Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: moby - 16.12.2016, 18:02:41
-
Talvi yllätti autoilijan ja pussailin puskurin halki näin joulun alla kun sitä rahan menoa muutenkin on hyvin maltillisesti.
Tietääkö kukaan mitä muovilaatua tuo puskuri on kun kaverilla olis muovihitsausvehkeet niin olis mahdollisuus yrittää pilata tuo puskuri lopunkin.
(https://s30.postimg.org/mmreok23h/etupuskurimaski.jpg) (https://postimg.org/image/mmreok23h/)
-
Saa toki kertoa myös vaihtoehtoisista korjaustavoista tuolle puskurille.
-
Jos sinulla ja sillä kaverillasi ei ole kokemusta niiden muovinhitaus laitteiden käytöstä unohda ja vie ammattilaiselle jos pidät tuota ylipäänsä merkittävänä korjaustarpeena, eli jos vähäpätöinen liimaa hyvällä muoviin tarkoitetulla liimalla, tarkista onko puskurissasi merkintä PP tai PE mitä se tuskin on, mutta jos kuitenkin jompikumpi em. on niin liima ei muistaakseni tule kovin hyvin toimimaan jos ollenkaan, kysy sitä muovi asiaa Volvolta niin saat oikean tiedon. Lykkyä korjaukseen :)
-
No tuo kysymys nyt oli vähän sarkastisesti esitetty. Ei se tässä siitä muovihitsaustaidosta kiinni jäänyt, kun laitteet omistava kaveri joutuu sitä muovia joskus ihan työkseen sulatella. En kuitenkaan tässä vaiheessa jaksanu alkaa koko puskuria irrotella ja uutta alkaa tekemään niin totesin, että kun liimaan halkeamat ja laitan taakse tukipalat niin sillä mennään siihen asti jos joskus kesällä löytyy inspiraatiota irrotella koko puskuri ja käyttää maalarilla. Nyt kuitenkin prioriteettina se, että auto on maanantaina ajossa.
Muovilaadustakaan ei nyt kerinny odotella maanantaihin tietoa siniseltä, mutta uollanen tarra löyty puskurin sisältä.
(https://s24.postimg.org/dg88fwp1d/abs.jpg) (https://postimg.org/image/dg88fwp1d/)
Tuolla liimasin sauman
(https://s27.postimg.org/6161xriof/etu.jpg) (https://postimg.org/image/6161xriof/)
Ja tuolla tuenta takapuolelle
(https://s28.postimg.org/o2i8ylqzd/taka.jpg) (https://postimg.org/image/o2i8ylqzd/)
-
Toi 3m on napakkaa tavaraa. Joskus olen kokeillut.
-
No tuo kysymys nyt oli vähän sarkastisesti esitetty. Ei se tässä siitä muovihitsaustaidosta kiinni jäänyt, kun laitteet omistava kaveri joutuu sitä muovia joskus ihan työkseen sulatella. En kuitenkaan tässä vaiheessa jaksanu alkaa koko puskuria irrotella ja uutta alkaa tekemään niin totesin, että kun liimaan halkeamat ja laitan taakse tukipalat niin sillä mennään siihen asti jos joskus kesällä löytyy inspiraatiota irrotella koko puskuri ja käyttää maalarilla. Nyt kuitenkin prioriteettina se, että auto on maanantaina ajossa.
Muovilaadustakaan ei nyt kerinny odotella maanantaihin tietoa siniseltä, mutta uollanen tarra löyty puskurin sisältä.
(https://s24.postimg.org/dg88fwp1d/abs.jpg) (https://postimg.org/image/dg88fwp1d/)
Tuolla liimasin sauman
(https://s27.postimg.org/6161xriof/etu.jpg) (https://postimg.org/image/6161xriof/)
Ja tuolla tuenta takapuolelle
(https://s28.postimg.org/o2i8ylqzd/taka.jpg) (https://postimg.org/image/o2i8ylqzd/)
Joo muovi selviää tuosta helposti ja laitan sen tähän "lyhyesti"! ps. siitä ABS muovista ja sen korjauksesta saat netistä ihan hyvin tietoa!
Eli tätä se on :
ABS-muovi
ABS-muovi (akryylinitriilibutadieenistyreeni)
ABS-muovin tärkeimpiä toiminnallisia ja visuaalisia etuja ovat hyvä iskulujuus sekä erinomainen pinnanlaatu ja kiilto. ABS:ää saa myös valmiiksi värjättynä.
ABS:stä voidaan tehdä monenlaisia tuotteita, sillä se on helposti työstettävä materiaali. Käyttökohteiden määrää lisäävät myös hyvä lämpömuovattavuus, metalloitavuus ja mittatarkkuus. ABS-muovin keveys on edukseen erityisesti auto- ja elektroniikkateollisuudessa jolloin painon säästö on tärkeää lopputuotteen kannalta.
Perinteiset Lego-palikat kuvaavat hyvin ABS:n ruiskuvalettavuutta ja kestävyyttä. Ekstrudoitua ABS-levyä lämpömuovataan esimerkiksi pienveneiksi, matkalaukuiksi ja istuimiksi.
ABS-muovia käytetään yleisesti mm.
•elektronisten laitteiden kuoriin
•autojen näkyviin muoviosiin
•lelujen valmistukseen
•kromattuna vesihanojen näkyviin osiin kuten vipuihin ja suihkupäihin
-
Volvon puskuri ei ole abs-muovia. Tuo tarra on todennäköisesti sumuvalon kotelosta.
-
Volvon puskuri ei ole abs-muovia. Tuo tarra on todennäköisesti sumuvalon kotelosta.
Jos tiedät ettei ole ABS muovia niin kerro mitä se sitten oikeasti on?
