Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Taavi.H - 18.12.2017, 22:25:46
-
Volvon henkilöautot omistava kiinalainen Geely on jälleen ostoksilla. Geely omistaa Volvon lisäksi jo mm. Lotuksen, mutta nyt ostoslistalla on Daimler. Eli siis tuttavallisemmin Mercedes-Benz. :)
https://tekniikanmaailma.fi/kiinalainen-geely-haluaa-edelleen-ison-siivun-saksalaisesta-daimlerista/?shared=812311-adf44b1e-500
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/WziSsUcu
Rahasta ei taatusti jää kiinni. Mielenkiintoista on nähdä mitä asiasta seuraa jos Volvo ja Mersu päätyvät saman katon alle. Tai vähintäänkin samaan pihapiiriin.
-
Kyl mää omistan omani. ;)
-
Aijai, tässähän saa alkaa sitten irvailla taksikuskin mersua kiinanpaskeeksi. :2funny:
-
Nythän tosiaan suunnitelmat ovat vielä noin 5% osuuden hankkimisesta, mutta jo silläkin osuudella pääsee toiseksi suurimmaksi omistajaksi.
Kokonaisuutena mielenkiintoista tietenkin koko autoalan kannalta.
-
Nythän tosiaan suunnitelmat ovat vielä noin 5% osuuden hankkimisesta, mutta jo silläkin osuudella pääsee toiseksi suurimmaksi omistajaksi.
Kokonaisuutena mielenkiintoista tietenkin koko autoalan kannalta.
On perin erikoista, että kyyläävät pörssiä aktiivisesti ja ostavat kaikki Daimlerin myyntiin lasketut osakkeet, vaikkeivat saisi ostettua osuutta suoraan Daimlerilta. Eli ottavat osuutensa tavalla tai toisella. Jotakin noilla on nyt mielen päällä...
-
Tuo Kiinan ostosvimma on kummallista, talous-asiantuntijoiden mukaan kriittinen piste velkaantumisessa siellä on jo saavutettu. Pelkäänpä, että kohta suuri kupla puhkeaa, ja siinä sitten jaetaan omaisuudet taas uusiksi. Osakkeiden omistushan on varmin tapa päästä "sisäpiiriin", päästä päättämään yhtiön asioista, tai ainakin kuulemaan tulevaisuuuden strategioista jne. että silleen tuasj. :o
-
Kiinassa on irtonaista rahaa ja käyttävät set vähän fiksummin kuin länsimaat. Ei siellä puhuta veronkevennyksistä, jakovaroista ja sari sairaanhoitajista, vaan valloitetaan maailmaa pala palalta ostamalla. Kiinalaiset on muun muassa isossa osassa kalifornian kiinteistökaupassa, yrittävät ostaa puolijohdevalmistaja Qualcommia, suomessakin lienee kaikenlaista sijoitusta supercelliä myöten.
-
Kiinassa on irtonaista rahaa ja käyttävät set vähän fiksummin kuin länsimaat. Ei siellä puhuta veronkevennyksistä, jakovaroista ja sari sairaanhoitajista, vaan valloitetaan maailmaa pala palalta ostamalla. Kiinalaiset on muun muassa isossa osassa kalifornian kiinteistökaupassa, yrittävät ostaa puolijohdevalmistaja Qualcommia, suomessakin lienee kaikenlaista sijoitusta supercelliä myöten.
Jep. Iso kuvio menee näköjään siten, ostamme Kiinasta kaikki kulutustarvikkeet jotka menettävät pian arvonsa. Niillä rahoilla kiinalaiset sitten ostaa meiltä sitten tavarat joiden arvo säilyy, eli tehtaat ja asunnot.
-
Jep. Iso kuvio menee näköjään siten, ostamme Kiinasta kaikki kulutustarvikkeet jotka menettävät pian arvonsa. Niillä rahoilla kiinalaiset sitten ostaa meiltä sitten tavarat joiden arvo säilyy, eli tehtaat ja asunnot.
Ei pöllömmin taktikoitu..
-
Kiinalaiset on tehneet kiinteistökauppoja Californiassa jo 70-vuotta ja takuulla ei ole nappikauppaa kun tavallinen omakotitalokin isoissa kaupungeissa maksaa yli 1.5 miljoonaa €uroa saati sitten liikekiinteistöt tehtaat kerrostalot ym. Kaverilla on isohko kiinteistö omaisuus Californiassa ja Iowassa hänen avullaan olen perhtynyt tuohon heidän maailmaan, meillä kun taivastellaan kun joku hankkii miljoonan talon on tuo melko suolaraha useissa Usa:n kaupungeissa, mutta se Kiina ilmiö esim San Fransicossa täyttä totta ei se rajoitu China Towniin niillä on mahtavasti kiinteistö massaa ja ostavat lisää koko ajan.
Mikseivät siis haalisi kaikkia keinoja käyttäen osia Daimlerista se kun on vakavarainen ja tuottava (voitollinen) yritys myös tulevaisuudessa.
