Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jen - 27.01.2018, 09:51:13

Otsikko: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 27.01.2018, 09:51:13
pystyykö vaihtamaan pelkän laakerin vai hajooko jotain muuta laakerin vaihdossa,biliasta kyselin osia niin kaikki yhteensä 291e,tämmöseen en ole laakeria koskaan joutunut vaihtamaan eli mimmonen homma? oma ajettu nyt 400tkm niin aattelin et lakru vois olla hyvä vaihtaa?

laakeri 45e
laakerin pidin (kannakekumi) 199e
suojapelti 11e
suojapelti 13 e
suojakumi 24e
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.01.2018, 11:15:51
Menee aikalailla näin:
- Auto ylös
- Merkkaa kardaanin päätylaippojen asento
- Irroita päätylaipat ja kardaanin tukikumin pelit, "kardaani pöydälle"
- Irroita pelti tukikuin kehikosta
- Merkkaa etu- ja takapätkien asento toisiinsa nähden liukuosan tienoilta
- Vedä kardaanin takapätkä irti etupätkästä
- Irroita laakeri/tukikumi kardaanista (yleensä on jumissa, minulla piti rälläköidä kumi auki ja kuumentaa laakeria, jotta lähti lekalla hakkaamalla pois)
- Puhdista mahdollinen pintaruoste kardaanin päältä laakerin asennuspaikalta
- Kasaa uudella laakerilla ja tukikumilla (tukikumin asennus tiukka, fairya, vaseliinia tai jotain auttaa hommaa)
- Asenna kardaanin etu- ja takapätkä takaisin toisiinsa HUOM! asento
- Asenna kardaani takaisin autoon, huomioi laippojen asento ja jätä tukikumin kannakerauta vielä löysälle
Sitten viimeinen:
- Kun kardaanin laipat ovat kiinni ja kardaani paikallaan, mutta tukikumin "kiinnityspelti" on vielä löysässä. Pyörittele kardaania/pyydä jotain kaveria pyörittelemään vaikka renkaista niin, että kardaani pyörii. Kiristä kiinnityspellin pultit pikkuisen kerrallaan "ristiin". Tällöin on pienempi riski, että tukikumin asento jää vääräksi.

---> Koeaja. Jos jyrisee/tutisee, tulee se todennäköisesti tukikumista. Jotkut vaimenee ajamalla, jotkut eivät millään. Joillakin on tukikumin asennus mennyt kertalaakista ilman tuota kertomaani "leipomista", joillakin ei.


Hommana sinäänsä ihan helppo ja tehtävissä. Kaikista vaikeinta saada vanha laakeri irti ja uusi tukikumi uuden laakerin päälle. Tällä foorumilla todella paljon juttua kardaanin jyrinöistä ja yleisin "ratkaisu" tuohon tuntuisi olevan "hae varaosat volvolta". Tarvikekumit ovat jotenkin omituisia, kun tykkäävät toisilla jyristä helposti.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 27.01.2018, 12:01:11
yes okei,ei ole ollut ikinä mitään täristys/jyristys oireita,aattelin vaan et laakeri on jo aikansa pyörinyt munkin aikana 18 vuotta et jos sen vaihtais,eli pelkällä laakerilla ei välttämättä pärjää,kiitos sulle vastauksesta! ;)
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: The moose - 27.01.2018, 14:28:07
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.

Työmaalta löyty ihan perus suljettu skf laakeri vanhan merkkaamattoman laakerin tilalle. Numero oli tallessa mut ei oo enää antaa.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.01.2018, 14:57:46
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.
näin on, mutta niitäkin on tavattu joissa onnistuu siitä huolimatta väärin kasaus.

Yleensä muutenkin on aina fiksua merkata asentoja irroittaessa. Sama konehuoneen puolella, jos on kymmeniä samanlaisia pultteja, mutta kaksi pidempää, niin merkkaa mistä.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: puliukk0 - 27.01.2018, 21:12:44
Se laakerin asennus siihen tukikumiin on syytä katsoa että pyörii suoraan, riippuen huomattavasti tukikumin laadusta (orkkis ei tarkota parasta). Jos jää vinoon niin varmasti täristää kun pyörii epäkeskona.

