Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jope_harju - 14.08.2011, 15:07:27

Otsikko: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 14.08.2011, 15:07:27
Tuottaniin, tuossa tuo rouvan käyttis oli pompsauttanu lämmöt tappiin ja kävin tsiikaamassa niin vedet oli kadonnu paisarista. Kaatelin sinne vettä ja laittoin auton käyntiin niin melko makia ruplutus siellä käy, kuplii melkeen ku pottukattila. Tässä nyt pitäisi tehdä sotasuunnitelma eli kuinka todennäköistä on, että koko kansi on kieroutunut niinko nekrofiili vai onkohan lie pelkkä pahvi menny? Vai näkeekö sen vasta purkuhommien jälkeen. Kottiin oli rouva ajellu lämmöt tapissa, noin kilometrin matkan. Sikäli hauska tilanne että periaatteessa ei välttämättä oo nyt massia viedä katiskaa pajalle laitettavaksi eikä ole etes tallia eli ite pitäis pihahommina teherä. Ja kuin todennäköistä on että joutuu hommaamaan uuden kannen heti vai saako nuo yleensä oiottua kondikseen. Halkeileeko noista moottoreista yleensä kannet vai mikä tuon oletetun pahvin palamisen ois voinu aiheuttaa? Tai siis itse epäilen että ne vedet sieltä on ensin kadonneet ja sitten meni lämpöiseksi. Öljy on kahvin väristä. Ei maitokahvin mutta siis mustan kahvin, eli pieni ruskea sävy on. Ja sitten kuulin vielä että auto on tupruttanut tässä männä viikolla aamuisin valkoista utua.

Niin joo ja kuinkahan äkkiä tuommoseen tulee laakerivaurioita alakertaan? Meinaan että pitääkö tässä alkaa kasaamaan uus kone ja uus kansi uusilla osilla kaikki ja hopsansaa, rahaa meni niin maan perusteellisesti. Koneesta ei mitään uusia sivuääniä kuulunut kun tuossa pihalla sitä kuuntelin.

En minä valita, mutta kyrsiihän se kun aina joutuu ensimmäisenä tekemään remonttia kun uuden auton ostaa ja on kaks viikkoa ajellu   >:(  ja toista autoo tarvis päivittäin niin pitikö tässä joku väliaikaisautoki katella eukolle. On se pertana kumma... Koitin haullakin katella aiheesta mutten oikeen löytäny mitään auttavaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: InlineFour - 14.08.2011, 15:22:49
Ei sitä oikein pysty mennä sanomaan ilman aukaisua. Onneks pahvin vaihto on yhen illan homma, pitkän
illan ehkä mut kuitenki. Kansiahan saa 30..50€, 530:siä siis. Voit kattoa teräsviivaimella
koko pituudelta onko se suora se kansi. Jos on vähän kiero, pystyy oikasee, jos paljon,
pitää porata nokkalaakerilinjaki. Ylipäänsä jos joutuu oikasee on saman hintasta ostaa se käytetty 530,
kuhan varmistuu että se on suora.
Se on vuotanu jo valmiiks se pahvi jos se kerta on valkosta tupruttanu, ja sitä myöten syönny jäähdytysnesteet->
polttanu lopullisesti. Ei sentään lämpöleikannu?

Vaimos polkenu innoissaa vedet pihalle ku halus, ja sai sen tehokkaamman pelin.. ;D
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: 252R - 14.08.2011, 15:42:39
ei nuissa ole yleistä se kannen halkeaminen, joskus vääntyy kun keittää. tiivisteen vaihto on helppo nakki.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 14.08.2011, 15:47:07
Ei oo leikannu, edelleen on ihan käyntikunnossa ja varmaan ajokunnossa periaatteessa mut annoin jyrkän ajokiellon toistaiseksi. Pietäänpä peukkuja että kansi on vielä suora ja selvittiin säikähyksellä. Pitääkö muuten kannenpultit uusia jos vaihtaa vaan pahvin? Ja ketkä näitä on nyt tehnyt niin onko järkevää samoilla tulilla uusia miten paljon osia kanteen, vai jos kaikki näyttää olevan ok niin uusi pahvi paikolleen, kansi kiinni ja kovvaa ajua? Nokkahihnan ja vesipumpun varmaan uusin samalla kaikkine tykötarpeineen, eikös se oo suositus että vesipumpun vaihtaa samalla kon nokkaremmin?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: 252R - 14.08.2011, 15:51:48
kannattaa samalla kun auki käyttää niin uusii yläpään tiivisteet, ei ole kauhean kallis se tiivistesarja. ja ne paininkuppien alle tulevat gummit panee kans, ei ole iso homma käyttää nokkaa irti :)
pultteja ei tarvi uusia ja vesipupustaki on monta koulukuntaa että uusiiko samalla ku hihnan, ite en ole uusinu ku kestää pajon kilometrejä eikä pyöri nokkahihnalla.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 14.08.2011, 16:13:03
Mun mielestä tuohon oli huoltokirjan mukaan noin satatonnia sitten uusattu vesipumppu. Vai allekki. Eikä se vuoja tai muuta niin liekö tuo sitten turhaa rahanmenoa uusia sitä varmuuden vuoksi ???

