Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Piimar72 - 26.02.2017, 19:56:14
-
Kertokaas että missä vika kun -09 käyttöönotettu d5 v70 R-design takaluukku on totaalisesti jumissa? Ei aukea valopaneelista, kaukohjaimesta saati luukun kahvasta. Yritin etsiä vinkkejä täältä foorumilta, muttrn näin noviisina löytänyt/osannut... Mutta jos jollakin kokemusta moisesta, niin vihjeitä otetaan auliisti vastaan.
-
2012 V70:ssä ainakin oli jostain pisteestä maadoitus irronnut itsestään ja tästä syystä takakontti ei auennut ollenkaan. Täsä seurasi kyllä muitakin vikoja, esim jarrua painaessa tuli ilmoitus palaneista polttimoista.
Voisiko lähteä tarkastamaan sulakkeet? Palaako takana muuten kaikki valot normaalisti? Parki,vilkut, jarruvalo? Olikohan näissä sitten kans nuita ongelmia, että johto sarjat hankautuu rikki, niinkuin S40/V50:ssä.
Tuossa linkki V70 2009 käyttöohjekirjaan, mistä voi katsoa sulakkeiden paikan:
https://carmanuals2.com/d/60586
-
2012 V70:ssä ainakin oli jostain pisteestä maadoitus irronnut itsestään ja tästä syystä takakontti ei auennut ollenkaan. Täsä seurasi kyllä muitakin vikoja, esim jarrua painaessa tuli ilmoitus palaneista polttimoista.
Voisiko lähteä tarkastamaan sulakkeet? Palaako takana muuten kaikki valot normaalisti? Parki,vilkut, jarruvalo? Olikohan näissä sitten kans nuita ongelmia, että johto sarjat hankautuu rikki, niinkuin S40/V50:ssä.
Tuossa linkki V70 2009 käyttöohjekirjaan, mistä voi katsoa sulakkeiden paikan:
https://carmanuals2.com/d/60586
Kiitos vihjeestä, mutta sulakkeet on ehjänä. Tarkennus vikaan vielä, nappia painaessa kuuluu naksahdus, mutta mitään ei tapahdu...
-
Itsellä hajosi yhdestä V60:stä tuo takaluukun mikrokytkin.
EDIT: Vai onko V70:ssä samanlainen avausmekanismi ?? Pisti nyt vasta silmään tuo "kahva". Itsellä tuon mikrokytkimen kuollessa piti vaihtaa tuo koko paneeli missä kytkin sijaitsee.
-
Samassa paneelissa tankin luukun kytkin ja valojen kytkimet, jotka toimivat. Eikä ollut jäässä, joka kävi myöskin mielessä, sillä nyt ollut päivän lämpimässä hallissa ja edelleen luukku on ja pysyy kiinni.
-
Jospa se luukun avauskahva on jumissa? Jos kahva ei palaudu kokonaan, niin keskuslukko ei avaa takaluukkua. Kokeile työntää kahvaa niin paljon eteenpäin, kun se menee ja yritä sitten avata kaukosäätimellä lukot uudestaan.
-
Samassa paneelissa tankin luukun kytkin ja valojen kytkimet, jotka toimivat. Eikä ollut jäässä, joka kävi myöskin mielessä, sillä nyt ollut päivän lämpimässä hallissa ja edelleen luukku on ja pysyy kiinni.
Olikos sulla sähkötoiminen vai mekaaninen takaluukku? Sähkötoimisessa ainakaan ei ole mitään kahvaa, ainoastaan painonappi.
-
Siis sähkötoiminen luukku kyseessä, eli varsinaista kahvaa ei ole. Ainoastaan painettava "kahva"/ painonappi luukussa.
-
Onko hanskalokero lukittu? Se estää Vidan mukaan takaluukun avaamisen... Sulakkeita ja johtosarjaa epäillään seuraavaksi.
-
Hanskalokero ei ole lukossa ja sulakkeet ovat ehjät. Kuinka johtosarjan pystyy tarkistamaan? Ymmärtääkseni luukku pitäisi ensin saada auki?
-
Saako sitä luukua auki mitenkään sisäpuolelta? Onko kahvaa tai saako irroitettua lukon vastakappaleen korista että lähtis luukku auki?
-
Sähkötoimisessa ainakaan ei ole mitään kahvaa, ainoastaan painonappi.
