Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kenkee - 28.08.2011, 08:44:19

Otsikko: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 28.08.2011, 08:44:19
Eli auto on vm 95 940fk ja aw71 automaatti. Lastutettu KCracing lastulla jolla on mitattu baarin paineella, vakiosta, mutta manuaalista 219,5hv/401,5nm. Nyt ajelen 1,1-1,2 paineilla ja putkisto on tehty 2,5 tuumasesta, kahdella läpivirtaavalla simonssilla. Katalysaaorin viimeinen matka tuli tiensä päähän myös... Toimii huomattavasti paremmin ilman tuota järjetöntä tukkoa putkessa!! SE KULUTUS SITTEN... Piripintaan... 20km kaupunkia ja 87km matka-ajoa, 90-110km/h, ohitettu 7henkilöautoa ja 2 rekkaa. Tripissä oli 107km ja tankille, piripintaan ja TULOS: 7,96 litraa/107km!!! Ei paha, kun ei ollut mitään taloudellisuusajoa ja lastina 3 ihmistä ja kamat... Volvoko muka isoruokanen, PYH!!! ;) (nyt mittarissa 450km ja yli puolitankkia pensaa...) Heh!
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Rusakko - 28.08.2011, 09:36:51
Sulla tuntuu olevan kaikki kunnossa. Kyllä useammallakin tehokkaalla volvolla tuonne 8 litran hujakoille päästään. Poljinta ei vaan saa painaa konehuoneeseen kovin useasti. Mutta onneksi olkoon toimivasta kokoonpanosta.  O0
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: mikan - 28.08.2011, 13:05:54
Keskikulutus on samalla kokoonpanolla (myös vm. -95) avosandaalillatm pyörinyt siellä 12L/100km nurkassa kaupunki/maantie/motari-ajossa, jossa kaupunkiajoa on noin 25km, valtatietä 50km ja moottoritietä 80km.

Jos avosandaali vaihdetaan talvikengäksi ja taival valtatieksi, niin pääsen sellaisella 9l/km kulutuksella.

Ennen lastuja ja ahtojen nostoa yli 0,6baarin ei kulutus tippunut millään alle 14L/100km.

Joten äärimmäisen onnistunut on virityksesi! -H-

Tosin ahtoja minulla on vain 0,9 bar ja vakiokatti/putkisto on vielä paikallaan. Kun tuo katin laippa alkoi vuotamaan, olin havaitsevininani sen, että kone piristyi jonkin verran ja tuntui terveemmältä ylärekisterissä.

Millaiset äänet tuo putkistosi tuottaa? Itse ei kaipaa mitään "teini"-pakoputkenpääviritystä, vaan herrasmiesmäisiä (hiljaisia) saundeja.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 28.08.2011, 15:10:50
No aika mukavasti kyllä murisee, varsinkin kun katin heitti lepikkoon, mutta siedettävällä tasolla vielä kuitenkin, nippa nappa, nuo sävelet on... :D Katalysaattorin poisto oli kyllä tuohon kulutukseen ja potkuun suhteutettuna aika kannattava ratkasu kyllä... muutenhan tuo volga on ihan täysin vakio.(cooleri,ilmansuodatin+kotelo,jne jne) Putkisto näköjään kannattaa kyhätä, apua oli, ainakin mun tapauksessa. 63,5(bilteman) putki menee suoraan downpipen päälle klemmarilla kiinni, kun tekee rälläkällä ne "viillot" siihen klemmarin kohtaan, jos jotain kiinnostaa, heh! Ja noille tehoille (alle 240) tuo vakio downpipe kyllä riittää. No parin viikon sisällä käytän penkissä, niin näkee paljon siellä oikeesti sitä tehoa on! (lastu lupaa 1bar paineilla 220hp/401nm) Saas nähä sitte...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 28.08.2011, 15:24:05
Tommoset tehot voi olla lähellä kun oot putkee säätäny...

Tuo vääntö voi jäädä vähän alemmas. n. 370-390Nm. Tai no en tiiä kun oot katin heittäny pois...
Just käytin  vakiota fk:ta penkissä. Viimeinen vaimennin korvattu suoralla putkella ja ilmanputsarikoteloa vähän avattu.
Ei ollu kyllä kuin Vikingin lastu. Ahdot n.1bar-1.05 bar max.
215hp ja 376Nm.

Edellinen kikostus vähän uudemmalla boksilla antoi 1.1 bar 220hp ja 370Nm. Elikäs aika samoissa näillä liikutaan, kaikki on vaan yksilöitä.

mikan: Ota vaan se viimeinen pönttö pois niin virtaukset kyllä kulkee eikä äänet pelota. Jos alat ottaan reilusti yli 250 kaakkia niin sitten alusta lähtien isompaa ainakin sinne katin seutuville. Siellä kaasut on jo viileempiä ja mahtuvat pienempäänkin ränniin. Toki se sielläkin saa olla sitä 3".


kenkee: Onko vaihdettu kireämpi hukkaportin kello tai laitettu lisäjousi? Jos ei ole, pakopaine avaa porttia noilla ahdoilla ja ahdin huokasee viimeset sävelensä melko nopeasti, joutuu ottamaan turhaan ylikierroksia että paine saavutetaan. Jos ahto on nostettu pelkästään kuulajousiventtiilillä(jotkut nimittää rajapaineventtiiliksi???)tai bleedillä.
Siis kun on kyse fk:n 0.3 kellosta.

