Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: noviisivolvoilija - 06.09.2011, 09:16:17
-
Auto on S80 T6 vm. 2000. Nyt on sattunut pari kertaa niin, että vaihdekeppi on "jumissa" P-asennossa eikä liiku siitä mihinkään.
Tämä tapahtui aina, kun auto oli seissyt yön yli pihassa ja koetti lähteä aamulla ajoon. Hetken päästä menee kyllä päälle.
-
Emäntä valitti samanlaisesta ongelmasta tuossa taannoin käydessään kauppareissulla perheen V70 D5 -02:lla. Ei ollut kuulemma saanut vaihdekeppiä(automaatti) liikkumaan. Ite en muista huomanneeni tuollaista ongelmaa, liekö ollut voiman puutetta??!!! ;)
-
Taitaa se solenoidi jumitella mikä lukitsee sen P:asennon.
-
Taitaa se solenoidi jumitella mikä lukitsee sen P:asennon.
Moi, tiedätkö missä tämä solenoidi sijaitsee?
-
Kun keppi on p-asennossa ja jarrupolinta rumppaa niin solenoidin pitäs "naksua" jos se toimii normaalisti. Eli kun painaa jarrua solenoidin pitäisi avata lukko ja kun polkimen vapauttaa niin sen pitäis lukittua takas.. Itelläni ei keppi ainakaan lähe pois p-asennosta ennen kuin jalka on jarrulla..
-
Aika kaukaa haettu mutta eikös tässäkin mallissa keppi+tappi lähde kiskaisemalla irti ja "iskemällä" takasin. Voisko olla huonosti paikallaan tai kulunut. Siis tappi!
Itselläni on geartronigiin vaihdettu Heicon keppi ja toimii nostamalla nuppia.
Ei juurikaan vaikeuksia vaikka ei nosto ole voimakas. Toimii paremmin kun alkuperäinen mutta voi olla heicotusta ;)
-
Aika kaukaa haettu mutta eikös tässäkin mallissa keppi+tappi lähde kiskaisemalla irti ja "iskemällä" takasin. Voisko olla huonosti paikallaan tai kulunut. Siis tappi!
Itselläni on geartronigiin vaihdettu Heicon keppi ja toimii nostamalla nuppia.
Ei juurikaan vaikeuksia vaikka ei nosto ole voimakas. Toimii paremmin kun alkuperäinen mutta voi olla heicotusta ;)
Tätä en tiennytkään, täytyy käydä kokeilemassa miten heppi irtoaa, jos sitä härnäämällä ongelma poistuisi. Kiitos tiedosta.
-
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta
Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
-
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta
Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
Kiitos ohjeesta! Täytyy kurkistaa mitä sieltä suojuksen alta löytyy ja koettaa järkeillä miten sitä siirretään.
Kuitenkin myös jarrupolkimessa on oltava joku vipstaaki koska jarrua täytyy painaa ennenkuin kepin saa siirrettyä...
-
Kyllä siellä edelleen on myös se jarrupolkimeen naitettu solenoidi joka napsahtaa/kolahtaa aina kun jarrua painaa ja keppi on P-asennossa. Sen tuntee kädelläkin kun pitää laatikon kepukasta kiinni. Joskus tuota itsekkin mietin että mikä ääntää kun jarrua hipaisee. Oma T6 on -99 mutta tuskinpa noissa niin paljon eroa on ;)
-
noviisivolvoilija, saitko tähän harmiin vastauksen eli miten sait korjattua?, mulla sama vika nyt. KIITOS vastauksesta ;). Paljonko solenoidi maksaa? onko ostettava siniseltä?. Mulla toimii kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan niin keppi toimii taas :idiot2:.
-
noviisivolvoilija, saitko tähän harmiin vastauksen eli miten sait korjattua?, mulla sama vika nyt. KIITOS vastauksesta ;). Paljonko solenoidi maksaa? onko ostettava siniseltä?. Mulla toimii kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan niin keppi toimii taas :idiot2:.
Moi, tuolla edellä oli hyvä neuvo mutta en ole vielä avannut kepin muoveja, koska taas nyt pelittää...
