lämpötilan antureista, mutta samasta tulee tieto lämpömittariin ja toimii normaalisti. Toki voi olla myös softa vika, kun joku sähköboksi tuota hehkutusta ohjaa.
Mutta veikkaan silti hehkuja tällä hetkellä.
-
Kukaan perehtynyt syvemmin tämän kakslitrasen hehkutukseen ja releeseen. Meillä auto ollut vasta syksystä ja alkutalven ensimmäiset pakkaset huononsi starttia muutamaan otteeseen sen verran, että hehkut ja muut käynnistykseen vaikuttavat alkoi kiinnostamaan.
Seuraavia satunnaisia huomioita muutaman viikon ajalta:
- hehkujen vastus johtosarjan liittimestä mitattuna tasaiset 0.6 ohm.
- Hehkun valo palaa aina n. 1sek. Oli lämpötila +15C tai -15C
- IcarScannilla satunnaisesti muuta tutkiessa löytynyt 2 kertaa ECM-0380 Hehkutulpan rele. Signaali virheellinen vikakoodi. Nollautuu ja pysyy pois tuntemattoman ajan
- IcarScannin live datasta katsoin, että hehkurele päällä muutaman kilometrin ajon jälkeenkin. Pidin tätä ensin virheenä....
- Pikaisesti pihtivirtamittarilla mitattuna virta-avain asennossa 1 (!) hehkuttaa alussa +50A virralla ja siitä tippuu 32A luokkaan minuutissa, kunnes katkeaa?(kone ei täysin kylmä ja ulkolämpö-2C)
- Avain asennossa 2 hehkuvalo välähtää sen 1sek, mutta virtaa menee hehkuille 30-40A tippuen pikkuhiljaa
- Kone käynnissä virtaa menee hehkuille edelleen yli 30A ainakin mittauksen ajan minuutin tai kaksi!
Virrat mitattu pihtimittarilla hehkujen johtosarjan liittimen vierestä.
Mitä raati on mieltä, ei vissiin pitäis näin toimia vai ymmärränkö jotain väärin?
Pitää tehdä seuraavaksi pakkasilla tarkempi tutkimus jos aihetta ja ottaa vaikka rele tutkinnan alle. Näyttäisi olevan 6 ohjaus-ja 2 virtanastaa. Liekkö tuo joku väyläkikkare vai onko vain normirele ohjainboksin perässä?
Pitäs kyllä käynnistyä kelissä ku kelissä, kun hehkuttelee tuollaisia aikoja ??? ;D
EDITTIÄ: Googletuksen perusteella nähtävästi toimii sittenkin suht oikein. Ulkomaan foorumilta bongattuna mittariston hehkuvalo lienee vain merkki "saa startata" ja ei ole kytköksissä suoraan hehkuihin tai releen päällä oloon, kuten vanhoissa diisseleissä. Kylmällä ilmalla valon pitäisi kuitenkin palaa pitempään boksin halutessa kertoa kuskilla haluavansa pitemmän ajan hehkutukselle. Tätä pitää jatkossa seurata kovemmilla pakkasilla.
Itselle uutta oli myöskin se, että hehkuille syötetään virtaa vielä moottorin käydessä, tämä lienee nykymoottoreiden ominaisuus ja sitä kutsutaan jälkihehkutukseksi. Tällä vähennetään mm. savutusta. Liekkö myös tulppien kestoiällekkin merkitystä:
http://www.autotarvike.fi/dieselmoottorin-toimintatapa.html
Olisiko näissä sitten vielä jonkin sortin esihehkutus, joka selittäisi tuon avaimen asento 1 toiminnan?
-
Moro!
Itse hain juuri ennen pyhiä marmorilta uuden releen, jota en ole kyllä vielä saanut laitettua kiinni.
Itselläni on juurikin samat havainnot noiden asioiden kanssa. Hehkuja en tosin ole mitannut, mutta pohdin että jos joku hehku on hajalla, niin luulisi auton lähtevän käyntiin epätasaisesti. Eli esim nelistäen jota se ei nyt tee.
Mutta ajattelin iskeä uuden releen kiinni ja katsoa mitä tapahtuu. Eräs jannu sanoi että juurikin tuo rele on olennaisessa osassa tuossa hehkutuksen ajassa. Mutta pitää katsoa kun vaihdan. Tosissaan maksoi sen 12e marmorilta joten halpa vaihtaa.