Kannattais varmaan laittaa seosmittari tai pudottaa ahtoja tuonne 1 bar tai vähän päälle jos tommosilla kulutuksilla ajelet. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi olla seosmittarissa ylläri kun vetelet 1.1-1.2 bar. Jos tuolla alueella vetää leanille, ei ehkä oo kovin pitkäikäinen, sitä nakutusta kun et kuule. Että ihan vaan kannattaa varmistaa jos autostaan tykkää. :) Näin ihan ystävän vinkkinä.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: mikan - 28.08.2011, 21:27:52
Tommoset tehot voi olla lähellä kun oot putkee säätäny...

Tuo vääntö voi jäädä vähän alemmas. n. 370-390Nm. Tai no en tiiä kun oot katin heittäny pois...
Just käytin  vakiota fk:ta penkissä. Viimeinen vaimennin korvattu suoralla putkella ja ilmanputsarikoteloa vähän avattu.
Ei ollu kyllä kuin Vikingin lastu. Ahdot n.1bar-1.05 bar max.
215hp ja 376Nm.

Edellinen kikostus vähän uudemmalla boksilla antoi 1.1 bar 220hp ja 370Nm. Elikäs aika samoissa näillä liikutaan, kaikki on vaan yksilöitä.

Mukavia lukemia pikku työllä!   :)

Olitkos avannut sen sinne lokarin sisälle sen putsarikotelon vaiko ihan edestä?
Omassa vakiona otetaan ilma lokarin välistä. Tosin heitin huitsin nevadaan sen suppilon sieltä kotelon sisältä, jonka virka lienee vähentää imuääniä tms.

mikan: Ota vaan se viimeinen pönttö pois niin virtaukset kyllä kulkee eikä äänet pelota. Jos alat ottaan reilusti yli 250 kaakkia niin sitten alusta lähtien isompaa ainakin sinne katin seutuville. Siellä kaasut on jo viileempiä ja mahtuvat pienempäänkin ränniin. Toki se sielläkin saa olla sitä 3".

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8533

Tollasta vaimenninta olen katsellut sillä silmällä, että voisin sen alle sorvata. Kun mittojen puolesta menee pienillä putki modauksilla alle.

Kyllähän se on käynyt mielessä, että olisin rakentanut uuden padan toisella ahtimella mutta kun kesäloma meni töissä, niin se homma jäi...   :-[


Kannattais varmaan laittaa seosmittari tai pudottaa ahtoja tuonne 1 bar tai vähän päälle jos tommosilla kulutuksilla ajelet. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi olla seosmittarissa ylläri kun vetelet 1.1-1.2 bar. Jos tuolla alueella vetää leanille, ei ehkä oo kovin pitkäikäinen, sitä nakutusta kun et kuule. Että ihan vaan kannattaa varmistaa jos autostaan tykkää. :) Näin ihan ystävän vinkkinä.
Joskus nakutuksen kuulee, joskus ei....  Omassa kiliniän kuuli kyllä kuurokin, kun se muutaman kerran oikein riemulla kilisi.

Jos se pienesti rapisee joka kiihdytyksessä, niin pitkässä juoksussa pannu on entinen. Tosin EZK ja LH yrittävät rajoittaa rapinaa mutta vanhassa moottorissa se ei välttämättä enää toimi kunnolla (naku-anturi siis).

Ja kenkeelle samat sanat heposen kanssa. Millään bleedillä tms. systeemillä ei FK:n vakio kellolla pidä ahtoja nostaa, vaan laittamalla reilusti lisäjousi tai sitten toinen hukkaportin kello.  :nohnoh


Ps. minulla ei muuten enää ole vakio-cooleria...   ;)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 09:08:52
Mukavia lukemia pikku työllä!   :)

Olitkos avannut sen sinne lokarin sisälle sen putsarikotelon vaiko ihan edestä?
Omassa vakiona otetaan ilma lokarin välistä. Tosin heitin huitsin nevadaan sen suppilon sieltä kotelon sisältä, jonka virka lienee vähentää imuääniä tms.
Lootasta sisukalut mäelle ja reikä eteen. Tosin se ottaa vielä lokaristakin. Jotenkin oon huomannut ettei sais tarpeeksi ilmaa muuten kun mennään yli 0.9 bar. Ihan sama homma tuon ahistavan viimesen vaimentimen kanssa, se 0.9 vielä jotenkin menee mutta siitä ylöspäin paineissa ei vaan jaksa kiertää jos tuo pönttö on paikallaan. On niinkuin joku roikkuis koukussa riippana...