-
APUAAA!!! Kusessa ollaan taas, Vaihdatin kaasuläppäkotelon autoon (s80 T6-99) ja samalla autoon tuli 3 uutta ohjelmaa 1.kaasuläppä ohj,2.ohjainyksikön ohj,3 olikohan abs boxin ohj tai joku muu,seuraavana aamuna jäi keppi jumiin D:lle ja eilen huomasin ettei jarruvalot toimi, voisiko molemmat ongelmat johtua noista uusista ohjelmista??? ja voiko ne liittyä samaan vikaan???,mikä mättää??? soitin tänään siniselle ja kyselin asiasta (varaosamyyjältä tosin,kun noita huoltopuolen ukkoja kun ei saa kiinni koskaan >:( ) niin sanoi että ovat varmasti kaksi eri vikaa eikä liity toisiinsa, vai voiko liittyä???, solenoidin hinta noin 200e, takavalojen REM kuulema noin 1000e :idiot2:, voiko nuo osat hommata purkaamolta ja toimiiko ne heti kun vaan pistää kiinni vai tarviiko jotain ohjelmia lisäks???. ISO KIITOS VASTAAJILLE :).
NYT on tutkittu sen verran että takakonissa sulakkeet ja releet näyttäs olevan ehjät, tuo kepin vika taitaa olla solenoidissa tai itse kepissä, kuulema jumittaa vaijeri tai itse nappi vanhemmissa volvoissa. Noo tutkimukset jatkuu ...
Sinisellä sanoivat ettei nuo 3 ohjelmaa vaikuta jarruvalo eikä keppi vikaan, eipä kai.
-
Automaattilootassa on 3 ns varmistusta.
1. Virtalukolle menee vaijeri, joka huolehtii siitä että avainta ei saa pois virtalukosta ennenkuin vaihde on P-asennossa
2. Jarrupolimen painalluksesta solenoidi vapauttaa vaihdekepin jotta vaihteen saa pois P-asennosta.
3. Vaihdekepissä on vipu joka myös pitää olla painettuna jotta vaihdevipua saa siirrettyä tiettyjen vaihteiden välillä.
Jos vaihdevipu jumittaa P-asentoon, niin yleensä vika on juuri jarrun päässä. Kuuntele naksahtaako vaihdekepin luona kun painaa jarrua. Kannattaa tarkistaa että jarrupolkimen kytkin toimii jos naksahdusta ei kuulu. Itselläni on vanhemmassa laatikossa nappula jolla kyseisen toiminnon voi ohittaa, jos esim autoa pitää siirtää eikä virtaa ole.
-
Aika jyrkkä kanta siniseltä etteivät viat liity toisiinsa. Jokainen on jo varmaan huomannut että näissä kikottimissa kaikki voivat vaikuttaa kaikkeen ;)
Noista edellämainituista kolmesta vaihtoehdosta ei mikään oikein tunnu natsaavan tuon vian kanssa, jos se keppi todella on D-asennossa jumissa. Solenoidihan ymmärtääkseni lukitsee vaan kepin P-asentoon. Estäisikö se myös kepin palauttamisen P:lle jos siitä on käyttötunnit loppuneet? Ilmeisesti keppi ei kuitenkaan nyt liiku yhtään mihinkään? Tuo kepin salpakaan ei käy silloin järkeen kun kepin taisi saada D:ltä manuaaliasentoon ilman sitä salpaa ja myös takaisin D:lle manuaalitilasta... Äkkiä tulee mieleen joku ihan oikea vika laatikossa, kun noi Volvon raiskaamat GM:n tekeleet ei nyt varsinaisesti vakuuta laadullaan. Jos ei nyt hyvä laatikko ollut edes lähtöjään niin ymmärtääkseni Volvon "parannukset" teki siitä entistä heikemmän...
Onkohan tuo kepin lukitussolenoidi ohjattu samalla kytkimellä jarrupolkimesta kun jarruvalot? Kannattanee tarkistaa se kytkin vaikka ihan varmuuden vuoksi. Tietty kun kaikki signaalit tuppaa menemään CEM:in kautta niin ei kai mikään softajuttukaan täysin poissuljettu voi olla, mutta luulisi vian silloin ilmaantuneen heti.
-
Keppi toimii jos käynnistän auton UUDESTAAN heti eka käynnistyskerran jälkeen,lähes aina,kolmannella käynnistyskerralla viimeistään. En kuullut mitään napsahusääntä kepin läheltä, eli oisko se solenoidi kepinjuuresta sökö?, kun virta-avainta kääntää niin sit naksahtaa jossain ratin alla mutta se ei taida liittyä tähän vikaan.
