Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ristus - 05.07.2017, 09:08:21

Otsikko: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ristus - 05.07.2017, 09:08:21
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279449.html

Eli T8 mallit tai kokonaan sähköiset ovat saatavilla vuodesta 2019 alkaen tulevissa uusissa malleissa. Tarkoittaneen sitä että edelleenkin XC90/XC60/S90/V90 jne saa D5 :llä halutessaan mutta jos tulee uusi XC40 tms ne on sitten joko hybridejä tai täys sähköä, tätähän tosin on ollut esillä jo aiemminkin että on tulossa sähköautoja.

Lainaus
Volvo aikoo julkistaa viisi täysin sähköistä autoa vuosina 2019–2021. Kolme niistä on Volvoja ja kaksi Polestareja, joka on yhtiön tuore tulokasmerkki. Volvo on aiemmin kertonut tavoitteekseen myydä miljoona sähköautoa vuoteen 2025 mennessä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: justindr - 05.07.2017, 09:31:05
Tämähän jo leijui vähän ilmassa. Aika radikaali pelinavaus ja mielenkiintoista seurata miten muut valmistajat seuraa perässä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: hessu80 - 05.07.2017, 09:41:09
Mallisarjat ovat nyt niin uusia, että asia realisoituu vasta täydellä teholla joskus 2025, mutta aika pian on tietysti sekin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ristus - 05.07.2017, 09:43:49
Mallisarjat ovat nyt niin uusia, että asia realisoituu vasta täydellä teholla joskus 2025, mutta aika pian on tietysti sekin.
Tämä on melkovarmana ollut Volvolla ajatuksena, lyödään painetta muille ilmoittamalla näinkin aikainen vaihe vaikka tiedetään että mallisarjat ei vielä tuolloin ala uusiutua.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 05.07.2017, 09:49:31
Mallisarjat ovat nyt niin uusia, että asia realisoituu vasta täydellä teholla joskus 2025, mutta aika pian on tietysti sekin.
Millä tavalla realisoituu vasta 2025? 2019 eteenpäin julkaistavissa malleissa ei ole pelkkiä polttomoottoreita. Ja jos katsoo minkä moottorien kanssa hybridit on tehty niin ei ole dieseleitäkään. 40-sarja ainakin tulee olemaan tuota luokkaa. S/V60 mallit tullaan näkemään ennen tuota ja se kun on samalla pohjalevyllä kuin 90-sarja.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 05.07.2017, 10:04:41
Hauskoja ja asiantuntevia kommentteja tuolla kommenttikentässä  :2funny: :idiot2: Kaikkia se leipä näköjään elättää...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 05.07.2017, 10:33:12
Kävi lukemasssa Volvon tiedotteen niin viisastui paljon:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/210058/volvo-cars-to-go-all-electric (https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/210058/volvo-cars-to-go-all-electric)

Eli sieltä tulee nykyisen kaltaisi hybridejä, sähköautoja ja sitten 48v järjestelmällä olevia kevyt-hybridejä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 05.07.2017, 10:46:33
Minusta tämä on hyvä ja viisas siirto pieneltä autonvalmistajalta pärjätäkseen isompiaan vastaan. On pakko erikoistua ja noilla sähkömoottoreilla saadaan toivottavasti painettua autoveroa alemmaksi, jolloin toivottavasti saadaan kilpailukykyä hintapolitiikkaan. Samalla saadaan suorituskykypiikkiä sähkömoottoreista ja houkuteltua lisää ostajia viherpiipertäjistä sekä yritysautoilijoista, jotka vaativat alhaisia CO2-päästöjä liisareihin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 05.07.2017, 11:01:33
Tarkoittaneen sitä että edelleenkin XC90/XC60/S90/V90 jne saa D5 :llä halutessaan mutta jos tulee uusi XC40 tms ne on sitten joko hybridejä tai täys sähköä,

Vanhojen mallien muunto hybriditekniikalle ei taida olla järkevää R&D-rahan käyttöä Volvon volyymeillä, kun suht pian tulisi joka tapauksessa seuraava malliuudistus.

Tosin, niistä malleista joista nyt on olemassa hybridi vois periaatteessa jättää muut moottorivaihtoehdot pois tuotannosta.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 05.07.2017, 12:25:18
Tosin, niistä malleista joista nyt on olemassa hybridi vois periaatteessa jättää muut moottorivaihtoehdot pois tuotannosta.
Tämä. Luulisi ettei olisi suuri ponnistus muuttaa D5 AWD mallit D6 AWD malleiksi. D4 AWD malli D5 AWD malliksi. Laitetaan kardaanin tilalle akut ja moottori perälle. Suomessa tietty verotus suosii näitä, muualla taitaa hybridit olla vielä kalliimpia.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: gubbe - 05.07.2017, 19:27:22
Lienee myös selvä signaali latausinfrayrityksille ja akkuvalmistajille. Ei vähiten Ruotsalaiselle vasta käynnistyneelle Northvoltille joka suunnittelee suurta litiumioniakku tuotantoa Ruotsissa, jossa Volvo voisi olla potentiaalinen asiakas.
Tässä hankkeessahan käsittääkseni jo Kotka-Hamina ja Vaasa on ulkona

Viikko sitten ruotsalainen media uutisoi kuinka Geely aikoo investoida Göteborgiin innovaatiokeskuksen .Geely toivoo, että rakentaminen aloitettais niin pian kuin mahdollista ja tämä olisi käytössä 2020-2021.

Innovaatiokeskuksesta tulisi 70 000-80 000 neliön suuruinen ja se voisi työllistää 3500 henkilöä ja jossa olisi tilaaa konttoreille, huoneistoille ja hotelille. Innovaatiokeskuksessa tulisi olemaan sähköautojen kehitys sekä internet of things-palvelut.


   Edit: linkin sivu näköjään poistettu

http://feber.se/bil/art/367429/geely_ska_bygga_nytt__i_gtebor/
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Slerbahuuli - 05.07.2017, 20:15:04
kommenttikentän porukasta kyllä iso osa elää jossain muinaishistoriassa ja kuvittelee SoumiFinlandAB:n olevan koko maailman kehto... :facepalm:


Oikein, minusta, todellakin. :) O0
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: razori - 05.07.2017, 21:06:08
kommenttikentän porukasta kyllä iso osa elää jossain muinaishistoriassa ja kuvittelee SoumiFinlandAB:n olevan koko maailman kehto... :facepalm:

No eipä tunnu oikein olevan järjellä siunattua porukkaa liikenteessä. Kun puhutaan hybridistä niin porukka julistaa, että hybridi = sähköauto  ;D
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: D5GT - 05.07.2017, 21:33:02
Tämä on todella hieno peliliike ja jos ja kun mallisto saadaan kauppaan niin Volvo tulee kasvamaan. Onkohan Volvo kehittänyt oman sähköautotekniikan vai onko taustalla joku muu alan toimija? Tuskin noissa kilkkeissä on Volvon logoja.

Edit: Siis onko Geely kehittänyt.... Volvo tuskin on yksin liikkeellä ko. konsernissa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Rodion - 05.07.2017, 23:15:38
Malliston kaventaminen tuskin parantaa myyntiä, ellei se näy parempana tuotteena asiakkaille. Jääkö Lync&Ko sitten bensa-autoksi, pirkka-volvoksi?