Ps. minulla ei muuten enää ole vakio-cooleria...   ;)
No niin sitä pittää... Mie en nyt tuohon viimoseen hipocuuleria ruuvaa kun on talvikin tulossa niin ei siitä oikeen hirveitä riemunkiljahduksia irtoo...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: JuHaU - 29.08.2011, 09:31:10
Linkistä muutama kuvatus, miten paransin omasta 9 satkusta ilman ottoa.

Lokarin tulppa pois ja letku vielä eteen.

http://www.uusitorppa.fi/Arkkupakastin.htm

(http://www.uusitorppa.fi/images/945/konehuone/ilmanotto_02.jpg)

(http://www.uusitorppa.fi/images/945/konehuone/ilmanotto_01.jpg)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: mikan - 29.08.2011, 10:34:33
Lootasta sisukalut mäelle ja reikä eteen. Tosin se ottaa vielä lokaristakin. Jotenkin oon huomannut ettei sais tarpeeksi ilmaa muuten kun mennään yli 0.9 bar. Ihan sama homma tuon ahistavan viimesen vaimentimen kanssa, se 0.9 vielä jotenkin menee mutta siitä ylöspäin paineissa ei vaan jaksa kiertää jos tuo pönttö on paikallaan. On niinkuin joku roikkuis koukussa riippana...
Jotenkin sitä ahdistusta olen huomannut, kun on havaittavissa sellainen ilmiö, että ahdot eivät oikein tahdo pysyä yli 4000rpm, vaan pyrkivät ihan aavistuksen laskemaan. Ja veto ylhäällä on jotenkin ahdistunutta tai ohutta.
Heti kun tuo katalysaattorin laippa alkoi vuotamaan, niin ylärekisteri piristyi persdynon mielestä selkeästi.

Täytyypä viritellä painemittari tuonne ilmanputsarikoteloon.

No niin sitä pittää... Mie en nyt tuohon viimoseen hipocuuleria ruuvaa kun on talvikin tulossa niin ei siitä oikeen hirveitä riemunkiljahduksia irtoo...
No, talvella siitä toimivasta coolerista ei kyllä isoja hyötyjä ole!  :D
Mitä tehdä voimalla, jota ei voi käyttää!  ;)

Ps. vakiocoolerille mitattiin vakio FT pannussa painehäviöksi 0,06bar. Joten se ahdistaa jo puolen ilon paineilla, saati sitten isommilla.


Täytyy katsella mistä tuonne keulaan saisi putken, tuosta Juhan kuvan kohdasta se ei mahdu!  :o
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 29.08.2011, 10:44:08
Täytyy katsella mistä tuonne keulaan saisi putken, tuosta Juhan kuvan kohdasta se ei mahdu!  :o
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: mikan - 29.08.2011, 12:06:10
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o

Pissapojan nestesäiliö on suoraan putsarikotelon alla.   :(
Mutta täytyy ruuvailla kotelo pois ja kurkkia, joska sieltä sopisi.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 29.08.2011, 17:41:50
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o
Fk:n kotelon pohjassa oli ainakin suorakulminen muovilätkä kiinni kahdella ruuvilla. Siinä tais kuitenkin olla turhan ahdasta kun on toi pissapojan säiliö suoraan alla. Jätin kuitenkin omastani auki, ilman letkuja.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 02.09.2011, 15:22:51
Joo, garrettin jämäkämpi kello on vaihdettu kyllä ja pikkasen lisäreikää on suodatuspuolella, katti polettu suohon ;D En kyllä nakutusta ole kuullut, en sitte millään, jos paineet vaan jää alle 1,2bar. bleedi hoitelee ohivirtausta. 19.9 on penkki, j a sittehä siitä kyllä raavitaan ulos kyllä kaikki mitä noilla hiluilla irtoo!! heh!! Tohon KCracingin lastuun oon kyllä tyytyväinen ollut, vaikkakin kokemusta muista ei olekkaan... kottero toimii tosi nätisti... Mutta se seosmittari kyllä olis sellanen järkihomma... On kyllä toisaalta KENKEE annettu sen verran paljon ja pitkiä vetoja, että luulis sulaneen jo, heh!! *lähtee auton pesulle*
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 19.09.2011, 21:19:39
Nyt on sitte penkissä käyty... ja kulutustakin mittailtu... 0,85 paineella 197hv ja 358nm. Ihan hyvästi! Kulutus 7,5l/100km. Automaatille ihan kivoja lukemia, luulen ma, heh! 1,1-1,2 paineella ei mitattu, kun loota rupes luistaa ja ei vanhusta viitti särkemään ruveta! Arveli kuitenkin että pitkästi päälle 200hv irtois, mutta se jäi sitte arvoitukseksi... Motest jyväskylässä on kyllä paikka mitä voi suositella kaikille... Palvelu ensiluokkaista!
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: sorvari - 19.09.2011, 23:36:31
sulla on varmaan maailman taloudellisin turbo vinokone!!
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Turbo 242 - 19.09.2011, 23:43:20
sulla on varmaan maailman taloudellisin turbo vinokone!!
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(