Itse edelleenkään vielä ole nähnyt loppuvuosien 940 kardaanissa yhtä paksumpaa booria, yksi leveempi ura on kyllä...
Joka tapauksessa pienellä putsaamisella löytää orkkis merkitkin.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: TVS - 27.01.2018, 23:08:36
Itse olen onnistuneesti classic 940 vaihtanut pelkän laakerin tukikumiin. Akselin poorit ei voi mennä väärin kun pooritus on tehty niin. Yksi paksumpi poori per pääty.

Työmaalta löyty ihan perus suljettu skf laakeri vanhan merkkaamattoman laakerin tilalle. Numero oli tallessa mut ei oo enää antaa.
Ihan mielenkiinnosta, millä sais vanhan lakrun irti kardaanista ja kumista ja/tai miten paljon rikkoutui ne suojapellit?


Ihan aiheeseen viistäen: kokemuspohjaisesti vahvistin hiljan teoriaani siitä, että kardaanin täytyy päästä "huljuamaan" tukikumissa vallan rennosti niin sillon ei jytise tai tutise. Tein aivan rieskaan tukikumiin ranekorjauksen (https://photos.app.goo.gl/z1TpceMbkxpKeCgD3) eli vetojousi ja rautalankalenkki nostattamaan laakeria ylöspäin siten, että kun kardaani on "vapaana" auto pyörillään niin kardaanilla on varaa painua muutamia millejä alaspäin ennenkon se liikettä rajoitava kumiasia toppaa liikkeen. Tuli parempi ko uus venäläinen  :2funny:, ts liikkeellelähdössä tuntuva raivostuttava jytkytys katosi ja 80-100kmh välin tasainen vapina katosi, pienillä vaihteilla paljon kuormaa kontissa vapistaminen ei loppunut ihan täysin mutta parani jo hitosti niin olkoot nyt toistaseks noin. Tällä logiikalla osat kasaan asettelemalla olen lopulta saanut monessa vermeessä jyrinät ja tärinät vähenemään tai jopa loppumaan kokonaan, ja tämä viimeinen, jopa hieman venäläishenkinen testi vahvisti ajatuksiani tuon tukikumin aiheuttaman tärinän syntymetodista.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: s73 - 28.01.2018, 07:57:27
pystyykö vaihtamaan pelkän laakerin vai hajooko jotain muuta laakerin vaihdossa,biliasta kyselin osia niin kaikki yhteensä 291e,tämmöseen en ole laakeria koskaan joutunut vaihtamaan eli mimmonen homma? oma ajettu nyt 400tkm niin aattelin et lakru vois olla hyvä vaihtaa?

laakeri 45e
laakerin pidin (kannakekumi) 199e
suojapelti 11e
suojapelti 13 e
suojakumi 24e

Jäätävä hinta kumilla, päädyin tilaamaan skandixilta kitin seitensatkuun, kovilla pakkasilla vähän jäykkä alkuun, muuten ok.
Tuli Fagin laakerilla, asentajan ei tarvinnut muokata kumia yhtään.

Kysy varaosaliikkeistä Febi Bilsteinin kumia ja Kl-varaosiakaan ei kannata jättää välistä,
Olisivat saaneet jopa Febin valmistamia raidetangon suojakumia, mikään muu liike ei sitä tarjonnut.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Arzi95 - 28.02.2018, 11:52:35
Pakko tähän topicciin laittaa välikysymys, kun ei viitsi uutta aloittaa.
Mikähän mahtaa olla oikea tukilaakerin halkaisija 940 vm96+M90? onko se tuo 50,8mm vai 44,5mm?
T: Tietämätön  :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: The moose - 28.02.2018, 12:43:21
Löysin kuvan vanhasta kumista jossa uusi laakeri.


