Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Stigamies - 21.05.2017, 09:15:29
-
Auttakaa, en keksi enää mitä tehdä.
Potilas vuosimallia 2010 D5244T14 moottorilla.
Lämmöt huitelee 95-110astetta kevyessäkin ajossa ja flekti huutaa täysillä lähes tauotta.
Vaihdettu uusi alkup. Termostaatti ja lämpötila-anturi. Syyläri huuhdeltu.
Johtosarjat läpikäyty moottoritilasta.
-
Onko vesipumppu milloin vaihdettu? Kiertääkö neste?
-
Onko vesipumppu milloin vaihdettu? Kiertääkö neste?
Vesipumppu vaihdettu tammikuussa hihnan yhteydessä. Volvo Original alumiinisiipinen. Alavesi letku tuntuu kylmältä vaikka kone on yli sata asteinen eli sen mukaan ei kierrä mutta syyläristä menee kuitenkin letkulla läpi. Ja lämpeneminen kestää noin 10-15min ajoa että jos siivet olisi irti niin lämpeis varmaan nopeammin.
-
Termostaatti ei päästä vettä läpi syylärille. Tai vesipumpun akseli pyörii ropellissa tyhjää.
-
Tuliko vika yht'äkkiä vai ton jakopää remontin yhteydessä?
-
Tuliko vika yht'äkkiä vai ton jakopää remontin yhteydessä?
Vaikea sanoa tarkkaan kun tammikuussa jakopää laitettiin enkä kyllä muista sitä ennen että olisi flekti pyörinyt. Tosin kun ei ole lämpömittaria niin ei ole lämmöistä tiennyt. Vesipumpun katsoin itsekin että oli metallisilla siivillä. Voiko tuossa mennä joku pieleen? Vanhakin termostaatti oli toimiva ja se vaihdettiin vikakohteen poissulkemiseksi. Onko se otettava vesipumppu irti tarkastettavaksi?
-
Olisiko mahdollista että moottoriin olisi jäänyt ilmalukko? Tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä kylmän koneen alaletkua/yläletkua puristella molempia samanaikaisesti ja lisäksi paisunta-astian korkki auki, ja katsoa vajeneeko pinta.
-
Olisiko mahdollista että moottoriin olisi jäänyt ilmalukko? Tuntuu epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä kylmän koneen alaletkua/yläletkua puristella molempia samanaikaisesti ja lisäksi paisunta-astian korkki auki, ja katsoa vajeneeko pinta.
Perusteellinen ilmauskin on nyt tehty ja silti nousee yli sadan. Kuitenkin kun 100kmh vauhdissa vaihtaa hetkeksi kolmoselle niin lämmöt laskee 89-90c. Tuntuisi jos vesipumpun siivet olisi irti niin lämmöt nousisi aika nopeasti ja ei asettuisi kierroksilla.
Onkos tuo D5244T14 termostaatin ohjauksessa jotain erikoista kun se on moottorin takana?
Onko erillistä sähköpumppua joka voisi olla jumissa?
-
Itsellä on vanhempi D5, jossa edessä termostaatti. Jos sinulla oli koneen takana, niin siinähän on kai niin, että lämppärin kennon paluuvesi lämmittää termostaatin, joka sitten avautuessaan päästää nestettä jäähdyttäjään kiertoon. Eli tuntuisi siltä kuin sille termarille ei tulisi joko oikeanlämpöistä tai tulee liian pienellä virtauksella nestettä. Kun se ei reagoi. Mikäli vika siis olisi termarisysteemissä, miltä se vähän tuntuisi.
Ilmeisesti koneen jäähdytysnesteen lämpöanturi mittaa lämpöä jostain muualta kuin termostaatin nestetilasta, koska flekti huutaa. Eli silloin kone olisi kuuma, mutta termostaatti ei.
Lämppärin kennon läpihän pitäisi virrata neste koko ajan, riippumatta kabiinin lämpösäädöistä. Kannattaa koitaa mitata jotenkin sen lämppärin kennolta palaavan putken lämpötilaa, että onko se kuumaa. Senhän se pitäisi kuumeta ensimmäisenä.