Vanhemmissa on. Siksi luulin, että -09:ssä saattaisi olla.
Mekaanisen kahvan yhteydessä on mikrokytkin, joka rikkoutuessaan sekoittaa sähköisen avautumisen, mutta jos tässä ongelmatapauksessa on sähkönappi, niin ei siitä sitten sen enmpää.
-
Saako sitä luukua auki mitenkään sisäpuolelta? Onko kahvaa tai saako irroitettua lukon vastakappaleen korista että lähtis luukku auki?
Ei helposti. Voisi yrittää raottaa paneelia sisäpuolelta, jotta saisi syötettyä lukolle sähköä. Toinen vaihtoehto on irrottaa lukkomoottori, niin vaijerista vetämällä saa lukon auki. En ole varma saako paneelia raotettua riittävästi ehjänä.
Vika kaiketi voi olla joko johtosarjassa, lukkomoottorissa tai ohjausmoduulissa. Takaluukun ohjausmoduuli sijaitsee vasemmalla puolen konttia sivupaneelin sisällä.
-
Vaikuttaa siltä että omat konstit on lopussa ja pitänee huomenna kysyä neuvoja korjaamolta. Kerron sitten kun vika selviää. Kiitokset kaikille jotka on yrittänyt jeesata.
-
Vika paikannettu ja korjattu. Takaluukun kahva oli jäänyt jumiin ja se sotki koko systeemin. Nyt pelittää taas normaalisti
-
Niin siis siinä on se mekaaninen kahva kuitekin?
-
Vika paikannettu ja korjattu. Takaluukun kahva oli jäänyt jumiin ja se sotki koko systeemin. Nyt pelittää taas normaalisti
Siis painonappi pohjassa? Paljonko muuten osa maksoi?
Aikanaan V50 takaluukku lopetti aukeamisen ja vaihdoin tuon mikrokytkimen porakone-kolvi-kuumaliima-taktiikalla. Kustannukset 9 €. Muistaakseni silloin luukku aukesi kuitenkin avaimella tai sisältä.
-
Tarkemmin asiaa tutkittuani voisin laittaa vaikka pääni pantiksi, että olen korjannut -11 mallisen V70 takaluukkua, jossa oli mekaaninen kahva ja sähköinen avaustoiminto.
Siitä oli just sen kahvan juuressa olevan mikrokytkimen johdot poikki ja sähköinen avaus ei toiminut kuin kiinni päin. Samanlaista sekoilua tulee, jos se kahva jumii ja mikrokytkin antaa väärää informaatiota.
Avaimettomassa autossa lienee sähköinen avausnappi.
-
Mulla on vm12 sähkötoiminen takaluukku, mutta ihan tavalliset avaimet. Pelkkä painonappi löytyy eli jossain kohtaa on ilmeisesti avausmekanismi muuttunut.
-
'09 luukussa on mekaaninen kahva ulkopuolella, avaus joko kahvasta, avaimesta tai kojelaudasta nappia painamalla.
Kiinni painonapista tai sähköttömänä perinteisesti käsivoimin painamalla.
-
2010 V70 ja mekaaninen kahva, mutta avautuu myös sähköllä ulkoa kahvasta, valopaneelista sisältä tai kaukosäätimestä.
Muuttuisko tuo 2012 kun tulee muutakin muutoksia sähköihin?
-
Moro. Kerran täällä takaluukusta puhutaan niin kirjoitan tänne. Emäntä soitti hätä päissään minulle kun oli liikennevaloissa niin voövohan paiskasi hutlarin auki:D eilä millään kiinni takaisin. Välillä aukeaa pihallakin itsestään. Mikähän mahtaa vaivata? Volvo v70 2008 ja mekaaninen kahva lisäksi dähköinen avaus ohjaimesta tai hytistä.
-
Moro. Kerran täällä takaluukusta puhutaan niin kirjoitan tänne. Emäntä soitti hätä päissään minulle kun oli liikennevaloissa niin voövohan paiskasi hutlarin auki:D eilä millään kiinni takaisin. Välillä aukeaa pihallakin itsestään. Mikähän mahtaa vaivata? Volvo v70 2008 ja mekaaninen kahva lisäksi dähköinen avaus ohjaimesta tai hytistä.
