Autoracing  KL-varaosat

V50 -04 2.0D hehkut

  • 25 Vastauksia
  • 12210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
V50 -04 2.0D hehkut
« : 13.11.2016, 08:23:20 »
Moro!

Auto on nyt ensimmäistä talvea kunnolla koko talven käytössä ja nyt huomannut että auto lähtee ilman lohkolämmitintä hieman heikosti käyntiin. Joutuu siis sahaamaan normaalia selkeästi pidempään.

Diesel suodatin on vaihdettu syksyllä 2015 ja sen jälkeen ajettu 10.000km.

Samoin akku on vaihdettu kevättalven pakkasilla 2016 boschin merkki malliin.

Joten nyt tuli mieleen että miten noiden hehkujen ikä? Autolla ajettu 195tkm ja ei varmasti ole vaihdettu kertaakaan.

Onko ne eliniän pituisia vai miten niitä olisi hyvä vaihtaa ja kuluuko ne esim johonkin huolto ohjelmaan?

Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #1 : 13.11.2016, 09:26:22 »
Kyllähän ne hehkut ajan kanssa menee huonoksi, kuluttaako niitä hehkutusten määrä ja pystyykö ne karstottumaan jolloin toiminta heikkenisi? Eihän noita kilsoja vielä pahasti ole, joten puristukset lienee kunnossa. Itsellä 220tkm (1,6d) ja hyvin pelittää, tosin matka-ajoa suurimmaksi osaksi. Ymmärtääkseni hehku on menossa huonoksi kun hehkutusaika kasvaa, tosin kylmällä koneella joutuu tietenkin hehkuttaa pidempään. Onko sulla millaset öljyt koneessa? Pyöriikö startti hyvin vai laiskasti ja mitenkä pitkä on tuo sahaus aika?

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #2 : 07.12.2016, 08:53:38 »
Aiheeseen palaten.

Ensimmäinen huono käynnistyskerta oli lienee kesälaatu dieselin syytä.

Mutta eilen auto seisoo -12 asteessa noin 6 tuntia ja ei ollut lohkossa. Laitoin käyntiin niin sahausaika oli arviolta 7-12 sek.

Huomattavaa oli että hehkun valo vain vilahti autossa ennen starttausta. Entisessä v40 -01 dieselissä noilla pakkasilla ja ajoilla hehku oli selkeästi pidempään päällä ennen starttausta.

Kuinka pitkiä aikoja teillä hehkuttaa autot noin 14 asteen pakkasessa muutaman tunnin seisoneena?

Kuten sanoin niin akku hyvä, öljyillä ajettu 10 tkm, eli ne pitäis vaihtaa, mutta muuten ok.

Eilen sen verran selvittelin että hehkuissa on rele,itse hehkut sekä moottorissa lämpötila anturi, joka määrää kuinka kauan hehkut on käytössä. Rele tuskin on ongelma eli kenties itse hehkut tai tuo lämpötila anturi.

Joten ehdotuksia otetaan vastaan ja ennen kaikkea kuinka kauan hehkutatte autojanne.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Diaz

  • Vieras
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #3 : 07.12.2016, 21:18:51 »
Oma 2.0D hehkuttaa useita sekunteja kovemmalla pakkasella.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #4 : 07.12.2016, 21:39:19 »
Kaverin kanssa juttelin tänään aiheesta ja ilmeisesti kysymyksessä on sittenkin tuon hehkutus releen vika.

Eli rele ei toimi oikein ja siksi jättää hehkuttamatta tarpeeksi.

Näissä on ilmeisesti ollut tämä hieman tyyppivikana.

Joten jos jollakin on tarjota purkuautosta tai jostain relettä niin kiinnostusta on.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa aalt1n

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 324
  • Give Blood - Play Rugby
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #5 : 09.12.2016, 10:07:52 »
Jos yleismittari löytyy, niin noiden hehkujen mittaaminen on nopea ja helppo toimenpide (joissain moottoreissa joutuu purkamaan romuja edestä, en tunne tätä ko. konetta). Omalla kohdalle on sattunut yksi tutun 160 tkm ajettu diesel, jossa oli pimeänä kolme neljästä hehkusta.
Amazon T -69 - 240 GLT -84 - V40 2.0t aut 2004 - V50 D2 2012 - V70 d5 2009 - Volvo C30 T5 2008
Volvo for Life

Poissa Jarsan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • .
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #6 : 09.12.2016, 19:47:38 »
Harvemmin näissä pösön parilitrasissa on hehkutusreleessä vikaa ollut. Hehkutulppia sen sijaan on vaihdeltu tasaiseen. Hehkut pystyy mittaamaan ilman purkutyötä moottorin ja tulipellin/ikkunakaukalon välistä, mutta vaihtotyö vaatii EGR:n ja lämmönvaihtimen irroitusta. Ehjän hehkun vastus on noin 0,6 Ohmia.
V60 D6

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #7 : 12.12.2016, 06:03:40 »
Lisää dataa..

