Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vainols - 07.12.2017, 20:18:13

Otsikko: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa. Ratkaistu
Kirjoitti: vainols - 07.12.2017, 20:18:13
Elikkäs otsikon mukainen kulkuneuvo herjaa ajotietokoneessa kyseistä tekstiä, koodit luettu ja koodina oli map-anturin virtaus virheellinen ja joku säätö virheellinen, numeroita en tähän hätään muista mutta koodit luetaan uusiksi.

Egr sekoilee testerillä katottuna vain täysin lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä, alle termostaatin avautumislämpötilan ei mitään ongelmia.

Pari kuvaa arvoista:

Vikatila päällä ilmamäärä näyttää tupla arvoa haluttuun ja egr näyttää tässä tilanteessa -5%
(https://thumb.ibb.co/ju3g9b/IMG_5751.jpg) (https://ibb.co/ju3g9b)

Ilman vikatilaa arvot kohdallaan, egr näyttää tässä tilanteessa n.-50%
(https://thumb.ibb.co/k7QTpb/IMG_5753.jpg) (https://ibb.co/k7QTpb)

Vähänkään kun napauttaa kaasua niin vikatila käy pois päältä ja egr:n arvo käy taas tuolla 50% kohdilla mutta tulee takaisin alas 5% samantien ja vikatila päälle

Ahtopaineet näyttää kiihdyttäessä testerin mukaan 0.6bar vaikka haluttu on n.0.95bar tuntuu kuitenkin kulkevan aivan oikein. 0-100 ottaa 10.5sek

Tähänmennessä vaihdettuja/tutkittuja on:

Mappianturille menevä letku uusittu ja imusarjan nippa tarkistettu avonaiseksi
Ahtopaineensäätimen letkut kaikki vaihdettu uusiin
Kaikki pienet alipaine muoviletkut käyty läpi ja kaikki ovat auki ja ehjät
Immu vaihdettu toiseen toimivaan
Mappianturin nipan putsailin
Egr venttiili käytetty irti eikä ollut karstasta jumissa
Egr solenoidiin ruiskuttelin jarrukliineriä jos puhdistuis
Ei suhise ylimääräisiä eli ahtovuotoja ei pitäis olla
Ahtopaineensäätöventtiilin putsasin kliinerillä
Taaimmainen koneen tukityyny vuoti kuin seula ja tukittu, etummainen piti alipaineet vuotamatta

Itseltä ideat aika vähissä niin kommentit ja ideat tosissaan tarpeen  :D
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: tdi-arska - 08.12.2017, 10:03:54
Auto toimii, mutta antaa vikatietoja ? Omassa tdi oli turbo syyllinen alitehoihin, en katsonut vikatietoja.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: o_j - 08.12.2017, 10:29:47
Et ole mappia vielä vaihtanut? Jos se on vaan rikki.

Ei varmaan ole tässä syypää, mutta tuo pienestä kaasusta vikavalon sammuminen vois johtua myös pielessä olevasta ajoituksesta.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: vainols - 08.12.2017, 13:53:53
Auto toimii, mutta antaa vikatietoja ? Omassa tdi oli turbo syyllinen alitehoihin, en katsonut vikatietoja.

Kyllä tuntuisi muuten toimivan ihan normaalisti, mutta nuo kaksi koodia tulee aina takaisin, aluksi oli 7 eri koodia jotka liittyivät ahtopaineen säätöön ja egr virtaukseen. Nämä toki katosivat noiden edellämainittujen korjauksien jälkeen. Turbon tarkistin samalla kun tuon egr:n käytin irti eikä ainakaan välystä tuntunut pitkittäin, sivuttaistakin hyvin vähän.

Et ole mappia vielä vaihtanut? Jos se on vaan rikki.



Ei varmaan ole tässä syypää, mutta tuo pienestä kaasusta vikavalon sammuminen vois johtua myös pielessä olevasta ajoituksesta.