Itse olen kerran päässyt kolmen vuoden ja 65 tkm aikana B230FT + M90 940 sedanilla alle 9l/100km. Että kyllä sille ruoka maistuu.  ::)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 20.09.2011, 08:29:25
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(
940 B230FK+ ja M90, stadin seudulla ja 12kk kulutus keskimäärin 9,2l/100km... Pienin mitattu 8,16l/100km, silloin lastu ja nostetut ahdot. Ruuhkissa en joudu seisomaan niin usein, olisi varmaan hiukan korkeampi kulutus muuten.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 22.09.2011, 06:29:08
Voiskohan shellin v-power(käytän aina) auttaa oikeasti noin paljon tohon kulutukseen, tuskin, mutta, jos kaikki viilaukset yhdessä ja toi kunnon bensa vielä siihen, niin ehkä... Mutta laskuvirhettäkään ei voi olla, jos tankkaa korkkiin asti, ajaa 100km ja taas korkkiin asti, niin aika lahjomaton on lukema... viime talvena, pakkasten aikaan, ajelin 2-4km työmatka ajoa kaupungissa pakkasta 10-25, ja kulutus oli 11,6 ja aika paljon tuli ovi edellä mentyä, heh! Vakioputki ja katti oli vielä paikallaan...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 22.09.2011, 09:33:00
Otatko mittarivirhettä huomioon kulutusta laskettaessa? :) Jos nop. mittari näyttää satasessa vaikka 10 kilsaa liikaa, tulee matkamittariinkin se 10 km enemmän. Trip näyttää 100km mutta todellisuus on jossain 90km päällä.
Sillä sitä kulutusta ainakin saa nousemaan... :facepalm:
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Turbo 242 - 22.09.2011, 12:00:42
Otatko mittarivirhettä huomioon kulutusta laskettaessa? :) Jos nop. mittari näyttää satasessa vaikka 10 kilsaa liikaa, tulee matkamittariinkin se 10 km enemmän. Trip näyttää 100km mutta todellisuus on jossain 90km päällä.
Sillä sitä kulutusta ainakin saa nousemaan... :facepalm:

Mielestäni olen katsonut vanhanaikaisten kilometripylväiden ja navigaattorin mukaan että omassa 940 pitää ainakin trippimittari paikkaansa. Sitä en tiedä että paljonko nopeus tuohon vaikuttaa koska ajan aina mittarin mukaan 10 km/h yli.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: sorvari - 22.09.2011, 13:57:08
100km on mielestäni aika lyhyt matka mitata kulutusta?...itse olen aina tankannu täyteen ja ajanu melkein tyhjäksi sitten katsottu paljonko on kuluttanu.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 23.09.2011, 14:28:09
Mielestäni olen katsonut vanhanaikaisten kilometripylväiden ja navigaattorin mukaan että omassa 940 pitää ainakin trippimittari paikkaansa. Sitä en tiedä että paljonko nopeus tuohon vaikuttaa koska ajan aina mittarin mukaan 10 km/h yli.
Missä on vielä maantiellä kilometripylväitä?
Navi nyt varmaan kertoo totuuden.Enkä mä sulta edes kysynyt vaan kenkeeltä. :) Sullahan tuo kulutus on "tarpeeksi" suuri... :pomo:

Meinasin nyt vaan tässä kenkeen jutussa kun jää vähän alle 8 litraa että jos mennään oikeilla metreillä niin litrat alkaa kasilla...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.09.2011, 14:33:18
Missä on vielä maantiellä kilometripylväitä?
Navi nyt varmaan kertoo totuuden.Enkä mä sulta edes kysynyt vaan kenkeeltä. :) Sullahan tuo kulutus on "tarpeeksi" suuri... :pomo:

Meinasin nyt vaan tässä kenkeen jutussa kun jää vähän alle 8 litraa että jos mennään oikeilla metreillä niin litrat alkaa kasilla...

Et kysynytkään, vastasin silti.  :D

Hämeenlinnasta kun ajaa Pälkäneentietä Parolaan päin niin siinä matkalla on 1000m mittarata (tai jollakin vastaavalla nimellä). Ei siinäkään ole kuin tuo yksi kilometrin väli. Kyllä mulla tuntuu tuota ainetta menevän. :facepalm:
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 23.09.2011, 15:30:34
Et kysynytkään, vastasin silti.  :D

Hämeenlinnasta kun ajaa Pälkäneentietä Parolaan päin niin siinä matkalla on 1000m mittarata (tai jollakin vastaavalla nimellä). Ei siinäkään ole kuin tuo yksi kilometrin väli. Kyllä mulla tuntuu tuota ainetta menevän. :facepalm:
Juu, no parolassa alkaa kaikki isommalla... *tumppuun->   :D
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Turbo 242 - 23.09.2011, 17:14:16
Juu, no parolassa alkaa kaikki isommalla... *tumppuun->   :D

