Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaasuvolvo - 24.06.2017, 17:12:47
-
Eli välillä ilmaa tulee normaalisti autoon. Välillä puhaltimen ääni on tukahtunut, eikä ilmaa tule oikeastaan ollenkaan mihinkään suuntaan. Kun laittaa puhaltimen täysille, niin ilmaa tulee ihan vähän. Lämmönsäätö ja suuntaus mielestäni kyllä silloinkin toimivat. Kokeilin sateessa äkkiä raitisilmasuodattimen kotelolta, tuleeko sinne asti ilmaa (helppoa kun suodattimen kotelon taaemmat ruuvinpaikat ovat rikki). Sinne tulee kyllä ihan normaalisti ilmaa, eli puhallin ei ole täysin risa, vaikka vähän jo kitiseekin ja täysillä jyrisee. Mutta mikähän siinä on, ettei ilmaa tule suulakkeista ja ääni on tukahtunut? Kun ei sada, niin menen katsomaan, onko esim vanhan suodattimen pala tukkimassa suodatinkotelosta lähtevää ilmareikää.
-
Ota raikkari kokeeks vallan pois.
-
Joo, pitää kokeilla huomenna jos ei satais.
-
Suodattimen poisotto näytti auttavan. Pitää katsoa vielä pari päivää. Jos sitten vaikka lyhentäisi suodatinta niin, ettei se paina kantta ollenkaan, koska sen takaosa pysyy kiinni luukun alla olevan vaahtomuovin voimin...
-
Onko suodatin missä kunnossa? Ja siellä on sitten kaksi paikkaa suodattimille. Tavalliselle ja aktivihiilisuodattimelle. Joku voinu jättää siihen perimmäiseen sen aktivihiilisen(jos autossasi ilmanlaatu järjestelmä) ja laittanu tavallisen paikalleen etummaiseen paikkaan. Sitten toinen menee tuokkoo ja toinenkin ahistaa.
-
Onko suodatin missä kunnossa? Ja siellä on sitten kaksi paikkaa suodattimille. Tavalliselle ja aktivihiilisuodattimelle. Joku voinu jättää siihen perimmäiseen sen aktivihiilisen(jos autossasi ilmanlaatu järjestelmä) ja laittanu tavallisen paikalleen etummaiseen paikkaan. Sitten toinen menee tuokkoo ja toinenkin ahistaa.
Ahaa, siellä on kaksi paikkaa? Suodatin on kuukauden vanha. Pitääkin tarkemmin katsoa, onko siellä joku vanha suodatin vielä paikalla.
-
Ei ollut kahta suodatinta, mutta mun laittama oli ehkä väärinpäin. Siinä näytti olevan puhallussuunta merkitty. Laitoin sen mielestäni oikeinpäin siihen ensimmäiseen koloon ja ainakin pienen koeajon aikana puhalsi ihan normaalisti. Testaus jatkuu, mutta taitaa toimia. :)
-
Tuo väärinpäin laitto kävi kyllä mielessäni. Mutta toivottavasti toimii nyt.
-
Ei toimi ja toimii. Eli jonkun aikaa puhaltaa normaalisti, mutta sitten taas tukahtuu. Suodatin on nyt pois. Voiko moottorin akeseli pyöriä, mutta siivet ei? Vai voiko ilmanottoon mennä niin iso pala jotain, että ilma ei pääse moottorille asti? Pitää ehkä purkaa se muovi pois lasin edestä ja katsoa.
-
Miten ihmeessä saa hanskalokeron pois? Kansi pitäisi saada täysin alas, että saa kaikki ruuvit irti. Otin sen "iskarin" jo irti, mutta siltikään kansi ei putoa alas. Mikä sitä vielä pidättelee? Uusi moottori pitäisi vaihtaa.
-
Siellä varmaan pitää ottaa ne tapit pois siittä saranan kohdalta..
Tuossa vielä jotain juttua:
http://anap12sas.blogspot.fi/2015/03/volvo-v70-lammitys-puhaltimenmoottorin.html
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=21343
-
Kiitos kuvista. Nyt ymmärrän, miten se lähtee. Huomenna puhaltaa uudella moottorilla. 8)
-
Nyt on uusi moottori ja hyvin puhkuu-vähän aikaa. Puhallin kyllä toimii ja nopeudet ja suunnatkin, mutta juuri mitään ei puhalla. Kun auton sammuttaa ja lähtee vähän päästä, niin taas toimii hyvin jonkun aikaa, mutta sitten hyytyy taas, vaikka moottori kyllä huutaa. Mikä ihme siellä menee tukkoon/kiinni niin, ettei ilmaa tule, ainakaan mistään suuttimista minnekään päin??
-
Mahdollisesti raitisilman sukuläppä menee kiinni tms, mikä estää sen ilman kulun..
Onko sama onko ilmastoinnin automaatti/manuaalipuoli käytössä ??
Onkohan nuita vikakoodeja tuosta ilmastointipuolesta luettu ja jos on niin mitä siellä on/ollut ??