Auto seisoi la klo 18-su klo 17 ilman lämmitystä ja pakkasta oli päivällä -10

Niin auto lähti hädin tuskin kolmannella hehkutus ja starttauskerralla käyntiin.

Ja siis joko kerta kunnon sahaus. Eli jossain on vikaa kyllä.

Hehkutus aika oli kyllä aikaisempaa pidempi, joten ilmeisesti rele toimii kuten pitääkin. Tosin sen marmorilla tilaisin jo 12e hintaan.

Mutta pitää nyt joku päivä mitata nuo hehkut, joten siellähän se syy täytyy olla. Toki voi olla myös jäähdytysnesteen lämpötilan antureista, mutta samasta tulee tieto lämpömittariin ja toimii normaalisti. Toki voi olla myös softa vika, kun joku sähköboksi tuota hehkutusta ohjaa.

Mutta veikkaan silti hehkuja tällä hetkellä.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #8 : 20.12.2016, 21:05:50 »
Kukaan perehtynyt syvemmin tämän kakslitrasen hehkutukseen ja releeseen. Meillä auto ollut vasta syksystä ja alkutalven ensimmäiset pakkaset huononsi starttia muutamaan otteeseen sen verran, että hehkut ja muut käynnistykseen vaikuttavat alkoi kiinnostamaan.
Seuraavia satunnaisia huomioita  muutaman viikon ajalta:

  • hehkujen vastus johtosarjan liittimestä mitattuna tasaiset 0.6 ohm.
  • Hehkun valo palaa aina n. 1sek. Oli lämpötila +15C tai -15C
  • IcarScannilla satunnaisesti muuta tutkiessa löytynyt 2 kertaa ECM-0380 Hehkutulpan rele. Signaali virheellinen vikakoodi. Nollautuu ja pysyy pois tuntemattoman ajan
  • IcarScannin live datasta katsoin, että hehkurele päällä muutaman kilometrin ajon jälkeenkin. Pidin tätä ensin virheenä....
  • Pikaisesti pihtivirtamittarilla mitattuna virta-avain asennossa 1 (!) hehkuttaa alussa +50A virralla ja siitä tippuu 32A luokkaan minuutissa, kunnes katkeaa?(kone ei täysin kylmä ja ulkolämpö-2C)
  • Avain asennossa 2 hehkuvalo välähtää sen 1sek, mutta virtaa menee hehkuille 30-40A tippuen pikkuhiljaa
  • Kone käynnissä virtaa menee hehkuille edelleen yli 30A ainakin mittauksen ajan minuutin tai kaksi!
Virrat mitattu pihtimittarilla hehkujen johtosarjan liittimen vierestä.

Mitä raati on mieltä, ei vissiin pitäis näin toimia vai ymmärränkö jotain väärin?

Pitää tehdä seuraavaksi pakkasilla tarkempi tutkimus jos aihetta ja ottaa vaikka rele tutkinnan alle. Näyttäisi olevan 6 ohjaus-ja 2 virtanastaa. Liekkö tuo joku väyläkikkare vai onko vain normirele ohjainboksin perässä?

Pitäs kyllä käynnistyä kelissä ku kelissä, kun hehkuttelee tuollaisia aikoja ??? ;D


EDITTIÄ: Googletuksen perusteella nähtävästi toimii sittenkin suht oikein. Ulkomaan foorumilta bongattuna mittariston hehkuvalo lienee vain merkki "saa startata" ja ei ole kytköksissä suoraan hehkuihin tai releen päällä oloon, kuten vanhoissa diisseleissä. Kylmällä ilmalla valon pitäisi kuitenkin palaa pitempään boksin halutessa kertoa kuskilla haluavansa pitemmän ajan hehkutukselle. Tätä pitää jatkossa seurata kovemmilla pakkasilla.

Itselle uutta oli myöskin se, että hehkuille syötetään virtaa vielä moottorin käydessä, tämä lienee nykymoottoreiden ominaisuus ja sitä kutsutaan jälkihehkutukseksi. Tällä vähennetään mm. savutusta. Liekkö myös tulppien kestoiällekkin merkitystä:
http://www.autotarvike.fi/dieselmoottorin-toimintatapa.html

Olisiko näissä sitten vielä jonkin sortin esihehkutus, joka selittäisi tuon avaimen asento 1 toiminnan?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2016, 14:13:11 kirjoittanut M141 »

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #9 : 26.12.2016, 22:08:22 »
Moro!

