Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?

  • 30 Vastauksia
  • 8687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • - RedClassic -
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #15 : 15.08.2011, 13:35:14 »
 Tämäpä oli taas hyvä juttu omalta kannaltani. Kansipahvin vaihto nimittäin tulee eteen "joku kaunis päivä"....  ;)

 Antza
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #16 : 19.08.2011, 15:24:55 »
Joopasen joo, kävin tänään hakkeen osat tuosta paikallisesta varaosaputkasta. Tiivisteet oli Elringiä, remmi Contitech, kiristin Ina, kannenpulttien merkkiä en kahtonu, sitten ostin vielä huvikseen uuet tulpat merkkiä NGK. Jospa noilla pärjää ja ovat laatupalikoita. Tiivisteet ainakin näytti ihan fiksuilta mitä tsiikailin.
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #17 : 22.08.2011, 13:50:13 »
Jaa. Kertokaapas viisaammat että kuuluuko nuo kansipultit olla kolokannalla? Autossa kiinni olevat ovat normi pulttikannalla mutta uudet paketissa olevat semmosella tähtimallisella kolokannalla. Kiristysohje paketissa oli venyvälle pultille ja siinä oli pultin kannan malliksi merkattu normaali kuusikulmainen. Sitäpähän tässä vaan mietin että oliko nyt väärät pultit mulla kuitenki handussa?
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #18 : 22.08.2011, 17:05:21 »
Todennäköisempää on nykyaikana löytää näitä venyviä pultteja johtuen siitä että eivät vaadi jälkikiristystä lämpimäks ajon jälkeen, toisinkuin vanhat kovat pultit. Eli antaa mennä tuolla paketin ohjeella :)

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #19 : 22.08.2011, 17:21:40 »
Anna mennä venyvän ohjeella. 8)

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #20 : 22.08.2011, 17:24:57 »
Jee. Täytyy touhuta noilla kiini, ja käyä tieten ostamassa siihen sopiva työkalu  :D  Käytän todennäkösesti kannen koneistamossa venttiilien säädöllä. Voishan senkin tehä ite mutta niillä on siellä ammattitaito ja säätölätyköitä niin paljon ku tarvii, ei mene arvailuksi. Jos net vaikka samalla pesis koko kannen pesukonneessa niin sais iskee puhasta osaa kiinni.

Taas semmoinen typerä kysymys että jätänkö paininkuppien aluskumit ja nokan stefat moottorikoneistamon huoleksi vai vaihanko ite? Meinaan vaan, että jos tuota käyttävät kannen pesussa niin onko parempi että vaihdattaa em. osat koneistamolla sitten säätöhomman yhteydessä kuin että vaihtaa ite etukäteen?
« Viimeksi muokattu: 22.08.2011, 17:28:34 kirjoittanut jope_harju »
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #21 : 22.08.2011, 17:33:03 »
Välyksien säätö tehdään ilman vaimenninkumeja ja stefat vasta pesun jälkeen. Voit kyllä antaa ne kumit ja stefat mukaan niin asentavat sitten siinä sivussa eikä sinun tarvitse enää stressailla että tuleeko se stefa suoraan, tai onko nokka oikein kiristetty tai tai.. :)

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #22 : 22.08.2011, 19:46:17 »
..tai onko niistä vaimenninkumeista tuon taivaallisenkaan hyötyä...
Monista oon jättänyt pois. No, onhan se niillä ehkä aluksi hiljaisempi mutta eihän nuo venttiilit muutenkaan metelöi kunhan vaan välys on 0.4 eikä yhtään suurempi.
Hetken päästä ne on kovat ja lytyssä, siispä...
Makuasia.

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #23 : 22.08.2011, 23:03:15 »
..tai onko niistä vaimenninkumeista tuon taivaallisenkaan hyötyä...
Monista oon jättänyt pois.

