Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Timoki - 31.08.2017, 20:45:23
-
Osaiskohan kukaan neuvoa.. eli avainta kääntäessä kuuluu vaan pieni lonksahdus mutta startti ei pyöri. Oli ilmeisesti edellisen akunki ehtinyt tappaa. Akusta lähti enää 3v ulos. Uus akku vaihdettu ja siltikään ei starttaa.
-
Uudessa akussa on varmasti virtaa?
-
Uudessa akussa on varmasti virtaa?
On kyllä. Mitattu moneen kertaan.
-
Palaako mittariston merkkivalot normaalisti? Ei tule mitään ilmoituksia ajonestosta tms?
Jos sähköt vaikuttavat normaalilta muuten eikä vikaherjoja näy, starttimoottori vaihtoon. Jos autosi olisi manuaali, sen saisi mäkistartilla liikkeelle. :D
-
Ei mittaristossa mitään outoja.. ainoo että meni näytöstä pimeäksi se kohta missä näkyy vaihde. Täytynee purkaa startti esiin. Siinäkin hieman tekemistä tuossa autossa
-
Onko tosiaan niin, että tuosta pitää ottaa imusarja pois, että näkee startin?
-
Ei tarvitse ellei samalla vaihda kanteen tulevaa alipaineletkua kuten tässä tapauksessa: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?172923
Tuo letku on alkuperäisenä helposti rikkoutuva mutta olisi pitänyt vaihtaa takaisinkutsuna jo varhain. Näin ainakin T5 -malleissa.
-
En saanut tuota boksia mahtumaan pois imusarjan ja keulan välistä.. irti sen sain mut ei mahdu tulemaan pois
-
Joku tuossa samassa säikeessä meinasi ettei sitä tarvitsekaan saada kokonaan pois vaan riittää että työntää vähän sivuun. Enpä osaa sanoa kun en ole itse kokeillut...
-
Ettei vain nyt kuitenkin olisi niin ettei tule tietoa että vaihdevalitsin on oikeassa asennossa(kerran näytössäkään ei mitään näy)...
-
Varmaan tämäkin on mahdollista mutta luulisi että silloin startista ei kuuluisi mitään kun kääntää avainta ja ajotietokone herjaisi asiasta? En pysty itse kokeilemaan kun autoni on manuaali. Vaihdevipua voisi koittaa veivata edestakaisin jos se indikaatio ilmestyisi näkyviin.
-
Ettei tässä olisi kans hapettunu se startin liitin? Itsellä oli juurikin näin. Putsauksen jälkeen hörähti käyntiin ja toiminu ongelmitta.
-
Kokeilin eilen virtakynällä samalla ku toinen starttas autoa.. ei vilahtanutkaan solenoidin herätenavasta kynä..
-
Ei siis vika startissa vaan heräte hukassa? Voisihan herätenastaan antaa ulkopuolista jännitettä, niin näkisi toimiiko startti...
Herätteen puuttuminen voi johtua kovin monesta asiasta. Esimerkiksi jos auto ei tunnista vaihdetta P-asennossa, niin ei anna siksi startata. Vikakoodien luku auttaisi rajaamaan vaihtoehtoja.
-
Onkos tässä mikrokytkin tuossa vaihdevivun juuressa, jos on niin sen tarkastaisin ekana.
-
Mites akun maadoituskaapeli? Itsellä se oli poikki liittimen sisällä moottorin kyljessä. Kaikki toimi muuten hyvin, mutta startti sanoi vain "naks"
-
Kävi nyrkkipajalla testerissä, niiden mielestä ohjainyksikkö paskana. Mut aloin itekki miettii sitä vaihelaatikon mikrokytkintä
-
Olivat saaneet auton käyntiin ohittamalla boksin.. eli siis suoravirta startille.. kävi nätisti ja eikä mitää vikkaa. Mut vaihe ei mee päälle.
-
Olivat saaneet auton käyntiin ohittamalla boksin.. eli siis suoravirta startille.. kävi nätisti ja eikä mitää vikkaa. Mut vaihe ei mee päälle.
Onko siis vaihteiston ohjausboksi rikki vai mikä purkki siellä herjaa? Ohjainlaitteita voi myös korjata ja purkaamoltakin niitä saa. Ihan vain vaihtoehtona, jos uusi on kovinkin tyyris.
-
Siis ohittivat käsittääkseni moottorin ohjainyksikön joka on tossa siinä ilmaboksissa kiinni. Näin mie sen korjaamon tyypin puheista käsitin. Mut kyselin wetteriltä eräältä tuttavalta, niin oli kyllä sitä mieltä, ettei se auto olis käyntiin lähteny ilman sitä ohjainyksikköä.
-
Suosittelisin vikakoodien lukua seuraavaksi kunnon testerillä. Selviää missä palikassa se juurisyy oikein on. Veikaan vaihteiston ohjausboksia puuttuvan vaihdeindikaation ja sen perusteella että vaihde ei mene päälle.
Uskoisin että starttauseston ohittamiseen ei paljon muuta tarvita kuin vetää herätevirtapiuhan suoraan sinne startille.
Lisäys: Startin herätevirta tulee releeltä R13 joka sijaitsee vasemman etulokasuojan yläpuolella konepellin alla. Rele taas saa ohjauksensa moottorinohjausboksilta (ECM) joka saa vaihteen asentotiedon automaattivaihteiston ohjausboksilta (TCM) jos sellainen on autossa. Tieto starttauksesta menee myös CEM:ille ja manuaalivaihteisen tapauksessa CEM antaa luvan käynnistykseen kytkinpolkimen asennon perusteella. Automaatin tapauksessa lupa tulee vaihteiston tilan perusteella.
Ihan varmuuden vuoksi voisi ensin tarkistaa hanskalokeron alta TCM:n sulakkeen F54. Itse TCM sijaitsee vaihteiston kyljessä tai hiukan yläpuolella.
-
Noniin, auto on nyt autosalvalla.. ei anna virtalukolta virtaa eteenpäin. Ja jokin johtovika samalla.. 850e ja maanantaina voi hakea.