Ei tarvitse mennä kuin johonkin Sisiliaan, niin näkee ettei maailmanlaajuinen tilanne ole sama kuin Norjassa. Mennee sata vuotta ennen kuin tuolla ajellaan sähköautoilla tai hybrideillä. Ysäriuunojakin oli vielä liikenteessä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Leo - 05.07.2017, 23:54:46
Mersuhan on myös ilmoittanut että kaikkiin moottoreihin tulee 48 voltin kevythybridijärjestelmä käyttöön. Vuosi sitten taisi julkaista asian. Tosin siinä mainosvideossa oli vain 9-vaihteiseen takavetoisen laatikkoon laitettu se moottori.

Tuollaisen voisi Volvo lisätä jo nyt kaikkiin tai ainakin etuvetoisiin malleihin. Onhan T8:ssa ilmeisesti jokin generaattori/moottori joka auttaa etuakselilla kiihdytyksessä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: razori - 06.07.2017, 06:13:13
Malliston kaventaminen tuskin parantaa myyntiä, ellei se näy parempana tuotteena asiakkaille.

Voit itse mennä vaikka Volvon sivuille ja vertailla kumpi on hinnaltaa järkevämpi T6 vai T8.

Pitää oikeasti olla seinähullu, että valitsee T6 ennemmin iuin T8
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 06.07.2017, 09:49:37
Malliston kaventaminen tuskin parantaa myyntiä, ellei se näy parempana tuotteena asiakkaille.

Meinaatko että myös dieselit pitäisi olla malliston leveyden vuoksi ilman turboa saatavilla?

Ei? Miksi sitten polttomoottori pitäisi tarjota myös ilman sähköä?
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 06.07.2017, 09:55:11
Voit itse mennä vaikka Volvon sivuille ja vertailla kumpi on hinnaltaa järkevämpi T6 vai T8.

Pitää oikeasti olla seinähullu, että valitsee T6 ennemmin iuin T8
S90 Inscription mallissa T6 noin 11 tuhatta halvempi kuin T8. Suomessa verollinen hinta on sitten toisinpäin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Rodion - 07.07.2017, 11:45:01
Voit itse mennä vaikka Volvon sivuille ja vertailla kumpi on hinnaltaa järkevämpi T6 vai T8.

Pitää oikeasti olla seinähullu, että valitsee T6 ennemmin iuin T8

Taisin juuri viestissäni kirjoittaa, että Norja ei ole koko maailma. Suomikaan ei ole koko maailma. Norjassa toki myytiin sähkö- ja hybridiautoja kesäkuussa enemmän kuin "tavallisia".


Meinaatko että myös dieselit pitäisi olla malliston leveyden vuoksi ilman turboa saatavilla?

Ei? Miksi sitten polttomoottori pitäisi tarjota myös ilman sähköä?


Mikä on vaparidieselien myyntimäärä autoissa maailmalla?

Mikä on hybridittömien myyntimäärä maailmalla?

Volvo tarkoituksella kaventaa markkinaansa kymmenillä miljoonilla asiakkailla. Sanon vain, että riskinsä siinäkin, jota toki voi edesauttaa hyvällä tuotteella tai hypellä (Tesla).

Sähkö- ja hybridiautoja myytiin viime vuonna 880 000 kpl, ja autoja yleensä yhteensä 88 miljoonaa.

Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TPK1980 - 07.07.2017, 11:49:07
Tässä on unohtunut se että Volvo laskenut 48V-järjestelmää käyttävät mild-hybridit noihin hybrideihin.
Eli se kun on autossa ei peruspulliainen edes havaitse sen käyttöä, no ehkä siinä vaiheessa kun rullatessa start-stop sammuttaa moottorin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2017, 11:57:13
Tässä on unohtunut se että Volvo laskenut 48V-järjestelmää käyttävät mild-hybridit noihin hybrideihin.
Eli se kun on autossa ei peruspulliainen edes havaitse sen käyttöä, no ehkä siinä vaiheessa kun rullatessa start-stop sammuttaa moottorin.
Tämä. Eiköhän ne ole Volvolla laskenut että tuommoinen mild hybridi tulee lähes saman hintaiseksi valmistaa kuin normi auto. Ja saadaan myytyä hybridi nimikkeellä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Rodion - 07.07.2017, 11:58:30
Tässä on unohtunut se että Volvo laskenut 48V-järjestelmää käyttävät mild-hybridit noihin hybrideihin.
Eli se kun on autossa ei peruspulliainen edes havaitse sen käyttöä, no ehkä siinä vaiheessa kun rullatessa start-stop sammuttaa moottorin.

Aa ok, eli jotain markkinointiosaston scheissea. Ihmettelinkin noin kovaa riskiä konservatiiviselta brändiltä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2017, 11:59:08
Volvo tarkoituksella kaventaa markkinaansa kymmenillä miljoonilla asiakkailla. Sanon vain, että riskinsä siinäkin, jota toki voi edesauttaa hyvällä tuotteella tai hypellä (Tesla).
Löytyi 2016 vuodelta uutinen että BMW tekee saman liikun, eli mild hybridi tulee kaikkiin paitsi M-malleihin. Tietyllä aikavälillä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2017, 12:00:32
Aa ok, eli jotain markkinointiosaston scheissea. Ihmettelinkin noin kovaa riskiä konservatiiviselta brändiltä.
Ei se nyt ihan scheissea ole. Uudessa TM:ssä oli juttua, käyttivät Audia esimerkkinä. Valmistaja väitti että vajaan litran lähtee kulutuksesta tuolla systeemillä pois.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TPK1980 - 07.07.2017, 12:01:34
Aa ok, eli jotain markkinointiosaston scheissea. Ihmettelinkin noin kovaa riskiä konservatiiviselta brändiltä.
Jep.
Media imaisi Volvon tiedotteen pureskelematta ja lähdekritiikittä :)
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Rodion - 07.07.2017, 12:03:39
Ei se nyt ihan scheissea ole. Uudessa TM:ssä oli juttua, käyttivät Audia esimerkkinä. Valmistaja väitti että vajaan litran lähtee kulutuksesta tuolla systeemillä pois.

No kyllähän täälläkin heti verrattiin T8... joka tuskin on sama kuin mild-hybrid? Volvon nykykattauksesta minäkin ajattelin heti, että PHEV ja BEV vain malleina.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2017, 12:06:48
No kyllähän täälläkin heti verrattiin T8... joka tuskin on sama kuin mild-hybrid? Volvon nykykattauksesta minäkin ajattelin heti, että PHEV ja BEV vain malleina.
Volvon lehdistötiedotteessa mainittiin yhtenä nuo mild hybridit. :) Lehdet vain repi otsikoita.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 07.07.2017, 12:07:36
Mikä on vaparidieselien myyntimäärä autoissa maailmalla?

1980-luvulla taisi olla valtaosa dieseleistä. Sittemmin on tullut tavaksi asentaa käytännössä kaikkiin painava lisävaruste jonka huolto tai uusiminen on kallista, mutta joka lisää suorituskykyä ja alentaa polttoaineenkulutusta.