Olisko sama vika kuin ketjun aloittajalla eli kahva jumittaa pohjaan. Tai sitten piuhat poikkiviassa saranan kohdalta kumihaitarin sisällä. Ainakin on helpompi tapaus saada luukku auki... ;)
-
Johtoja en katsonut vielä haitari kumin sisältä mutta kahvaa tutkin hieman. Muija sanoi että naksahtelee välillä omia aikojaan mutta tiedä sitten:) itse en kyseisellä autolla ajele kuin silloin tällöin ja mulla ei tee ikinä mitään. Ruosteinen se kahvan tanko on. Rasvailla varmaanki kunnolla ja ihmetellä uudestaan. Mikä sen pienen kytkimen tarkoitus on?
-
Mikä sen pienen kytkimen tarkoitus on?
Siitä menee tieto sähköavauksen ohjainyksikölle (POT), että kahvaa painetaan. Esim. avautumisen saa pysäytettyä painamalla kahvaa uudestaan, jolloin juuri siitä pienestä kytkimestä on kysymys.
-
Moi. Nyt tutkailin tuota luukkua niin. Sellaisen havaitsin että luukku alhaalla palaa jarruvalot mitkä on pystyssä luukussa ja pakkivalot sitten kun luukun nostaa ylös niin jarruvalot sammuu mutta pakki valot toimivat myös luukku ylhäällä. Onko normaalia?
-
Ja johtonippu haitarin sisällä näyttäisi kunnossa olevalta
-
No niin vikakoodit luettu icarsoftilla. Tälläisen heittää POT-B113E23 External trunk release switch. General signal failures. Signal stuck low.
-
Mk3 V70 vuosimallin 2009 autossa jumittaa kans tuo takaluukun kahva että jää pohjaan. Mekaaninen kahva siis. Se avausläpän sisätanko näyttäisi olevan ruosteessa että se ainakin täytyy vaihtaa ja onko siellä jotain jousiakin jotka palauttaa kahvan takaisin? Ei vissiin pääse muuta kuin takaluukun verhousta avaamalla käsiksi? Äkkiseltään ei vaikuta että sielä mitään sähköosaa olisi rikki.
-
Reilusti CRC ja sitten rasvaa. Sillä se mulla Vertyi. Ei tarvinnut sen enempää korjata. Ilkeästi kerää paskaa tuo kahvan juuri.
-
Reilusti CRC ja sitten rasvaa. Sillä se mulla Vertyi. Ei tarvinnut sen enempää korjata. Ilkeästi kerää paskaa tuo kahvan juuri.
Täytyy kokeilla tuota konstia, viikonloppuna huomasin yhden tutun XC60:ssä saman ominaisuuden.. :D
-
Jatketaan vanhaan topikkiin, josko jollain olis antaa apuja.
Eli Volvo mk3 2009 kyseessä, sähköisellä luukunavauksella.
Aiemminkin temppuillut avauksen kanssa, mutta aina kahvasta lopulta saanut auki ja rasvauksella notkistunut aukeamaan napeistakin.
Sulakkeet tarkistettu ja kaikki kontin avausyritykset kaukosäätimestä/kahvasta/kojetaulun napista saa elämää aikaseksi, mutta luukku ei sitten millään aukea.
Mikrokytkin kahvan käskystä ja ruuvimeisselillä sisäpuolelta sörkkimällä antaa saman signaalin luukun avauksesta, mutta luukku pysyy silti kiinni.
Raottelin verhouksia ja takalasinpyyhkijän kohdalla on lukko ja vänkärin puolelle luukkua menee jokin vaijeri mustaan boksiin, jonka oletan olevan keskuslukon koneistoa(?)
(https://i.ibb.co/3ky4m3Z/20200707-184208.jpg) (https://ibb.co/3ky4m3Z)
(https://i.ibb.co/1Kg25tR/20200707-174040.jpg) (https://ibb.co/1Kg25tR)
(https://i.ibb.co/V9YfPT0/15942330129338432839895530565017.jpg) (https://ibb.co/V9YfPT0)
Täsmennyksiä/korjauksia otetaan vastaan tietävämmiltä koskien noita mustia laatikoita ja niiden toiminnasta..
Verhouksia ei saa kokonaan purettua ehjänä, kun luukku on kiinni, sillä pahvi- ja muoviosat ovat sisustakiinnikkeiden lisäksi luukun rungossa kiinni kahdella ruuvilla, joiden kanta jää taaimmaisen pilarin väliin piiloon.