(https://thumb.ibb.co/g1uexc/Kuva0141.jpg) (https://ibb.co/g1uexc)
Harmi ettei tuossakaan näy se laakerin numero. Mutta ihan perus laakeri tais olla jonkun sähkömoottorin yläpään laakeri.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: J4nne_ - 28.02.2018, 12:48:02
Laakerin numero on 6009, 75od, 45id ja 16mm paksu. Maksoi paikallisessa etrassa 15e skf tekeleenä. 30tkm ajanut ilman mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Jambo - 28.02.2018, 12:50:39
Laakerin tyyppi on juu tuo 6009 2RS jos tarkkoja ollaan. Molemminpuoleinen kumisuoja
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Jambo - 28.02.2018, 16:28:10
Pakko tähän topicciin laittaa välikysymys, kun ei viitsi uutta aloittaa.
Mikähän mahtaa olla oikea tukilaakerin halkaisija 940 vm96+M90? onko se tuo 50,8mm vai 44,5mm?
T: Tietämätön  :idiot2:

Uskaltaisin väittää että tuo isompi. Kardaanin putkestahan tuo mitataan.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 28.02.2018, 16:51:35
Uskaltaisin väittää että tuo isompi. Kardaanin putkestahan tuo mitataan.
se isompi se on,sisähalkaisija 45mm ja ulkohalkaisia 75mm paksuus 16mm
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: TVS - 28.02.2018, 23:03:24
700/900 on "aina" tuolla isolla, oon noita autoja purkanut kymmenkunta ja remppaillutkin aktiivisesti tusinaa eri yksilöä, enkä ole ikinä missään yhteydessä nähnyt pienellä laakerilla olevaa kardaania. Kuitenkin tiedän yhden auton, jossa kuulemma on uutena sellainen ollut, mutta vaihdettu isolla laakerilla olevaan..  :P
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: exclusive - 08.03.2018, 00:04:12
Hetkinen...laakeri 45€ :o ostin just 2kpl 6009 2rs laakeria hintaan 16,90€

Prässillä mä oon vaihtanu laakerit ja ehjänä on tukikumi lähtenyt.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 08.03.2018, 08:28:11
Hetkinen...laakeri 45€ :o ostin just 2kpl 6009 2rs laakeria hintaan 16,90€

Prässillä mä oon vaihtanu laakerit ja ehjänä on tukikumi lähtenyt.
pieni bilia lisä ;)
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 31.03.2018, 11:21:59
hain tähän pelkän laakerin,koitan pärjätä sillä! ;)
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Twofortti - 03.04.2018, 21:21:46
Kuinka tarkkaan sen laakerin pitää olla suorassa / pohjassa siellä tukilaakerin kumissa kun laitoin uuden tukikumin ja laakerin? kädellä kun pyörittää tukikumista niin huomaa että ei ole suorassa. Onko niin tarkkaa?
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: puliukk0 - 03.04.2018, 21:35:11
Kuinka tarkkaan sen laakerin pitää olla suorassa / pohjassa siellä tukilaakerin kumissa kun laitoin uuden tukikumin ja laakerin? kädellä kun pyörittää tukikumista niin huomaa että ei ole suorassa. Onko niin tarkkaa?

Mahdollisimman suoraan niin ei mene epäkeskona auton alla...  :)
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 05.04.2018, 13:36:39
joo pelkällä laakerilla pärjäsin,vanha kumi on tosilöysä mutta ehjä!
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: jen - 09.04.2018, 13:16:11
Menee aikalailla näin:
- Auto ylös
- Merkkaa kardaanin päätylaippojen asento
- Irroita päätylaipat ja kardaanin tukikumin pelit, "kardaani pöydälle"
- Irroita pelti tukikuin kehikosta
- Merkkaa etu- ja takapätkien asento toisiinsa nähden liukuosan tienoilta
- Vedä kardaanin takapätkä irti etupätkästä
- Irroita laakeri/tukikumi kardaanista (yleensä on jumissa, minulla piti rälläköidä kumi auki ja kuumentaa laakeria, jotta lähti lekalla hakkaamalla pois)
- Puhdista mahdollinen pintaruoste kardaanin päältä laakerin asennuspaikalta
- Kasaa uudella laakerilla ja tukikumilla (tukikumin asennus tiukka, fairya, vaseliinia tai jotain auttaa hommaa)
- Asenna kardaanin etu- ja takapätkä takaisin toisiinsa HUOM! asento
- Asenna kardaani takaisin autoon, huomioi laippojen asento ja jätä tukikumin kannakerauta vielä löysälle
Sitten viimeinen:
- Kun kardaanin laipat ovat kiinni ja kardaani paikallaan, mutta tukikumin "kiinnityspelti" on vielä löysässä. Pyörittele kardaania/pyydä jotain kaveria pyörittelemään vaikka renkaista niin, että kardaani pyörii. Kiristä kiinnityspellin pultit pikkuisen kerrallaan "ristiin". Tällöin on pienempi riski, että tukikumin asento jää vääräksi.

