Carcom Oy  Elekma

Volvo siirtyy 2019 pelkästään hybrideihin tai täys sähköön

  • 88 Vastauksia
  • 20526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Tolppien kellot on pieni huoli, kun moni taloyhtiön joutuu vetää piuhat kokonaan uusiksi ja siihen päälle vielä tolppien ohjaus älykästä latausta varten.
Tämä. Todella monessa paikassa ei liittymä riitä sille että olisi joka tolpassa auto latauksessa. Itse johdot varmaan voisi kestää, mutta pitää muuttaa kytkennät niin että saa joka tolpan laskurin taakse. Jos ei taloyhtiö anna ilmaiseksi sähköä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Tämä. Todella monessa paikassa ei liittymä riitä sille että olisi joka tolpassa auto latauksessa. Itse johdot varmaan voisi kestää, mutta pitää muuttaa kytkennät niin että saa joka tolpan laskurin taakse. Jos ei taloyhtiö anna ilmaiseksi sähköä.

T8 akkujen lataaminen ottaa 7-8 kWh tyhjästä täyteen eli verrattuna lohko- ja sisätilan lämmittimiin joiden yhteisteho 2 kW eli kahden tunnin käyttö 4 kWh niin hybridin lataaminen ei vielä kovin paljon enempää sähköä vie tolpasta jos sen yön yli siinä lataa. Toki tietenkin kesäkäyttö tuplaa tarpeen :) Vanhoissa 6-10A sulakkeilla varustetuistakin tolpista T8 akun saa yön aikana täyteen minimivirralla (6A/5 tuntia) jos kellolla ei latausaikaa rajoiteta. Eli tolpat ei ole este ladata hybridejä eikä myöskään täyssähköisiä autoja. Yön aikana saa pienelläkin virralla akkuihin sen verran latausta että saa keskimääräiset arkiajot ajettua tai pääsee lähimmälle pikalatausasemalle jos akku on päässyt tyhjäksi. Kysymys on vaan kustannusten jako eli olisiko kohtuullista jos autopaikan sähkön osuus laskettaan 4-5 kertaiseksi pelkkään lämmittäjän korvauksen verrattuna. Toki varmaan monessa taloyhtiössä tulee olemaan järkiratkaisunkin saaminen vaikeaa  :(

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.
Todennäköisesti tulee halvemmaksi että taloyhtiön kautta ottaa sähkön ja maksaa taloyhtiölle kuin että perustetaan oma käyttöpaikka + laskuri joka töpselille. Silloin tulee jokaiselle oma soppari -> perusmaksut myös jokaiselle.

Mutta varmasti sitten kun moni alkaa lataamaan, alkaa olemaan taloyhtiön liittymässä sulakkeet kovilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
No ei se nyt varmaan parilla autolla vielä sähkön kulutuksen tuplaaminen tunnukkaan mutta kun aletaan puhumaan että valtaosa uusista autoista alkaa olla pattereilla niin alkaa näkymään.

Todennäköisesti ei näy. Meillä käytännössä alkaa olla sähköverkko valmis hyrbidiautoja varten. Yöaikaan kulutus olisi joka tapauksessa pientä kun suurin osa teollisuuslaitoksista ovat offline-tilassa. Eli ei poikkeaisi päiväkulutuksesta jos kaikki liikenteessä olevat hyrbidit olisivat ladattavina yöaikaan. Autojen keski-ikä on se 20v, jolloin menee 20v että lähes kaikki autot ovat hyrbidejä. Kaikki tolpat antavat käytännössä sen 2.3kW tehoa ulos.
Todennäköisesti tulee halvemmaksi että taloyhtiön kautta ottaa sähkön ja maksaa taloyhtiölle kuin että perustetaan oma käyttöpaikka + laskuri joka töpselille. Silloin tulee jokaiselle oma soppari -> perusmaksut myös jokaiselle.

Mutta varmasti sitten kun moni alkaa lataamaan, alkaa olemaan taloyhtiön liittymässä sulakkeet kovilla.

Jos muutettaisiin kaikki tolpat jatkuviksi, tällöin sopparitkin olisivat asunto/käyttäjäkohtaisia. Tällöin jokainen saisi käyttää tolpan sulakkeen rajoissa sähköä. Tolpan sulake nyykähtää ennen kuin taloyhtiön liittymäsulake.
T:vastarannan kiiski  ;D
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Omakotiasujalle kaikki on helpompaa. Pistäisin heti aurinkopaneelit katolle ja auton sähkölle, mutta kun nuo sähköautot maksaa aivan sairaasti. Niinkuin kaikki uudet autot.

Slerbahuuli

  • Vieras
Todennäköisesti ei näy. Meillä käytännössä alkaa olla sähköverkko valmis hyrbidiautoja varten. Yöaikaan kulutus olisi joka tapauksessa pientä kun suurin osa teollisuuslaitoksista ovat offline-tilassa. Eli ei poikkeaisi päiväkulutuksesta jos kaikki liikenteessä olevat hyrbidit olisivat ladattavina yöaikaan.
Pitää paikkansa, mutta minusta on tavallaan huolestuttavaa, että sähköstä(kin) joudutaan osa ostamaan muualta.

"Superpakkasten" (eli -30°C tai alle) aikaan on sähkö myös ollut kortilla pariin otteeseen 2000-luvulla, joten en pitäisi sen sähkön riittämistä ihan takeena.

Tosin, verkkokin kehittyy pikkuhiljaa kokoajan. Varmasti on talouksienkin sähkönkulutus noussut aika roimasti viimeisen 30/40 vuoden aikana.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Pitää paikkansa, mutta minusta on tavallaan huolestuttavaa, että sähköstä(kin) joudutaan osa ostamaan muualta.

"Superpakkasten" (eli -30°C tai alle) aikaan on sähkö myös ollut kortilla pariin otteeseen 2000-luvulla, joten en pitäisi sen sähkön riittämistä ihan takeena.

Tosin, verkkokin kehittyy pikkuhiljaa kokoajan. Varmasti on talouksienkin sähkönkulutus noussut aika roimasti viimeisen 30/40 vuoden aikana.
Mutta samaan aikaan kaikki kodinkoneet siirtyvät vähävirtaisempiin. Kehitys on koko ajan kodinkoneissa ollut suuntana vähävirtaisempiin, esimerkkinä induktioliedet ja ledilamput ja jääkaapit. Tosiaan superpakkasten aikaan tuodaan Suomeen sähköä, mutta lauhoina jouluina on tainnut riittää oma tuotanto siihen, kun on ollut pari miljoonaa sähköuunia ja saunaa päällä.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Slerbahuuli

  • Vieras
Mutta samaan aikaan kaikki kodinkoneet siirtyvät vähävirtaisempiin. Kehitys on koko ajan kodinkoneissa ollut suuntana vähävirtaisempiin, esimerkkinä induktioliedet ja ledilamput ja jääkaapit.
Tuo on kyllä totta. Meidänkin taloudessa on sähkölasku asteittain tippunut ja nyt vakiintunut noin 2/3 tai 1/2 osaan alkuperäisestä, vaikka on nykyään oma sauna.

Kaikki ne 60W hehkulamput on korvattu ~5-10w ledeillä, juurikaan muuta ei ole muutettu. :D

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Tuo on kyllä totta. Meidänkin taloudessa on sähkölasku asteittain tippunut ja nyt vakiintunut noin 2/3 tai 1/2 osaan alkuperäisestä, vaikka on nykyään oma sauna.

Kaikki ne 60W hehkulamput on korvattu ~5-10w ledeillä, juurikaan muuta ei ole muutettu. :D

Yöllä ei käytännössä yksityishenkilö juurikaan valaise tai tee ruokaa, jolloin nuo kodinkoneiden säästöt ovat ns. poissuljettuja kilpailemaan hyrbidien latausvirran kanssa jo lataus tapahtuu öisin. Sähköntuotannossa olisi kaikista edullisinta se, että virtavaatimus/tuotto olisi vakio yötäpäivää. Tällöin kaikki laitokset voisivat toimia yötäpäivää vakioteholla. Poislukien tuulivoimalat, jotka ovat pois käytöstä kovimpien virtapiikkien aikaan (öisin, kovilla helteillä ja pakkasilla)
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Jos muutettaisiin kaikki tolpat jatkuviksi, tällöin sopparitkin olisivat asunto/käyttäjäkohtaisia. Tällöin jokainen saisi käyttää tolpan sulakkeen rajoissa sähköä. Tolpan sulake nyykähtää ennen kuin taloyhtiön liittymäsulake.
T:vastarannan kiiski  ;D
Tuo vaatisi vähän muutakin kuin pelkän kellokytkimen poiston tolpasta. Ainakin meidän yhtiössä jossa tulee sähkökeskuksesta syöttö tolpille. Vetästä piha auki ja vetää joka tolppaan piuha sähkökeskuksesta. Joo ei tolppien nykyisillä sulakkeilla lopu liittymä, mutta jos jokaiselle tehdään voimavirtalatausasema. Ja kyllä veikkaan että pääkeskuksesta napsahtaa tolpille tuleva sulake jos joka tolpan pistokkeissa laitetaan se 25A kuorma.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Niin en minäkään tarkoittanut että muuntajista/sähköverkosta tiku loppuisi vaan juurikin tätä autojen lataamiseen tarkoitettavaa verkostoa. Eli parkkipaikkoja yms.

Enkä siis missään nimessä vastusta sähköautoja taikka hybridejä muilta kuin itseltäni.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Tuo vaatisi vähän muutakin kuin pelkän kellokytkimen poiston tolpasta. Ainakin meidän yhtiössä jossa tulee sähkökeskuksesta syöttö tolpille. Vetästä piha auki ja vetää joka tolppaan piuha sähkökeskuksesta. Joo ei tolppien nykyisillä sulakkeilla lopu liittymä, mutta jos jokaiselle tehdään voimavirtalatausasema. Ja kyllä veikkaan että pääkeskuksesta napsahtaa tolpille tuleva sulake jos joka tolpan pistokkeissa laitetaan se 25A kuorma.

Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.

Esimerkkinä omakotitalo, jossa 3×25A pääsulakkeet. Sitten sulaketauluun kun katsoo niin kappas kehveliä, siellä on aika paljon enemmän 10A ja 16A sulakkeita kuin tuo max 75A kolmelta vaiheelta. Jo pelkästään sähkökiukaan + uunin sulakkeet menevät tuon yli  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Jos kellokytkimet kestävät 16A, niin silloin ne kestävät pääkeskukselta 16A riippumatta siitä, onko yksi peräti vai kaikki tolpat käytössä. Tolpan sulake nyykähtää aina ennen ennen kuin pääkeskuksen. Käsittääkseni tuo 16A:n latausvirta riittää hybridin lataukseen yön ajaksi. Tuolla tolpan sulakkeellahan nimenomaan rajataan se virta sinne alle 16A:iin.
En muista miksi jäänyt itsellä mieleen 25A mutta todennäköisesti on 16A per pistorasia ja tuossa pihassa on 6 pistoketta. Vähän veikkaan että kolme tolppaa on yhden ison sulakkeen takana. Tyyliin 25A.

Edit: Onneks mulla on taloyhtiön yleisavain, sain tarkistettua. Pihalla katsoin että kolme tolppaa ja 6 pistoketta. Joka tolpassa on yks yhteinen 25A  sulake. Pääkeskuksessa on tasan yks 32 amppeerin sulake noille kolmelle tolpalle. Eli jos alettaisiin muuttamaan että menee asukkaan omalla sopparilla, tulisi se kalliiksi myös sille vastarannan kiiskille. 6 laskuria + muut sähkökaapin tarvikkeet + kytkennät + maatyöt että vetästään pihan poikki parkkipaikalle. Yhtiössä on myös 6 tallia. Siinä sama, mutta säästäis maatyöt.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 23:58:58 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Kulkukoira  Proturbo