Sähköhybridin kanssa käy samoin, mutta toivottavasti paljon nopeammin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Rodion - 07.07.2017, 12:13:51
1980-luvulla taisi olla valtaosa dieseleistä. Sittemmin on tullut tavaksi asentaa käytännössä kaikkiin painava lisävaruste jonka huolto tai uusiminen on kallista, mutta joka lisää suorituskykyä ja alentaa polttoaineenkulutusta.

Sähköhybridin kanssa käy samoin, mutta toivottavasti paljon nopeammin.

Onko siis nyt hybridien kasari? Eli noin 2047 ei käytännössä enää myydä muita kuin hybridejä? Olen samaa mieltä. Siksi ihmettelin Volvon kiirettä luopua jo kolmekymmentä vuotta etuajassa normikoneisista. Tosin kävikin ilmi, että kyse ei ollutkaan nykyisenkaltaisista PHEV-versioista vaan uudenlaisista kevytversioista. Eli vähän kuin turbon sijaan siellä olisikin dieseleissä sähköpuhallin imusarjassa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: gubbe - 07.07.2017, 12:41:16
”Håkan Samuelsson luottaa, että alhaisin sähköistämistaso, mildhybridi, tulee olemaan suurin myynniltään muutoksen alkuvaiheessa. Volvo Cars tulee jatkamaan nykyisten mallien valmistusta jotka ainoastaan käy bensalla tai dieselillä vielä monta vuotta.

Sähkösatsaus koskee vain malleja jotka lanseerataan 2019 jälkeen, mitään päätöstä ei ole tehty koska viimeinen polttomoottorilla varustettu auto kulkee valmistuslinjan läpi.”


http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/volvo-ska-bara-tillverka-elbilar-1.4413878
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ristus - 07.07.2017, 12:53:23
itseäni kiinnostaisi sellainen kuin on esim Toyotan jenkki maasturit, moottorin ja laatikon välissä on moottori ja oikee cardaani menee takapyörille.

XC90 T8 on varmana hyvä systeemi mutta jotenkin uskoisin että tuollainen "kova" neliveto olisi pidempi ikäinen, akkujen sijoittelu vain kusee tässä konseptissa eli silloin menis tilaa muualta akuille kun nyt ne on kartaani tunnelissa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 07.07.2017, 13:02:46
Onko siis nyt hybridien kasari? Eli noin 2047 ei käytännössä enää myydä muita kuin hybridejä?

Varmasti änkyrä-holdoutteja riittää niin kauan kuin laki sallii ja vähän siitä yli, mutta ei se sitä tarkoita että millekään valmistajalle on järkevä strategia odotella junan viimeisen vaunun ohittavan aseman. Pelkillä polttomoottoreilla pötkytteleville valmistajille käy detroitit aika nopeasti.

Lyhyellä tähtäimellä juuri nyt Volvoa tuskin edes haittaisi vaikka sähköisempi mallisto pikkusen karkottaisi ostajia. Tehtaat käy täysillä eikä sekään riitä vaan odotteluajat venyy. Vähän vähemmän jonottajia = lyhyemmät jonot = tyytyväisemmät asiakkaat ja silti 100% käyntiaste. Joskin veikkaan kyllä että tuo sähköistys lähinnä lisää haluajia, mutta onhan tässä vähän aikaa lisätä kapasiteettiakin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: völvöxc60 - 07.07.2017, 13:08:41
Kyllä tuollainen Priuksen kaltainen hybridi kiinnostaa esim. tuossa 40 sarjalaisen kohilla :P
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 07.07.2017, 13:11:08
itseäni kiinnostaisi sellainen kuin on esim Toyotan jenkki maasturit, moottorin ja laatikon välissä on moottori ja oikee cardaani menee takapyörille.

XC90 T8 on varmana hyvä systeemi mutta jotenkin uskoisin että tuollainen "kova" neliveto olisi pidempi ikäinen, akkujen sijoittelu vain kusee tässä konseptissa eli silloin menis tilaa muualta akuille kun nyt ne on kartaani tunnelissa.

Miksi ihmeessä raskas pyörivä nivelletty tanko kun sähköjohto riittää. Keskellä pohjassa on ideaalipaikka painolle ja jos sen kardaanin vaan pystyy jättämään pois niin heihei tärinät ja väljät nivelet. Akusto painaa saman oli siinä autossa kardaania tai ei, kardaanin poisjättäminen on aika iso painonsäästö.

Kardaaninelikolla pääsee lähinnä nauttimaan renkaitten kulumisesta asvaltilla. Mikä muu etu sähkövälitteiseen nelikkoon nähden?

T8:sta muuttaisin lähinnä sen, että akkupaketti vois levittäytyä laajemmaksi pohjaan = isompi kapasiteetti. Lisäksi sähköveto eteenkin ja bensakone ja tankki tarpeettomina nevadaan. Silloin siitä vähenis kuluvia osia aika paljon.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ristus - 07.07.2017, 13:23:17
mun ajatukset on siellä +10 vuotiaassa autossa että kuinka se jaksaa toimia se sähkö mosa enää siinä vaiheessa kun on hapettumaa liittimissä jne. Uudessa autossahan tuollainen Teslan kaltainen systeemi olisi täydellinen volvoonkin, eteen yksi iso moottori ja taakse kaksi vähän pienempää ja lopputila täyteen akkuja. XC90 jos ottas maavaraa ~8cm alemmas niin siihen tilaan sais muuten yhden jos toisenkin akun laitettua...
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 07.07.2017, 13:50:53
mun ajatukset on siellä +10 vuotiaassa autossa että kuinka se jaksaa toimia se sähkö mosa enää siinä vaiheessa kun on hapettumaa liittimissä jne.

Prosessipuolella luvataan sähkömoottorien kestoksi n.100 000h ja siellä olosuhteet ovat aika paljon raaemmat liittimille ja moottoreille kuin kuivassa ulkoilmassa. Prosessipuolella on korroosiolle altis ympäristö lämpöineen sun muine suoloineen ja happoineen. Silti luvataan 100 000h tuntia. Ja käyttö on jatkuvaa. Nuo moottorit ovat varmimmat osat tuossa järjestelmässä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 07.07.2017, 19:34:35
mun ajatukset on siellä +10 vuotiaassa autossa että kuinka se jaksaa toimia se sähkö mosa enää siinä vaiheessa kun on hapettumaa liittimissä jne. Uudessa autossahan tuollainen Teslan kaltainen systeemi olisi täydellinen volvoonkin, eteen yksi iso moottori ja taakse kaksi vähän pienempää ja lopputila täyteen akkuja. XC90 jos ottas maavaraa ~8cm alemmas niin siihen tilaan sais muuten yhden jos toisenkin akun laitettua...
Ei ole tainnu hirveästi olla Tojotan ekoissa ongelmia ja niillä on jo ikääkin.

Kyllä tuollainen Priuksen kaltainen hybridi kiinnostaa esim. tuossa 40 sarjalaisen kohilla :P
Uudessa pikkupohjalevyssä on tuommoinen se systeemi. Niissä polttomoottori ja sähkömoottori on etuakselille.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Kaimann - 07.07.2017, 21:20:38
Varmasti änkyrä-holdoutteja riittää niin kauan kuin laki sallii ja vähän siitä yli, mutta ei se sitä tarkoita että millekään valmistajalle on järkevä strategia odotella junan viimeisen vaunun ohittavan aseman. Pelkillä polttomoottoreilla pötkytteleville valmistajille käy detroitit aika nopeasti.