Vaihteet kyllä toimii hyvin,mutta aamulla ja pv jos useampi tunti auto ollu parkissa jää keppi P:lle jumiin eikä liiku mihinkään. Täytyy hutkia kun joutaa.
-
Keppi toimii jos käynnistän auton UUDESTAAN heti eka käynnistyskerran jälkeen,lähes aina,kolmannella käynnistyskerralla viimeistään. En kuullut mitään napsahusääntä kepin läheltä, eli oisko se solenoidi kepinjuuresta sökö?, kun virta-avainta kääntää niin sit naksahtaa jossain ratin alla mutta se ei taida liittyä tähän vikaan.
Vaihteet kyllä toimii hyvin,mutta aamulla ja pv jos useampi tunti auto ollu parkissa jää keppi P:lle jumiin eikä liiku mihinkään. Täytyy hutkia kun joutaa.
Tämä on justiinsa ihan sama vaiva kuin itselläkin, mistä syystä ketjun aloitinkin. Mitään "napsahdusääntä" en ole koskaan kuullut kepin läheltä, polkee jarrua tai ei, ja auto on ollut sentään mulla jo vuosia ja keppi on pelittänyt ihan ok. Nytkin pelittää, onneksi, mutta ennenpitkää tuo ongelma ihan varmaan uusiutuu. Auto on T6 joten onkohan siinä joku ero noihin muihin malleihin verrattuna, kuitenkin?
-
Solenoidi ei toimi kunnolla. Mulla kuuluu todella selvä napsahdus vaihdekepin juuresta kun painaa jarrupolkimen pohjaan ja solenoidi vapautuu. Tuon solenoidin toiminnan kai voi testata 9v patterilla, mut se pitää ekana kaivaa sieltä muovien alta esille.
-
Onko asentoanturi jarrupolkimessa vai missä se on, voiko se olla yhteydessä kumpaankaan vikaan?,olikohan tuo nyt viisas kysymys :D,en näistä paljoo ymmärrä. :-[ .
-
Solenoidi ei toimi kunnolla. Mulla kuuluu todella selvä napsahdus vaihdekepin juuresta kun painaa jarrupolkimen pohjaan ja solenoidi vapautuu.
Juurikin näin. Ihan selvä napsaus kuuluu eikä itsellä tarvitse kun ihan kevyesti painaa jarrua. Jotenkin tuosta jää sellainen vahva fiilis että se jarruvalojen toimimattomuus voisi liittyä asiaan jos kerran ovat samaan aikaan kuitenkin ongelmat ilmaantuneet.
-
Juurikin näin. Ihan selvä napsaus kuuluu eikä itsellä tarvitse kun ihan kevyesti painaa jarrua. Jotenkin tuosta jää sellainen vahva fiilis että se jarruvalojen toimimattomuus voisi liittyä asiaan jos kerran ovat samaan aikaan kuitenkin ongelmat ilmaantuneet.
Hyvää tietoa tämä. Onko teillä ajokkina tosiaankin T6, mun T6-kärrystä ei siis ole koskaan kuulunut mitään napsahdusta ja silti vaihdekeppi on pelittänyt ihan hyvin... Tähän asti.
-
Ihan -99 S80 T6 on.
Vahva perstuntuma on että se jarruvalokytkin olisi siellä jarrupolkimen varren alla. Voisi olettaa että samalta kytkimeltä otetaan ohjaustieto sille kepin solenoidille.
-
Ajokki on T6. Joskus kovalla pakkasella muistelen tuon solenoidin jumitelleen eikä vaihdevalitsin meinannut millään liikkua, muistelen myyös ihmetelleeni että joku ääni puuttuu kokonaan, eli ei nähtävästi naksunut solenoidi silloin, tuossa omassani kun tuo ääni on joskus jopa häiritsevän kova napsaus :D Jokainen autohan on toki yksilö eikä välttämättä osat ole ihan presiis samanlaisia, joten jos ei sitä ääntä kuulu mutta vaihdevalitsin toimii niin silloin ei mitään vikaa liene. Tuohon en osaa sanoa että johtuuko jarruvalojen toimimattomuus solenoidista, mutta todellakin veikkaisin vian olevan osa kokonaisuutta kun kerran samaan aikaan ilmaantuivat :)
-
Samaa olen itsekkin miettinyt, jarruvalojen toimimattomuuden huomasin 5pv myöhemmin kun keppiongelman mutta onhan ne saattanut mennä samaan aikaan rikki, harvemmin tulee jarruvaloja ihasteltua omasta autosta.