Riskiarvio uusien sisustan osien saatavuuden ja hintatason tarkastamisen jälkeen repäisin toisesta reunasta itselleni lisää työtilaa. :nohnoh
Huomasin että tuo keskimmäisessä kuvassa näkyvä vaijeri oli ilmeisesti irronnut jostain, mutta rautalangalla sain kalasteltua vastakappaleen pään ja nykimällä siitä kuuluu lupaavaa "klapsetta" luukun pysyessä kuitenkin lujasti kiinni. Yritin myös vedättää siitä samalla, kun avaan kaukosäätimellä/kahvasta, mutta ei aukea.
Kenelläkään muita ehdotuksia kuinka jumiutuneen luukun saisi auki? Nyt ainakin kaikki kriittiset osat ovat esillä, mutta lisäpurkaminen voi teettää vaikeuksia, kun lähes kaikki ruuvinkannat ovat luukun rungon välissä piilossa.
-
Tuo keskimmäisen kuvan irronnut vaijeri on imumoottorin vaijeri ja siitä ei luukku aukea. Ensimmäisen kuvan ylöspäin kahvalle menevä vaijeri avaa lukon, jos luukku ei ole lukossa(muistaakseni toimi niin päin, että vaijeria sisäänpäin painamalla aukaisi lukon). Pitäisi jotenkin saada selvitettyä avaako keskuslukko sen takaluukun lukon.
Liittimissä voi olla hapetusta tai jopa poikki sielä kattovalon vieressä tai siihen itse lukkoon tulevassa harmaassa liittimessä.
-
Tuo keskimmäisen kuvan irronnut vaijeri on imumoottorin vaijeri ja siitä ei luukku aukea. Ensimmäisen kuvan ylöspäin kahvalle menevä vaijeri avaa lukon, jos luukku ei ole lukossa(muistaakseni toimi niin päin, että vaijeria sisäänpäin painamalla aukaisi lukon). Pitäisi jotenkin saada selvitettyä avaako keskuslukko sen takaluukun lukon.
Liittimissä voi olla hapetusta tai jopa poikki sielä kattovalon vieressä tai siihen itse lukkoon tulevassa harmaassa liittimessä.
Kiitoksia, imumoottoria myös epäilin, mutta nimeämiset purku-/varaosille netissä sai epäilemään itseäni. Mutta sen saa korjata sitten kun luukun saa auki. Koitin liittimiäkin nitkutella ja availla, mykistyy vain kun nyppää irti, muttei avaa.
Ja alaspäin tosiaan vaijeri liikkuu, kun kahvasta nostaa.
Takalasin pyyhkijä ja pesuri ainakin toimivat, pitää tarkistaa vielä takapään valot, että jos oireita olis muuallakin sähköissä. Mietin, että olisko mahdollista keskuslukon olla siten sökö, että se on lukinnut itsensä, mutta ei enää avaa, vaikka auto luulisikin niin tehneensä ??? Lukitun kahvan tuntuma on erilainen.
-
Jos kahvan vaijerista ei tapahdu mitään eikä ole vastetta niin todennäköisesti se on lukossa. Ota liitin lukosta irti ja laita lukon pinneihin 6 ja 4 virtaa, pitäisi lukitusmoottorin liikkua.
E: sielä lukon sisässä voi olla myös jokin muu mekaaninen jumi, että kannattaa kokeilla siihen vaikka kevyttä väkivaltaa.
-
Moro!
Mää nyt laitan kans tänne kysymyksen, mikä askarruttaa. 2kk sitten ostin Volvo S80 vm.2007. Takaluukku aukeaa kun kahvaa painaa, mutta valotaulussa taikka kauko-ohjaimesta kun painaa, mitään ei tapahdu. Oisko joku piuha mennyt poikki???
(https://i.ibb.co/FHxLy9s/Volvo-luukku.jpg) (https://ibb.co/FHxLy9s)
-
Jos kahvan vaijerista ei tapahdu mitään eikä ole vastetta niin todennäköisesti se on lukossa. Ota liitin lukosta irti ja laita lukon pinneihin 6 ja 4 virtaa, pitäisi lukitusmoottorin liikkua.
E: sielä lukon sisässä voi olla myös jokin muu mekaaninen jumi, että kannattaa kokeilla siihen vaikka kevyttä väkivaltaa.
