Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Vollegrll98 - 06.01.2018, 21:13:52

Otsikko: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella RATKAISTU
Kirjoitti: Vollegrll98 - 06.01.2018, 21:13:52
nyt näyttää siltä, ettei hyvältä näytä..  :-\
elikkäs eilen kuuntelin kun auto oli hetken tyhjäkäynnillä, niin alkoi pitää kummallista runksutusta ja koko auto täritti ihan kunnolla. noo, avasin konepellin eikä päällepäin näkyny mikä vois ääntää, mut vaikutti ku ois tullu jostai laturin lähettyvilt. Täritys ja ääni loppu kun lähdin ajamaan.

Tänää olin ajanu jotai 30km sil, pari kertaa pysähtyny ku kävin kaupoilla ja sit takas kotii kohti. Noin 8km ku olin ajanu kaupalta, volle yht äkkii ei vastannu kaasuun ja vauhti vaa hyyty. Heitin vaihteen vapaalle ja kokeilin vastaako sitten, nii vastas iha rajottimelle asti. pistin takas vitos vaihteen ja 200m suunnillee kulki kunnes taas alko hyytyy. vedin pysäkille ja annoin seistä siin tyhjäkäynnil nii auto täritti hirveesti ja runksutti ja pätki + ajovalot himmeni. annoin vapaal kaasua ja valot kirkastu, kunnes päästin jalan kaasult ne himmeni. pistin ykkösen ja ajoin auton yhdelle lähellä olevalle pihalle,niin sen jälkeen ei enää mitään ongelmaa. pihalla kun seiso nii kävi ihan tasasest. nyt en oo siihen tänää enää koskenu, ku aattelin et kysyn vähä fiksummilt.

Akun jännitteen otin ja ne oli ok, tosin pluskenkä oli kuuma. akku uusittu tänä kesänä. jakopää vaihettu 50tkm sitte. öljyt vaihettu n. 5000km sitte. viimeks tankkasin shellin sitä uutta 95, et voiks siin olla joku juttu ku yleens iha normi 95 tankannu. Lambdavalo palanu hetken ku putki vähän falskaa mut eikai sekää noin reagoi et valotki vilkkuis? ite veikkaillu laturii mut toisaalt vähä epäilevän viel, jos oiski jotai muuta.. toivottavast joku viisas tietäs ja vois asiallisest neuvoo :)
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 07.01.2018, 23:36:45
Bensapaineensäädin tai bensapumppu hajonnut ?...asia varmistuu mittaamalla bensapaineet, joiden pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3bar luokkaa. Eihän se paineensäädin ole alkanut vuotamaan, koska se sijaitsee laturin yläpuolella suuttimien jakoputken päässä. Rikkinäisellä bensapumpulla/paineensäätimellä auto kyllä ottaa kierroksia paikallaan, mutta ajossa hyytyy.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 08.01.2018, 06:40:06
Bensapaineensäädin tai bensapumppu hajonnut ?...asia varmistuu mittaamalla bensapaineet, joiden pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3bar luokkaa. Eihän se paineensäädin ole alkanut vuotamaan, koska se sijaitsee laturin yläpuolella suuttimien jakoputken päässä. Rikkinäisellä bensapumpulla/paineensäätimellä auto kyllä ottaa kierroksia paikallaan, mutta ajossa hyytyy.

voisin mitata kyl ton, kiitti vinkist! ilmottelen lähiaikoin mitä selvis :)
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: s73 - 08.01.2018, 17:35:17
Akun kengän ei pidä kuumentua, eikä kaasun painamisen aiheuttaa valojen vilkkumista.
Puhdistaisin akun ja laturin liittimet, selvitäisin myös laturin ja jännitteensäätimen kunnon.
Uusikin akku on menee nopeasti jos siellä on vikaa.
Vikakooditkin olisi syytä lukea.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.01.2018, 17:43:57
Eiköhän se kannattaisi mitata vaan latausjännite yleismittarilla niin selviää onko laturi/jännitteensäädin entinen ja voi siellä olla akun kengätkin huonosti kiinni/löysällä, sekä maajohto koriin hapettunut tai löysällä. Valojen vilkkuminen viittaisi laturi tai maavikaan.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 08.01.2018, 19:43:27
Akun kengän ei pidä kuumentua, eikä kaasun painamisen aiheuttaa valojen vilkkumista.
Puhdistaisin akun ja laturin liittimet, selvitäisin myös laturin ja jännitteensäätimen kunnon.
Uusikin akku on menee nopeasti jos siellä on vikaa.
Vikakooditkin olisi syytä lukea.