Näinkin oon kuullu tehtävän. Täytyy nyt katsoa mitenkä tuon tekisi. Hevoselle muuten kiitokset kampuran kiilahihnapyörän aukaisukikasta. Toimi loistavasti  8) takaisin kiinni laittaessa ajattelin testata jossain mainittua narutemppua (palotila tulpanreiästä täyteen pyykkinarua tai vastaavaa).

Nokan laakereita kai ei tarvine uusia erikseen? Ei ainakaan kukaan ole maininnut moisen asian tarpeellisuudesta  :)
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #24 : 23.08.2011, 08:36:17 »
takaisin kiinni laittaessa ajattelin testata jossain mainittua narutemppua (palotila tulpanreiästä täyteen pyykkinarua tai vastaavaa).

Nokan laakereita kai ei tarvine uusia erikseen? Ei ainakaan kukaan ole maininnut moisen asian tarpeellisuudesta  :)
Jos sulla on manuaalilaatikko, kiristä kampuran pultti niin että laitat nelosen päälle ja kaveri painamaan jarrua. Kestää vääntää momenttiin.
Jos automaatti, ota vaikka startti irti ja lukitse vauhtipyörä hammaskehältä jollain.

Nokka on laakeroitu suoraan kanteen, ei tarvitse, eikä voi vaihtaa laakereita.

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #25 : 23.08.2011, 09:51:28 »
Jos sulla on manuaalilaatikko, kiristä kampuran pultti niin että laitat nelosen päälle ja kaveri painamaan jarrua. Kestää vääntää momenttiin.
Jos automaatti, ota vaikka startti irti ja lukitse vauhtipyörä hammaskehältä jollain.

Nokka on laakeroitu suoraan kanteen, ei tarvitse, eikä voi vaihtaa laakereita.

Taas sitä on vähän viisaampi. Kummasti kestää paljon ylipäänsä ajella nämä volvon koneet vaikka siellä nokallakaan ei erillisiä laakereita ole. Vai liekö siinä osasyy...  ::)

Automaattihan tämä pirssi on. Sillä meinasin tuota narutemppua mutta täytyy harkita myös tuo startin kautta tapahtuva lukitus.
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #26 : 23.08.2011, 22:03:36 »
Startti irti (auto ylös ja alhaalta jatkovarrela ja räikällä helppo homma) ja sorkkarauta sopivasti vauhtipyörän hampaisiin. Toimii.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #27 : 24.08.2011, 09:17:41 »
Vein eilen kannen koneistamolle että tarkistavat/säätävät ammattimiehet venat kuntoon. Samalla vejetään kannen tasopinta sileeks varmuuden vuoksi ja tarkastavat venttilit ja seetit ja poistavat karstat ja uusivat tiivisteet ja mitä sille nyt voi kaikkee tehä. Tuleehan siitä pien lisälasku mutta aattelin notta pistetään kuntoon nyt kerta kansi on irti. Joskus ens viikolla sen saa pois. Sytkäpuolelta taitaa mennä vielä pyörijä ja jakajankansi uusiksi. Pitäs melkein laittaa kuva miltä näyttivät kun otin ne irti...

Saa nähä mitä tähän odotusajalle keksii. Pitänee ruvwta kiillottamaan pikkunippeleitä. Ja sitten honsasin myös että vaihekepin lukitusnappi on jumissa. Ei liiku P-asennosta mihkään... :|
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 718
  • - RedClassic -
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #28 : 26.08.2011, 17:06:48 »


 Katso samalla virranjakajan kansi & pyörijä. Menee samalla paikoilleen eikä maksa juurikaan mitään!
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa jope_harju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • Lintta&Romu
Vs: Volvo 940 B230FT, kansiko mäni?
« Vastaus #29 : 26.08.2011, 18:59:15 »

 Katso samalla virranjakajan kansi & pyörijä. Menee samalla paikoilleen eikä maksa juurikaan mitään!

Kts. edellinen.viestini :)
Volvoja enimmäkseen kuusikymmenluvulta: Amazon Kombi '62 & '66 & '67 - Amazon 2d '68 - 244 '79

 

Futurez  Kulkukoira