Vielä en hyppyvirtaa saanut aikaseksi, pitää koittaa kaupoilla käydä ostoksilla, pieniä abikoja tai jos löytyy sellaset hyvät hauenleuat.. mutta yleismittarilla ainakin 6V antaa virtaa liittimelle asti, mut vaihtelee aika paljon lukemat, kun peräkkäin painelee.. pienellä paussilla tulee tuo noin 5-6 V
-
Moro!
Mää nyt laitan kans tänne kysymyksen, mikä askarruttaa. 2kk sitten ostin Volvo S80 vm.2007. Takaluukku aukeaa kun kahvaa painaa, mutta valotaulussa taikka kauko-ohjaimesta kun painaa, mitään ei tapahdu. Oisko joku piuha mennyt poikki???
(https://i.ibb.co/FHxLy9s/Volvo-luukku.jpg) (https://ibb.co/FHxLy9s)
Tuossa liitetyssä ohjekirjan pätkässäkin lukee "huom! Toiminto ei avaa tavaratilan luukkua." Eli vain luukun lukitus aukeaa, esim kun ovet on lukossa.
-
Tuossa liitetyssä ohjekirjan pätkässäkin lukee "huom! Toiminto ei avaa tavaratilan luukkua." Eli vain luukun lukitus aukeaa, esim kun ovet on lukossa.
Kyllä kyllä, mutta kun luukun lukitus ei aukea :-\. Juu tossa ei ole mitään automaattista, mikä avaisi takaluukun auki!
-
Uutena oireena, kun tuota lukkoa painaa kohti luukkua/taakse päin, kuuluu jokin mikrokytkimen ääni ja luukku yrittää nousta, mutta ei pääse irti. Kuljettajan puoli liikahtaa/raottuu hieman enemmän, mutta voi olla vain sillä puolen enemmän löysää. Ääni on erilainen kuin ilman lukon painamista.
Porasin pari reikää, että sain kaksi ruuvia irti, mutta lukko on joko vielä yhdellä ruuvilla kiinni tai ei pääse irti lopusta lukon osista :-\
Edit: hyppysähkö saa lukon liikkumaan, mutta kontti ei aukea kun kahvasta nykii..
Eikös sen sähköttömänäkin pitäisi aueta, jos mekaniikka on kunnossa?
-
Eikös sen sähköttömänäkin pitäisi aueta, jos mekaniikka on kunnossa?
Kyllähän sen pitäisi..
Arvailuksi menee, mutta jos se kiinniveto mekanismin vaijeri oli jo irti, niin voisiko se mekanismi olla jotenkin nalkissa sielä lukon puolella että ei päästä kielekettä kokonaan auki. Käykö se luukku sen verran auki, että kontin sisävalo välähtää?
-
Vielä varsinainen vika on epäselvä, mutta kontti on auki! O0
Peku84:n ohjeella ja kaukosäätimen painelulla heräs sen verran elon, että sai kontin auki.
https://youtu.be/YDzBu5yK7f0
(https://i.ibb.co/rfYDtjs/20200711-133947.jpg) (https://ibb.co/rfYDtjs)
(https://i.ibb.co/9VxCt11/IMG-20200711-WA0001.jpg) (https://ibb.co/9VxCt11)
Jatketaan selvittelyä, yritetään muistaa jatkaa tarina tännekin vielä loppuun.
-
Onko tietoa noista varaosanumeroista.
Sähköluukulle löytyi kahta mallia, 31276958 ja 31276957
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Lukot-&-H%C3%A4lytyslaitteet/Takakannen-lukko/Kaikki/ID-32280522/OEM-31276957/
-
Onko tietoa noista varaosanumeroista.
Sähköluukulle löytyi kahta mallia, 31276958 ja 31276957
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Lukot-&-H%C3%A4lytyslaitteet/Takakannen-lukko/Kaikki/ID-32280522/OEM-31276957/
Noh, hieman siinä meni aikaa odotellessa, mutta Volvoksilta löyty evukkaasti molemmat osat (lukko ja imumoottori, todella nopealla toimituksella +++) ja muutamalla ruuvilla takaisin nippuun, sähköt kiinni ja sulake paikalleen, niin rupes pelittämään. Vielä joutuu korjaileen sisustan sen särjettyäni, päästäkseni paremmin lukon kimppuun.
