Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Kuddunen - 13.03.2017, 09:23:40
-
Joupadijou
Elieli, tuli 240 vaiheltuu laturi ja nyt ei taho ladata kunnolla vaankuin 12.2-12.7 volttii :-\
Mistä vikaa etsimään? Maattovika? Laturin heräte lienee abikolla laturiin tuleva piuha?
Anyone ollu samaa ongelmaa?
240 vm89 b200k
-
mittasitko akusta vai suoraan laturin perseestä?
-
Laturilta tottakai,btw mainittakoon että akkukin on ihan brand new
-
Mittaa auto käynnissä akun - navan ja koneen välinen jännite.
-
1,mitä akku näyttää jännitettä kun ei käy .
2,tuleeko mittaristoon akun valo
3.pitikö uus laturi olla toimiva
4 .latauspiuha ehjä
5.laturin maapiuha ehjä
6.AKKU EHJÄ
7.lisää jos puuttus jotain
-
Viallinen säädin on joskus tehny tuota, myös huonot hiilet lataa huonosti
-
Mittaa auto käynnissä akun - navan ja koneen välinen jännite.
Tarkoitatko todella et pitäs mitata akun miinuksesta koneeseen? Miten mittaat miinuksen ja miinuksen välisen erotuksen?
-
Tarkoitatko todella et pitäs mitata akun miinuksesta koneeseen? Miten mittaat miinuksen ja miinuksen välisen erotuksen?
Laittamalla mittarin toinen johto akun napaan ja toinen lohkoon? Kannattaa koittaa joskus, voi tulla yllättäviä tuloksia jos on paskoja maajohtoja.
-
Laittamalla mittarin toinen johto akun napaan ja toinen lohkoon? Kannattaa koittaa joskus, voi tulla yllättäviä tuloksia jos on paskoja maajohtoja.
Akussa on kaks napaa. Miinus on maissa eli rungossa. Ei voi mitata maan ja maan välistä.
-
Oisko tossa tarkotettu vastuksen, eli Ohmin mittaamista akun -navan ja moottorin/rungon välillä... ::)
-
Jos mittaa akun miinuksesta runkoon niin jos mittari näyttää jotain niin sillon on maavika. Voihan sitä mitata ohmitkin niin näkee suuntaa et onko iso vai pieni maavika.
Kun mittaa maan ja akun miinuksen välistä niin ei pitäs mittarin näyttää yhtään mitään. Jos mittari sekoo niin sit on ongelma jossain.
-
Omassa 240 taistelin reilu vuosi sitten vastaavan ongelman kanssa, olin ostanut auton useemman vuoden seisseenä ja siitä lähdin kunnostamaan. Laitoin uuden laturin ja akun ja tarkistin johdot, mutta vika löytyi oikeestaan korvien välistä. En tyhmyyttäni tullut ajatelleeksi että kiilahihnathan oli kovettuneet vuosien saatossa, pyörittivät kyllä mutta luistivat sen verran että ei ladannut. Uskon että ne ovat sinulla kunnossa ja kireällä mutta päätin jakaa kokemukseni ;D
-
Omassa 240 taistelin reilu vuosi sitten vastaavan ongelman kanssa, olin ostanut auton useemman vuoden seisseenä ja siitä lähdin kunnostamaan. Laitoin uuden laturin ja akun ja tarkistin johdot, mutta vika löytyi oikeestaan korvien välistä. En tyhmyyttäni tullut ajatelleeksi että kiilahihnathan oli kovettuneet vuosien saatossa, pyörittivät kyllä mutta luistivat sen verran että ei ladannut. Uskon että ne ovat sinulla kunnossa ja kireällä mutta päätin jakaa kokemukseni ;D
Sama käynyt täällä. Niin kovat oli remmit ettei edes vinkuneet :D
-
Remmit pitää muuten molemmat olla kunnossa, yhdellä remmillä ei lataa.
-
Remmit pitää muuten molemmat olla kunnossa, yhdellä remmillä ei lataa.
Höpö höpö.
-
Lainaan topikkia.
Eli 240 vm93 volvossa rupes laturivalo, käsijarru ja brakefailure valo palamaan. Jännitteensäätimessä toisesta hiilestä tynkä jälellä ja aivan musta, toista vielä ehkä puolet jäljellä ja kirkas. Varaosa ei sopinu joten huomenna takasi tiskille. Rupes kuitenkin lataamaan kun hioo mustuneen puhtaaksi
Kysymys kuuluu, että onko edellä kuvailtu normaalia hiilten kulumista vai alkaako laturi olla loppu jos noin epätasaisesti kuluttaa?