Itse en sinne mene kuin jos on pakko.  :-X  :D
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 24.09.2011, 08:02:48
Navigaattorin mukaan huristelen noita mittauksia, ei vaivaa mittavirheet niin paljoa... Ja toisaalta vaikka yhen puolilitraa heittäiskin, niin en kauheesti ressaannu, heh! Tosin tuo 7,96l/100km oli trippimittarin mukaan mitattu ja se näytti tankkaus hetkellä 107km, joten marginaalia on luultavasti tarpeeksi... Nopeusmittari heittää 5km/h, siispä ajelen reippaasti yli ;) Siis mittari nopeutta aina väh. 90 ja 110, paitsi pienemmillä rajotuksilla, hups...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: rausku - 18.10.2011, 20:45:37
Joo, garrettin jämäkämpi kello on vaihdettu kyllä ja pikkasen lisäreikää on suodatuspuolella, katti polettu suohon ;D En kyllä nakutusta ole kuullut, en sitte millään, jos paineet vaan jää alle 1,2bar. bleedi hoitelee ohivirtausta. 19.9 on penkki, j a sittehä siitä kyllä raavitaan ulos kyllä kaikki mitä noilla hiluilla irtoo!! heh!! Tohon KCracingin lastuun oon kyllä tyytyväinen ollut, vaikkakin kokemusta muista ei olekkaan... kottero toimii tosi nätisti... Mutta se seosmittari kyllä olis sellanen järkihomma... On kyllä toisaalta KENKEE annettu sen verran paljon ja pitkiä vetoja, että luulis sulaneen jo, heh!! *lähtee auton pesulle*

Aiheeseen viitaten
Käypikös t03 garretin hukkaportin kello tämmöseen fk koneen turboon "heittämällä" ??
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 22.10.2011, 09:52:57
No ei se heittämällä mene, mutta jos omistaa hitsin ja rälläkän, niin ei kova homma ole. Mun tapauksessa otin fk:n kellosta tangon, kun sen päässä oleva reikä on eri kun siinä garrettin kellossa. Tarvitsee myös rälläköidä ja hitsata se fk:n kellon "jalka" siihen garrettiin... Toki voipi olla, että niitä kelloja on vaikka minkälaisia, mutta mulla näin... Nyt pelittää kuitenkin paljon paremmin!
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: 945turbo23 - 02.11.2011, 20:34:49
Minkäslaista kelloa pitäis laittaa B230FK koneeseen?

Tällä hetkellä taiwaninmittarin mukaan ahtoja ~0,8 bar vakiokellolla sekä vakiolastulla.

Olisko se kellon jousen vaihto isokin homma / kuinka tehdään?

Suunnitteilla on heittää se vakiokissa suohon (tai myydä jollekkin vakiokissan haluajalle) ja asentaa 3" racekissa tilalle.

P.S. Viking lastu odottelee jo hyllyssä.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 02.11.2011, 21:51:21
Vakiokello ei oo tehty avattavaksi, en suosittele (jousenvaihtoa). Uuden (esim. BSR (http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95&sbrand=53&smodel=147&sengine=)) asennus käy nopeasti ja helposti, ahtoputket ja imuputki pois niin pääsee käsiksi. Kello on kahdella pultilla kiinni turbossa, sekä tanko on lukittu sokalla. Vanha irti ja uusi kiinni. [Kuva (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo+940/Bild0508.jpg)]
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Sipi - 03.11.2011, 20:57:22
Alkoi kiinnostamaan noi kulutuslukemat! Mistäpä lastu on hommattu ja mitä mahtoi maksaa?
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 04.11.2011, 21:26:55
KCRacing (aloittajan autossa) keskittyy nykyään dieseleihin: kotisivut (http://www.kcr.se/render_page.asp?pageid=2)
Nettivaraosassa on noita KCRn lastuja välillä näkyky, hintaa 200-300€  :idiot2:
 
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 06.11.2011, 02:47:28
Tässäpä ihmekysymys: Mihinpäin autoa tuo "lastu" asennetaan uusissa 700:ssa ja 900 sarjalaisissa? ::)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: InlineFour - 06.11.2011, 10:10:22
Ainaki -90 760 bensaboxi oli apparin jalkatilassa Oikean ( menee aina noi suunnat sekasin :-[ ) kickpanelin takana, siinä on sellanen pullistuskin. Siellä siis LH:n boxi, ezk löytyy rattiakselin luota.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 06.11.2011, 10:46:53
Siellähän se on, oikean kickpanelin takana. Avattuna tuon näköinen ja lastu merkattu nuolella.
http://forumbilder.se/images/f86200975112Pec7c.jpg
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 06.11.2011, 14:22:49
Thänks. Arvelinkin että se taitaa olla siellä, mutta siihen se tietämys loppuikin. Nyt tietää tarkan paikan. Arvelenko oikein että lastu vaihdettavissa vain tuohon jetronicciin? Esim motroon ei pysty? Olin kahtelevinani että boxissa ois lukenu mot kun vetelin hifikaapeleita, mutten sitten olekkaan niin varma ::) Täytyy jokupäivä katsoa uudelleen. Auto on siis 740 -90.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: InlineFour - 06.11.2011, 14:36:54
Thänks. Arvelinkin että se taitaa olla siellä, mutta siihen se tietämys loppuikin. Nyt tietää tarkan paikan. Arvelenko oikein että lastu vaihdettavissa vain tuohon jetronicciin? Esim motroon ei pysty? Olin kahtelevinani että boxissa ois lukenu mot kun vetelin hifikaapeleita, mutten sitten olekkaan niin varma ::) Täytyy jokupäivä katsoa uudelleen. Auto on siis 740 -90.