En oo viel saanu sitä bensanpainemittarii, mut pieniä havaintoja tein kun eilen autoa käynnistelin.
*tää valojen himmeneminen johtuu ilmeisest siitä, et kierrokset laskee niin matalalle et auto hädin tuskin jaksaa käydä. (sori aikasempi hiukan harhaanjohtava suora yhdistäminen akkuun/laturiin. tää vika ei ehk ookkaan kummaskaan niis vaik toki akun plus kenkä silti lämpenee)
*ronksuttava ääni kuulostas tarkemmin kuunneltun silt ettei käy kaikil..
*vikakoodi löyty ja viittais sytytysjärjestelmään/asentotunnistimii oli taas joku P0320. aiemmin herjannu samaa mut luulin vian korjaantuneen, ku jostai syyst ei lambdavaloo oo nyt lähiaikoin enää vilkutellu pienten korjailujen jälkeen. asentotunnistimet kävin viimeks jo läpi ja sen jälkee ei oo valo syttyilly, mut ny sit uudestaa vaa kattoon mitä löytyy.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: kupari s40 - 08.01.2018, 19:55:07
Komppaan Kovaltchuk33, maadotus kannattaa tarkistaa ja laturin kunto mitata etenkin jos akunkengät kuumenee. Virtapuolel laturi jänniteheitot voi vaikuttaa kyllä käyntiinkin. Nuo nopea tehdä eli tarttee yleismittari ja kiintoavain/tai hylsä räikäl. Jos jännitesäädin hajonnut voi hajota niin että lataa myös liikaa virtaa ja menee akkukin huonolla tuurilla.

Omasta kun laturi alkoi hajota niin ajo-valojen ja sisävalojen vilkkuminen oli ensimmäinen oire. Näkyi kyllä lopulta hihnapyörälläkin heilumisenä kun mulla akseli joka antoi lopulta periksi. Maadotus itekin katoin,  puhtaat pinnat ja kaapeli kunnossa.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 08.01.2018, 19:59:20
Komppaan Kovaltchuk33, maadotus kannattaa tarkistaa ja laturin kunto mitata etenkin jos akunkengät kuumenee. Virtapuolel laturi jänniteheitot voi vaikuttaa kyllä käyntiinkin. Nuo nopea tehdä eli tarttee yleismittari ja kiintoavain/tai hylsä räikäl. Jos jännitesäädin hajonnut voi hajota niin että lataa myös liikaa virtaa ja menee akkukin huonolla tuurilla.

Omasta kun laturi alkoi hajota niin ajo-valojen ja sisävalojen vilkkuminen oli ensimmäinen oire. Näkyi kyllä lopulta hihnapyörälläkin heilumisenä kun mulla akseli joka antoi lopulta periksi. Maadotus itekin katoin,  puhtaat pinnat ja kaapeli kunnossa.
Eiköhän se kannattaisi mitata vaan latausjännite yleismittarilla niin selviää onko laturi/jännitteensäädin entinen ja voi siellä olla akun kengätkin huonosti kiinni/löysällä, sekä maajohto koriin hapettunut tai löysällä. Valojen vilkkuminen viittaisi laturi tai maavikaan.

ookei, kiitti paljon molemmille! tarvii noi selvitellä. perus työkalut ja laitteet löytyy omast takaa ni eipä muutaku tsekkaa vaa :)
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.01.2018, 20:17:08
Tuo koodi voi tulla viallisesta puolastakin tai tulpasta/tulpan johdosta. Tosin yhdessä S40 2.0 Volvossa huonon tyhjäkäynnin syyksi paljastui palanut pakoventtiili, joka selvisi puristusmittarilla.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 11.01.2018, 23:02:55
Vika löyty! tankkasin ongelmia edeltävänä päivänä shellin fuelsave 95. ilmeisest ton verran vanhaan kaveriin ei sit oikee ollu hyvä. hauskint täs oli se et tarkotus mul oli vaan kiireen keskel saada bensaa eikä tullu aatelleeks et toi vois tehä mittää. laitettiin masinolia ja teboilin normi 95 tankkii ja ny ajellu vähä reilummil kierroksil n.30km. tuntuma ihan erilainen. tyhjäkäynti normaalii ja viimiset 10km vastannu kaasuunki taas paremmin. bensansuodattimen vaihdan heti ku ajellu noi bensat pois ja jatkos normi 98 ois tarkotus tankkaa. Sytytyspuolt kattelin ja kipinät tulee hyvin. Laturinkin mittailin ja sekin oli ok. Akkukenkä lopetti kuumenemisen ku kävin piuhat läpi ja putsasin ne pinnat siit. Jos ny muutost tulee ni kerron sit mut näil näkymin alkas pelittään. Kiitos paljon teille ohjeist :)
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.01.2018, 23:09:02
Kyllä ainakin yksi 2001 S40 2.0 moottorilla kulkee nätisti 95E10 bensallakin. Ettei se vika ollut niissä akun kengissä ja huonossa kontaktissa ?...tiedä sitten mitä tuohon ihmeen fuelsave 95 bensaan on sotkettu.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 11.01.2018, 23:21:31
Kyllä ainakin yksi 2001 S40 2.0 moottorilla kulkee nätisti 95E10 bensallakin. Ettei se vika ollut niissä akun kengissä ja huonossa kontaktissa ?...tiedä sitten mitä tuohon ihmeen fuelsave 95 bensaan on sotkettu.