Mutta sitten jos rehellisiä ollaan niin kyllähän esim itsellä 200 000 ajettu auto kaipaisi myös noita hehkun vaihtoja. Varsinkin omani kun on saksasta tuotu jossa ei ole ollut koskaan lohkolämmitintä niin aivan varmasti on joutunut koville aikoinaan.
Tässä youtubesta pieni pätkä aiheesta. https://www.youtube.com/watch?v=4Po_1pNHE1Y
Lopussa pieni klippi kuinka kunnossa oleva ja hajallinen toimii.
Jep tuo jälkihehkutus kuuluu asiaan. Sen tarkoitus on jälkihehkuttaa jotta auto käy kylmänä tasaisemmin ensimmäiset sekunnit. Eli kuuluu ihan asiaan ja toimii kuten pitääkin.
-
Tosissaan maksoi sen 12e marmorilta joten halpa vaihtaa.
No eipä tosiaan hinnan kiroissa ole. Irtoaisikohan lähimmästä Wetteristäkin alle satasen moinen osa jos ja kun tulee tarvetta. ;D Ensi viikolle vuoden alkuun lupailee jo kunnon pakkasia niin näkee pitääkö alkaa hehkuosastojumppaan.
Millä numerolla muuten löytyy tiskiltä?
Nyt on pirssissä uusi akkukin niin ei jää ainakaan siitä kiinni. Offtopicci vinkkinä muuten voortin liikkeissä vuoden loppuun tarjouksessa Motorcraft 80Ah akku 89€, takuu 3 vuotta...
-
Onko mahdollista, että suuttimien ohivirtaus vaikuttaa käynnistykseen? Itse tunnen paremmin 2.4 D5 jossa yhdenkin suuttimen ohivirtaus pidentää talvistarttia huomattavasti. Jos hehkuille menee 50A niin kyllä hehkuttaa. En kyllä edes tiedä, onko 2.0D kone common rail.
-
Moro!
En ole vielä relettä vaihtanut kun pitää ottaa koko etupuskuri pois releen vaihtoon.
Kurkin että pystyykö kuinka helposti mittaamaan hehkut, mutta tuolla ulkona pakkasessa paloi hermot jo ennen kun ehdin alottaa, kun katselin kuinka ahdas väli on tulipellin ja koneen väli.
Mutta pakkaspäivän pohdintana, kun hehkutus toimii seuraavasti:
Lämpöanturi aistii jäähdytysnesteen lämpötilan ja välittää tiedon ECM:lle jonka mukaan sitten välitetään releelle virtaa ja kuinka kauan sitten hehkutetaan autoa.
Nyt kun auto on tolpassa ja jäähdytinneste lämmintä on tietenkin hehkutusaika pienempi. Joten jotta tutkinta olisi järkevää pitäisi auton olla aina ilman lämmitystä jotta hehkutusaikoja olisi jotenkin järkevää seurata.
Huomenna tai sunnuntaina olisi tarkoitus mennä vaihtamaan tuo rele ja katsomaan että mikä tilanne on sen osalta ja miten se vaikuttaa ja kenties samalla mitata myös vihdoin ne hehkut kun lämpimään pääsee.
-
Nyppää auki jäähdytysnesteen lämpötila-anturin liitin, jolloin ecm luulee moottorin olevan -40c ja käskyttää hehkutuksen päälle maksimiajaksi. Ei tällöin ole merkitystä vaikka olisi lämmin moottori.
-
No perkule niinhän mä teen huomenna kokeilu luontosesti.
Heittääkö vikakoodia tauluun jos nyppää johdon irti?
-
Mä oon tehny tässä mun drive volvossa vähän testejä kans ku starttaus oli vähän ongelmallinen vähän aikaa sitten. Ensin luulin että polttoainesuodatin oli tukossa, vaihdoin sen eikä vaikuttanu starttaukseen ollenkaan. Sen jälken alkoin epäillä dpf:ää, auto kävin koodauksessa ja tyhjensin se pönttö, ei vaikutusta vieläkään. Mittasin kaikki hehkut ja kaikki näyttivät sama. Sit alkoin hehkun valo seurata ja se syttyi aina ehkä puol sekunti riippumatta lämpötilaa. Nyt oon pitäny avainta kakkos asennossa kunnes xenonit tekee sen säätötestin ja nyt lähtee heti käyntiin.
-
Kurkin että pystyykö kuinka helposti mittaamaan hehkut, mutta tuolla ulkona pakkasessa paloi hermot jo ennen kun ehdin alottaa, kun katselin kuinka ahdas väli on tulipellin ja koneen väli.