Nopeiten näät kun katot onko siinä konehuoneessa ihan rehellinen IMM vai rotanloukku
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: usu - 06.11.2011, 14:57:48
Myös Motroniciin voi vaihtaa lastun samaan tapaan. Toki LH-Jetin ja Motikan lastut ei käy ristiin.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 06.11.2011, 16:33:28
Nopeiten näät kun katot onko siinä konehuoneessa ihan rehellinen IMM vai rotanloukku
Miten erotetaan rehellinen IMM ja rotanloukku toisistaan?
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: InlineFour - 06.11.2011, 16:38:15
IMM on sisällä kuumalanka, ja se on muutenki aika suoraviivasen muotonen (hyvä selitys, eli sellanen putki,
ja päällä vaan alumötikkä), rotanloukussa taas on läppä joka kääntää potentiometriä.
Elikkäs se on saranoitu se läppä toisesta reunasta, ja siinä putkessa näkyy tavallaan "upotus"/"levennys" missä se saranointi on. Oon paras selittään kyl.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 06.11.2011, 16:41:07
Ok, saatoin ehkä varmaankin käsittää :P
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: InlineFour - 06.11.2011, 16:43:55
Ok, saatoin ehkä varmaankin käsittää :P

 ;D
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 06.11.2011, 17:00:10
Jos on kaksi anturia moottorin takapäässä lukemassa vauhtipyörää, on Motronic.
Jos yksi anturi, on Jetronic (Lh-2.4)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 06.11.2011, 21:03:56
Homma selvä :) Täytyy tsekkailla.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 07.11.2011, 23:15:13
Yksi anturi näytti vauhtista lukevan. Onko se muutako hommaa lastun ja vaihtaa? Vai onko tässä vielä jotain isompaa, esim koko yksikkö vaihdettava ennekuin siihen voi mieleisiä lastuja vaihdella?
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 07.11.2011, 23:27:27
Tarvitset ECU:n "numeron" jotta saat oikean lastun, lukee boksissa ja alkaa yleensä 0 280. Ei kai sitten muuta.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 08.11.2011, 20:59:42
KCracing on kuulemma aikoinaan aika paljon testannu noita ohjelmiaan ja kuulemma paras siinä hommassa, mutta luulen kyllä että ihan täältä kotosuomestakin löytyy vastaavia bittinikkareita. Lastu on vuodelta 2001 tai 2002 muistaakseni... No aika hyvin tuntuis toimivan kuitenkin ja just eilen käytin vollen leimalla ilman katalysaattoria ja leima tulla tupsahti!! päästömittauskin oli ok!! (vm-95)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 09.11.2011, 16:19:02
Yksi anturi näytti vauhtista lukevan. Onko se muutako hommaa lastun ja vaihtaa? Vai onko tässä vielä jotain isompaa, esim koko yksikkö vaihdettava ennekuin siihen voi mieleisiä lastuja vaihdella?
Kysypä viestillä käyttäjältä Toni. Voin suositella. Teki mulle bensa ja syttylastun. Nuo kaksi lastua maksaa vajaa sen mitä muualta pelkkä bensalastu. ;)
Taitaa olla 80€/kpl?
Toimii.

Mulla noi Tonin molemmat lastut kiinni ja kaasut ottanut äijä meinasi ettei näin vanhasta autosta voi tulla noin hyviä päästöjä...
Tosin katti on paikallaan mutta päästöt oli joutokäynnillä ja kierroksilla 0. :o
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: usu - 10.11.2011, 08:05:39