Tämmönen juttu löyty netistä, Xsara kylläkin mutta...-----Vaihdekeppi on ja pysyy P-asennossa. Varmistettu: kaikki ovet kiinni, käsijarru pois, painetaan jarrua mutta silti P-valo vilkkuu ja keppi ei liiku? Onko vinkkejä?
On tehnyt aina toisinaan (uudelleen käynnistyksellä korjaantunut) mutta logiikkaa en ole sille löytänyt.
VASTAUS1.-Oliskohan jarrupolkimen (jarruvalojen) kytkin rikki? Taitaa täälläkin olla siitä juttua! Ei maksa hirveitä, mutta jos tieto puuttuu, että jarrua painetaan, niin parkkilukko on ja pysyy päällä! Eli siis kattoppa syttyykö jarruvalot kun painaa jarrua! Tämä on toki vaan arvausta....
VASTAUS2.
Jarruvalot palavat eli ei ole siitä. Työkaveri antoi vinkin: työnnä autoa edestakaisin. Ja heureka; se auttoi. Kuului pieni napsahdus ja P-valo paloi kiinteästi sekä keppi liikkui. Oliko vaan rattaat jumissa kun oli pienessä mäessä?.
-
-99 S80 T6 on mullakin.
Nyt tuli mieleen että 1,5 vuotta sitten teki saman tuo keppi,jumittu parikertaa P:lle jonka jälkeen se on toiminu tähän pv saakka.
-
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta
Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
Nyt pyöritin tota kierreakselia vähän toiseen suuntaan joka menee sen keltasen osan läpi,siinähän on jonkinmoinen säätö lukitukselle,avainta kun käänti niin se keltainen osa liikkuu ainakin nyt,aamulla näkee toimiiko vielä. Kepin akselin alkuun(etuosa) laitoin vähän öljyä kun näytti niin kuivalta.
Eipä tuo vielä auttanu,käännetääs säätöä toiseen suuntaan ja ihmetellään lisää...
Ei auta tuo säätäminen, laitoin tilaukseen (jarrukytkimen 26e) jos se auttas edes jarruvalo ongelmaan. Solenoidin (118e) ostoon sit jos ei keppi pelitä.
-
No nyt se myrkyn lyppäs, otin jarruvalokytkimen irti ja aukasin,puhdistin ja laitoin takasin, nyt se ei irrota keppiä P-vaihteesta ollenkaan, no uus jarruvalokytkin tulee ti tai ke, mikähän vika noihin kytkimiin voi tulla kun siellä ei paljoo muuta ole kun muovia, jousi, 2 metalli kpl ja se piikki mihin virta tulee?, voisko s80 -99 T6 omistajista joku kattoo omasta autosta meneekö musta johto,punavalkonen johto ja siinä sininen liitin mihinkään kiinni,semmonen löyty irrallaan takakontin kuskinpuolen takavalojen johdoista,KIITOSTAPA KIITOSTA!.
Rupesin rupeemaan ja otin uudestaan auki kytkimen,tais mennä eka kasaamisessa jousi hiukan väärin :-[ ,en vielä kokeillu miten toimii kun akku on latauksessa.
Vastaan itselleni :) ,noita virta (piikkejä) onkin kaksi vierekkäin, eli toinen on katkennut jossain vaiheessa,eli sehän se voi mennä rikki tuosta jarruvalokytkimestä. Siltä nyt ainakin näyttäis.
-
Ei jumita enää :) , uusi jarrukytkin niin rupes jarruvalot ja vaihekeppi toimiin, hain osan Hämeen autosta ja samalla kysyin varaosa myyjältä ja kahdelta asentajalta toimiiko keppi kun jarrukytkimen vaihdan, en tiiä,ei kai se siihen liity,kaksi täysin eri vikaa,ym huttua sanoivat :idiot2:, ihmetyttää noitten tietämättömyys tai tahallinen valehtelu :nohnoh, eihän sinne kannata autoa korjaukseen viedäkkään jos ne ei mitään tiedäkkään autoista >:( ,raha kyllä kelpaa. Lisätään vielä ettei "napsahusta" kuulu,oisko sitten solenoidista ääni hävinny :) ,en sit tiedä.