Mappia ei ole vaihdettu, tarkennan vähän kirjoitustani jos eilen illalla vähän epäselvästi kirjoittelin  :D eli siis vikavalo jää päälle mutta vikateksti katoaa kaasun näpäytyksellä. Ajoitus on ainakin hyvin lähellä oikeaa kun ei sahauta käynnistäessä kylmänä eikä lämpinä.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: o_j - 09.12.2017, 11:17:02
Mä tappelin yhden talven enempi vähempi aktiivisesti ahtopaineongelmien kanssa. Lopulta keväällä kun tarkeni selvitellä huomasin rusikoineeni mapin ihan fyysisesti rikki ilmeisesti pa-suodattimen vaihdossa. :D

Sama tdi on tällä hetkellä pihakoristeena jakohilut vaan heitettynä paikoilleen. En muista sammuuko siinä vikavalokin, mutta teksti ainakin häviää heti kierroksia nostettaessa. Eli säkällä ajoitus osui sen verran kohdilleen että pumpun dynaaminen (?) korjaus riittää kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä.

Mut tuskin se ajoitus tuohon egr:n toimintaan vaikuttais...
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: vainols - 09.12.2017, 13:05:33
Mä tappelin yhden talven enempi vähempi aktiivisesti ahtopaineongelmien kanssa. Lopulta keväällä kun tarkeni selvitellä huomasin rusikoineeni mapin ihan fyysisesti rikki ilmeisesti pa-suodattimen vaihdossa. :D

Sama tdi on tällä hetkellä pihakoristeena jakohilut vaan heitettynä paikoilleen. En muista sammuuko siinä vikavalokin, mutta teksti ainakin häviää heti kierroksia nostettaessa. Eli säkällä ajoitus osui sen verran kohdilleen että pumpun dynaaminen (?) korjaus riittää kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä.

Mut tuskin se ajoitus tuohon egr:n toimintaan vaikuttais...

Joo  :D pitää tuo mappi vielä kattoa varmuudeksi.

Aivan. Uusi oirekkin ilmeni eli nyt vetää vikatilaan täyskaasulla kiihdyttäessä  :idiot2:

Pitää nuo vikakoodit lukea tässä uusiksi ja kattoa että mitä sieltä nyt tulee.

Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: vainols - 12.12.2017, 22:33:13
Päivitystä senverran että tyhjäkäyntisekoilut loppui kokonaan kun tänään vaihtelin pumpun määränsäätimeen kansien tiivisteet kun vanhat vuoti aika reilusti, varmaan kansi ollut aikasemmin väärässä asetuksessa.

Kuitenkin tuo täyskaasukiihdytyksessä ilmenevä vikatilaan veto jäi, käy siis hetken täysin tehottomana josta kuitenkin noin minuutin sisään poistuu itsekseen ja vikavalo sammuu samantien.

Liekköhän tuo mappi nyt sitten rikki, ulkoisesti oli ainakin aivan ehjä ja kunnossa.

Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 moottorijärj. seuraavassa huollossa vilkkuu
Kirjoitti: vainols - 17.12.2017, 19:54:01
Tuli tuossa laitettua ahtopainemittari kiinni autoon ja lähdin ajelemaan niin ahdot ei nousseet missään tilanteessa yli 0.55bar, eli oikein näytti testerikin ahtopaineeksi.

Kokeilin laittaa map anturin letkuun bleediventtiilin ja vaikka kuinkapaljon ruuvvasi niin ahtopaineet pysyy silti samassa 0.55bar, mapin liittimen jos ottaa irti niin samatien vikatila päällä ja viimeisetkin menohalut loppuu.

Mikähän ihme tätä vielä vaivaa  :idiot2:
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: vainols - 28.12.2017, 23:03:13
Vikakoodit luettu uusiksi ja siellähän oli muistissa 0038 josta tekstinä egr säätösolenoidi virtaus virheellinen ja 0011 säätöventtiili esiasetus. Kummatkin koodit poistuivat ja eivät ainakaan tulleet heti takaisin, ahtopaineet tällähetkellä max 0.7bar.

Kokeilin käydä ajamassa ahtopaineensäätimeltä hukkaportille menevä letku irti ja ahtoja oli silloinkin vain 0.6bar.

En tiedä mikä aiheuttaa mutta ahtopaineen säätöventtiili naputtelee tyhjäkäynnilläkin kokoajan.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: volvotdi - 29.12.2017, 02:04:03
Tuki EGR väliaikaisesti niin rajaa EGR:n pois vikalistoilta. Hukkaportti viallinen jos EGR:ssä ei ole vikaa.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 29.12.2017, 06:24:54
Saman tyyppinen vika oli mullakin, vika löytyi vaihtamalla sen ruiskutussuuttimen mikä ohjaa sitä systeemiä..
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: vainols - 29.12.2017, 12:57:16
Tuki EGR väliaikaisesti niin rajaa EGR:n pois vikalistoilta. Hukkaportti viallinen jos EGR:ssä ei ole vikaa.