Mutta muistutuksena tätä seuraavan lukiessa, sisustaa ei tarvitse rikkoa avatakseen lukkoa, vain sopivan jäykän rautalangan/-tangon, josta sai taivuteltua youtube-ohjeen mukaisen avaajan. Tuolla DIY-avaajalla lukon saa auki sisältä käsin ilman rikkomisia. Ja kun luukku on auki, saa sisustaruuvit irti ja taas paremmin purkamaan tarvittaessa.
Oppia ikä kaikki.
Ja niin varaosanumerolla 31276958 oli itselleni ainakin heittämällä oikea lukko.
-
Lainaan ketjua, kun ilmaantui omaankin -12 XC60:aan tällainen vika. Autossa on sähköinen takaluukku ja se aukeaa normaalisti etupaneelin painikkeesta ja kaukosäätimestä, mutta itse kontissa oleva painike päätti heittäytyä mykäksi, eli se ei tee mitään. Sulkupainike toimii normaalisti. Vikakoodeja ei näyttäisi olevan.
Onko tämä joku tuttu ongelma?
-
Moi
Emännällä -12 V40 jossa vastaava ongelma, mistä CarmanX edellä kertoilee, eli olisin myös kiinnostunut kuulemaan että onko mahdollisesti vain kahvan mikrokytkin tiensä päässä, vai jokin muu mahdollinen vika..
-
Lainaan ketjua, kun ilmaantui omaankin -12 XC60:aan tällainen vika. Autossa on sähköinen takaluukku ja se aukeaa normaalisti etupaneelin painikkeesta ja kaukosäätimestä, mutta itse kontissa oleva painike päätti heittäytyä mykäksi, eli se ei tee mitään. Sulkupainike toimii normaalisti. Vikakoodeja ei näyttäisi olevan.
Onko tämä joku tuttu ongelma?
Laitoin tuollasen x c 60-12 3 vuotta sitten on ollut hyvä :) toimii aika kaukaa!
(https://i.ibb.co/x5M2wx4/N-ytt-kuva-239.png) (https://ibb.co/x5M2wx4)
-
Laitoin tuollasen x c 60-12 3 vuotta sitten on ollut hyvä :) toimii aika kaukaa!
(https://i.ibb.co/x5M2wx4/N-ytt-kuva-239.png) (https://ibb.co/x5M2wx4)
Kuten sanoin, se luukku aukeaa kyllä hienosti kaukosäätimen painikkeesta, mutta ei luukussa olevasta fyysisestä "kahvasta". Tuo ei siihen tuo mitään lisäarvoa.
Kahvasta nostettaessa kuuluu mikrokytkimen ääni, mutta mitään muuta ei tapahdu.
-
Kuten sanoin, se luukku aukeaa kyllä hienosti kaukosäätimen painikkeesta, mutta ei luukussa olevasta fyysisestä "kahvasta". Tuo ei siihen tuo mitään lisäarvoa.
Kahvasta nostettaessa kuuluu mikrokytkimen ääni, mutta mitään muuta ei tapahdu.
Saisko tuohon mikrokytkintä vaihdettua!
(https://i.ibb.co/h7505gs/luukunlukko.png) (https://ibb.co/h7505gs)
-
Purin rakenteen ja syy selvisi --> yksi kytkimeltä lähtevistä johdoista oli ollut puristuksissa ja kuori oli hankautunut ajan saatossa rikki, jonka vuoksi itse johdin oli lopulta hapettunut ja signaali stoppasi siihen. Siniseltä saa 170 eurolla sen koko listan, jossa on kilven valot ja luukun kytkin, mutta ei ollut syytä tuon vuoksi vaihtaa sitä kokonaan, eli kolvi käteen, uutta johtoa tilalle ja taas rokkaa. Se lista on kiinni useammalla mutterilla sisäpuolelta ja verhoilujen lisäksi pitää ottaa myös pyyhkijän moottori pois edestä että saa keskimmäiset mutterit auki. Muuten simppeli juttu.
Pari lisäystä:
Oli näköjään toinenkin johdin samassa tilassa ja sitäpä ei voinutkaan vaihtaa, kun hapettuma oli niin lähellä johtimen päätä. Katkaisin johdon ja huomasin että kupari oli ihan mustaa. Pätkin sitten johtoa niin pitkälle että olisi tullut tervettä kuparia vastaan, mutta ei ollut onni myöten, eli johto oli toisesta päästä ihan mustaa juureen saakka ja siinä vaiheessa se menee jonkin kiinteän massan läpi, eikä koko johtoa ollut siten mahdollista vaihtaa. Eli piti vaihtaa sittenkin se koko lista (tässä autossa varaosanumero 31297210).