Moottorin suojamuovi pois ja jakopään kopan yläreunan vieressä kulkee johtonippu, josta haarautuu tulppien suuntaan 4-napainen liitin. Mä mittasin siitä liittimestä, käsittääkseni menee johto per hehkutulppa. Kunkin vastus oli maata vasten n. 0,6 ohmia yleismittarilla, joka näytti nollaa mittakarvat yhdessä. Tulpasta tulppaan (liittimen kahden nastan väliltä) sitten about tuplat...
-
Ai että ai että!
Menihän taas niinkun strömsösä! Kiitos tästä vaan hyvinkään autoilveksen suuntaan jolla ei nyt viimeaikoina oikeen onnistumisia ole tullut.
(https://s29.postimg.org/n0wbhxhqr/IMG_1862.jpg) (https://postimg.org/image/n0wbhxhqr/)
(https://s29.postimg.org/nf28v9r83/IMG_1864.jpg) (https://postimg.org/image/nf28v9r83/)
Vasen oli siis kiinni ja oikea marmorilta!
Vielä kun tilatessa on auton runkonumero ilmotettuna, rautalangasta väännettynä että hehkun rele vasemmanajovalon umpion alle ja puskurin sisään. EIKÄ missään nimessä uudemman mallin hehkun relettä joka on sulakerasiassa.
No sainhan vaihdettua moottori- ja vaihdelaatikko öljyt.
Ai niin eihän niitä tarvi mitata hehkun päästä vaan jos löytyy liitin niin mittaa siitä.
Kiitos isosti neuvosta! Saan mitattua ne huomenna pihallakin ja sit tietää mis mennään.
EDIT: niin ja muuten samasta liittimestähän saa mitattua myös virratkin. Että paljonko tulee ja milloin.
-
Non niin..
Mailia volvolle heti aamusta niin tuo oikea rele pikatoimituksella hyllyyn. Hinta 147€ euroa. Taitaa jäädä hyllyyn.
(https://s23.postimg.org/kzmfoc2d3/IMG_1860.jpg) (https://postimg.org/image/kzmfoc2d3/)
Mutta mittasin tuosta liittimesta hehkuja kun mielestäni se on hehkun liitin ja lähtee siitä sitten alaspäin.
Mittarin maa akun miinuksesta ja punasella mitattuna kaksi näytti yhtä (eli ainakin hajalla?) ja kaksi näytti nollaa.
En ole kovin etevä yleismittarin käyttäjä joten vinkkejä sen suhteen voi antaa.
Mutta siis käsitykseni mukaan kaksi hehkua ainakin hajalla.
-
Mailia volvolle heti aamusta niin tuo oikea rele pikatoimituksella hyllyyn. Hinta 147€ euroa.
No jopas pompsahti hinta. Pitäs saada jostain yksi risa käsiin niin vois tutkia mitä syöny ja löytyykö vastaavaa halvemmalla. Fordin sekä ranskalaisten tiskiltä tota ehkä kannattais kans katsastaa ku fomocon logo ja samaa konetta käyttävät mm. pösön ja sitruunapatongin ohella.
Mutta mittasin tuosta liittimesta hehkuja kun mielestäni se on hehkun liitin ja lähtee siitä sitten alaspäin.
Mittarin maa akun miinuksesta ja punasella mitattuna kaksi näytti yhtä (eli ainakin hajalla?) ja kaksi näytti nollaa.
En ole kovin etevä yleismittarin käyttäjä joten vinkkejä sen suhteen voi antaa.
Mutta siis käsitykseni mukaan kaksi hehkua ainakin hajalla.
Näyttäs oikeelta liittimeltä ja diagnoosi oikealta, kaksi ehjää ja kaksi rikki. Tai tosin voihan siinä olla vielä piuhavika liittimen ja kahden hehkun välillä. Epätodennäköistä kyllä, mutta kannattaa vielä varmistaa tulpan päästä, jos pääset niihin käsiksi.
Yleismittarilla kun halutaan oikean suuntaisia tuloksia niin hyvä kontakti ja ehjät mittauspiuhat on näissä tärkein, mitattava vastus on lähellä oikosulkua ja pieniä eroja katsotaan. Poikki palaneen ja jotenkin ehjän näkee kyllä, mutta 1-2 ohmia lisää vastusta tulee äkkiä huonoilla kontakteilla.