Joo pitääpäs värkkäillä tulppauslaippa tuonne pakosarjan päähän. Vähän voisi johonkin vuotoon viitata kun ahtopaineet nousee nopeesti tuohon 0.5bar ja siltä ylöspäin on tosi vaivalloista ahtopaineiden vähäinenkin nousu.

Saman tyyppinen vika oli mullakin, vika löytyi vaihtamalla sen ruiskutussuuttimen mikä ohjaa sitä systeemiä..


Eli se suutinko mistä lähtee johto?
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 30.12.2017, 17:25:34
Siellä on yksi suutin, olisko keskimmäinen -josta lähtee johto. Tämä siis Mkl 2.5tdi.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: vainols - 30.12.2017, 21:22:12
Siellä on yksi suutin, olisko keskimmäinen -josta lähtee johto. Tämä siis Mkl 2.5tdi.


Samanlainen suutin löytyy tästäkin. Pitää ensin käydä vielä näitä muita helpompia vaihtoehtoja vialle  kun vaihtaa koko suutin  :D
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 03.01.2018, 06:21:55
Löytyikö vika?
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: paku97 - 03.01.2018, 08:43:28
Imusarjan päässä reikä tukossa, mistä lähtee letku ahtopaine anturille?? :-\
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: Taavi.H - 03.01.2018, 10:39:30
Imusarjan päässä reikä tukossa, mistä lähtee letku ahtopaine anturille?? :-\

Tämä olis kyllä muuten looginen selitys, mutta...

Mappianturin nipan putsailin

Näyttäisi että on tehty jo.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: paku97 - 03.01.2018, 11:28:35
Tämä olis kyllä muuten looginen selitys, mutta...

Näyttäisi että on tehty jo.
Nopärkkele, jäipä lukematta. :idiot2:
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: vainols - 03.01.2018, 13:48:34
Löytyikö vika?

Jäänyt tässä uudenvuoden aikaan vähän tutkimiset vähälle mutta nyt pitäisi aloitella taas käymään paikkoja läpi.

Nopärkkele, jäipä lukematta. :idiot2:

Joo nippa tosiaan testattu aukinaiseksi pitkälle imusarjaan asti
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa
Kirjoitti: vainols - 06.01.2018, 18:51:46
Päivitystä taas senverran että egr tukittu laipalla, tällä ei mitään vaikutusta ahtopaineisiin tai kulkemiseen.

Turbolta lähtevät ahtoputket tarkistettu ja kaikki ehjät. Mappi anturin letkuun laitettu molempiin päihin klemmarit jotta ei ainakaan sieltä pääse vuotamaan.

Välijäähdytin oli kuskinpuolelta päädystä koko matkalta tuoreen öljyn peitossa, tämä ei omastamielestä ainakaan kovin tervettä ole.

Onko tuo nyt sitten välijäähdytin paskana vai meneekö hukkaportin viaksi? Ahtopaineet vieläkin samat 0.6bar, en tiedä kuinkapaljon tämmöisen kuuluisi viheltää mutta nyt tarkemmin kuunneltuna 0.5bar jälkeen rupeaa sisälle kuulumaan vihellys.

Edit:

(https://thumb.ibb.co/nmUhNR/IMG_5816.jpg) (https://ibb.co/nmUhNR)

Mahtaakohan tuo tarkoittaa nyt sitten pumpun ajoitusta? Jos on niin sehän on sitten 6 astetta pielessä, voiko tällä olla vaikutusta tehoihin?

Edit:

Pumpun ajoitushan se oli, ajoitus säädetty kohdilleen jonka seurauksena vikakoodi 0011 lähti pois eikä tule enää takasin. Äkkiseltään tehoissa ei tuntunut olevan muutosta. Käyntiin lähtee yhtä hyvin mitä aiemminkin.
Otsikko: Vs: S80 2.5TDI -00 ahtopaineet hukassa. Ratkaistu
Kirjoitti: vainols - 13.01.2018, 17:48:45
Vika selvisi vaihtamalla ahtopaineen säätöventtiili, nyt on taas tdi:ssä ahtopaineet kohdillaan  8)

Vikakoodia ahtopaineensäätöventtiilistä ei missään välissä tullut.