Jee. Eiköhän tästä selvitä :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 14.08.2011, 17:28:26
kannattaa samalla kun auki käyttää niin uusii yläpään tiivisteet, ei ole kauhean kallis se tiivistesarja. ja ne paininkuppien alle tulevat gummit panee kans, ei ole iso homma käyttää nokkaa irti :)
pultteja ei tarvi uusia ja vesipupustaki on monta koulukuntaa että uusiiko samalla ku hihnan, ite en ole uusinu ku kestää pajon kilometrejä eikä pyöri nokkahihnalla.
Niinno, ne kansipultithan on venyviä, että tässä olen raakasti eri mieltä. Aina uudet kansipultit!
Ite laittaisin uudet mutta kaikessahan voi säästää........
Jos venyvä pulti on kerran venynyt niin momenttiin vetäessä katkeaa tai saattaa kestää tai...

Jos kestääkin niin momentti ei ole oikea.
Jatkakaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: usu - 14.08.2011, 18:08:54
Niinno, ne kansipultithan on venyviä, että tässä olen raakasti eri mieltä. Aina uudet kansipultit!
Ite laittaisin uudet mutta kaikessahan voi säästää........
Jos venyvä pulti on kerran venynyt niin momenttiin vetäessä katkeaa tai saattaa kestää tai...

Jos kestääkin niin momentti ei ole oikea.
Jatkakaa.
Vaan jos kansipulteille on annettu joku mitta, missä ne pitää uusia, niin voi käyttää uudestaan.
Mutta niin halvat ovat, että turha on olla uusimatta, vaikka itse olenkin uusiokäyttänyt satasen romuissa pultit pariinkin kertaan.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 14.08.2011, 18:31:31
Vaan jos kansipulteille on annettu joku mitta, missä ne pitää uusia, niin voi käyttää uudestaan.
Mutta niin halvat ovat, että turha on olla uusimatta, vaikka itse olenkin uusiokäyttänyt satasen romuissa pultit pariinkin kertaan.
Tiesin että joku tarkka sälli tähän tarttuu.. Tuo venymä tulee helpommin käytettyä esim. kiertokangen pulteissa.
Kanteen en kertakaikkiaan viittis panna venyneitä.
Vaikka motonetin kautta pultit maksaa kokonaista 1.95 €/kpl.
Vanhalla matikalla kaikki 10 kpl pulttia maksaa sen 19.50€... :nälkä: *taavih-> P>
..Taidan laittaa vanhoilla ja venyneillä... 8)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: usu - 14.08.2011, 18:51:01

Vanhalla matikalla kaikki 10 kpl pulttia maksaa sen 19.50€..

Satasen romussa se on jo viidesosa auton arvosta, siksipä olen laittanut vanhoilla hyvin kokemuksin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: janne81 - 14.08.2011, 22:13:28
Vanhat voi käyttää 5 kertaa tai jos keskiosassa on havaittavissa venymän oireita niin uusitaan, sanoo autodata. Olen käyttänyt vanhoja.
Ei ole väärin uusia jos epäilyttää.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Huikkoster - 14.08.2011, 22:32:08
Vanhan mallisia pultteja voi käyttää uudestaan, nämä kiristetään momenttiin. Uusia venyviä ei voi käyttää uudestaan ja nämä kiristettään ensin tiettyyn momenttiin ja viimeinen silaus 90 astetta.
Toiset on normi kuusiokantapultteja ja toiset kolokantaisia, en nyt muista kummat kumpia ::).
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: janne81 - 15.08.2011, 05:35:42
Vanhan mallisia pultteja voi käyttää uudestaan, nämä kiristetään momenttiin. Uusia venyviä ei voi käyttää uudestaan ja nämä kiristettään ensin tiettyyn momenttiin ja viimeinen silaus 90 astetta.
Toiset on normi kuusiokantapultteja ja toiset kolokantaisia, en nyt muista kummat kumpia ::).
Ahaa, autodata siis neuvoo väärin.  Eikös jokainen pultti veny kun kiristetään ?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 15.08.2011, 07:00:52
Vanhat on kuusiokolokannalla.
Venyyhän ne kaikki kiristettäessä mutta nuo uudemmat on nimenomaan tehty kiristymään sillä venymisperiaatteella. Siksi niitä ei missään tapauksessa löysätä ja uudelleenkiristetä niinkuin nuo vanhemmat.
Niinkuin varmasti tiesitkin... ;)