Lyhyellä tähtäimellä juuri nyt Volvoa tuskin edes haittaisi vaikka sähköisempi mallisto pikkusen karkottaisi ostajia. Tehtaat käy täysillä eikä sekään riitä vaan odotteluajat venyy. Vähän vähemmän jonottajia = lyhyemmät jonot = tyytyväisemmät asiakkaat ja silti 100% käyntiaste. Joskin veikkaan kyllä että tuo sähköistys lähinnä lisää haluajia, mutta onhan tässä vähän aikaa lisätä kapasiteettiakin.
Ei varmasti kannata liikaa jarrutella, varmaan jokainen täällä tietää miten kävi Nokian puhelimien kanssa.
Hybridi kiinnostaisi kun hinta ja tilavuus vain kohtaisivat omat varat. Täyssähkökin kävisi jos toimintasäde ja latausnopeudet pääsisi kohtuulliselle tasolle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: volvesteria - 08.07.2017, 08:39:22
Mulla on akun lataus jo nyt hankalaa.... 2 h kerrallaan.... Ei hyvältä näytä tulevaisuus sähkön kanssa puljatessa.... Kyllä pitäisi kellot poistaa lämmitystolpista kokonaan....
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 08.07.2017, 10:52:15
Ite kans miettiny että mitä sanoo meiän sähköverkosto kun kaikki autot muuttuu täyssähköisiksi?
Okei tähän menee vielä aikaa ja paljon, mutta esimerkiksi isommat lämmitystolpalliset parkkipaikat menee monessa paikkaa uusiksi jos niissä aletaan lämmittimien lisäksi vielä autoja lataamaan.
Esim. meillä töissä on talvella nallit kovilla kun porukalla huutaa sisätilan lämppärit ja moottorilämmittimet 2 tuntia ennen kotia lähtöä.

Ja lämmitystolpista tulee tulevaisuudessa poistaa nuo 2h kellot jos niitä aiotaan lataukseen käyttää (kuten varmasti aiotaan)...

Mutta vaikka minäkin lukeudun niihin joillekka oikea auto on takavetoinen, vieläpä mielellään mahdollisimman vanha, niin on tämä tottakai rohkea muutos parempaan huomiseen Volvolta. Kunhan Suomeen ei oteta Ranskan mallia käyttöön vanhoissa autoissa ::)
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Kaimann - 08.07.2017, 11:34:50
Eikös lataus kuitenkin haukkaa paljon vähemmän virtaa kuin lämmitys? Meidän työpaikalla on esim sisätilalämmittimen käyttö kielletty juuri sulakkeiden takia. Ja kellot voi poistaa jos joka asunnolle olis omat tolpat, mutta niin ei taida kovin yleisesti olla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 08.07.2017, 11:39:41
Oletan että samanlailla sisätilan lämppäriä moni käyttää jatkossakin noitten kanssa?

Ja mä olen käsittänyt että etenkin noi pikalataukset haukkais aika hyvin virtaa ???
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.07.2017, 11:44:34
Oletan että samanlailla sisätilan lämppäriä moni käyttää jatkossakin noitten kanssa?

Ja mä olen käsittänyt että etenkin noi pikalataukset haukkais aika hyvin virtaa ???
Pikalataus vaatii oman latauspisteensä. Verkkovirralla ladatessa on aina "hitain mahdollinen".
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Tuke - 08.07.2017, 13:38:47
Tolppien kellot on pieni huoli, kun moni taloyhtiön joutuu vetää piuhat kokonaan uusiksi ja siihen päälle vielä tolppien ohjaus älykästä latausta varten.

Hybridit on itsellä kumminkin seuraavan auton kohdalla todennäköinen vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 08.07.2017, 14:10:41
Tolppien kellot on pieni huoli, kun moni taloyhtiön joutuu vetää piuhat kokonaan uusiksi ja siihen päälle vielä tolppien ohjaus älykästä latausta varten.
Tämä. Todella monessa paikassa ei liittymä riitä sille että olisi joka tolpassa auto latauksessa. Itse johdot varmaan voisi kestää, mutta pitää muuttaa kytkennät niin että saa joka tolpan laskurin taakse. Jos ei taloyhtiö anna ilmaiseksi sähköä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Tomppa Kruisailija - 09.07.2017, 12:12:02
Tämä. Todella monessa paikassa ei liittymä riitä sille että olisi joka tolpassa auto latauksessa. Itse johdot varmaan voisi kestää, mutta pitää muuttaa kytkennät niin että saa joka tolpan laskurin taakse. Jos ei taloyhtiö anna ilmaiseksi sähköä.

T8 akkujen lataaminen ottaa 7-8 kWh tyhjästä täyteen eli verrattuna lohko- ja sisätilan lämmittimiin joiden yhteisteho 2 kW eli kahden tunnin käyttö 4 kWh niin hybridin lataaminen ei vielä kovin paljon enempää sähköä vie tolpasta jos sen yön yli siinä lataa. Toki tietenkin kesäkäyttö tuplaa tarpeen :) Vanhoissa 6-10A sulakkeilla varustetuistakin tolpista T8 akun saa yön aikana täyteen minimivirralla (6A/5 tuntia) jos kellolla ei latausaikaa rajoiteta. Eli tolpat ei ole este ladata hybridejä eikä myöskään täyssähköisiä autoja. Yön aikana saa pienelläkin virralla akkuihin sen verran latausta että saa keskimääräiset arkiajot ajettua tai pääsee lähimmälle pikalatausasemalle jos akku on päässyt tyhjäksi. Kysymys on vaan kustannusten jako eli olisiko kohtuullista jos autopaikan sähkön osuus laskettaan 4-5 kertaiseksi pelkkään lämmittäjän korvauksen verrattuna. Toki varmaan monessa taloyhtiössä tulee olemaan järkiratkaisunkin saaminen vaikeaa  :(
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 09.07.2017, 16:10:55
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 09.07.2017, 16:34:28
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.
Todennäköisesti tulee halvemmaksi että taloyhtiön kautta ottaa sähkön ja maksaa taloyhtiölle kuin että perustetaan oma käyttöpaikka + laskuri joka töpselille. Silloin tulee jokaiselle oma soppari -> perusmaksut myös jokaiselle.

Mutta varmasti sitten kun moni alkaa lataamaan, alkaa olemaan taloyhtiön liittymässä sulakkeet kovilla.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 09.07.2017, 21:33:33
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.

Todennäköisesti ei näy. Meillä käytännössä alkaa olla sähköverkko valmis hyrbidiautoja varten. Yöaikaan kulutus olisi joka tapauksessa pientä kun suurin osa teollisuuslaitoksista ovat offline-tilassa. Eli ei poikkeaisi päiväkulutuksesta jos kaikki liikenteessä olevat hyrbidit olisivat ladattavina yöaikaan. Autojen keski-ikä on se 20v, jolloin menee 20v että lähes kaikki autot ovat hyrbidejä. Kaikki tolpat antavat käytännössä sen 2.3kW tehoa ulos.
Todennäköisesti tulee halvemmaksi että taloyhtiön kautta ottaa sähkön ja maksaa taloyhtiölle kuin että perustetaan oma käyttöpaikka + laskuri joka töpselille. Silloin tulee jokaiselle oma soppari -> perusmaksut myös jokaiselle.