-
Ei jumita enää :) , uusi jarrukytkin niin rupes jarruvalot ja vaihekeppi toimiin, hain osan Hämeen autosta ja samalla kysyin varaosa myyjältä ja kahdelta asentajalta toimiiko keppi kun jarrukytkimen vaihdan, en tiiä,ei kai se siihen liity,kaksi täysin eri vikaa,ym huttua sanoivat :idiot2:, ihmetyttää noitten tietämättömyys tai tahallinen valehtelu :nohnoh, eihän sinne kannata autoa korjaukseen viedäkkään jos ne ei mitään tiedäkkään autoista >:( ,raha kyllä kelpaa. Lisätään vielä ettei "napsahusta" kuulu,oisko sitten solenoidista ääni hävinny :) ,en sit tiedä.
Nyt kävi niin, että kun aamulla käynnistin auton, kylmä moottori, ja ajoin 100m bensa-asemalle, niin vaihde ei liikkunut kuin välillä D-N... En saanut keppiä P-asentoon, joten en uskaltanut sammuttaa moottoria tankkauksen ajaksi. Kun sitten ajelin eteenpäin, muutaman kilometrin, ja parkissa kokeilin P:tä ja R:ää niin hyvin PRelitti. Onko tästä ilmiöstä havaintoja, ja mikä tällaseen voisi olla syynä?
-
Empä osaa neuvoa mutta tuo jarrukytkimen hinta oli muistaakseni alle 30e, senhän vois vaihtaa itse muutamassa sekunnissa, niin olisi ainakin yksi vika mahdollisuus pois. Voisko vaijeri jumittaa nupissa?.
-
Törmäsin tänään tuohon keppiongelmaan S80 D5 -04 kanssa. Kepin etupuolella oleva "liipasin" on vuosien saatossa murentunut alareunasta. Pääsee tulemaan liikaa ulos ja siitä syystä vivusto ei toimi kunnolla. Sain siniseltä kuvan systeemistä ja siinä selviää että kepin sisällä kulkee tanko joka liikuttaa jotakin pidättelijää alapäässä. Sain sorkittua ruuvvimeisselillä kepin yläpäässä linkut kohdalleen, ja liipasimen ympäri teippiä, ettei pääse liikaa ulos, ja taas pelittää.
-
Niin onko tuossa mahdollista säätää sitä vaijeria/kierreakselia mikä liikuttaa sitä keltaista osaa. Otin vaihdekepin ympäriltä ne muovit irti, avaimen kun kääntää virtalukossa niin se vaijeri liikkuu vähän mutta ei tarpeeksi jotta lukitus vapautuu. Joutuu avittaa loput esim ruuvarilla työntäen siitä keltaisesta osasta. Vai olisiko tässäkin mennyt tuo jarrukytkin.
-
Meillä alko viime viikolla XC90 D5 -05 automaatin vaihdekeppi takkuaan; to iltana kävin kaupoilla, niin kaupan pihasta lähteissä ei keppi lähteny P-asennosta mihkään. Sain siihen neuvon tarkastaa jarrupolkimen kytkimen. Sitä sit puolisokkona yritin käpistellä ja yritin uudestaan niin pääsin liikkeelle. Kävin illasta vielä parissa paikkaa niin kaikki toimi ok. Seuraavana aamuna lähdin töihin--> ei ongelmia, työmaalla piti sit aamupäivällä lähtee käymään asioilla niin ei millään keppiä P-asennolta pois! Siinä sit päivän tuota ihmettelin, vaihdettiin jarrupolkimelle uusi kytkin mutta tästä ei ollut apua. Samalla huomattiin myös että jarruvalot olivat mykkänä. Auto jäi yöksi työmaalle, seuraavana päivänä käytiin sitten muiden asioiden yhteydessä työmaalla niin löin auton siinä tulille ja heti käynnistyksen jälkeen testasin keppiä niin lähti täysin normaalisti parkkilukosta!? Ajettiin sit auto siitä kotiin. Seuraavana päivänä oli tarkotus lähtee taas liikkeelle; auto käyntiin lämpiämään, auton pakkaus, tarkotus lähteä liikkeelle ja... keppi jumis P:llä!! Auto jäi joulun pyhiks sit pihaan... Eilen taas kokeilin tätä; auto käyntiin ja heti pienellä houkuttelulla keppi parkkilukosta. Kävin ajamas pienen lenkin ja takas pihaan, keppi P:lle ja heti yritys ottaa pois--> keppi jumis P:llä... Tietokoneen nokas tuo ei ole vielä käyny mutta ajattelin nyt eka kysyä onko muilla ollu vastaavaa ja jos on niin millä helpotti. Sen verran tähän vielä että minäkään en ole kepissä huomannut missään vaiheessa solenoidin naksausta (silloinkaan kun kaikki on toiminut normaalisti) mistä tässä ketjussa on ollut puhe. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
-
Itselläni silloin kun vaihdekeppi on jumissa, P tai D -asennossa, auttaa aina se, että napauttaa sitä joko ylhäältäpäin tai varovasti oikealta sivusta. Siis nyrkillä, ei vasaralla. Ja aina on tepsinyt.