Voihan niitä käyttää uudelleenkin niin kauan kunnes ovat venyneet poikki.

Tai sitten hakee pulttikaupasta sopivan pituiset M12 12.9 pultit ja jälkikiristää ne niinkuin nuo vanhanmalliset.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 15.08.2011, 07:53:25
No joo, jos nua kannenpultit on ns. venyviä näissä niin lienee sitten paree ostaa uuet. Ihanpa hyvä että asiasta tuli keskustelua, meinaan kaikki edelliset aukomani ja kasaamani moottorit on jo sen ikäsiä että niissä on tämä nimenomainen jälkikiristystaktiikka ollut aina käytössä ihan korjaamokäsikirjan mukaankin. Niissä oon itekkin käyttäny vanhoja pultteja, eikä oo toistasekis ollu ongelmiakaan...
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Antza - 15.08.2011, 13:35:14
 Tämäpä oli taas hyvä juttu omalta kannaltani. Kansipahvin vaihto nimittäin tulee eteen "joku kaunis päivä"....  ;)

 Antza
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 19.08.2011, 15:24:55
Joopasen joo, kävin tänään hakkeen osat tuosta paikallisesta varaosaputkasta. Tiivisteet oli Elringiä, remmi Contitech, kiristin Ina, kannenpulttien merkkiä en kahtonu, sitten ostin vielä huvikseen uuet tulpat merkkiä NGK. Jospa noilla pärjää ja ovat laatupalikoita. Tiivisteet ainakin näytti ihan fiksuilta mitä tsiikailin.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 22.08.2011, 13:50:13
Jaa. Kertokaapas viisaammat että kuuluuko nuo kansipultit olla kolokannalla? Autossa kiinni olevat ovat normi pulttikannalla mutta uudet paketissa olevat semmosella tähtimallisella kolokannalla. Kiristysohje paketissa oli venyvälle pultille ja siinä oli pultin kannan malliksi merkattu normaali kuusikulmainen. Sitäpähän tässä vaan mietin että oliko nyt väärät pultit mulla kuitenki handussa?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Huikkoster - 22.08.2011, 17:05:21
Todennäköisempää on nykyaikana löytää näitä venyviä pultteja johtuen siitä että eivät vaadi jälkikiristystä lämpimäks ajon jälkeen, toisinkuin vanhat kovat pultit. Eli antaa mennä tuolla paketin ohjeella :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 22.08.2011, 17:21:40
Anna mennä venyvän ohjeella. 8)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 22.08.2011, 17:24:57
Jee. Täytyy touhuta noilla kiini, ja käyä tieten ostamassa siihen sopiva työkalu  :D  Käytän todennäkösesti kannen koneistamossa venttiilien säädöllä. Voishan senkin tehä ite mutta niillä on siellä ammattitaito ja säätölätyköitä niin paljon ku tarvii, ei mene arvailuksi. Jos net vaikka samalla pesis koko kannen pesukonneessa niin sais iskee puhasta osaa kiinni.

Taas semmoinen typerä kysymys että jätänkö paininkuppien aluskumit ja nokan stefat moottorikoneistamon huoleksi vai vaihanko ite? Meinaan vaan, että jos tuota käyttävät kannen pesussa niin onko parempi että vaihdattaa em. osat koneistamolla sitten säätöhomman yhteydessä kuin että vaihtaa ite etukäteen?
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Huikkoster - 22.08.2011, 17:33:03
Välyksien säätö tehdään ilman vaimenninkumeja ja stefat vasta pesun jälkeen. Voit kyllä antaa ne kumit ja stefat mukaan niin asentavat sitten siinä sivussa eikä sinun tarvitse enää stressailla että tuleeko se stefa suoraan, tai onko nokka oikein kiristetty tai tai.. :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 22.08.2011, 19:46:17
..tai onko niistä vaimenninkumeista tuon taivaallisenkaan hyötyä...
Monista oon jättänyt pois. No, onhan se niillä ehkä aluksi hiljaisempi mutta eihän nuo venttiilit muutenkaan metelöi kunhan vaan välys on 0.4 eikä yhtään suurempi.
Hetken päästä ne on kovat ja lytyssä, siispä...
Makuasia.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 22.08.2011, 23:03:15
..tai onko niistä vaimenninkumeista tuon taivaallisenkaan hyötyä...
Monista oon jättänyt pois.