Mutta varmasti sitten kun moni alkaa lataamaan, alkaa olemaan taloyhtiön liittymässä sulakkeet kovilla.

Jos muutettaisiin kaikki tolpat jatkuviksi, tällöin sopparitkin olisivat asunto/käyttäjäkohtaisia. Tällöin jokainen saisi käyttää tolpan sulakkeen rajoissa sähköä. Tolpan sulake nyykähtää ennen kuin taloyhtiön liittymäsulake.
T:vastarannan kiiski  ;D
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: v-femtio - 09.07.2017, 21:34:34
Omakotiasujalle kaikki on helpompaa. Pistäisin heti aurinkopaneelit katolle ja auton sähkölle, mutta kun nuo sähköautot maksaa aivan sairaasti. Niinkuin kaikki uudet autot.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.07.2017, 21:43:53
Todennäköisesti ei näy. Meillä käytännössä alkaa olla sähköverkko valmis hyrbidiautoja varten. Yöaikaan kulutus olisi joka tapauksessa pientä kun suurin osa teollisuuslaitoksista ovat offline-tilassa. Eli ei poikkeaisi päiväkulutuksesta jos kaikki liikenteessä olevat hyrbidit olisivat ladattavina yöaikaan.
Pitää paikkansa, mutta minusta on tavallaan huolestuttavaa, että sähköstä(kin) joudutaan osa ostamaan muualta.

"Superpakkasten" (eli -30°C tai alle) aikaan on sähkö myös ollut kortilla pariin otteeseen 2000-luvulla, joten en pitäisi sen sähkön riittämistä ihan takeena.

Tosin, verkkokin kehittyy pikkuhiljaa kokoajan. Varmasti on talouksienkin sähkönkulutus noussut aika roimasti viimeisen 30/40 vuoden aikana.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 09.07.2017, 21:55:23
Pitää paikkansa, mutta minusta on tavallaan huolestuttavaa, että sähköstä(kin) joudutaan osa ostamaan muualta.

"Superpakkasten" (eli -30°C tai alle) aikaan on sähkö myös ollut kortilla pariin otteeseen 2000-luvulla, joten en pitäisi sen sähkön riittämistä ihan takeena.

Tosin, verkkokin kehittyy pikkuhiljaa kokoajan. Varmasti on talouksienkin sähkönkulutus noussut aika roimasti viimeisen 30/40 vuoden aikana.
Mutta samaan aikaan kaikki kodinkoneet siirtyvät vähävirtaisempiin. Kehitys on koko ajan kodinkoneissa ollut suuntana vähävirtaisempiin, esimerkkinä induktioliedet ja ledilamput ja jääkaapit. Tosiaan superpakkasten aikaan tuodaan Suomeen sähköä, mutta lauhoina jouluina on tainnut riittää oma tuotanto siihen, kun on ollut pari miljoonaa sähköuunia ja saunaa päällä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.07.2017, 22:03:53
Mutta samaan aikaan kaikki kodinkoneet siirtyvät vähävirtaisempiin. Kehitys on koko ajan kodinkoneissa ollut suuntana vähävirtaisempiin, esimerkkinä induktioliedet ja ledilamput ja jääkaapit.
Tuo on kyllä totta. Meidänkin taloudessa on sähkölasku asteittain tippunut ja nyt vakiintunut noin 2/3 tai 1/2 osaan alkuperäisestä, vaikka on nykyään oma sauna.

Kaikki ne 60W hehkulamput on korvattu ~5-10w ledeillä, juurikaan muuta ei ole muutettu. :D
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 09.07.2017, 22:27:28
Tuo on kyllä totta. Meidänkin taloudessa on sähkölasku asteittain tippunut ja nyt vakiintunut noin 2/3 tai 1/2 osaan alkuperäisestä, vaikka on nykyään oma sauna.

Kaikki ne 60W hehkulamput on korvattu ~5-10w ledeillä, juurikaan muuta ei ole muutettu. :D

Yöllä ei käytännössä yksityishenkilö juurikaan valaise tai tee ruokaa, jolloin nuo kodinkoneiden säästöt ovat ns. poissuljettuja kilpailemaan hyrbidien latausvirran kanssa jo lataus tapahtuu öisin. Sähköntuotannossa olisi kaikista edullisinta se, että virtavaatimus/tuotto olisi vakio yötäpäivää. Tällöin kaikki laitokset voisivat toimia yötäpäivää vakioteholla. Poislukien tuulivoimalat, jotka ovat pois käytöstä kovimpien virtapiikkien aikaan (öisin, kovilla helteillä ja pakkasilla)
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 09.07.2017, 22:45:02
Jos muutettaisiin kaikki tolpat jatkuviksi, tällöin sopparitkin olisivat asunto/käyttäjäkohtaisia. Tällöin jokainen saisi käyttää tolpan sulakkeen rajoissa sähköä. Tolpan sulake nyykähtää ennen kuin taloyhtiön liittymäsulake.
T:vastarannan kiiski  ;D
Tuo vaatisi vähän muutakin kuin pelkän kellokytkimen poiston tolpasta. Ainakin meidän yhtiössä jossa tulee sähkökeskuksesta syöttö tolpille. Vetästä piha auki ja vetää joka tolppaan piuha sähkökeskuksesta. Joo ei tolppien nykyisillä sulakkeilla lopu liittymä, mutta jos jokaiselle tehdään voimavirtalatausasema. Ja kyllä veikkaan että pääkeskuksesta napsahtaa tolpille tuleva sulake jos joka tolpan pistokkeissa laitetaan se 25A kuorma.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 09.07.2017, 22:51:34
Niin en minäkään tarkoittanut että muuntajista/sähköverkosta tiku loppuisi vaan juurikin tätä autojen lataamiseen tarkoitettavaa verkostoa. Eli parkkipaikkoja yms.

Enkä siis missään nimessä vastusta sähköautoja taikka hybridejä muilta kuin itseltäni.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 09.07.2017, 23:26:11
Tuo vaatisi vähän muutakin kuin pelkän kellokytkimen poiston tolpasta. Ainakin meidän yhtiössä jossa tulee sähkökeskuksesta syöttö tolpille. Vetästä piha auki ja vetää joka tolppaan piuha sähkökeskuksesta. Joo ei tolppien nykyisillä sulakkeilla lopu liittymä, mutta jos jokaiselle tehdään voimavirtalatausasema. Ja kyllä veikkaan että pääkeskuksesta napsahtaa tolpille tuleva sulake jos joka tolpan pistokkeissa laitetaan se 25A kuorma.

Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 09.07.2017, 23:36:27
Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.

Esimerkkinä omakotitalo, jossa 3×25A pääsulakkeet. Sitten sulaketauluun kun katsoo niin kappas kehveliä, siellä on aika paljon enemmän 10A ja 16A sulakkeita kuin tuo max 75A kolmelta vaiheelta. Jo pelkästään sähkökiukaan + uunin sulakkeet menevät tuon yli  ;)
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 09.07.2017, 23:48:08
Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.
En muista miksi jäänyt itsellä mieleen 25A mutta todennäköisesti on 16A per pistorasia ja tuossa pihassa on 6 pistoketta. Vähän veikkaan että kolme tolppaa on yhden ison sulakkeen takana. Tyyliin 25A.