Itse hain juuri ennen pyhiä marmorilta uuden releen, jota en ole kyllä vielä saanut laitettua kiinni.

Itselläni on juurikin samat havainnot noiden asioiden kanssa. Hehkuja en tosin ole mitannut, mutta pohdin että jos joku hehku on hajalla, niin luulisi auton lähtevän käyntiin epätasaisesti. Eli esim nelistäen jota se ei nyt tee.

Mutta ajattelin iskeä uuden releen kiinni ja katsoa mitä tapahtuu. Eräs jannu sanoi että juurikin tuo rele on olennaisessa osassa tuossa hehkutuksen ajassa. Mutta pitää katsoa kun vaihdan. Tosissaan maksoi sen 12e marmorilta joten halpa vaihtaa.

Mutta sitten jos rehellisiä ollaan niin kyllähän esim itsellä 200 000 ajettu auto kaipaisi myös noita hehkun vaihtoja. Varsinkin omani kun on saksasta tuotu jossa ei ole ollut koskaan lohkolämmitintä niin aivan varmasti on joutunut koville aikoinaan.

Tässä youtubesta pieni pätkä aiheesta. https://www.youtube.com/watch?v=4Po_1pNHE1Y
Lopussa pieni klippi kuinka kunnossa oleva ja hajallinen toimii.

Jep tuo jälkihehkutus kuuluu asiaan. Sen tarkoitus on jälkihehkuttaa jotta auto käy kylmänä tasaisemmin ensimmäiset sekunnit. Eli kuuluu ihan asiaan ja toimii kuten pitääkin.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #10 : 28.12.2016, 22:37:55 »
Tosissaan maksoi sen 12e marmorilta joten halpa vaihtaa.

No eipä tosiaan hinnan kiroissa ole. Irtoaisikohan lähimmästä Wetteristäkin alle satasen moinen osa jos ja kun tulee tarvetta. ;D Ensi viikolle vuoden alkuun lupailee jo kunnon pakkasia niin näkee pitääkö alkaa hehkuosastojumppaan.

Millä numerolla muuten löytyy tiskiltä?

Nyt on pirssissä uusi akkukin niin ei jää ainakaan siitä kiinni. Offtopicci vinkkinä muuten voortin liikkeissä vuoden loppuun tarjouksessa Motorcraft 80Ah akku 89€, takuu 3 vuotta...


Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #11 : 30.12.2016, 12:22:10 »
Onko mahdollista, että suuttimien ohivirtaus vaikuttaa käynnistykseen? Itse tunnen paremmin 2.4 D5 jossa yhdenkin suuttimen ohivirtaus pidentää talvistarttia huomattavasti. Jos hehkuille menee 50A niin kyllä hehkuttaa.  En kyllä edes tiedä, onko 2.0D kone common rail.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #12 : 06.01.2017, 13:58:39 »
Moro!

En ole vielä relettä vaihtanut kun pitää ottaa koko etupuskuri pois releen vaihtoon.

Kurkin että pystyykö kuinka helposti mittaamaan hehkut, mutta tuolla ulkona pakkasessa paloi hermot jo ennen kun ehdin alottaa, kun katselin kuinka ahdas väli on tulipellin ja koneen väli.

Mutta pakkaspäivän pohdintana, kun hehkutus toimii seuraavasti:

Lämpöanturi aistii jäähdytysnesteen lämpötilan ja välittää tiedon ECM:lle jonka mukaan sitten välitetään releelle virtaa ja kuinka kauan sitten hehkutetaan autoa.

Nyt kun auto on tolpassa ja jäähdytinneste lämmintä on tietenkin hehkutusaika pienempi. Joten jotta tutkinta olisi järkevää pitäisi auton olla aina ilman lämmitystä jotta hehkutusaikoja olisi jotenkin järkevää seurata.

Huomenna tai sunnuntaina olisi tarkoitus mennä vaihtamaan tuo rele ja katsomaan että mikä tilanne on sen osalta ja miten se vaikuttaa ja kenties samalla mitata myös vihdoin ne hehkut kun lämpimään pääsee.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #13 : 06.01.2017, 14:38:33 »
Nyppää auki jäähdytysnesteen lämpötila-anturin liitin, jolloin ecm luulee moottorin olevan -40c ja käskyttää hehkutuksen päälle maksimiajaksi. Ei tällöin ole merkitystä vaikka olisi lämmin moottori.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -04 2.0D hehkut
« Vastaus #14 : 06.01.2017, 21:34:08 »
No perkule niinhän mä teen huomenna kokeilu luontosesti.

Heittääkö vikakoodia tauluun jos nyppää johdon irti?
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

 

Elekma  Autoracing