Näinkin oon kuullu tehtävän. Täytyy nyt katsoa mitenkä tuon tekisi. Hevoselle muuten kiitokset kampuran kiilahihnapyörän aukaisukikasta. Toimi loistavasti  8) takaisin kiinni laittaessa ajattelin testata jossain mainittua narutemppua (palotila tulpanreiästä täyteen pyykkinarua tai vastaavaa).

Nokan laakereita kai ei tarvine uusia erikseen? Ei ainakaan kukaan ole maininnut moisen asian tarpeellisuudesta  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: hevonen - 23.08.2011, 08:36:17
takaisin kiinni laittaessa ajattelin testata jossain mainittua narutemppua (palotila tulpanreiästä täyteen pyykkinarua tai vastaavaa).

Nokan laakereita kai ei tarvine uusia erikseen? Ei ainakaan kukaan ole maininnut moisen asian tarpeellisuudesta  :)
Jos sulla on manuaalilaatikko, kiristä kampuran pultti niin että laitat nelosen päälle ja kaveri painamaan jarrua. Kestää vääntää momenttiin.
Jos automaatti, ota vaikka startti irti ja lukitse vauhtipyörä hammaskehältä jollain.

Nokka on laakeroitu suoraan kanteen, ei tarvitse, eikä voi vaihtaa laakereita.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 23.08.2011, 09:51:28
Jos sulla on manuaalilaatikko, kiristä kampuran pultti niin että laitat nelosen päälle ja kaveri painamaan jarrua. Kestää vääntää momenttiin.
Jos automaatti, ota vaikka startti irti ja lukitse vauhtipyörä hammaskehältä jollain.

Nokka on laakeroitu suoraan kanteen, ei tarvitse, eikä voi vaihtaa laakereita.

Taas sitä on vähän viisaampi. Kummasti kestää paljon ylipäänsä ajella nämä volvon koneet vaikka siellä nokallakaan ei erillisiä laakereita ole. Vai liekö siinä osasyy...  ::)

Automaattihan tämä pirssi on. Sillä meinasin tuota narutemppua mutta täytyy harkita myös tuo startin kautta tapahtuva lukitus.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: HembalanD - 23.08.2011, 22:03:36
Startti irti (auto ylös ja alhaalta jatkovarrela ja räikällä helppo homma) ja sorkkarauta sopivasti vauhtipyörän hampaisiin. Toimii.
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 24.08.2011, 09:17:41
Vein eilen kannen koneistamolle että tarkistavat/säätävät ammattimiehet venat kuntoon. Samalla vejetään kannen tasopinta sileeks varmuuden vuoksi ja tarkastavat venttilit ja seetit ja poistavat karstat ja uusivat tiivisteet ja mitä sille nyt voi kaikkee tehä. Tuleehan siitä pien lisälasku mutta aattelin notta pistetään kuntoon nyt kerta kansi on irti. Joskus ens viikolla sen saa pois. Sytkäpuolelta taitaa mennä vielä pyörijä ja jakajankansi uusiksi. Pitäs melkein laittaa kuva miltä näyttivät kun otin ne irti...

Saa nähä mitä tähän odotusajalle keksii. Pitänee ruvwta kiillottamaan pikkunippeleitä. Ja sitten honsasin myös että vaihekepin lukitusnappi on jumissa. Ei liiku P-asennosta mihkään... :|
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Antza - 26.08.2011, 17:06:48


 Katso samalla virranjakajan kansi & pyörijä. Menee samalla paikoilleen eikä maksa juurikaan mitään!
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: jope_harju - 26.08.2011, 18:59:15

 Katso samalla virranjakajan kansi & pyörijä. Menee samalla paikoilleen eikä maksa juurikaan mitään!

Kts. edellinen.viestini :)
Otsikko: Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
Kirjoitti: Antza - 27.08.2011, 07:22:37


 - liian lähellä  :D