Race.fi  Puotilan autokorjaamo

960 b6xxx kansipahvin vaihto

  • 15 Vastauksia
  • 4732 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
960 b6xxx kansipahvin vaihto
« : 29.10.2017, 14:08:44 »
Itse homma ei pahalta vaikuta, perus pahvinvaihto.
Mutta mutta, jonkin näköinen nokkien lukitus vois olla hyvä? Samalla tuli mietittyä onkos näitä tehneillä pahemmin ollut kannet kieroja?
Omassa nyt perus vuodot kannen takapäässä, alkaa vaan tihkumaan sen verran öljyä että pakko vaihtaa.

Toinen kansi olisi kyllä koneistamolla, meinasin vaan jos tekisi nopeasti ja löisi kasaan vanhalla kannella  :buck2:

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #1 : 29.10.2017, 18:25:40 »
Kansi tuli oikaistua, sen 0,15, minkä tehdas ilmoittaa maksimiksi.

Itse en lukitustyökalua käyttänyt, helppohan ne nokat on pyöräyttää kohilleen.

Onhan siinä nakerrettavaa ja momenttiavaimella väännettävää :D

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #2 : 30.10.2017, 07:16:12 »
Minä käytin takapäässä Bilteman lukitusta.



Etupäähän tein omastapäästä.



Onhan siinä vääntämistä ja veivaamista ja venttiilien hiomista, mutta sehän on vain harrastamista ;)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #3 : 30.10.2017, 07:28:18 »
Etupäähän riittää vaikka rautalanka estämään, että nokat ei putoa pois asennuksen aikana takapäähän on hyvä laittaa lukitus.

Oon pari kertaa tehnyt tuon ilman mitään lukituksia, mutta en suosittele.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #4 : 30.10.2017, 11:09:51 »
Nokkapyörän asennon merkkaa nokkaan ennen pyörien irrotusta, niin siinäpä se mitä tarvitsee.

Etupäähän riittää vaikka rautalanka estämään, että nokat ei putoa pois asennuksen aikana takapäähän on hyvä laittaa lukitus.
Mihin nokat tippuu?
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 11:11:22 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #5 : 30.10.2017, 11:45:31 »
Nokkapyörän asennon merkkaa nokkaan ennen pyörien irrotusta, niin siinäpä se mitä tarvitsee.
Mihin nokat tippuu?

No siinä jos oot ne takapäästä lukinnu jollain heiväröllä pellillä, niin retkuuhan ne etupäästä kantta paikalleen laskettaessa, jos mikään ei niitä kannattele.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #6 : 30.10.2017, 18:02:44 »
Muutaman kerran olen tehnyt remontin eikä käytössä ole ollut minkäänlaisia erikoistyökaluja. Kantta on laskettu tarpeen mukaan. Etanoliturbon kannesta otettiin milli pois, hyvin toimii.
960 -96 B6284T + 722.643
Tesla Model Y LR AWD

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #7 : 30.10.2017, 20:14:11 »
Ja ehottomasti haet jostain akkuporaan sen sovitteen, jolla saat hylsyn kii akkuporaan niin ei tule runk...rannetta siitä "venakopan" ruuvien pyörittelystä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #8 : 30.10.2017, 23:03:39 »
No siinä jos oot ne takapäästä lukinnu jollain heiväröllä pellillä, niin retkuuhan ne etupäästä kantta paikalleen laskettaessa, jos mikään ei niitä kannattele.
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #9 : 31.10.2017, 00:34:38 »
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.

Asennus menee mun mielestä paljon mukavammin paikoilleen noin tehden.
Sinne vielä laitoin stefatkin valmiiks paikoilleen ja hyvinhän se niinkin onnistui. Takastefa kun on muuten aika veemäinen laitettava.
https://youtu.be/qwenN6MKe8A
https://youtu.be/68434cPXxmU

Lienee vielä aika yleinen tapa tehdä tuo homma.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #10 : 31.10.2017, 03:45:06 »
https://youtu.be/v6TL52R81V0

Tuossa vielä yksi :)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #11 : 31.10.2017, 16:22:36 »
Eipä edes ole tullut mieleen, että kukaan irroittaisi tai asentaisi päälikantta nokkien ollessa siihen kiinnitettynä.

Täytyyhän se niin tehdä, koska Vihreäkirja "käskee" ;)
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8036
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #12 : 31.10.2017, 22:18:27 »
Takastefa kun on muuten aika veemäinen laitettava.
Yhtälailla stefat voi laittaa paikoilleen valmiiksi, vaikka ne olisivat kannen päällä. Linjaus tottakai tarkastettava kasauksen jälkeen. Mutta ehkä pakonokan stefan asennuksen hankaluus sitten vaihtelee, ei ole ollut kertaakaan ongelmia. Pelkkää stefaa vaihtaessa sormin sen saa painettua nätisti melkein pohjaan ja loput leveäpäisellä koukulla. Paljon ikävämpi homma mun mielestä on painaa imupuolen tulppa paikalleen jälkikäteen kun päälikansi on kiinni.

Täytyyhän se niin tehdä, koska Vihreäkirja "käskee" ;)
Tää on yksi niitä hommia, joihin ei ole ollut/tullut katsottua ensimmäiselläkään kerralla minkäänlaista ohjetta ::) Kasatessa mukavampi öljytä nokat ja nokkien laakerikaulatkin kun ovat kannen päällä, ellei sitten käytä asennusrasvaa. Äkkiseltään en näe ainakaan selvää ajallista hyötyä nokkien lukitsemisella päälikanteen.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2017, 22:20:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #13 : 06.11.2017, 20:16:33 »
Huomenna noutamaan kansi koneistamolta, muutaman ohjurin vaihto, venttiilit läpikäyty ja tasostakin otettu 0.10 pois.
Mukava kasata takas paikalleen  :)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1540
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 b6xxx kansipahvin vaihto
« Vastaus #14 : 07.11.2017, 10:25:03 »
Lainaus
Toinen kansi olisi kyllä koneistamolla, meinasin vaan jos tekisi nopeasti ja löisi kasaan vanhalla kannella  :buck2:

Huomenna noutamaan kansi koneistamolta, muutaman ohjurin vaihto, venttiilit läpikäyty ja tasostakin otettu 0.10 pois.
Mukava kasata takas paikalleen  :)

Vastasit itelle  O0

Kyllä mun mielestä näitä on parempi laittaa "kerralla kuntoon" ei kuitenkaan niin nautinto jumpata kantta näissä. Muista käyttää oikeanlaista liimaa liimatessa välikansi, itse olen käyttäny volvon oma kuulema sama kun joku locktite

 

Samppasport  Futurez