Mulla noi Tonin molemmat lastut kiinni ja kaasut ottanut äijä meinasi ettei näin vanhasta autosta voi tulla noin hyviä päästöjä...
Tosin katti on paikallaan mutta päästöt oli joutokäynnillä ja kierroksilla 0. :o
No se kertoo vain siitä, ettei Toni ole koskenut joutokäynnillä tapahtuvaan rikastukseen, kuten ei pidäkkään. Ja toisaalta siitä, että ECU toimii muutenkin oikein ja lambda ja katti on kunnossa. Eli softalla ei ole merkitystä, muuten kuin että siinä lienee koskettu oikeisiin kohtiin.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 10.11.2011, 15:06:45
No se kertoo vain siitä, ettei Toni ole koskenut joutokäynnillä tapahtuvaan rikastukseen, kuten ei pidäkkään. Ja toisaalta siitä, että ECU toimii muutenkin oikein ja lambda ja katti on kunnossa. Eli softalla ei ole merkitystä, muuten kuin että siinä lienee koskettu oikeisiin kohtiin.
No näinhän se on.
Vahingossa tuli samassa topikissa mainostettua päästöjä, niinkuin jotkut muutkin tässä ovat tehneet. :nohnoh
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 13.11.2011, 00:08:57
Mites hän nuita lastuja tekee? Jollekkin "tyhjälle lastulle" ohjelmoi? Kiitos tiedoista ja neuvoista, pitää mahdollisesti ottaa Toniinkin yhteyttä. Pitää nyt eka kurkata tuo sytkäboxi että pystyykö siihen vaihtaan lastua.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 13.11.2011, 07:29:41
Väliaikatietoja... Paineet edelleen 1,1-1,2 ja nöy pröpleem! Kulutus pysynyt edelleen kohtuullisena (7,5-8L). Katsastuskonttorilla kavasin leiman hakemassa joutessaan ja päästöistä läpi, ILMAN kattia (vm-95). Että kyllä vanha takaveto volle vaan on hyvä!!   ;)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2011, 14:23:54
Väliaikatietoja... Paineet edelleen 1,1-1,2 ja nöy pröpleem! Kulutus pysynyt edelleen kohtuullisena (7,5-8L). Katsastuskonttorilla kavasin leiman hakemassa joutessaan ja päästöistä läpi, ILMAN kattia (vm-95). Että kyllä vanha takaveto volle vaan on hyvä!!   ;)
Sori nyt mutta jos ajosi on sekalaista ajoa ja annat koneelle löylyäkin niin en millään usko noita kulutuslukemia ja vielä automaatilla. Ovat alle vakion.
Mitäs mieltä muut on? Onko kenkee:n autossa jotain vialla jos nuo ovat oikeita lukemia..? (käy sairaan laihalla jostain syystä) Tuo päästöistä läpimeno ilman kattia viittais vähän siihen.(vaikka en usko siihenkään)
Viimeksi sanoit että ei noilla paineilla penkitetty kun loota luistaa.(1.1- 1.2 bar)
Onko joku muu euroopassa (maailmassa) päässyt tuollaisiin lukemiin?
Jos vakio ottaa matka-ajossa tuollaisen 8-8.5l/100km minimissään niin miten kengitettäessä kiristetty voi olla vähemmän? Jos laskee vähän suhdelukuja, tuo ei ole mahdollista yli 200hp vinokoneella. Noilla pikku kaasarikoneilla kyllä mutta niistä ei oteta yli 200 hp arkikäytössä... :D
Tämä on vaatimaton mielipiteeni.

Tai sitten on käytössä sylinterien lepuutus osakuormalla niinkuin Cadillacissa.

Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: 745insports - 14.11.2011, 14:38:36
Sori nyt mutta jos ajosi on sekalaista ajoa ja annat koneelle löylyäkin niin en millään usko noita kulutuslukemia ja vielä automaatilla. Ovat alle vakion.
Mitäs mieltä muut on? Onko kenkee:n autossa jotain vialla jos nuo ovat oikeita lukemia..? (käy sairaan laihalla jostain syystä) Tuo päästöistä läpimeno ilman kattia viittais vähän siihen.
Onko joku muu euroopassa (maailmassa) päässyt tuollaisiin?
Jos vakio ottaa matka-ajossa tuollaisen 8-8.5l/100km minimissään niin miten kengitettäessä kiristetty voi olla vähemmän? Jos laskee vähän suhdelukuja, tuo ei ole mahdollista yli 200hp vinokoneella.
Tämä on vaatimaton mielipiteeni.

Tai sitten on käytössä sylinterien lepuutus osakuormalla niinkuin Cadillacissa.

Samaa miettii alkekirjoittanut, kyllä siellä jokin seoksessa mättää jos ei tuon enempää kelpaa kakku.
 En usko että virittämällä saadaan kulutusta pienennettyä. Optimoitua ehkä hyösuhdetta mutta enemmän voimaa nii vaatii se sitten vinokoneessa lisää sitä menovettä mistä sitä voimaa saa...

Kyseessä kun on Volvo eikä tuo Cadillac ;)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: The_OttoB - 14.11.2011, 15:39:37
Sori nyt mutta jos ajosi on sekalaista ajoa ja annat koneelle löylyäkin niin en millään usko noita kulutuslukemia ja vielä automaatilla. Ovat alle vakion.
Mitäs mieltä muut on?

Tämä on vaatimaton mielipiteeni.



Vinokoneesta saa alle kasin kulutuslukemia. Tosin vain 300-sarjassa ja B200K koneilla varustetuilla. Siis omakohtaisia kokemuksia kerron.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Acke - 14.11.2011, 16:21:58
Tommoset kulutuslukemat kuullostaa liian hyviltä ollakseen totta. Ja ilman kattia ei saa -95 leimasta läpi, joten viitataanko siis thjään kattiin?
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Jakelfin - 14.11.2011, 16:36:10
Mullaki menny b19a ja 244 -77 7,5-8,5 kulutuksilla, kunnes tankki rupes vuotamaan. Ei se kyllä mihinkään kulkenu eikä muutenkaan toiminu hyvin... ;D
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2011, 17:33:45
Vinokoneesta saa alle kasin kulutuslukemia. Tosin vain 300-sarjassa ja B200K koneilla varustetuilla. Siis omakohtaisia kokemuksia kerron.
Nii'in, tiedän ja nyt on kyse 2.3 litraisesta turbokoneesta ja auton paino yli 1350kg. *taavih->
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: The_OttoB - 14.11.2011, 17:54:31
Nii'in, tiedän ja nyt on kyse 2.3 litraisesta turbokoneesta ja auton paino yli 1350kg. *taavih->