-
Jos tiedät ettei ole ABS muovia niin kerro mitä se sitten oikeasti on?
En tiedä, mutta abs:ssä se ei ainakaan ole. Sehän on sellaista kovaa, mikä halkeaa pienestäkin kolhusta. Veikkaisin puskurin olevan polypropeenia, eli merkitty PP.
Tuo tarra ei muuten olekkaan sumarista, vaan siitä vaimenninkennosta, mikä on puskurin takana. Ko. tarran tapauksessa "abs" tuskin edes tarkoittaa muovin laatua, koska ei sekään osa ole abs muovia. Lieneekö lyhennys jostan absorber sanasta tjms.
(http://static.nanodatex.com/media/4d889d0b53a60e9024bcfd9b806da899.jpg)
-
Joo tuo tarra löytyi tuolta maskin takaa ja taisi nimenomaan olla tuossa vaimenninkennossa kiinni.
Seinäjoen käyttöauton muovihitsari muisteli, että volvon puskurit ovat järjestään PP+EPDM muovia, mutta ei kuitenkaan 100% varmuudella uskaltanut sanoa.
Näkee kyllä sitten merkinnöistä jos/kun ottaa irti.
Toistaiseksi ainakin tuo korjaus pitänyt, vaikka ko. liima ei ollut tarkoitettukaan PP-muoville.
-
Joo tuo tarra löytyi tuolta maskin takaa ja taisi nimenomaan olla tuossa vaimenninkennossa kiinni.
Seinäjoen käyttöauton muovihitsari muisteli, että volvon puskurit ovat järjestään PP+EPDM muovia, mutta ei kuitenkaan 100% varmuudella uskaltanut sanoa.
Näkee kyllä sitten merkinnöistä jos/kun ottaa irti.
Toistaiseksi ainakin tuo korjaus pitänyt, vaikka ko. liima ei ollut tarkoitettukaan PP-muoville.
Tuo siinä ainakin voi kestää jonkin aikaa? http://www.motonet.fi/fi/tuote/606109/LOCTITE-Super-Glue-All-Plastics-muoviliima-2g
-
Wurth tai Kent merkkien 2-k muovinkorjausliima joka pukataan pistoolilla sekoitusnokan läpi pitää varmasti. Saa eri jähmettymis nopeuksilla
Yksittäisen vaurion korjaamiseen hintava jos kaikki tarvikkeet pitää varta vasten hankkia. Mutta saumasta tulee luja.
-
Wurth tai Kent merkkien 2-k muovinkorjausliima joka pukataan pistoolilla sekoitusnokan läpi pitää varmasti. Saa eri jähmettymis nopeuksilla
Yksittäisen vaurion korjaamiseen hintava jos kaikki tarvikkeet pitää varta vasten hankkia. Mutta saumasta tulee luja.
Aikanaan kun peräkärry lähti lapasesta Hondan puskuriin niin vahinkotarkastaja sanoi, että ei noita enää korjata vaan tilataan kokonaan uusi "nahka", joka vielä Hondalla ja Volvolla toimitetaan korinvärisenä. Maksoi oikein 300€ + asennus. Kysäseppä uuden nahan hintaa.
-
Aikanaan kun peräkärry lähti lapasesta Hondan puskuriin niin vahinkotarkastaja sanoi, että ei noita enää korjata vaan tilataan kokonaan uusi "nahka", joka vielä Hondalla ja Volvolla toimitetaan korinvärisenä. Maksoi oikein 300€ + asennus. Kysäseppä uuden nahan hintaa.
Honda nimenomaan on tunnettu siitä, että puskurit ovat tosi halpoja. Nykyään myös Nissanin valikoimaan on tullut valmiiksi maalattuja puskureita ja ne ovat myös varsin edullisia.
Volvon valmiiksi maalattu puskuri maksaa noin 1000e.
-
Vanha juttu jo... mut vinkkinä puskurihommiin.
Koulussa hitsattiin kalliilla leisterillä, mut nykyään teen pikkuhalkeamat princen nyrkkimallin täytettävällä kaasupolttimella. Muovi mielellään syttyy, mut pitää vaan puhaltaa sammuksiin.
Mä varmistan aineen ottamalla jostain puskurin jäykkäristä sisältä 5-10mm soiron ja raaputtelen mattoveitsen terällä puhtaaksi jokapuolelta.
Sitten töhö tulille ja perusaineen varovainen lämmitys. puskurista otettu "Puikko" aikalailla 90 asteen kulmaan ja kevyttä painatusta (samalla lämpöä puskuriin ja lankaan) liekin suuntaan. Yhtäkkiä puikko lähtee nätisti painumaan halkeamaan niin, että tulee pienet purseet sivuilta. (Tämä tapahtuu heti, kun alkaa kiiltelemään ja melko nopeasti) nauha uppoaa hieman perusaineeseen. Sitten yleensä vedän nurjalle puolelle pari poikittais henkseliä. Ja sitten päälle normi pohjat, mieluiten epoksimassa mutta ihan pienissä kuitukitti tai jopa tavallinen
Hitsatessa Perusmuovi
ja puikko molemmat pitää sulaa, muuten ei tartu. Pienellä treenillä vaikka vanhalla puskurilla pystyy tekemään. Ja osien puhtaus tärkeä. Muotin irrotusaineita ei saa jäädä.
Ämpärimuovia ei voi hitsata... menee nesteeksi. Aikanaan tuli eteen 97 mondeossa.
Abs (muistaakseni,mutten vanno) sai korjaustarpeet, kun sekoitti sitä korjattavaa muovia palasina asetoniin. Sillä mönjällä sitten liimaili puhtaat osat yhteen.