Edit: Onneks mulla on taloyhtiön yleisavain, sain tarkistettua. Pihalla katsoin että kolme tolppaa ja 6 pistoketta. Joka tolpassa on yks yhteinen 25A  sulake. Pääkeskuksessa on tasan yks 32 amppeerin sulake noille kolmelle tolpalle. Eli jos alettaisiin muuttamaan että menee asukkaan omalla sopparilla, tulisi se kalliiksi myös sille vastarannan kiiskille. 6 laskuria + muut sähkökaapin tarvikkeet + kytkennät + maatyöt että vetästään pihan poikki parkkipaikalle. Yhtiössä on myös 6 tallia. Siinä sama, mutta säästäis maatyöt.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 10.07.2017, 07:19:34
En muista miksi jäänyt itsellä mieleen 25A mutta todennäköisesti on 16A per pistorasia ja tuossa pihassa on 6 pistoketta. Vähän veikkaan että kolme tolppaa on yhden ison sulakkeen takana. Tyyliin 25A.

Edit: Onneks mulla on taloyhtiön yleisavain, sain tarkistettua. Pihalla katsoin että kolme tolppaa ja 6 pistoketta. Joka tolpassa on yks yhteinen 25A  sulake. Pääkeskuksessa on tasan yks 32 amppeerin sulake noille kolmelle tolpalle. Eli jos alettaisiin muuttamaan että menee asukkaan omalla sopparilla, tulisi se kalliiksi myös sille vastarannan kiiskille. 6 laskuria + muut sähkökaapin tarvikkeet + kytkennät + maatyöt että vetästään pihan poikki parkkipaikalle. Yhtiössä on myös 6 tallia. Siinä sama, mutta säästäis maatyöt.

Eli tuosta saisi 12.5A latausvirtaa per autopaikka. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että saisin omasta tolpasta virtaa vaikka sen 24/7. Ja on oma soppari. Mutta tuohon tulee menemään vielä se 20 vuotta ennen kuin nuo hyrbidit yleistyvät. Siihen mennessä on varmaan tolppapaikkoja remonteerattu, ja toivottavasti ratkottu näitä sähkönjako ja kustannusten jako-ongelmia
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 10.07.2017, 10:00:05
Eli tuosta saisi 12.5A latausvirtaa per autopaikka. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että saisin omasta tolpasta virtaa vaikka sen 24/7. Ja on oma soppari. Mutta tuohon tulee menemään vielä se 20 vuotta ennen kuin nuo hyrbidit yleistyvät. Siihen mennessä on varmaan tolppapaikkoja remonteerattu, ja toivottavasti ratkottu näitä sähkönjako ja kustannusten jako-ongelmia
Tuossa saisi about 5A per auto paikka. Kun kaikki pistokkeet on 32A sulekkeen takana. Paras olisi se että auton paikka olisi asunnon edessä ja töpselistä tulisi sähkö minun mittarin kautta, mutta aika monessa paikassa ei ole niin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 10.07.2017, 10:18:40
Tuossa saisi about 5A per auto paikka. Kun kaikki pistokkeet on 32A sulekkeen takana. Paras olisi se että auton paikka olisi asunnon edessä ja töpselistä tulisi sähkö minun mittarin kautta, mutta aika monessa paikassa ei ole niin.

Tällä hetkellä tosiaan on tuo tilanne, että pistokehyrbidin lataus onnistuu harvoilla. Käytännössä vain omakotitaloissa ja rivareissa, joissa on tolpan sähkö omasta taulusta. Muutoksia pitäisi tehdä suurimman osan parkkipaikkojen sähkönjakoon, ennen kuin pistokehyrbideille saataisiin se täysi latausverkko parkkipaikkojen tolpista. Mutta tämä taitaa mennä nyt jo hieman offtopiciksi
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 10.07.2017, 13:54:32
Tällä hetkellä tosiaan on tuo tilanne, että pistokehyrbidin lataus onnistuu harvoilla. Käytännössä vain omakotitaloissa ja rivareissa, joissa on tolpan sähkö omasta taulusta. Muutoksia pitäisi tehdä suurimman osan parkkipaikkojen sähkönjakoon, ennen kuin pistokehyrbideille saataisiin se täysi latausverkko parkkipaikkojen tolpista. Mutta tämä taitaa mennä nyt jo hieman offtopiciksi
Mutta myös vastarannankiisket voi vaikeuttaa tuota. Esim. jos itse haluaisin tuommoisen ostaa ja olisi vastustaja samassa yhtiössä niin tulisi kalliiksi tai ei voisi käyttää auton latausominaisuutta.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Wehgi - 10.07.2017, 16:09:13
Mutta myös vastarannankiisket voi vaikeuttaa tuota. Esim. jos itse haluaisin tuommoisen ostaa ja olisi vastustaja samassa yhtiössä niin tulisi kalliiksi tai ei voisi käyttää auton latausominaisuutta.

Kyllä, jokaisessa taloyhtiössä on joku joka vastustaa ihan kaikkea. Ja tällaiselle vastarannankiiskelle riittää se, että se ei tule ajamaan hybridillä, jolloin jää muiltakin se mahdollisuus saamatta
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 10.07.2017, 22:53:40
Kyllä, jokaisessa taloyhtiössä on joku joka vastustaa ihan kaikkea. Ja tällaiselle vastarannankiiskelle riittää se, että se ei tule ajamaan hybridillä, jolloin jää muiltakin se mahdollisuus saamatta

Tähän voidaan soveltaa myös velvoittavia rakennusnormeja jos niin halutaan. Änkyrät louskuttaa yleisönosastoissa ja se heille suotakoon, mutta ei muuta vaikutusta asiaan.

Luultavimmin tulisi jopa yhteiskunnalle kokonaisedullisemmaksi vaikka maksaa ne lataustolpat ja niiden kuluttama sähkö suoraan valtion kassasta, jos sillä kululla vähennettäisiin henkilöautoilun pakokaasupäästöjä tiheästi asutuilta seuduilta eli ajettaisiin sähköllä niitä itsekunkin ajokilometrejä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: v-femtio - 10.07.2017, 23:49:19
Epäilen että kaikki velvoittava kaatuisi vihervasemmiston vastustukseen. Niille kun ei käy että kukaan ajaisi omalla autolla, oli se miten päästötöntä tahansa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 11.07.2017, 00:13:19
Epäilen että kaikki velvoittava kaatuisi vihervasemmiston vastustukseen. Niille kun ei käy että kukaan ajaisi omalla autolla, oli se miten päästötöntä tahansa.

Jaajaa. Mun tuttavapiiriin kuuluvat viherit ajelee V70 bifuelilla silloin kun eivät kierrä maata prätkällä ja vasemmistolaisella on 855 T-5R.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: v-femtio - 11.07.2017, 07:49:12
Tottakai ne itse ajelee, niinkuin Ville verottomalla focuksella. Mutta se on eri asia mitä alamaisten sallitaan tehdä.