Lisähuomiona sellainen, että pelkkää mikrokytkintä ei voi vaihtaa vaikka se olisikin rikki, mutta se tuskin hajoaa ainakaan normaalikäytössä.
-
Jatketaan aiheen parissa. Omassa V70:ssä (08) on mielenkiintoinen vika tuon takaluukun kanssa:
Kaukosäätimestä avautuu ilman ongelmia, samoin manuaalisesti takaluukun kahvasta, mutta ohjaamon puolelta ei joka kerta. Lukossa on kyllä elämää ja kuulee kuinka yrittää avautua, mutta ei. Joskus (harvoin) avautuu ok. Ei auta vaikka kuinka pitkään pitäisi nappulaa pohjassa. Kaukosäätimellähän tuo toimii joka kerta.
-
V60 -14 päätti tänään takakontti olla avautumatta, olisi ihan kiva että kontti olisi käytössä kun Suomi- rundille lähdetään. . Joskus oli V50:ssä sama ongelma, jolloin mikrokytkimen pystyi tälläinen osaamattomampi kaveri vaihtamaan. Miten kontin saa auki ja onko tälläinen https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V60/2014_2018/Takap%C3%A4%C3%A4n-osat/Takakannen-kahva/Kaikki/ID-32382978/ tarvittava osa? Nopeasti katsoin, ettei ulkopuolella ole kuin polttimoiden ruuvit, eli tässä haastavampi kuin V50-mallissa.
-
Vanha ketju, mutta aiheeseen sopiva niin enpä viittinyt uuttakaan aloittaa.
Alkuviikosta kävi yhtenä päivänä niin, että XC60:n takaluukku ei auennutkaan kahvasta. Luukun mikrokytkintä painaessa kuului kyllä lukon moottorin ääni, mutta luukkua ei vaan saanut auki ja takavalot jäivät autoa lukitessa päälle sen merkiksi että luukku on auki. Riittävän monta kertaa kun jatkoin yrittämistä niin aukesi se lopulta. Ensin ajattelin, että luukun väliin olisi jäänyt jotain, joka kampeaa luukkua vinoon sen verran ettei moottori jaksa lukkomekanismia avata. Ei siellä kuitenkaan mitään ollut. Ensiavuksi ruiskuttelin reilusti aseöljyä lukkoon, eikä vika ainakaan vielä ole uusiutunut. Onko kenelläkään mitään hajua siitä, mikähän tuollaista voisi aiheuttaa jos ei ollut voitelun puutteesta kyse?
-
Vanha ketju, mutta aiheeseen sopiva niin enpä viittinyt uuttakaan aloittaa.
Alkuviikosta kävi yhtenä päivänä niin, että XC60:n takaluukku ei auennutkaan kahvasta. Luukun mikrokytkintä painaessa kuului kyllä lukon moottorin ääni, mutta luukkua ei vaan saanut auki ja takavalot jäivät autoa lukitessa päälle sen merkiksi että luukku on auki. Riittävän monta kertaa kun jatkoin yrittämistä niin aukesi se lopulta. Ensin ajattelin, että luukun väliin olisi jäänyt jotain, joka kampeaa luukkua vinoon sen verran ettei moottori jaksa lukkomekanismia avata. Ei siellä kuitenkaan mitään ollut. Ensiavuksi ruiskuttelin reilusti aseöljyä lukkoon, eikä vika ainakaan vielä ole uusiutunut. Onko kenelläkään mitään hajua siitä, mikähän tuollaista voisi aiheuttaa jos ei ollut voitelun puutteesta kyse?
Jäässä? Öisin ja varjossa pakkasta, auringossa plussalla. ???
-
Jäässä? Öisin ja varjossa pakkasta, auringossa plussalla. ???
Jäätyminen sinänsä olisi sopinut oireeseen oikein hyvin ja lisäksi tuli vielä auto pestyä viime viikonloppuna kotipihassa. Mutta vika oli päällä plussakelillä ja sen jälkeen kun auto oli ajettu päivän aikana jo useamman kerran lämpimäksi eli ei oikein voinut olla jäätymisestä kyse.