nii toki saattoi olla niilläki osuutensa, kun samaan aikaan putsasin neki. no jooh, se on mullekki vähä mysteeri et mitä mahtaa sisältää..joku sano et melkee ku vettä tankkais jos sitä menee vanhaan autoon pistämää. sen tiiän et jatkos ei oo niin kiire ettenkö kerkeis ettii normi bensaa jostaki. viimine kerta ku tommost kokeilen :P
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: kupari s40 - 17.01.2018, 16:14:38
Jos se akun napa vielä kuumenee niin uusii kengät kun voi olla juuresta hapertuneet, jos ei jatkos lämpene niin pelkkä kontaktivika ollut.

Vanhan kansan tapa mulla eli pidän tankin aina yli puolenvälin ja etenkin talvella lähes täynnä niin ei tankkiin kondensoi lämpötilan vaihteluista kosteutta joka tiivistyy vedeksi ja jäätyy pakkasella suodattimelle. Nykybensas ku on etanolia niin sekin estää jäätymistä eikä normisti tartte lisätä masinoliakaan.
Muutaman kerran autoa -80 luvulla sulatellu bensalinjan jäätymisen takia niin oppi kantapään kautta tankin pinnan ylhäällä pidon eikä ole tarttenu masinolla tunkea yhteenkään autoon niiden jälkeen.

Jos vielä herjaa sytytystä niin kato pysyykö liittimet kunnolla puolassa ( klipsit pitää liittimet paikallaan kun vetää) ja ettei liittimen sisällä piuhat pääsee liikkuu, liitinvikojakin näissä on ollu.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.01.2018, 22:40:58
Itse en ole kondenssiveden aiheuttamiin ongelmiin vajaan tankin takia törmännyt yhdessäkään ajoneuvossa, kovemmalla pakkasellakaan. Esim.. traktorissakin on yleensä vajaa tankki ( 100 litran polttoainetankki niin ei oikein kehtaa sitä aina piripinnassa pitää ja monesti ollut puolillaankin pitkiä aikoja tai 3/4 tankkia löpöä). Ikinä ei ole jäätynyt suodatin tai polttoaineletku, viime talvena se tosin hyytyi kun roska tankista tukki letkun siirtopumpulle. Autoissakaan ei ole kondenssivedestä tullut koskaan mitään ongelmia, vajaalla polttoainesäiliöllä talvellakaan.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 18.01.2018, 11:18:16
Vaihdoin bensansuodattimen ja ongelma katos. ei enää rytkyttele tai nyi :) lambdavalo palaa edelleen mut sen puolajutun selvitän ja käyn piuhoi viel läpi. kiitti teille! :)
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: kupari s40 - 18.01.2018, 15:54:35
Itse en ole kondenssiveden aiheuttamiin ongelmiin vajaan tankin takia törmännyt yhdessäkään ajoneuvossa, kovemmalla pakkasellakaan. Esim.. traktorissakin on yleensä vajaa tankki ( 100 litran polttoainetankki niin ei oikein kehtaa sitä aina piripinnassa pitää ja monesti ollut puolillaankin pitkiä aikoja tai 3/4 tankkia löpöä). Ikinä ei ole jäätynyt suodatin tai polttoaineletku, viime talvena se tosin hyytyi kun roska tankista tukki letkun siirtopumpulle. Autoissakaan ei ole kondenssivedestä tullut koskaan mitään ongelmia, vajaalla polttoainesäiliöllä talvellakaan.

Ei nykybensal niin herkästi tulekaan kun on jo etanolia ( vastaa jo masinolia) joukossa joka pitää sulana. Emännän 100 audin 80l tilavuus viimeksi vielä vanhal ei E bensalla tyhjennetty tankki ja uusittu suodatin samalla kun hyytyili veden takia,  oireina pätski pytyillä ja raju nykiminen. Ajeli kokoajan vain 20-25l tankissa monia vuosia

Bensavalo palamas pitämäl saa pumpun tuurilla hajoaa jos saa jatkuvasti ilmaa, bensahan pumpun voitelun hoitaa.