---> Koeaja. Jos jyrisee/tutisee, tulee se todennäköisesti tukikumista. Jotkut vaimenee ajamalla, jotkut eivät millään. Joillakin on tukikumin asennus mennyt kertalaakista ilman tuota kertomaani "leipomista", joillakin ei.


Hommana sinäänsä ihan helppo ja tehtävissä. Kaikista vaikeinta saada vanha laakeri irti ja uusi tukikumi uuden laakerin päälle. Tällä foorumilla todella paljon juttua kardaanin jyrinöistä ja yleisin "ratkaisu" tuohon tuntuisi olevan "hae varaosat volvolta". Tarvikekumit ovat jotenkin omituisia, kun tykkäävät toisilla jyristä helposti.
mä tein niinpäin ton lopun et prässäsin laakerin siihen kumiin ja löin laakerinkanssa kumin kardaaniin koska oli niin tiukka se laakeri siihen kumiin vaikka oli rasvaa välissä.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: HammerDown - 20.04.2018, 19:21:48
Ihan mielenkiinnosta, millä sais vanhan lakrun irti kardaanista ja kumista ja/tai miten paljon rikkoutui ne suojapellit?

Kerrottakoon nyt kokemuspohjaisesti vaikka tässä yhteydessä että niillä suojapelleillä on ihan oikea funktio, eikä niitä kannata jättää pois vaikka muuttaisivat muotoaan irrottaessa...

Nm. vaihdoin pari vuotta takaperin seiskaan tukikumin ja laakerin. Etummainen pelti otti kipeää ja päädyin heivaamaan sen kuikkaan kun ei laakerista paljon kumin sisältä näkynytkään.

Viime kesänä alkoi laakeri ääntämään ja tänään totesin kuran ja viiman huuhdelleen laakerin kuivaksi. Uuden laakerin ehdin hommata mutta pieraseppa se pelti tähän hätään... >:(
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Jambo - 21.04.2018, 10:20:09
Kerrottakoon nyt kokemuspohjaisesti vaikka tässä yhteydessä että niillä suojapelleillä on ihan oikea funktio, eikä niitä kannata jättää pois vaikka muuttaisivat muotoaan irrottaessa...

Nm. vaihdoin pari vuotta takaperin seiskaan tukikumin ja laakerin. Etummainen pelti otti kipeää ja päädyin heivaamaan sen kuikkaan kun ei laakerista paljon kumin sisältä näkynytkään.

Viime kesänä alkoi laakeri ääntämään ja tänään totesin kuran ja viiman huuhdelleen laakerin kuivaksi. Uuden laakerin ehdin hommata mutta pieraseppa se pelti tähän hätään... >:(

Oliko RS vai Z loppunen laakeri, eli kumi vai peltisuojalla? Nimittäin ollaan todettu että noi Z-loppuset peltisuojatut ei oo ihan yhtä tiiviitä. Lämpöä toki kestää paremmin...
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: HammerDown - 21.04.2018, 12:41:01
Oliko RS vai Z loppunen laakeri, eli kumi vai peltisuojalla? Nimittäin ollaan todettu että noi Z-loppuset peltisuojatut ei oo ihan yhtä tiiviitä. Lämpöä toki kestää paremmin...

Kumisuojattu motonettilainen oli tämä porsinu laakeri, nyt menossa luokkaa arvokkaampi Nachi paikalleen.

Pitää täppäillä joku peltikiekko akselin ympärille kurasuojaksi, yrittää mitoittaa niin ettei pääse sirkkelöimään tukikumia missään asennossa. :P
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Vmax - 26.09.2018, 17:35:10
Pitääpä itsekin vastata, kun vasta tämän tein, ja täältä itsekin aina apua saa.

Ostin Febi Bilstein tukikumin Topauto-osat.fi noin 19€ ja paikallisesta laakerikaupasta NSK 6009 2rs laakerin 12€

Vanhan puristin akselista tukikumineen päivineen irti prässillä, ja suojapellit jäi ehjäksi, eikä ollut tiukassa, joten vaikka isolla tampilla koputellen sen saa irti mutta suojapellit voi vähän kärsiä, joka ei ole vakavaa.