-
Jos raitisilman sulkuläppä (siis sisäkierto päällä?) menee kiinni, niin kyllähän se silti puhaltaisi, mutta kun juuri mitään ei tule. Ei ole väliä onko automaatilla vai ei tai onko sisäilmankierto päällä vai ei. Vikakoodeja ei ole luettu, kun en tohon ongelmaan osannut liittää vikakoodeja...
-
Hmm, pyöriikö puhallin oikeaan suuntaan..
Joku läppä siellä järjestelmässä varmaan jumittaa jos toimii/ei toimi ??
Tuossa vielä jotain jutun juurta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12510.0
-
Pyörii oikeaan suuntaan. Kehtasin viimein lähestyä kaveria, joka on Volvolla asentajana ja sain seuraavan ohjeen:
"Joskus kuskin penkinlämmittimen yksikkö vetää lin verkon jumiin ja häiritsee ecc:n toimintaa.
Yleensä lin verkon kaatuminen aiheuttaa lämpötilasekoilua lämppäriin mutta yhtä hyvin voi sekottaa muitakin läppämoottoreita. En keksi mikä voi olla tutkimatta, vaikka sisäilmakierron läppä olis missä asennossa niin ilmaa pitäs tulla, ehkä vetäsee kaikki läpät väärään asentoon. Vois kokeilla irrottaa etupenkkien alta pienistä mustista bokseista johdot ja kattoo alkaako pelaa."
Kuskin puolella oli boxi ja otin johdot irti ja ainakin vielä puhku normaalisti. Seuraan tilannetta.
-
Ei auttanut. Puhaltaa 15-20 min ja sitten ei tu mitään. Vien vikakoodien lukuun.
-
onko lämpötila-anturi paskana ja vetää aina tovin jälkeen lauhduttimen kennon jäähän elikkäs tukkoon
-
onko lämpötila-anturi paskana ja vetää aina tovin jälkeen lauhduttimen kennon jäähän elikkäs tukkoon
Lämpötilan säätönuppi pitää kyllä olla lähes täysillä, että saa lämmintä ja usein auton alla on aika iso lätäkkö kun sen jättää parkkiin ja tulee hetken päästä. Eli taitaa olla tuo anturi hajalla, kuten sanoit. Ei löytynyt Motonetistä. Pitää aamulla kysellä muualta ja vaihtaa varoiks. Eikös muuten tässä tapauksessa puhalluksen pitäisi toimia normaalisti jos ilmastointi ei ole päällä, vai jäätyykö siltikin?
-
Lämpötilan säätönuppi pitää kyllä olla lähes täysillä, että saa lämmintä ja usein auton alla on aika iso lätäkkö kun sen jättää parkkiin ja tulee hetken päästä. Eli taitaa olla tuo anturi hajalla, kuten sanoit. Ei löytynyt Motonetistä. Pitää aamulla kysellä muualta ja vaihtaa varoiks. Eikös muuten tässä tapauksessa puhalluksen pitäisi toimia normaalisti jos ilmastointi ei ole päällä, vai jäätyykö siltikin?
Mietin itseasiassa ihan samaa, mutta en oo kyllä ihan varma ilman reiteistä että kiertääkö se aina tuotakin kautta vaikka kompura ei olekaan kytketty.
Mutta ilmeisesti on tämä anturi http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-mixed-air-temperature/1024690/ ei nyt ainakaan pahasti hinnan kiroissa
Tuolla jotain vaihtotyöhön liittyen lontooksi http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=99506 RHD-autoissa vissiin vähän työläs mutta meillä normaaleilla ei niin paha ;)
-
Mutta ilmeisesti on tämä anturi http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-mixed-air-temperature/1024690/ ei nyt ainakaan pahasti hinnan kiroissa.
Anturi löytyy sieltä kuljettajan puolen jalkatilasta kun ottaa sen potkumuovin pois ja seuraa lämmityslaitteen koteloa ylöspäin.
Anturi lähtee muistaakseni vetämällä pois ja uusi samalla tavalla paikalleen.
-
Kiitos vinkeistä. Menen etsimään anturia. Mistä semmosen voisi ostaa suomessa?
-
Saakohan muualta kun siniseltä. Tuskin on montaa kymppiä sielläkään.
-
Tuskin saa muualta kuin siniseltä..
-
Joo ei saanutkaan täältä. Olikohan se Top Autonosat, mistä olisi saanut, mutta tulisi kalliimmaksi kuin siniseltä. Tilasin siniseltä ja maksaa 32€. Saan ensi viikon alussa. Siihen asti ajellaan ilman ilmastointia, koska anturi on irti. Ja se oli toi anturi: http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/sender-units-sensors/sensor-mixed-air-temperature/1024690/
Erittäin suuri kiitos neuvoista. ::)
-
Anturi vaihdettu ja näyttää toimivan, kuten pitääkin. Lämpötila säätyy hyvin kun ennen vasta lähellä +26:tta tuli lämmintä. Eli anturissa oli vika. Samaa sanoi myös vikakoodit.