-
Itsellä on vanhempi D5, jossa edessä termostaatti. Jos sinulla oli koneen takana, niin siinähän on kai niin, että lämppärin kennon paluuvesi lämmittää termostaatin, joka sitten avautuessaan päästää nestettä jäähdyttäjään kiertoon. Eli tuntuisi siltä kuin sille termarille ei tulisi joko oikeanlämpöistä tai tulee liian pienellä virtauksella nestettä. Kun se ei reagoi. Mikäli vika siis olisi termarisysteemissä, miltä se vähän tuntuisi.
Ilmeisesti koneen jäähdytysnesteen lämpöanturi mittaa lämpöä jostain muualta kuin termostaatin nestetilasta, koska flekti huutaa. Eli silloin kone olisi kuuma, mutta termostaatti ei.
Lämppärin kennon läpihän pitäisi virrata neste koko ajan, riippumatta kabiinin lämpösäädöistä. Kannattaa koitaa mitata jotenkin sen lämppärin kennolta palaavan putken lämpötilaa, että onko se kuumaa. Senhän se pitäisi kuumeta ensimmäisenä.
Lämpöanturi on moottorin etupuolella.
Tuo kuulostaa järkevältä tuumailulta.
Vaihdan seuraavaksi sisäkennon niin katsotaan mitä tapahtuu.
-
Koska kennon vaihto on varmaan isohko homma kokeilisin itse ensin 1. alkaako se paluuputki kuumeta kun kone käy 2. koittaisin huuhdella vastavirtaan vesiletkulla irrottamalla meno ja paluuputket. Paluuputkesta vettä sisään ja katsomalla mitä tulee toisesta putkesta ulos ja kuinka voimakkaasti 3. olisiko mahdollista ohittaa sisäkenno yhdistämällä termarista meno paluupuolelle jollain putkella ja katsoa toimiiko termari sen jälkeen. En tiedä tuleeko mitään vikakoodeja, kun sisäkenno olisi pois pelistä.
Enpä tosiaan itse ole tuollaista tehnyt, enkä tiedä kuinka ahtaat ovat paikat konehuoneessa.
-
Koska kennon vaihto on varmaan isohko homma kokeilisin itse ensin 1. alkaako se paluuputki kuumeta kun kone käy 2. koittaisin huuhdella vastavirtaan vesiletkulla irrottamalla meno ja paluuputket. Paluuputkesta vettä sisään ja katsomalla mitä tulee toisesta putkesta ulos ja kuinka voimakkaasti 3. olisiko mahdollista ohittaa sisäkenno yhdistämällä termarista meno paluupuolelle jollain putkella ja katsoa toimiiko termari sen jälkeen. En tiedä tuleeko mitään vikakoodeja, kun sisäkenno olisi pois pelistä.
Enpä tosiaan itse ole tuollaista tehnyt, enkä tiedä kuinka ahtaat ovat paikat konehuoneessa.
Siinäpä se ratkaisu oli!
Asensin letkunpätkän sisäkennon putkien väliin ohittaen kennon näin.
Tuloksena ajelin 150km lenkin lämmöt 85-88astetta. Kenno siis on tukossa, ei täysin mutta sen verran ettei termarin ohjaus toimi. Hain lainaan huuhtelulaitteen tuota kennon pesua varten ja kokeilen jos sen sais pestyä ennen kuin rupean vaihtamaan.
Kiitos paljon pähkäilystä osallistujille!
Joskus pienikin erilainen näkökulma saa ongelman ratkeamaan.
-
Hieno homma! Kannattaa tosiaan yrittää huuhdella kenno ja letkut vastapäivään, jotta roskat tulisi pois. Pistä joskus vielä tietoa miten lopulta kävi.
-
Hieno homma! Kannattaa tosiaan yrittää huuhdella kenno ja letkut vastapäivään, jotta roskat tulisi pois. Pistä joskus vielä tietoa miten lopulta kävi.
Puoli päivää huuhtelin myrkyillä myötä ja vastakarvaan ja ei auennut kenno tarpeeks.