-
taitaa laturin liukupinta olla urilla. Uusilla hiilillä voi hetken toimia mutt laturi vaihtoon menee varmasti jonkun ajanpäästä
-
Lainaan topikkia.
Eli 240 vm93 volvossa rupes laturivalo, käsijarru ja brakefailure valo palamaan. Jännitteensäätimessä toisesta hiilestä tynkä jälellä ja aivan musta, toista vielä ehkä puolet jäljellä ja kirkas. Varaosa ei sopinu joten huomenna takasi tiskille. Rupes kuitenkin lataamaan kun hioo mustuneen puhtaaksi
Kysymys kuuluu, että onko edellä kuvailtu normaalia hiilten kulumista vai alkaako laturi olla loppu jos noin epätasaisesti kuluttaa?
joo noin ne noista aina kuluu,uus säädin ja menox! ;)
-
taitaa laturin liukupinta olla urilla. Uusilla hiilillä voi hetken toimia mutt laturi vaihtoon menee varmasti jonkun ajanpäästä
Kannattaako noita latureita alkaa itse korjaamaan edes harrastusmielessä? Taitaa olla fiksumpi katsoa uus laturi.
-
ei noihin kannata,minä laittaisin sinne uuden säätimen ja saattaa toimii pitkäänkin...
-
ei noihin kannata,minä laittaisin sinne uuden säätimen ja saattaa toimii pitkäänkin...
Juu huomenna menee vaihtoon. Eipä ollu kalliskaan.
-
Ei boschin latureista tarvi olla huolissa, ei ainakaan nää "vanhat" kun tarkistan kunnon, mulla on tapana tarkistaa vaan että laakerit on jotakuta kunnossa ja hiilen uurat suht hyvät niin toimii. Yleensä jos ei lataa niin maadotusvika tai säätimessä lukee jotain muuta kun bosch ;)
-
Hmm
Säädin minkä sain eilen oli mallia Hugo eikä sopinu. Hain tänään bossin varaosanumerolla toisen kun eilen haettu ei menny paikalleen. Ainut vaan, että tämä on tismalleen samanlainen muuten mutta 14.6V vs 14.0V. Onko muut törmänny tähä, että tarvikeosaa ei saa paikoilleen vaikka on samalla numerolla? Alkuperäisen saa nätisti taitettua kohille ja tuntee jousivoiman alla niin uskaltaa painaa alas. Tarvikkeen saa kyllä kohilleen mutta ottaa johonkin kiinni eikä tunne sitä jousta siellä alla. Luonnollisesti ei uskalla väkisinkään sitä sinne runtata. Täytyy vissiin jatkaa etsintää.
Boshi oma varmaan menis heittämällä mutta sillä on hintaakin tommoset 50€ motonetissä.
-
Hmm
Säädin minkä sain eilen oli mallia Hugo eikä sopinu. Hain tänään bossin varaosanumerolla toisen kun eilen haettu ei menny paikalleen. Ainut vaan, että tämä on tismalleen samanlainen muuten mutta 14.6V vs 14.0V. Onko muut törmänny tähä, että tarvikeosaa ei saa paikoilleen vaikka on samalla numerolla? Alkuperäisen saa nätisti taitettua kohille ja tuntee jousivoiman alla niin uskaltaa painaa alas. Tarvikkeen saa kyllä kohilleen mutta ottaa johonkin kiinni eikä tunne sitä jousta siellä alla. Luonnollisesti ei uskalla väkisinkään sitä sinne runtata. Täytyy vissiin jatkaa etsintää.
Boshi oma varmaan menis heittämällä mutta sillä on hintaakin tommoset 50€ motonetissä.
Pitkät hiilet pistää vaan vastaan, mikäli hiilisilta on samanlainen pitäisi mennä paikalleen.
Laitoin hugon boschin tilalle, toimii.
-
Pitkät hiilet pistää vaan vastaan, mikäli hiilisilta on samanlainen pitäisi mennä paikalleen.
Laitoin hugon boschin tilalle, toimii.
juuri näin! O0
-
Remmit pitää muuten molemmat olla kunnossa, yhdellä remmillä ei lataa.
Varmasti lataa koska traktorissakin on jonkun Valmetin 120A Bosch laturi, joka tarkoitettu kahdelle hihnalle. Toimii silti hienosti yhdellä hihnallakin, eikä pahemmin ole luistanut ja sama remmi pyörittää vesipumppua/tuuletinta. Luulisi että Volvonkin 55-80A laturi toimii myös hyvin yhdelläkin hihnalla ja eihän D24TIC 80A laturissakaan ole kuin 1 hihna.
-
Eipä mullakaan ole ysissä kuin yksi remmi laturille vaikka laturilla kaksi hihnan uraa onkin. Hienosti pelaa ;)