Ok, ei liity aiheeseen joten jatketaan. Eiköhän sellaisia ratkaisuja jo ole missä tolpan päässä on älykäs mittaus joka tunnistaa lataajan ja osaa laskuttaa oikealta kohteelta. Tuollaisia pari joka taloyhtiön pihaan niin ensimmäisten vuosien latausongelmat on selätetty.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: ARonkko - 11.07.2017, 10:00:36
Tässä yksi versio aiheeseen, tai edelleen hiukan sen viereen.
https://www.youtube.com/watch?v=rKaEhBjt1ls
Siis lataamiseen ei itse autoihin.
T: Antti R.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 11.07.2017, 13:44:02
Kyllä, jokaisessa taloyhtiössä on joku joka vastustaa ihan kaikkea. Ja tällaiselle vastarannankiiskelle riittää se, että se ei tule ajamaan hybridillä, jolloin jää muiltakin se mahdollisuus saamatta
Nämä vastarannankiisket on v*ttumaisia joskus, ihan silkkaa kiusan tekoa. Vasta oli lehdessä juttua, en muista mikä lehti, taloyhtiön yksi asukas oli omalla rahalla rakennuttanut taloyhtiön pihaan itselle latauspisteen. Oli isolla rahalla vedetty sähköpääkeskuksesta johdot, omat sopparit, jne... Yks änkyrä oli sitten vedonnut yhden vertaisuus periaatteeseen. Koska taloyhtiön liittymän koko ei riitä että jokaisella on mahdollisuus rakentaa oma latauspiste, oikeus pakotti osakkaan purkamaan omalla rahalla rakentamansa pois. Tämä änkyrä ei siis halunnut rakentaa omaa, vaan ihan "kiusalla" pakotti purkamaan. Ei ollut kelvannut että pitää siihen asti että joku muukin rakentaa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: völvöxc60 - 11.07.2017, 13:53:26
Nämä vastarannankiisket on v*ttumaisia joskus, ihan silkkaa kiusan tekoa. Vasta oli lehdessä juttua, en muista mikä lehti, taloyhtiön yksi asukas oli omalla rahalla rakennuttanut taloyhtiön pihaan itselle latauspisteen. Oli isolla rahalla vedetty sähköpääkeskuksesta johdot, omat sopparit, jne... Yks änkyrä oli sitten vedonnut yhden vertaisuus periaatteeseen. Koska taloyhtiön liittymän koko ei riitä että jokaisella on mahdollisuus rakentaa oma latauspiste, oikeus pakotti osakkaan purkamaan omalla rahalla rakentamansa pois. Tämä änkyrä ei siis halunnut rakentaa omaa, vaan ihan "kiusalla" pakotti purkamaan. Ei ollut kelvannut että pitää siihen asti että joku muukin rakentaa.
Samat henkilöt luultavasti kyylää muutenkin aktiivisesti muitten tekemisiä yhtiössä >:(
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Stinger - 11.07.2017, 14:42:16
Juu ja nopeus nousee kun heitä ohitetaan.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 11.07.2017, 14:43:28
Nämä vastarannankiisket on v*ttumaisia joskus, ihan silkkaa kiusan tekoa. Vasta oli lehdessä juttua, en muista mikä lehti, taloyhtiön yksi asukas oli omalla rahalla rakennuttanut taloyhtiön pihaan itselle latauspisteen. Oli isolla rahalla vedetty sähköpääkeskuksesta johdot, omat sopparit, jne... Yks änkyrä oli sitten vedonnut yhden vertaisuus periaatteeseen. Koska taloyhtiön liittymän koko ei riitä että jokaisella on mahdollisuus rakentaa oma latauspiste, oikeus pakotti osakkaan purkamaan omalla rahalla rakentamansa pois. Tämä änkyrä ei siis halunnut rakentaa omaa, vaan ihan "kiusalla" pakotti purkamaan. Ei ollut kelvannut että pitää siihen asti että joku muukin rakentaa.

Tuolla periaatteellahan pääkeskussulakkeiden pitäisi kestää jokaisen lämmitystolpan maksimivirta yhtä aikaa? Koska jos jokaisella ei ole mahdollisuus ottaa sitä virtaa niin sitten ei ota kukaan.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 11.07.2017, 14:56:07
Tuolla periaatteellahan pääkeskussulakkeiden pitäisi kestää jokaisen lämmitystolpan maksimivirta yhtä aikaa? Koska jos jokaisella ei ole mahdollisuus ottaa sitä virtaa niin sitten ei ota kukaan.
Kaikille on mahdollisuus käyttää lämmitystolppaa yhtäaikaa. Siinä rajoittaa vain esim. meidän tapauksessa 32A sulake / 6 autopaikkaa.Tuossa oli se syynä ettei taloyhtiössä ole mahdollista kaikkien rakentaa tuommoista latausasemaa niin kukaan ei saa rakentaa. Taloyhtiön ihanuus :(. Lähinnä tuo että vaikka omalla rahalla rakentaisit ja sähkö menisi omasta pussista niin v*ttumainen naapuri voi purattaa koko keksinnön. Meillä on 12 asuntoa. Vaatisi kunnon päivityksen liittymään jos päätettäisiin rakentaa 12 latausasemaa. Jotain älyä vielä pitäis rakentaa niiden välille ettei kaikki latais autoa maksimivirralla yhtäaikaa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 11.07.2017, 15:11:50
Kaikille on mahdollisuus käyttää lämmitystolppaa yhtäaikaa. Siinä rajoittaa vain esim. meidän tapauksessa 32A sulake / 6 autopaikkaa.

Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Jambo - 11.07.2017, 15:56:37
Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.


Niin se vain menee. Kattoo melkein mitä tahansa sulaketaulua niin ei ne pääsulakkeet kestä että jokaisen ryhmän sulaketta kuormitettaisiin edes lähelle maksimia... Uskoisin että siellä kympin tai 16A nalli.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: völvöxc60 - 11.07.2017, 18:42:33
Meillä töissä pari talvea sitten kunnon pakkasilla tolpat kävi sen verran kovilla, että pamautti useamman kerrankin pääsulakkeen keskuksesta. Vaihtoivat tolppiin 6A sulakkeet.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Ribbe - 11.07.2017, 20:36:44
Niin, onko teillä 5A nallit per autopaikka? Koska jos ne on edes 6A niin tuo päänalli laukeaa jos kaikki käyttää yhtäaikaa täysillä.
Tolpassa on yks 25A sulake ja tolpassa kaks ajastimella olevaa pistoketta. Joo varmasti pääsulake napsuu jos kaikilla on sisälämppärit. Sen takia monessa paikkaa ei sallita sisälämppäreitä. Sanotaanko että yhtiön sähkönkulutus on pudonnut parin vuoden takaa. Silloin talven oli kello jumissa. Käytännössä minun 2100W sisälämppäri ja loki oli aina koko yön päällä :D. Nyt on sitten ollut webasto. Mutta nyt menee jo OT.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: volvesteria - 12.07.2017, 08:25:03
Sähköä käyttäviin autoihin siirtyminen on ollut paljon esillä mutta niiden lataus ei.... Mielestäni myös  sen huomioiminen käytännön tasolla on edellytys kyseisen  autojen lisääntymiselle ja ihmettelenkin asiasta vaikenemista..... Kaikki eivät asu omakotitalossa jossa lataaminen on helpompi toteuttaa
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TPK1980 - 12.07.2017, 09:02:40
Täydellä autoedulla auton saavan ei kannata ottaa sähköauto tai hybridiä, jos töissä ei ole latauspistettä ja kotona ei kannata omaan/taloyhtön piikkiin latailla.
Toki hybridistä saa hintaetua ja joidenkin yritysten tiukkoihin päästörajoihin pääsee helpommin.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: TOK - 12.07.2017, 09:16:25
Täydellä autoedulla auton saavan ei kannata ottaa sähköauto tai hybridiä, jos töissä ei ole latauspistettä ja kotona ei kannata omaan/taloyhtön piikkiin latailla.

