Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: longjohn - 14.10.2017, 11:07:43
-
Moro. Nyt on muutaman kerran tehny sillä lailla että jarrut ei ota ollenkaan kun painaa jarrua mutta kun polkemista jatkaa niin alkaa ottamaan ja sen jälkeen toimii taas normaalisti. Tämä ilmiö on saattanut tulla ihan kesken matkan, että useita jarrutuksia tehty liikkeellelähdön jälkeen ennen kuin koirii. Itellä tulis mieleen että voisko järjestelmässä olla ilmaa?Takajarrusatulan vaihdoin tuossa kesällä ja tietenkin ilmasin jarrut, että jotenkin tuntuis hullulta että olisi sen projektin peruja. Semmoistakin oiretta oli muutaman kerran ennen kuin tämä vika ilmeni, että jarruttaessa ihan sievästi ja kun auto oli jo melkein pysähtymässä, kuului sellainen pieni "paukahdus", joka tuli mielestäni jarruista. Voisikohan tämä liittyä aiheeseen? Nyt tuota paukahtelua ei ole kuitenkaan tapahtunut tämän uuden vian alettua.
Vinkkejä?
-
Ei kannata ajella ennenkuin tutkii kaikki pyörät, jos vaikka jarrupala hajonnut.
-
Sen verran ehtiny selvittää että etuoikealla satula jumittaa. En tiiä kyllä miten se selittäis sen että tulee joskus semmonen ilmiö että jarrut ei heti ota.
-
Ilmaus ei ole onnistunut, tuo jumitus ei ole syyllinen, vaihda jumi-osa ja ilmaa järjestelmä :-\
-
Onko polkasu siis sellanen pehmeä tunnoton ja tuleeko tuntuma takasin pumppaamalla? Tuossa tapauksessa järjestelmässä on ilmaa.
Jos taas poljintuntuma on normaalia kovempi ja kovempaa polkemalla jarrut käy ottamaan puuttuu tehostusta.
-
Myös huonosti/väärin paikallaan oleva jousi satulan ulkolaidalla aiheuttaa kyseistä ongelmaa. Satula pääsee kääntymään vinoon ja poljintuntumasta tulee löysä.
-
olen kulmamiehen kanssa samaa mieltä!
-
Kiitos vastauksista.
Onko polkasu siis sellanen pehmeä tunnoton ja tuleeko tuntuma takasin pumppaamalla?
Joo on pehmeä ja tunnoton mutta ei tarvitse oikeastaan edes pumpata vaan jatkaa vain jarrun painamista niin alkaa ottaan. Ainakin viimeisimmällä kerralla teki näin ja ehdin siinä ajatuksen kanssa tutkia miten se käyttäytyy. Ja kolme kertaa tuon tehnyt niin ei ole sen tarkempaa kuvausta viasta.Ilmaus ei ole onnistunut
Ihmetyttää vain että miten se nyt kuukausien ja tuhansien kilometrien jälkeen alkaisi oireileen.
-
Kaikki ilmausruuvit kunnolla kiinni, ei vuoda järjestelmä ? Näkyykö märkää satuloissa? Jumiva osa toki aiheuttaa viivettä.
-
Kaikki ilmausruuvit kunnolla kiinni, ei vuoda järjestelmä ? Näkyykö märkää satuloissa? Jumiva osa toki aiheuttaa viivettä.
Ovat kiinni eikä näy vuotoja. Täytyy pitää auto nyt parkissa ja tutkia paremmin kun ehtii.
-
Myös huonosti/väärin paikallaan oleva jousi satulan ulkolaidalla aiheuttaa kyseistä ongelmaa. Satula pääsee kääntymään vinoon ja poljintuntumasta tulee löysä.
Tällä vinkillä mennään eteenpäin. KAHDESSA satulassa oli tuo jousi väärin. Takana siinä satulassa, jonka itse olen vaihtanut ja edessä siinä mikä jumittaa ja jarrut laahaa. Voiko tuo laahaaminen jotenki johtua tästä?
-
Kyllä se varmaan voi laahamistakin aiheuttaa kun palat on epämääräisessä asennossa.
-
Tämä jarruremontti alkaa jo kyllästyttää. Oletin että saan jarrut kuntoon kun laitan uudet jouset satuloihin ja remppaan edestä jumittavan satulan. No siinä tutkiessani huomasin että takana on toisella puolella (siellä missä se jousi oli väärin) levy ja palat vaihtokunnossa. Ja sitten täytyy tietenkin vaihtaa myös toiselle puolelle. No ei siinä mitään, suht helppo homma...toisella puolella ei mitään ongelmaa, mutta ihmettelin kun en saanut uutta levyä millään paikoilleen toiselle puolelle vaikka käsijarruhilppeet oli kahvalta löysytetty kokonaan. Kengät kanitti silti. No jatkotutkimuksissa selvisi että käsijarruvaijeri on vasemmalta totaalisen jumissa. Seuraavaksi pitäisi siis purkaa puoli autoa että sais sen vaihdettua. Huhhuh.