-
Eipä tuollaisella viidellä prosentilla vielä mitään tehdä. Hätäseen hallituspaikkaa voi yrittää kammeta. Minkäänlaista päätäntävaltaa ei saa.
Tietenkin jostain se vihamielinenkin nurkkaus on aloitettava, jos sitä tahtoo.
-
Eipä tuollaisella viidellä prosentilla vielä mitään tehdä. Hätäseen hallituspaikkaa voi yrittää kammeta. Minkäänlaista päätäntävaltaa ei saa.
Niin, Renault Nissan Mitsubishi Alliance omistaa Daimlerista vaan 3,1 prosentin osuuden ja taitaa olla tällä hetkellä toiseksi suurin omistaja. Kait se Geely 5% omistuksellaan sitten toiseksi suurimpana omistajana hallituspaikan saisi ;-)
Onko tuolla rellu/nissan omistajuudella sitten merkitystä siihen että jotkut mersun moottoreista ovat rellun tekemiä, puhumattakaan koko mersun X-mallista. Samaanhan Geelykin varmaan pyrkii, päästä tekemään yhteistyötä määrätyillä alueilla.
-
yrittävät ostaa puolijohdevalmistaja Qualcommia
Ei nyt sentään. Nahkahousujen autotehtaat on peanuts moisiin kauppoihin verrattuna
-
Tuo Kiinan ostosvimma on kummallista, talous-asiantuntijoiden mukaan kriittinen piste velkaantumisessa siellä on jo saavutettu. Pelkäänpä, että kohta suuri kupla puhkeaa, ja siinä sitten jaetaan omaisuudet taas uusiksi.
Niinpä - ja kuka rahoittaa hankinnat? ei olisi ensimmäinen kerta kun vain ilmoitettaisiin, että "ei me mitään lainoja teille makseta takaisin".
-
Tarkoitatteko että Jenkit päättää olla maksamatta velkojaan? Hehän ovat lainanneet Kiinalaisilta 1150 miljardia taalaa :)
http://money.cnn.com/2017/08/16/investing/china-us-debt-treasuries/index.html
-
Eipä tuollaisella viidellä prosentilla vielä mitään tehdä. Hätäseen hallituspaikkaa voi yrittää kammeta. Minkäänlaista päätäntävaltaa ei saa.
Tietenkin jostain se vihamielinenkin nurkkaus on aloitettava, jos sitä tahtoo.
Mutta jos omistus on kovin hajallaan (kuten Daimlerin tapauksessa ilmeisesti on) niin 5% siivulla pystyy kenties käyttämään paljonkin isompaa valtaa kuin mitä pelkästään osuuden koosta voisi päätellä.
5% siivu olisi käsittääkseni toiseksi suurin yksittäinen omistus yrityksestä.
-
Daimlerhan on silleen mielenkiintoinen omistus, että se taitaa rakentaa juuri akkutehdasta.
-
Aasialaiset omistaa yhtiöstä jo yli 40% muutenkin, Kuwaitin osuus vajaa 7% tuosta. Eli melko merkittävä olisi tuo 5% lisäys, jos se ostetaan Aasian ulkopuolelta(enkä usko että edes onnistuu markkinoilta haalia moista määrää). Paljon jännempää olisi nähdä mitä Volvo car AB:n osalla tapahtuu tulevaisuudessa?
Geely holding osakkeet ovat kovassa kurssissa, joten panostuksia varmaan tehdään juuri "akkutehtaisiin", jos tuotannosta merkittävä osa yritetään olisi sähköautoja
-
Daimlerhan on silleen mielenkiintoinen omistus, että se taitaa rakentaa juuri akkutehdasta.
Jep, peräti 500MEur investointi :hg: Sillä kuulemma nelinkertaistetaan nykyinen kapasiteetti Kamenz:ssa. Kyllä kelpaa Merkelin olla tehtaan avajaisissa. Meanwhile in Reno Nevada: Tesla ja Panasonic rakentaa akkutehdasta joka valmistuu ensi vuonna ja on investointina 5 miljardia taalaa.. Ja nämä tehtaathan valmistaa perinteisiä märkä kennoja P>
Daimlerissa Kiinalaisia kiinnostavat Brandit joiden arvo on huima ja premium autojen myyntihän kasvaakin kohisten. Ovat myös hyväkatteinen segmentti. Daimlerin teknologia ei taida olla monenkaan vessapaperirullan arvoinen ja kunnollista teknologiaa voi ostaa jos (kun) on rahaa.
Edit: Pelkkä Mercedes-Benz brand value 29 miljardia. Ja Mercedeksen suurin markkina-aluehan on..yllätys yllätys..Kiina. Siellä myydään mersuja noin puolitoistakertaa se määrä mitä kakkosmarkkinalla eli jenkeissä.