Mittari vastusalueen (Ohmi) mittauksen pienimmälle asetukselle, joka yleensä merkinnällä 200. Halpamittarit mittaa tällöin yhden desimaalin tarkkuudella eli 0.0 pienin mahdollinen lukema. Maaksi kelpaa akun miinus tai suoraan moottoriin puhtaaseen metalliin ja mieluusti hauenleuka tms. klipsulla kiinni. Mitattavan liittimen päässä puhdistelua tarpeen vaatiessa.
Jos oli avaimet virtalukossa ja/tai virrat päällä ja em. liitin auki, saattaa olla releen vikakoodia muistissa. Nähtävästi mittailee meneekö virtaa tulpille vai ei.
-
No jopas pompsahti hinta. Pitäs saada jostain yksi risa käsiin niin vois tutkia mitä syöny ja löytyykö vastaavaa halvemmalla. Fordin sekä ranskalaisten tiskiltä tota ehkä kannattais kans katsastaa ku fomocon logo ja samaa konetta käyttävät mm. pösön ja sitruunapatongin ohella.
Googlasin tuolla osanumerolla relettä niin halvin tuli vastaan purkuautosta 40:lla eurolla. Joten kyllä niitä on tarjolla jos haluaa.
Näyttäs oikeelta liittimeltä ja diagnoosi oikealta, kaksi ehjää ja kaksi rikki. Tai tosin voihan siinä olla vielä piuhavika liittimen ja kahden hehkun välillä. Epätodennäköistä kyllä, mutta kannattaa vielä varmistaa tulpan päästä, jos pääset niihin käsiksi.
Jep pitää sit kun purkaa tuon, niin mitata vielä kaksi muuta hehkua ja tsekata johdotukset.
Yleismittarilla kun halutaan oikean suuntaisia tuloksia niin hyvä kontakti ja ehjät mittauspiuhat on näissä tärkein, mitattava vastus on lähellä oikosulkua ja pieniä eroja katsotaan. Poikki palaneen ja jotenkin ehjän näkee kyllä, mutta 1-2 ohmia lisää vastusta tulee äkkiä huonoilla kontakteilla.
Jep mulla on uus mittari joka on tosin on 20€ kapistus. Ettei mikään todellakaan mikään Fluke. Mutta kaikki on ehjänä viel.
Mittari vastusalueen (Ohmi) mittauksen pienimmälle asetukselle, joka yleensä merkinnällä 200. Halpamittarit mittaa tällöin yhden desimaalin tarkkuudella eli 0.0 pienin mahdollinen lukema. Maaksi kelpaa akun miinus tai suoraan moottoriin puhtaaseen metalliin ja mieluusti hauenleuka tms. klipsulla kiinni. Mitattavan liittimen päässä puhdistelua tarpeen vaatiessa.
Jep mulla oli miinuksena ensimmäisenä joku maadotuspiste, mutta tulokset heitteli sen verran että päätin ottaa miinuksen akun navasta jonka jälkeen luvut oli solideja.. Jep itselläni lähinnä ongelmana oli tuon mittarin käyttö että millä alueella sen pitää olla. Mulla tai olla tuota 200:kin pienempi luku 20 mittarissa. Veikkaan. Pitää vielä huomenna tarkistaa ja tutustua enemmän.
Jos oli avaimet virtalukossa ja/tai virrat päällä ja em. liitin auki, saattaa olla releen vikakoodia muistissa. Nähtävästi mittailee meneekö virtaa tulpille vai ei.
Ei ollut virrat päällä. No mutta kun nyt on selvää että hehkut on hajalla niin en jaksa stressata enempää tuota relettä. Vaihdan nyt nuo hehkut ja seurailen sitten jos tuolle releelle pitää tehdä jotain. Mutta ehkä laitan piruuttani Fordille ja Peugeotille mailia ja kysyn mitä maksaisi sieltä uusi rele.
EDIT: Esim tuolla näytti rele olevan 46 puntaa.. Että taitaa jäädä tuo rele kyllä volvon hyllyyn joka tapauksessa. https://www.fordpartsuk.com/shop/ford_focus_c-max_glow_plug_relay_2003-2008_f_1252609_c_454.htm
-
Voi veljet mikä mikä homma toi hehkujen vaihto.
Tänään purettu auto ja huomenna sit nippuun.
Kaks hehkua vaaleana ja kaks mustana.
Kaikki vaihtoon tietenkin.
-
Nonniin..