Hybridi ei kannata? Kaikki euro päivässä sähköä siihen. Mielellään maksaa ite sen siitä käyttömukavuudesta jos vaan töpselin mistään saa.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Volvomies89 - 12.07.2017, 15:48:48
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: razori - 12.07.2017, 18:04:58
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK

Vastahan ne korottivat hybridien ym veroja usealla sadalla prosentilla :D
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: uisteeelu - 12.07.2017, 20:36:01
Kyllä tässä maassa keksitään vielä joku hyvä lisävero että nousee kustannukset älyttömiksi näillä sähköavusteisilla ELK
no mistä valtio rahat ottaa jollei kukaan osta bensaa >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Diaz - 12.07.2017, 20:37:12
Ensin totesin että saattaa vaihtua merkki seuraavan auton kohdalla. Tarkemmin laskien ei välttämättä kävisi näin; 16 A tolppapaikalla lataa n. 7,3 kWh plugarin akkuun, ja akut on yleensä jotain 8-10 kWh kokoisia. Ei mikään ongelma siis.

Ratkaiseva tekijä on varmaan se miten paljon pitempiä reissuja tulee, mutta esim. päivittäisestä työmatkasta pääsisi tuolla tavalla n. 50 kilsaa sähköllä (100 km edestakaisin matka) joten säästöä tulisi sitä kautta.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: arixport - 12.07.2017, 21:49:27
En tiedä kuinka laskette ja olette ajatelleet tuon lataushomman. Volvo V60:n akku pitää sisällänsä uutena 11,2kWh varausta. Kiinteällä laturilla 1-vaihelatauksella max. 3,6kW. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 16A:lla 3 tuntia 6 minuttia​ (lataustapa 3). Jos autoa ladataan tilapäislatauslaitteella (mode 2) niin laitteessa neliportainen virransäätömahdollisuus 6A / 8A / 10A / 13A. Kotitalouspistorasiasta suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 8A. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 8A:lla noin 6 tuntia 15 minuuttia. Noi tiedot eivät niin kovin vanhoja liene.

Yhdessä kerrostalossa, jotka tunnen, on 10A syöttö kahta paikkaa kohden tolpassa. Alkuun oli ollut 16A, mutta sisätilan lämmittimiä oli paljon (5 x 16 mm² ketjutukseen hyväksytty kytkentälaatta kuitenkin tolpista löytyy eli lähdössä lienee 3x50A) ja yli 20 paikka tuossa syötön takana . Eli tollaisella jo mode 2 -latauksen aikana naapurin moottorin lämmitin mennessään päälle aiheuttaa yhden tolpan johdonsuojan laukeamisen. Jos asunto-osakeyhtiöt pannaan latauspaikkoja rakentamaan loputtomat riidat alkavat. Tai sitten latauksessa käytettävä sähkö tulee "todellisine siirtokustannuksineen" niin kalliiksi, että käyttäjät äänestävät ostamalla perinteisen auton. Tämä tietenkin nykyisellä hinnoittelumallilla. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa tilanne voi sitten jo muuttua. Useassa -80 luvun talossa on edelleen varaavan s-lämmityksen takia 3x50A liittymä. Se antaa pelivaraa. Kerrostalojen liittymät ovat aika tiukalle mitoitettuja.
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Diaz - 13.07.2017, 19:02:24
En tiedä kuinka laskette ja olette ajatelleet tuon lataushomman. Volvo V60:n akku pitää sisällänsä uutena 11,2kWh varausta. Kiinteällä laturilla 1-vaihelatauksella max. 3,6kW. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 16A:lla 3 tuntia 6 minuttia​ (lataustapa 3). Jos autoa ladataan tilapäislatauslaitteella (mode 2) niin laitteessa neliportainen virransäätömahdollisuus 6A / 8A / 10A / 13A. Kotitalouspistorasiasta suosituksena ottaa virtaa maksimissaan 8A. Volvo V60 Plug-In Hybridin akusto latautuu täyteen 8A:lla noin 6 tuntia 15 minuuttia. Noi tiedot eivät niin kovin vanhoja liene.

Yhdessä kerrostalossa, jotka tunnen, on 10A syöttö kahta paikkaa kohden tolpassa. Alkuun oli ollut 16A, mutta sisätilan lämmittimiä oli paljon (5 x 16 mm² ketjutukseen hyväksytty kytkentälaatta kuitenkin tolpista löytyy eli lähdössä lienee 3x50A) ja yli 20 paikka tuossa syötön takana . Eli tollaisella jo mode 2 -latauksen aikana naapurin moottorin lämmitin mennessään päälle aiheuttaa yhden tolpan johdonsuojan laukeamisen. Jos asunto-osakeyhtiöt pannaan latauspaikkoja rakentamaan loputtomat riidat alkavat. Tai sitten latauksessa käytettävä sähkö tulee "todellisine siirtokustannuksineen" niin kalliiksi, että käyttäjät äänestävät ostamalla perinteisen auton. Tämä tietenkin nykyisellä hinnoittelumallilla. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa tilanne voi sitten jo muuttua. Useassa -80 luvun talossa on edelleen varaavan s-lämmityksen takia 3x50A liittymä. Se antaa pelivaraa. Kerrostalojen liittymät ovat aika tiukalle mitoitettuja.

Lasken siten että edelleen tyypillinen akkukoko on 8 kWh ja siitä ylöspäin. Lasken myös siten että en asu missään 50-luvun lähiössä vaan uudehkossa kerrostalossa jonka autopaikalla on 16 A tolppa.

Esim. S/V/XC90: 9,2 kWh akusto. XC60 T8: 10,4 kWh akusto.

Jos jo pelkällä 2h tolppapaikalla saat akustoon 73-83 % varauksen niin aika riittävältä vaikuttaa minun mielestäni. Ja ei se naapurin moottorilämmitin mene illalla päälle kun tulet kotiin. Jos menee niin laitat ajastimeen tottakai latauksen alkavaksi vaikka kello kahdelta yöllä. Mikä järki se akku on ladata aamulla juuri ennen lähtöä?
Otsikko: Vs: Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön
Kirjoitti: Sasos - 14.07.2017, 12:19:35
Asun vuonna 1985 rakennetussa kerrostalossa ja täällä on tolpat aikoinaan alimitoitettu tietoisesti. Yksi vanha asukas kertoi, että taloyhtiön suurmulkku oli sitä mieltä, että auton sisätilanlämppäri ei ole tarpeellinen varuste. Nyt vehkeet kestää lohkolämppärin ja 800w sisätilapuhaltimen. Oli vielä varmuuden vuoksi laitattanut alimitoitettua kaapelia maan alle.  :idiot2: