Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 29.08.2017, 13:44:11

Otsikko: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Jorma - 29.08.2017, 13:44:11
Elikäs minulla on ilmestynyt uusia vikakoodeja,
mm:
ECM 2501, ECM 2502, ECM 2503 ja ECM 2505.
Liittyvät lataukseen ja toisaalta polttoaineen paineeseen. En aivan ymmärrä miksi koodit on yhteiset noin eri asioille.
Auto on siis S60 D5 '02 ja ajettu vajaa 400 tonnia. Laturi on alkuperäinen. Aion vaihtaa jännitteensäätimen hiilineen. Alkuperäisen Boschin saa kotiinkuljetettuja reiluun 40e. Lataus toimii ainakin mitattaessa normaalisti, 14V tyhjäkäynnillä.

Koodit on sellaisia, ettei kuittaannu BSR (PPC) koodinlukijalla. Reset ja heti koodien luku käynnistämättä autoa ja samat koodit tulee.

Kysynkin siis miten pitkään tyypillisesti alkuperäinen laturi voi potkia ilman häiriövaloja tai tietokoneen herjoja ettei lataa.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Ossi66 - 29.08.2017, 15:56:40
Mulla oli 460tkm.
Jakopään vaihdossa kommentoivat pitävän pahaa rahinaa, joten laitettiin vaihtoon. Mitään vikaa ei vielä ollut.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: pikkis60 - 29.08.2017, 16:27:38
ei varmaan kovin kauaa kestä pelkällä säätimen ja hiilten vaihdolla.mulla s60 2001 ja otin laturin auki kun mittarissa oli 350 000 toinen hiili jo aika finaalissa mutta hiilirenkaatkin oli melkein loppu.eli hiilirenkaatkin kannattais samalla vaihtaa.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Jorma - 29.08.2017, 16:32:31
ei varmaan kovin kauaa kestä pelkällä säätimen ja hiilten vaihdolla.mulla s60 2001 ja otin laturin auki kun mittarissa oli 350 000 toinen hiili jo aika finaalissa mutta hiilirenkaatkin oli melkein loppu.eli hiilirenkaatkin kannattais samalla vaihtaa.

Täytyy tarkastaa kun säädin tulee. Eihän koko laturi maksa kuin pari sataa, mutta myyjät haluavat vanhan osan takaisin ja siinä on oma vaivansa ja kulunsa.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: AnteroV70 - 29.08.2017, 16:41:01
390tkm vaihdoin omaan. Alkoi valot himmetä tyhjäkäynnillä. Mitään vikakoodeja ei ollut mutta akku kyykkäili välillä ja siitä koodia sieltä täältä. Korjautui laturin vaihdolla.

Mitatessa ja testissä laturi oli ok mutta käytännössä ei.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Jorma - 31.08.2017, 09:41:22
Aion rempata koko laturin itse. Laturi on Bosch 8676496 - 0124525029 - 140A
 
Tattarinsuolla Helsingissä on Adita niminen autosähköfirma, josta minulla on hyviä kokemuksia mm. diesel-lämmittimen osien toimituksista. Hain sieltä
- Liukurengas 135172 Bosch sisät.     15e
- Laakeri SKF 6003-2RSH/C3              6.60e
- Laakeri WBD 17x52 -17mm            15.90,-

Säätimen (F00MA45211) hiilineen olisi saanut päivän tilausajalla mutta hinta on 79e. Bosch säätimen saa autovaraosat24.fi  43e kotiinkannettuna. Aika tarkkaan yhteensä 80e osiin.
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Ossi66 - 01.09.2017, 09:48:11
Aion rempata koko laturin itse. Laturi on Bosch 8676496 - 0124525029 - 140A
 
Tattarinsuolla Helsingissä on Adita niminen autosähköfirma, josta minulla on hyviä kokemuksia mm. diesel-lämmittimen osien toimituksista. Hain sieltä
- Liukurengas 135172 Bosch sisät.     15e
- Laakeri SKF 6003-2RSH/C3              6.60e
- Laakeri WBD 17x52 -17mm            15.90,-

Säätimen (F00MA45211) hiilineen olisi saanut päivän tilausajalla mutta hinta on 79e. Bosch säätimen saa autovaraosat24.fi  43e kotiinkannettuna. Aika tarkkaan yhteensä 80e osiin.

Aika hyvät hinnat saat työlle. ;)
Itse otin Bosch vaihtolaturin, joka kustansi 420 (+vaihtotyö)  :(
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: paku97 - 01.09.2017, 10:26:51
Autopartsilla 140A:n Bossi 228e. 8)
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Jaska71 - 01.09.2017, 11:42:52
~435000 kesti omassa tuo samainen 140A Bosch. Hiipui siten että kovemmilla kierroksilla (3000+ rpm) lakkasi lataamasta, jonkin ajan kuluttua 2000 oli jo liikaa.

Vaihtolaite vähänajetusta purkuautosta 150€.

Vanha on muuten edelleen tallessa jos jollakin on sille tarvetta 8)
Otsikko: Vs: Laturin kesto D5
Kirjoitti: Jorma - 05.09.2017, 09:15:21
Laitoin laturin kasaan eilen. Työ itsessään ei ole kovin vaikea mutta sivukiinnityksen pultit on samat kuin ilmastoinnin kompuran ylemmät pultit joten pientä sovittelua saa tehdä kun laturin laittaa takaisin. Jätin hihnanpuoleisen laakerinvaihdon seuraavaan kertaan. Tilasin vapaakytkimen (Valeo 41.44e kotiin kannettuna) ja siihen pitäisi hankkia irrotustyökalu. Laakeri pyöri ilman rahinoita tai välystä, mutta vapaakytkin tulee tiensä päähän varmaan seuraavan 50.000km aikana. Nyt on osat valmiina.
Ennen latausjännite oli 14V tyhjäkäynnillä, nyt uudella säätimellä/hiilillä 14.4V. Toki ero voi johtua sattumastakin.

Alemmassa kuvassa ei ole laakeri vielä paikoillaan ja irrallinen liukurengas vähän kärsi kolhuja irrotusvaiheessa.

Liukurenkaassa oli syvät urat, hiiliä oli jäljellä noin 10mm mutta jousivoima lienee jo rajallinen kun jousi on ihan oikoisenaan.
http://kuvanjako.fi/wqphp-1024.jpg
http://kuvanjako.fi/jgaq5-1024.jpg