Kuka on vaihtanut kennon ja osaa antaa vinkit hommaan?
Puhallinmoottorin vaihdoin talvella ja se oli melkein päivän homma kun oli työkalukin tehtävä...
-
Mulla tullut vastaan täysin sama ongelma ja pohdinnassa päätynyt samaan vian aiheuttajaan. Perhanan työläs vaan vaihtaa kenno, mutta huuhtelulla ei toennut tämäkään. Toisena vikana flekti pyörii aina kun auto käynnissä, liekkö näissäkin ohjainlaitevikaa kuten vanhemmissa? Siis vaikka on -30 ja starttaa niin jo cain pyörii flektikin heti.
-
Mikä tuon moottorin normaali toimintalämpötila on? :)
-
Mulla tullut vastaan täysin sama ongelma ja pohdinnassa päätynyt samaan vian aiheuttajaan. Perhanan työläs vaan vaihtaa kenno, mutta huuhtelulla ei toennut tämäkään. Toisena vikana flekti pyörii aina kun auto käynnissä, liekkö näissäkin ohjainlaitevikaa kuten vanhemmissa? Siis vaikka on -30 ja starttaa niin jo cain pyörii flektikin heti.
Termari rikki => sen takia vikakoodi, että kone lämpiää liian hitaasti, josta seuraa jatkuva flektin pyörintä.
-
Mikä tuon moottorin normaali toimintalämpötila on? :)
Eiks tuo normaalin yläraja ole tuossakin koneessa jossain 105-110 °C? Flekti päälle varmaan jossain 105?
Kierroksilla ajaessa tietysti alempi.
Jos kylmänä flekti huutaa heti niin on jotain outoa tai sitten se on ilmastoinnin kuivaus jonka joskus voi lyödä päälle.
Tuon kennon tukkoisuushan on helppo kokeilla. Lämpöpyynti täysille ja puhallus kovalle. Pysyykö kuumana vai ei?
Vesipumppuhan on kunnossa jos kierrosten nosto jäähdyttää konetta.
-
Volvon ominaisuus on ,että puhallin/puhaltimet pyörii aina jos AC on päällä. Jos AC pois niin puhallin/ puhaltimet käynnistyy vasta 105 asteessa.
-
Termari rikki => sen takia vikakoodi, että kone lämpiää liian hitaasti, josta seuraa jatkuva flektin pyörintä.
Alkaa loppumaan huumori tämän kanssa, saagahan alkoi kun alkuun tuntui ettei oikein tarkene ohjaamossa. Vaihdatin termostaatin koska on tässä kerta vähän tyyppivika ja vanhalla oli ajettu jo yli 200tkm, eli melko sama kuin alkuperäinen kesti. En siis edes lämpöjä mittaillut silloin :nohnoh Noo, muistaakseni vasta uuden termarin jälkeen alkoi satunnaiset ylikuumenemis herjat. Tuli talvella ilmi kun vedin kärryä ja oli mäkiä, keväällä teki samaa ja sitten luin tästä sisäkennosta. No testaukseen onko tukossa ja tukossa oli. Nyt viimein uutta kennoa, vesi virtaa hienosti läpi nyt kun kokeilee, MUTTA edelleen lämpö seilaa 100 asti edelleen ja syyläri on kylmä paitsi kun kierrokset käyttää +4tuhata niin lämpö tippuu 88-92 väliin kuten kuuluu ja syyläri lämpee. Vesipumppu ja jakohihnakin tässä välissä uusittu kilsojen takia, ei vaikutusta asiaan. Onkohan nyt voinut käydä niin että kun alkup ongelma taisi olla tämä nyt viimein vaihtamani kenno, niin uusittu tarvike termostaatti ( professionl parts sweden) voisi olla viallinen tai jotenkin vaatia normaalia enemmän virtausta että aukenee? Kokeilenko vielä vaihtaa uuden termostaatin (jopa vanhan takaisin (volvo)?), tällä kertaa itse koska ei pysty tätä kokeilua kellekään maksamaan kun edellinen jo saattoi olla aivan hukkaan heitetyt sataset.. :-X