-
Mutta jos omistus on kovin hajallaan (kuten Daimlerin tapauksessa ilmeisesti on) niin 5% siivulla pystyy kenties käyttämään paljonkin isompaa valtaa kuin mitä pelkästään osuuden koosta voisi päätellä.
5% siivu olisi käsittääkseni toiseksi suurin yksittäinen omistus yrityksestä.
Totta kai, jos saa muita omistajia taakseen, tai jos muut eivät käytä valtaansa yhdessä.
Suomessakin riittää moniin firmoihin pieni siivu, jos vaan on suhteet eläkefirmoihin, joiden tuella sitten saakin vaikka mitä aikaan.
Tai jos ei saakaan tukea, niin paska osuu tuulettimeen, kuten vaikkapa kävi islantilaisilla esimerkiksi Elisan kanssa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/12/10/islannin-kriisi-ja-suomi-naytelma-kolmessa-naytoksessa
-
Loppujen lopuksi äkkiähän se kävi. Mikäs piirtäessä kun on liitua...
Geely ostanyt Daimlerista vaajaat 10%, ollen nyt suurin yksittäinen omistaja.
http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/102743/geely-buys-a-10-stake-in-mercedes-benz-owner-daimler-ag
Näin se maailma muuttuu...
-
Loppujen lopuksi äkkiähän se kävi. Mikäs piirtäessä kun on liitua...
Geely ostanyt Daimlerista vaajaat 10%, ollen nyt suurin yksittäinen omistaja.
http://www.autoexpress.co.uk/mercedes/102743/geely-buys-a-10-stake-in-mercedes-benz-owner-daimler-ag
Näin se maailma muuttuu...
Jep jep
-
Ja tarina jatkuu: https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/hakan-samuelsson-petas-fran-ab-volvos-styrelse/ (https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/hakan-samuelsson-petas-fran-ab-volvos-styrelse/)
Håkan Samuelsson sai potkut AB Volvon hallituksesta. Syynä Geely:n hankkima osuus Daimlerista.
Mielenkiintoinen tilanne, kun AB Volvon iso osakkeenomistaja Geely nähdään nyt vihollisena.
Mitää tulee vaikuttamaan AB Volvon ja Volvo personvagnar AB:n yhteistyöhön?
Jokohan on Gyllenhammaria ikävä?
-
Daimler ei halua päästää Li Shuvua hallitukseen.
https://www.di.se/nyheter/daimler-vill-stoppa-li-shufu/
-
Daimler ei halua päästää Li Shuvua hallitukseen.
https://www.di.se/nyheter/daimler-vill-stoppa-li-shufu/
Yleisin alkuperäissyy sille, että koira puree, on pelko. Mutta kyllä saksanpaimenkoirankin saa koulutettua ja lopulta siitä tulee hyvinkin uskollinen ja nöyrä :2funny:
-
Daimler haluaa Volvoa
https://www.is.fi/autot/art-2000005648961.html (https://www.is.fi/autot/art-2000005648961.html)
-
Daimler haluaa Volvoa
https://www.is.fi/autot/art-2000005648961.html (https://www.is.fi/autot/art-2000005648961.html)
Saaduilla rahoilla Geely voi sitten ostaa taas lisää Daimlerin osakkeita :hg:
-
Saaduilla rahoilla Geely voi sitten ostaa taas lisää Daimlerin osakkeita :hg:
Ei taida paljoa olla Daimleria jaossa. Olisihan Geely jo viimeksi ostanut enemmän, mutta osakkeita ei ollut.
-
Ei taida paljoa olla Daimleria jaossa. Olisihan Geely jo viimeksi ostanut enemmän, mutta osakkeita ei ollut.
Jos on pörssissä oleva osakeyhtiö niin helppo sieltä on napsia myynnissä olevia osakkeita.
-
Eikös Daimlerin omistus ollut aika hajallaan? 10% siivulla saattaa pystyä käyttämään isompaa valtaa kuin mitä pelkkä äänien määrä antaa ymmärtää. Ja pikku hiljaa niitä osakkeitakin saattaa saada haalittua sieltä täältä lisää.
Kohta tehdään tätä menoa Stuttgartissa badge-engineering Mersuja Volvon pohjalle! :D :D
-
Jos on pörssissä oleva osakeyhtiö niin helppo sieltä on napsia myynnissä olevia osakkeita.
Yksittäisiä lappuja. Ei yleensä saa isoa siivua kokoon järjellisessä ajassa jollei omistajat ole myyntilaidalla riittävässä määrin.
Kurssi lähtee nousuun kun myyntilaidalta tyhjenee tarjonta, se on melkoista uima-altaan täyttämistä mehupillillä jos yrittää pörssistä imuroida isompaa osuutta.
-
Kohta tehdään tätä menoa Stuttgartissa badge-engineering Mersuja Volvon pohjalle! :D :D
Vai Uusikaupunki kasaa A-Marsuja uudelleen merkitettynä Volvo V40:ksi?
-
Kaikki on myytävänä. Kysymys on vain hinnasta ::)