-
Meillä alko viime viikolla XC90 D5 -05 automaatin vaihdekeppi takkuaan; to iltana kävin kaupoilla, niin kaupan pihasta lähteissä ei keppi lähteny P-asennosta mihkään. Sain siihen neuvon tarkastaa jarrupolkimen kytkimen. Sitä sit puolisokkona yritin käpistellä ja yritin uudestaan niin pääsin liikkeelle. Kävin illasta vielä parissa paikkaa niin kaikki toimi ok. Seuraavana aamuna lähdin töihin--> ei ongelmia, työmaalla piti sit aamupäivällä lähtee käymään asioilla niin ei millään keppiä P-asennolta pois! Siinä sit päivän tuota ihmettelin, vaihdettiin jarrupolkimelle uusi kytkin mutta tästä ei ollut apua. Samalla huomattiin myös että jarruvalot olivat mykkänä. Auto jäi yöksi työmaalle, seuraavana päivänä käytiin sitten muiden asioiden yhteydessä työmaalla niin löin auton siinä tulille ja heti käynnistyksen jälkeen testasin keppiä niin lähti täysin normaalisti parkkilukosta!? Ajettiin sit auto siitä kotiin. Seuraavana päivänä oli tarkotus lähtee taas liikkeelle; auto käyntiin lämpiämään, auton pakkaus, tarkotus lähteä liikkeelle ja... keppi jumis P:llä!! Auto jäi joulun pyhiks sit pihaan... Eilen taas kokeilin tätä; auto käyntiin ja heti pienellä houkuttelulla keppi parkkilukosta. Kävin ajamas pienen lenkin ja takas pihaan, keppi P:lle ja heti yritys ottaa pois--> keppi jumis P:llä... Tietokoneen nokas tuo ei ole vielä käyny mutta ajattelin nyt eka kysyä onko muilla ollu vastaavaa ja jos on niin millä helpotti. Sen verran tähän vielä että minäkään en ole kepissä huomannut missään vaiheessa solenoidin naksausta (silloinkaan kun kaikki on toiminut normaalisti) mistä tässä ketjussa on ollut puhe. Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
Väliaikatietoja...
Tästä luettiin vikakoodit tän viikon maanantaina (pitkä lista oli ja osa tuli varmasti samalla kun tän kans räpelsin) ja kuitattiin samalla kaikki pois ni alko keppi toimimaan (kyllä se solenoidi naksahtaa) normaalisti, jarruvalotki löyty. No, viikolla sitä käyttelin ni kaikki pelas ok. Perjantaina lähettiin sit tällä liikkeelle, ei ongelmia mut lauantaiaamuna ei taas keppi lähteny parkkilukosta, ja niillä sijoilla auto on edelleen...
Luin tästä nyt koodit uudestaan ni muutama koodi, jotka luulisin et liittyy tähän ongelman, uusii kokoajan:
Moottori; 940A jarrupoljinanturi, signaali kohtuuton. Katkonainen (..ja tätä koodia ei nyt edes pysty kuittaamaan pois, on kokoajan päällä)
ABS (BCM); 0150 jarruvalokytkin, signaali epäuskottava. Jatkuva
0115 Yhteys, CAN suljettu.
Jatkuva.