Nyt on hehkut vaihdettu. Ja kuten talonrakentamisen jälkeen, voisi todeta että en tiedä tekisinkö toiste.
Vinkkejä tähän topicciin siis kohtalo volvokuskeille.
Purku.
Aika easy homma. Letkuja irti ja liittimiä irti. Lisäksi jäähdytin nesteet pois. Ehkä vois just tehdä vaikka ei ottaiskaan pois, mutta otin silti.
Suurimmat ongelmat olivat seuraavat:
EGR takana on kaksi 8mm kannalla olevaa pitkää pulttia. Easy. Mutta EGR alla on yksi lyhyt kuusiokolo pultti joka on ylösalasin egr:n alla. Pääsee huonosti käsiksi sekä mikään avain ei meinaa mahtua saatikka sitten kääntämään auki.
Itse EGR:n putki. Takana vasemmalla yksi runkorauta joka on lohkossa kiinni 13mm mutterilla. Erittäin tiukassa itselläni kiinni. Pultit itse EGR:ään oli aika helppo avata eikä ollut tiukasti kiinni. Alempi oli aika vittumainen laittaa takaisin mutta muuten ok.
HUOM: Tässä tulee seuraava pohdinta. Itse otin EGR:n putken irti vasemmalta klemmarista joka tulee pakosarjasta L-muodossa jakopään takaa. Päällä on sellanen huopa suoja.
Kun otin tuon klemmarin irti oli käytännössä mahdotonta saada sitä klemmaria takaisin paikalleen. Otin siis myös tuon pakosarjasta tulevan L-haitariputken irti joka on kahdella 10mm pakosarjassa pinnapultilla kiinni.
Korjausoppaassa neuvottiin että kannattaa ottaa tuosta klemmarista irti, mutta takasin ei saatu. Lisäksi tuo haitariputki on niin hepposta että kääntyy ja reuna taittuu jolloin itse EGR putki ei mene kunnolla jolloin myöskään klemmari ei mene kunnolla paikalle.
Eli ehkä tekisin niin että klemmarista irti putki ja egr irti ja sen jälkeen tuo L-kulma irti ja egr kiinni. Sitten tuo L-Kulma ja putki yhteen klemmarilla pöydällä (HUOM muista merkata oikea kulma egr putkeen sekä haitari putkeen tussilla ennen irrotusta) Sitten pujottaa L-kulma ja putki yhtenä pötkönä paikalleen.
HUOM: Jätä kaikki löysälle laittaessa. Saat pikkasen pelivaraa ja kiinnitä kaikki pultit vasta viimeseks.
Nyt sitten vaan odottelemaan kylmiä kelejä ja katsomaan että lähteekö kunnolla käyntiin.
-
Noi hehkut kun on kerran vaihtanut, menee seuraava kerta jo todella nopeaan.
Sen EGR:n alle ei missään nimessä kannata laittaa sitä alaspäin sojottavaa pulttia enää takaisin, sillä ei ole siellä mitään merkitystä.
-
Noi hehkut kun on kerran vaihtanut, menee seuraava kerta jo todella nopeaan.
Sen EGR:n alle ei missään nimessä kannata laittaa sitä alaspäin sojottavaa pulttia enää takaisin, sillä ei ole siellä mitään merkitystä.
En mä niin paljon rakastanut sitä hommaa että alan niitä heti kohta uudelleen vaihtamaan.
No mäpäs laitoin sen pultin kiinni ihan piruuttani seuraavalle riesaksi :)
Nyt on ensimmäiset käyttökokemukset hehkurempasta.
Päivän olleena -7 asteen pakkasssa lähti mukavasti käyntiin. Vaikkakin minusta starttaus aika oli v40 jälkeen kyllä pidempi. Starttasi hyvin ja ensimmäiset sekunnit kävi todella tasaisesti verrattuna entiseen.
Startatessa ei missään vaiheessa välkkynyt mittaristossa "ajonvakaus vaatii huollon" eikä tuntunut siltä että akku loppuu kesken starttauksen.
Eli suosittelen kyllä mittaamaan nuo hehkut. Helppo homma mitata liittimestä.
Olen muuten alkanut hehkuttamaan niin että käännän avaimen I-asentoon ja pidän siinä kunnes valot syttyy päälle.
-
Nyt on ensimmäiset kunnon pakkaset koitettu ja käyntiin lähtee aivan eri lailla kun ennen..
Joten jos hyytyy käynnistyksessä niin hehkujen vaihtoon vain.