Asensin laakerin ohuen rasvan kanssa tukikumeen, pohjaan asti putken pätkällä koputellen. Sitten laitoin alemman suojapellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa ja aloin koputella tukikumi-laakeri pakettia laakerin sisäkoolista paikoilleen, ja heti kun vastasi suojapeltiin lopetin koputtelun, ja kasasin kardaanin pätkät yhteen ja autoon kiinni. Mallasin tukilaakerin kiinnityspellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa, ja sen jälkeen katsoin että tukikumi asettuu suoraan ja ainakin tuolla febi bilsteinillä se asettui juuri samaan kohtaan kuin alkuperäinenkin.

Kardaani ei täristänyt ja auton olemus parani 10 pistettä

Kannattaa merkata osien paikat tarkkaan niin helpottaa työtä. Tukilaakerin kiinnityspellin ja tukikumen pulteista jäi selvät merkit missä kohtaa ollut niin helpotti asennusta. Jos tukikumi ei asetu likellekkään orkkis kohtia tai pultin paikat on vinossa, niin varaosa eroaa mitoitukseltaan alkuperäisestä tai laakeri ei ole asentunut kumin pohjaan tai on jäänyt vinoon jne.

Toivottavasti tästä on jollekkin hyötyä joka meinaa hommaan ryhtyä.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: HammerDown - 26.09.2018, 18:43:45
Mallasin tukilaakerin kiinnityspellin juuri siihen kohtaan missä se oli irroittaessa, ja sen jälkeen tukikumen juuri siihen kohtaan jossa oli irroittaessa.

Tukilaakerin kiinnityspellin ja tukikumen pulteista jäi selvät merkit missä kohtaa ollut niin helpotti asennusta.

Sen verran kommentoisin että uusilla osilla ei ole mitenkään välttämätöntä saada kannakkeita millilleen samaan kohtaan kuin entisillä, vaan paremminkin siihen asentoon mihin uusi kumi haluaa asettua. Ts. on vähiten pännissä mihinkään suuntaan.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: Vmax - 26.09.2018, 21:46:52
Mulla siis asettu justiin samaan kohtaan tuolla febi bilstein kumilla, joskus oli joku muu tarvike osa toisessa autossa, niin siitä ei täysin tärinätöntä saanu millään. Minun autossa oli alkuperäinen 240tkm ajettu jonka vaihdoin ja tuo febi passasi juuri samaan kohtaan. Jos kumi ei asetu likelle samaan kohtaan niin varaosassa on eroa orkkikseen, tai/ja jos pultin paikat on vinossa vanhoihin kohtiin verrattuna niin laakeri ei ole kumin pohjassa eikä suorassa.
Otsikko: Vs: 940 vm-98 kardaanin tukilaakeri
Kirjoitti: HammerDown - 26.09.2018, 23:35:36
Juu, harvemmin noissa taitaa isoja mittaeroja olla, pl. että joitain kumeja saattaa joutua työstämään avarammiksi jyrinän välttämiseksi.

Pointti oli ettei niitä alkuperäisiä kohtia tarvitse sen vuoksi vasiten merkkailla tai tarkkoa, koska kumi hakee itse parhaiten paikkansa kunhan osat on suorassa ja pohjassa.

Itse olen laittanut niin, että kiinnityspultit höplälleen, tukikumi jotakuinkin suoraan peltiin nähden ja sitten näppituntumalla asetellen kumi stressittömimpään asentoon. Tämän jälkeen vielä kone tulille ja jortaani pyörimään, ei täristele tai hae paikkaansa => voi kiriä niille sijoilleen.


Tuota laippojen asennon merkitystäkin olen vähän miettinyt. Tottakai kardaaninpuolikkaat tulee olla oikeassa asennossa ja ristikot linjassa, mutta hitostako se akseli tietää missä pultinrei'issä sen pitäisi perän laipassa olla, saati mihin etupäässä pyörivän kumilimpun reikiin sakaroiden kuuluu mennä?  ??? ::) Tokko ne tehtaalla koko voimalinjaa puntittaa...?