-
Ei se vaijerin vaihto niin kauhea ole, jos mahtuu vain alle makaamaan :-\. Keskikonsolikin aukeaa aika mukavasti. Naru vanhaan vaijeriin kiinni, niin saa vedettyä uuden sisälle.
-
https://www.youtube.com/watch?v=Grbh5gnmx3A | Tuossa vaihto videomuodossa vielä, toivottavasti on apua.
-
Tästä tuli ihan täys farssi. Kasasin tuon takapään ilman käsijarruosia että sais tuon liikenteeseen ku ei tuon vaijerin vaihto taia onnistua tuossa murskeen päälä. Siirryin tutkimaan sitä keulan jumittavaa satulaa ja siellä oli männän puoleinen pala niin lopussa että se oli jo poikki. Ja uusia paloja ei nyt tähän hätään ollu niin piti luovuttaa. Männän sain siirtoleukapiheilä painettua sisään niin ajattelin kokeilla josko tuo vielä toimisi, liukutapit laitan uudet.
-
Kässärin vaijerin takia ei tarvi kun ottaa konsolin luukun pohjan pois ja nokkapihdeillä vääntää pään irti ja laittaa siihen esim. rautalangan kunnolla kiinni, jolla voi vetää uuden tilalle. (muuten ei onnistu). Perä pitää saada niin ylös, että etupuskuri on lähes maassa niin mahtuu jo hyvin alle.
-
Kässärin vaijerin takia ei tarvi kun ottaa konsolin luukun pohjan pois ja nokkapihdeillä vääntää pään irti
Jaha, tämä on hyvä tietää kun esim. korjausoppaassa sanottiin että pitäis purkaa koko keskikonsoli ja takaistuimetki pois.
-
Oops, otetaas vähän takas kun vm.erojahan on, eli saattaa olla aiempi ohje pitävä....
-
Onko kukaan purkanu tuollaista faceliftin keskikonsolia? Etupään kiinnitys pitäisi saada kaivettua esille mutta en ihan helposti keksinyt miten sinne pääsee. Vaihdekepin nuppi ja kehyskin pitäisi saada jotenkin irti. Automaatti kyseessä. Youtubesta en löytänyt juuri tällaisen konsolin purkamiseen videota.
-
Selviski jo tuo konsolin purku. Oli helpompi kuin kuvittelin. Ja eihän tuota vaihekepin nuppia tarvi irrottaakkaan, korjausopas taas höpisi.
-
Kyllä nyt tarvis vinkkiä tuon käsijarrun kanssa. Eilen sain vasemmalle käkkärivaijerin vaihettua ja molemmille puolille laitoin uudet kengät. Kaikki tuntui menevän hyvin mutta oikealle puolelle oli vähän konstikas saada jarrulevy paikalleen kun kengät vähän kanitti. Vaijeri oli tässä vaiheessa niin löysällä kuin se voi olla. Sain levyn paikoilleen ja ajattelin että homma ok. Mutta ei, levy kuumuu nyt ajossa huomattavasti. Kaipa ne kengät siellä laahaa mutta en käsitä miksi. Eihän niitä kenkiä sinne väärinkään saa laitettua.
Edit. Takajarruihin siis nyt uusittu kaikki muut paitsi oikean puolen satula ja käsijarruvaijeri. Levyjen ja palojen vaihdossa mäntä liikkui hyvin eikä tuo levy ole kuumentunut ennen tätä remonttia, että satula ei varmaan ole syyllinen.
-
Olikos tuossa se säätötappi, olisko liian pitkä? ::)
-
Olikos tuossa se säätötappi, olisko liian pitkä? ::)
Ei oo tässä semmosta säätöä. Sen tilalla on vaan semmonen H-kirjaimen mallinen palikka jossa ei ole mitään säätöä. Oon kattonu videoitaki aiheesta ja olen kyllä oikein tuon kasannut mutta joku siellä mättää.
-
Harmi kun en muista minkä merkkiset tarvikekengät ne oli, mut niistä on joutunu järestään hiomaan sieltä H-palan puolelta tavaraa pois että levyt meni nätisti päälle
-
Liikkuuko se käsijarruvaijerin lopussa oleva koukku hyvin nivelillään? Omaan vaihdoin taannoin paljon uutta ennen kuin huomasin että se oli jumissa. Tässä juttua siitä. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61648.0
Nyt ihan äskettäin tappelin taas ja syyllinen nyt jumittava satula. Ostin Fixus varaosaliikkeestä uuden kun ei maksanut kuin 68€.
-
No niin, tänään taas askartelin nuitten jarrujen kans ja nyt on kova usko että tuli kuntoon. En tiedä mitä tein erillä tavalla mutta kun asensin kengät ja muut palikat uudelleen niin levy menikin aivan helposti paikalleen eikä jäänyt laahaamaan. Joku siellä oli eka kerralla mennyt huonosti paikoilleen. Testiajoa en ehtinyt vielä tehdä mutta eiköhän se nyt onnistunut.