Tuota, evap letkut ja takaiskuvenat kantsii tsekata vielä myös että ehjät, rikkonaisena tekee alipainevuotoa joka myös sotkee seoksia.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Vollegrll98 - 20.01.2018, 13:29:54
Tää on ku pahinta painajaista..ongelma uusi ja nyt kahta pahempana. Tasakaasulla mahdotonta ajaa, jouduin "pumppaamaan" kaasua et pääsin kotiin asti. Toisin sanoen auto ei nyt sit pihalta liiku omin renkain ennenku selvii mikä siin on. Voiko vika olla ilmamassamittarissa kun tyhjäkäynnil, "rytkytyksen" alkaessa otin sen irti eikä muutosta tapahtunut. ihan kun sil ei olis mittää "virkaa" siel et kannattasko sitä lähtee ny sit hommaamaa?
maanantaina saan koulun hallii ton ni otan puristukset ja katon bensanpaineet, et tietää sit et tarviiks pumppuu tai paineensäädint ruveta epäileen.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: kupari s40 - 20.01.2018, 15:28:15
Jos imm ( ilmamassamittari) otat piuhan irti eikä mikään muutu niin imm on kunnossa, laittaa varaohjelman jolloin viallisella imm käynti paranisi tasaiseksi.
Enemmi säädin tai pumppu. Säädin omasta katoin ottamalla alipaineletkun alapäästä irti ja katoin valuuko bensaa ja imemällä/ puhaltamalla letkuun jolloin ei ilman pitäisi kulkea säätimessä mihinkään päin. Jos tulee suoraan bensaa letkusta tai ilma kulkee on säädin ( kalvot sisällä) rikki.
Pumpun nähnee paineesta kun mikäli säädin ehjä. Jos säädin rikki niin sekin muuttaa painetta.
Suodatin varmista ettei mehi,  nuo pikaliittimet tarkkoja et just kohallaan ja voi alkaa mehiä ja bensapainehan silloin laskee.

Mittaat ne bensa- ja puristuspaine kun kerta mahdollisuus.

Jos koodeja ( ainakin imm piuhan irrotus  jää muistiin) lue muut mitä siellä on. Jos sytytysjärjestelmä misfire jne herjoja niin puolat ja johdot läpi.

Jos noita ei ole
Vvt pyörä/ solenoidi? Kaasuläppäkotelo onko milloin puhdistettu ja tuossahan alla tiiviste joka voi myös fuskata.?  Ja evap ei takaiskuvenat vuoda (vaparista en tiedä onko miten erilainen systeemi kuin turbos jossa 2 takaiskua)  Muut alipaine ja tiivistekohdat pitää.
.
Alipainepuolta letkut, kaasuläppätiiviste, tk- moottorin tiiviste, imusarjan tiiviste jne voi testailla niin että käynnissä suihkuttaa  brakecleaneria letkujen liitos ja mutkat hiukan letkua käsin heilutellen sekä tiivistekohtia kaasuläppä, imusarja, tk- moottori  ja jos käynti nousee on siinä kohtaa vuoto.

Ite teen vika etsintää niin että yksi kohde kerrallaan tekee jotain ja jos on käytettyjä vaihto-osia kuten mulla puolia,  pa- säädin jne niin jos ei mikään muutu vanha takaisin. Noin löytää sen oikean syyn eikä mahdollinen viallinen vaihto-osa aiheuta lisää hämminkiä.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.01.2018, 19:17:52
Ei noissa -96 malleissa ole VVT-pyöriä. Veikkaan vahvasti että bensapaineensäädin tai pumppu on hajonnut. Yhdessä T4 Volvossa oli kans vikana että ei toiminut kunnolla ja hyytyi ajossa, syynä oli hajonnut bensapaineensäädin ja bensapumppu yhtä aikaa. Kummatkin vaihtoi uusiin niin alkoi toimimaan normaalisti.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: kupari s40 - 20.01.2018, 19:57:32
OK, oppii uutta eli vvt puuttuu joistain.
Mulla pumput mitkä kaksi on tunnit täyteen syyn takia hajonnut (saabeista) ei kestänyt polkea tai pumpata kaasua yhtään vaan kulki minkä kulki ainoastaan pintakaasulla. Toinen niistä ei pyörinyt lopulta startissakaan ennenkuin kolautti alakautta tankin pohjaan. Toinen pykäs reissulla ja ajoin Mikkeli  lappeenranta 70- 80km/h ja lappeenranta imatra alle 50km/h kun ei vaan jaksanut kulkea enempää.
Otsikko: Vs: v40 -96 ei vastaa kaasuun vaihteella
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.01.2018, 21:47:26
Kaikissa alle -00 X40 Volvojen koneissa on mielestäni aina kiinteät nokkapyörät, ja VVT-hihnapyörät alkoivat yleistyä vasta noissa -2000 jälkeen valmistetuissa.