Eilen illalla vaihdoin myös jarrutehostimen asentoanturin ja luin koodit uudelleen niin eipä ollu vaikutusta... :(
-
Ei saa jarrupolkimelta tietoa niin ei anna lupaa siirtää vaihetta. Kohteet polkimella jo koodeissa nimetyt anturi ja kytkin käytävä läpi.
-
Ei saa jarrupolkimelta tietoa niin ei anna lupaa siirtää vaihetta. Kohteet polkimella jo koodeissa nimetyt anturi ja kytkin käytävä läpi.
Polkimelle tuo katkasija on jo uusittu mut sit se anturi? Onks se nyt mis kohtaa tuolla, tietäs taas suurinpiirtein oikeesta kohtaa roplata. Täytyy nuo johdot viä tarkastella paremmin kans.
-
Väliaikatietoja...
Tästä luettiin vikakoodit tän viikon maanantaina (pitkä lista oli ja osa tuli varmasti samalla kun tän kans räpelsin) ja kuitattiin samalla kaikki pois ni alko keppi toimimaan (kyllä se solenoidi naksahtaa) normaalisti, jarruvalotki löyty. No, viikolla sitä käyttelin ni kaikki pelas ok. Perjantaina lähettiin sit tällä liikkeelle, ei ongelmia mut lauantaiaamuna ei taas keppi lähteny parkkilukosta, ja niillä sijoilla auto on edelleen...
Luin tästä nyt koodit uudestaan ni muutama koodi, jotka luulisin et liittyy tähän ongelman, uusii kokoajan:
Moottori; 940A jarrupoljinanturi, signaali kohtuuton. Katkonainen (..ja tätä koodia ei nyt edes pysty kuittaamaan pois, on kokoajan päällä)
ABS (BCM); 0150 jarruvalokytkin, signaali epäuskottava. Jatkuva
0115 Yhteys, CAN suljettu.
Jatkuva.
Eilen illalla vaihdoin myös jarrutehostimen asentoanturin ja luin koodit uudelleen niin eipä ollu vaikutusta... :(
Torstaina vietiin tämä Ylöjärvelle, Autodiagnoosin kavereille tutkittavaks, josko tähänkin alkaisi saamaan selvyyttä. Päivittävät samalla kielen suomeen ja ohjelmoivat Ardicciin ajastuksen. Päivitän tänne taas kun on tietoa vaivan aiheuttajasta.
-
Torstaina vietiin tämä Ylöjärvelle, Autodiagnoosin kavereille tutkittavaks, josko tähänkin alkaisi saamaan selvyyttä. Päivittävät samalla kielen suomeen ja ohjelmoivat Ardicciin ajastuksen. Päivitän tänne taas kun on tietoa vaivan aiheuttajasta.
Tämäkin asia etenee; CEM romuna, saanut vettä. Sanoivat että piirilevy sekä liittimet CEM/johtosarja liitoksessa hapettuneet. Ovat kasanneet jo uuden CEM:in tähän, johtosarjan liittimiä vielä odottavat.
-
Hankin S60 2004 2,5t automaatin. Oli ongelma saada eilen avain virtalukosta. Vaikka keppi oli P:llä. Tänään aamulla ei vaihdekeppi liikahtanutkaan. Kepin nappi tuntui kevyeltä . Ihan niin kuin ei ottaisi mihinkään "kiinni".
Vika ilmeisesti kepin sisällä... jotain vinkkejä korjaukseen.
-
Hankin S60 2004 2,5t automaatin. Oli ongelma saada eilen avain virtalukosta. Vaikka keppi oli P:llä. Tänään aamulla ei vaihdekeppi liikahtanutkaan. Kepin nappi tuntui kevyeltä . Ihan niin kuin ei ottaisi mihinkään "kiinni".
Vika ilmeisesti kepin sisällä... jotain vinkkejä korjaukseen.
Otin kepin irti , mekanismi näyttää toimivan. Vaijeri ei liiku kunnolla. Pitää herkistellä ja rasvata. Auto ollut pitkään seisonnassa niin sen takia vaijeri jumittelee.
-
Pystyykö tuota vaijeria rasvaamaan tuolta virtalukon päästä? Saisi rasvaa koko matkalle...
-
Otin virtalukon ympäriltä muovit pois. Suoja muovissa oli tippunut osa. Liittyyköhän kyseinen osa vaijerin huonoon toimintaan? Pitäisi selvittää mistä kohtaa osa puuttuu.