Niin ja tuo bensalastun vaihto tuskin kauheasti vaikuttaa normiajotilanteen seossuhteeseen kun kuitenkin lambda-anturi vastaa seoksesta.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2011, 19:09:18
Niin ja tuo bensalastun vaihto tuskin kauheasti vaikuttaa normiajotilanteen seossuhteeseen kun kuitenkin lambda-anturi vastaa seoksesta.
No ei yhtään, jos on oikein tehty mutta jos yhtään antaa jalkaa niin ei kyllä tuosta 8.5l/100km ainakaan laske tuo kulutus.
laitetaan tää nyt vielä tähän:  :)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 16.11.2011, 20:30:35
Njoo... Kulutus on tietenkin mitattu normi ajossa ja normi liikenteessä, pitänee paikkansa ja jos se nyt vaikka puoli litraa sataselle heittäiskin, niin no hätä! Voipi toki olla että vollessa on jotakin häikkää, mutta normaalisti se toimii kuitenkin. Penkissä 0,85 paineilla se meni todella paksulle täyskaasulla, joten ne laihalle menot ainakin voipi unohtaa... laatikkoöljyjen vaihdon jälkeen nostin paineet 1,1-1,2 välille ja keppiä on saanut ihan asenteella, ei ongelmia.(tosin kulutuskin kimpoaa taivaaseen ;)) Ne päästöt sitten... Läpi tosiaan meni, tietenkin nippanappa, mutta läpi on läpi! Putki on suora, ei edes katin kuorta ja kahdella simonssin läpivirtaavalla (2,5"). Sytkäosat kaikki uutta, kansi rempattu, v-poweria tankissa... Onko jotain sitten mäsänä, siitä ei ole tietoa, hyvin ainakin pelittääpi!! Volvo on nyt MYYTY ja ajelen mv6 omegalla (211hp) ja laiska se on volleen verrattuna, prkl! Pitänee uus volle hommata...
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Customer - 16.11.2011, 20:46:44
Et sää satu ylivieskassa liikennöimään? :P Siellä käväsin vähän viivoilla jonku mv6 ooppelin kanssa, tie loppu kesken mutta tämä vakio turbo merikontti saavutti pikkuhiljaa (165hp)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: hevonen - 17.11.2011, 07:32:13
No niin, tulihan se selvyys. Nuo lukemat olivat se pienin mahdollinen kulutus, ei normaali seka-ajokulutus raskaalla jalalla. :)
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: kenkee - 17.11.2011, 17:36:50
Noh, ainakin normaali matka-ajokulutus normaalisti ohitellen, heh! Niin, ja jyväskylässä ajelen... Volvo oli valkoinen ja omega sininen :D Eihän tollanen vapari ooppeli ny sentään volvon turbovoimaa voita, he hee!! ;D
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: jkjh940 - 15.01.2012, 18:55:08
Kai meillä kaikilla sekalaisella kulutuksella 10-13L väliin menevillä vehkeillä on sitten koneet jo ehtoon puolella tai jotain muuta vikaa. Edes uusi Vokswagen Jetta 2,0 TSI 147 kW (200 hv) DSG-automaatti kaupunki kulutus 10,6L ja matka 8L mene tuon alle. Kai ollaan kehityksessä menty taaksepäin sitten ja on se hyvä että melkein 20vuotta vanha moottori on hyötysuhteeltaan samaa tasoa kuin uudet.
Otsikko: Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
Kirjoitti: Niksu - 18.01.2012, 04:57:50
Kai meillä kaikilla sekalaisella kulutuksella 10-13L väliin menevillä vehkeillä on sitten koneet jo ehtoon puolella tai jotain muuta vikaa. Edes uusi Vokswagen Jetta 2,0 TSI 147 kW (200 hv) DSG-automaatti kaupunki kulutus 10,6L ja matka 8L mene tuon alle. Kai ollaan kehityksessä menty taaksepäin sitten ja on se hyvä että melkein 20vuotta vanha moottori on hyötysuhteeltaan samaa tasoa kuin uudet.

Eikö tämä nyt ollut vähän turha heitto? Ajotyylistäsi et edes maininnut.

Heitetään nyt esimerkkinä oma Alfa 156 2.5 V6 meni syksyllä Helsingistä Kouvolaan ja takaisin n. ~7,4l kulutuksella mutta kyllä sen täällä kaupungissa saa polttamaan 11 litraakin. Niin ja wanha 850 2.4 20 venttiilisen vaparinkin sai pihistelemällä menemään Helsinki-Kotka ja takaisin välin 7,2 kulutuksella, tosin senkin sai kaupungissa vetämään sen 9-10 litraa.

Ajotyyli vaikuttaa paljon, samoin laatikon tyyppi sekä myöskin uusien autojen kasvaneet painot, esim. Alfa painaa sen ~1300 kg, joten 6-vaihteisella laatikolla ja oikeilla kierroksilla saa jo paljon aikaan.