Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Chall - 29.10.2017, 14:08:44
-
Itse homma ei pahalta vaikuta, perus pahvinvaihto.
Mutta mutta, jonkin näköinen nokkien lukitus vois olla hyvä? Samalla tuli mietittyä onkos näitä tehneillä pahemmin ollut kannet kieroja?
Omassa nyt perus vuodot kannen takapäässä, alkaa vaan tihkumaan sen verran öljyä että pakko vaihtaa.
Toinen kansi olisi kyllä koneistamolla, meinasin vaan jos tekisi nopeasti ja löisi kasaan vanhalla kannella :buck2:
-
Kansi tuli oikaistua, sen 0,15, minkä tehdas ilmoittaa maksimiksi.
Itse en lukitustyökalua käyttänyt, helppohan ne nokat on pyöräyttää kohilleen.
Onhan siinä nakerrettavaa ja momenttiavaimella väännettävää :D
-
Minä käytin takapäässä Bilteman lukitusta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1198%20Biltema%20made%205452.JPG?img=medium)
Etupäähän tein omastapäästä.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/965%201992%20B6304FS/2017/1196%20home%20made%205453.JPG?img=medium)
Onhan siinä vääntämistä ja veivaamista ja venttiilien hiomista, mutta sehän on vain harrastamista ;)
-
Etupäähän riittää vaikka rautalanka estämään, että nokat ei putoa pois asennuksen aikana takapäähän on hyvä laittaa lukitus.
Oon pari kertaa tehnyt tuon ilman mitään lukituksia, mutta en suosittele.
-
Nokkapyörän asennon merkkaa nokkaan ennen pyörien irrotusta, niin siinäpä se mitä tarvitsee.
Etupäähän riittää vaikka rautalanka estämään, että nokat ei putoa pois asennuksen aikana takapäähän on hyvä laittaa lukitus.
Mihin nokat tippuu?
-
Nokkapyörän asennon merkkaa nokkaan ennen pyörien irrotusta, niin siinäpä se mitä tarvitsee.
Mihin nokat tippuu?
No siinä jos oot ne takapäästä lukinnu jollain heiväröllä pellillä, niin retkuuhan ne etupäästä kantta paikalleen laskettaessa, jos mikään ei niitä kannattele.
-
Muutaman kerran olen tehnyt remontin eikä käytössä ole ollut minkäänlaisia erikoistyökaluja. Kantta on laskettu tarpeen mukaan. Etanoliturbon kannesta otettiin milli pois, hyvin toimii.
-
Ja ehottomasti haet jostain akkuporaan sen sovitteen, jolla saat hylsyn kii akkuporaan niin ei tule runk...rannetta siitä "venakopan" ruuvien pyörittelystä.
-
No siinä jos oot ne takapäästä lukinnu jollain heiväröllä pellillä, niin retkuuhan ne etupäästä kantta paikalleen laskettaessa, jos mikään ei niitä kannattele.
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.
-
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.
Asennus menee mun mielestä paljon mukavammin paikoilleen noin tehden.
Sinne vielä laitoin stefatkin valmiiks paikoilleen ja hyvinhän se niinkin onnistui. Takastefa kun on muuten aika veemäinen laitettava.
https://youtu.be/qwenN6MKe8A
https://youtu.be/68434cPXxmU
Lienee vielä aika yleinen tapa tehdä tuo homma.
-
https://youtu.be/v6TL52R81V0
Tuossa vielä yksi :)
-
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.
Täytyyhän se niin tehdä, koska Vihreäkirja "käskee" ;)
-
Takastefa kun on muuten aika veemäinen laitettava.
Yhtälailla stefat voi laittaa paikoilleen valmiiksi, vaikka ne olisivat kannen päällä. Linjaus tottakai tarkastettava kasauksen jälkeen. Mutta ehkä pakonokan stefan asennuksen hankaluus sitten vaihtelee, ei ole ollut kertaakaan ongelmia. Pelkkää stefaa vaihtaessa sormin sen saa painettua nätisti melkein pohjaan ja loput leveäpäisellä koukulla. Paljon ikävämpi homma mun mielestä on painaa imupuolen tulppa paikalleen jälkikäteen kun päälikansi on kiinni.
Täytyyhän se niin tehdä, koska Vihreäkirja "käskee" ;)
Tää on yksi niitä hommia, joihin ei ole ollut/tullut katsottua ensimmäiselläkään kerralla minkäänlaista ohjetta ::) Kasatessa mukavampi öljytä nokat ja nokkien laakerikaulatkin kun ovat kannen päällä, ellei sitten käytä asennusrasvaa. Äkkiseltään en näe ainakaan selvää ajallista hyötyä nokkien lukitsemisella päälikanteen.
-
Huomenna noutamaan kansi koneistamolta, muutaman ohjurin vaihto, venttiilit läpikäyty ja tasostakin otettu 0.10 pois.
Mukava kasata takas paikalleen :)
-
Toinen kansi olisi kyllä koneistamolla, meinasin vaan jos tekisi nopeasti ja löisi kasaan vanhalla kannella :buck2:
Huomenna noutamaan kansi koneistamolta, muutaman ohjurin vaihto, venttiilit läpikäyty ja tasostakin otettu 0.10 pois.
Mukava kasata takas paikalleen :)
Vastasit itelle O0
Kyllä mun mielestä näitä on parempi laittaa "kerralla kuntoon" ei kuitenkaan niin nautinto jumpata kantta näissä. Muista käyttää oikeanlaista liimaa liimatessa välikansi, itse olen käyttäny volvon oma kuulema sama kun joku locktite
-
Vastasit itelle O0
Kyllä mun mielestä näitä on parempi laittaa "kerralla kuntoon" ei kuitenkaan niin nautinto jumpata kantta näissä. Muista käyttää oikeanlaista liimaa liimatessa välikansi, itse olen käyttäny volvon oma kuulema sama kun joku locktite
Kansi on ollut koneistamolla viimeiset 3kk :D Sillä kun ei silloin ollut kiire. Soittelin ja kyselin niin meni 2 päivää :D
Liimat + kaikki tiivisteet löytyy jo :) Varautunut useampaan tinakoneen remonttiin vitosen osia hankittaessa :D