(https://thumb.ibb.co/cbhviS/20180308_093515.jpg) (https://ibb.co/cbhviS)
-
Vaihdekeppihän lukittuu tässä mallissa vaijerinvälityksellä virtalukolta
Ota se vaihdekepin ympärilläoleva suojus pois ja näet siellä vasemalla puolella keltaisen muoviosan. Sitä siirtämällä saat saat sen toimimaan jos vain virtalukko toimii.
Kiitos tuhannesti tästä neuvosta!!
-
Heps, lainaan tätä wanhaa ketjua ja kysymystä koska itsellä mk2 -06 automaatissa sama ongelma. Keppi ei liiku koska avain ei työnnä riittävästi vaijeria, että se keltainen osa kepin juuressa liikkuisi riittävästi taaksepäin keppilukon vapauttamiseksi ja vastaavasti taas eteenpäin, että saa avaimen pois.
Pystyykö tuota vaijeria rasvaamaan tuolta virtalukon päästä? Saisi rasvaa koko matkalle...
Miten sen virtalukon ympärillä olevan pienen kotelon saa irti? siellä alla lienee semmoinen paikka, josta vaijerin yläpää kiinni ja saisi suihkuteltua WD:tä (yms.)?
Oma kulkine ollut poissa käytöstä puolisen vuotta (toki välillä siirrelty pihamaalla eikä ole ongelmia ollut).
Kiitos Vastauksista.
-
Paikat saa liikkumaan kun laittaa avaimen ykkösasentoon, vetää vaijerinpään ulos, painaa vaijerin sisään ja lukitsee sinne parilla nippusiteellä. Vaijerinpää lukittuu pienellä kynnellä virtalukkoon, aukeaa sormella painamalla.
-
Paikat saa liikkumaan kun laittaa avaimen ykkösasentoon, vetää vaijerinpään ulos, painaa vaijerin sisään ja lukitsee sinne parilla nippusiteellä. Vaijerinpää lukittuu pienellä kynnellä virtalukkoon, aukeaa sormella painamalla.
Missähän tuo vaijerinpää oikein on? Tuon avainpesän takana jossain? miten pienet kätöset pitää olla...
laitan pari kuvaa :
tässä ekassa sivustapäin otettuna
(https://i.ibb.co/fdMG4yhj/Sivusta.jpg) (https://ibb.co/fdMG4yhj)
ja tämä altapäin
(https://i.ibb.co/DHbXvV5V/Alta.jpg) (https://ibb.co/DHbXvV5V)
Mistä kohdin vaijerinpään voi vetää pois, painaa sisään?
sori tyhmät kysymykset...
-
Missähän tuo vaijerinpää oikein on? Tuon avainpesän takana jossain? miten pienet kätöset pitää olla...
laitan pari kuvaa :
tässä ekassa sivustapäin otettuna
(https://i.ibb.co/fdMG4yhj/Sivusta.jpg) (https://ibb.co/fdMG4yhj)
ja tämä altapäin
(https://i.ibb.co/DHbXvV5V/Alta.jpg) (https://ibb.co/DHbXvV5V)
Mistä kohdin vaijerinpään voi vetää pois, painaa sisään?
sori tyhmät kysymykset...
Heti ajonestorenkaan(lukkopesän harmaa kaulus) takana pitkittäin. Jos haluaa lisää tilaa, ajonestorengas on muovikynnellä, vai oliko kahdella, kiinni, lähtee sormin niistä painamalla ja hieman nytkyttämällä ulospäin. Sen jälkeen vaijeri on paremmin esillä.
-
Heti ajonestorenkaan(lukkopesän harmaa kaulus) takana pitkittäin. Jos haluaa lisää tilaa, ajonestorengas on muovikynnellä, vai oliko kahdella, kiinni, lähtee sormin niistä painamalla ja hieman nytkyttämällä ulospäin. Sen jälkeen vaijeri on paremmin esillä.
Löysin tuommoisen vakuuttavan youtube-videon aiheesta
https://www.youtube.com/watch?v=O9g5lCSD26c
Kaikki siinä näyttää yksinkertaiselta... Täytyy etsiä sitä toista muovikynttä... Tuossa videossa tuo vaijeri lähti kepeästi pois sen lukituksen poistoa painamalla... pitää mennä pundesalille...
Kiitos ohjeista. Katotaan miten käy...
--