Menee aikalailla näin:
- Auto ylös
- Merkkaa kardaanin päätylaippojen asento
- Irroita päätylaipat ja kardaanin tukikumin pelit, "kardaani pöydälle"
- Irroita pelti tukikuin kehikosta
- Merkkaa etu- ja takapätkien asento toisiinsa nähden liukuosan tienoilta
- Vedä kardaanin takapätkä irti etupätkästä
- Irroita laakeri/tukikumi kardaanista (yleensä on jumissa, minulla piti rälläköidä kumi auki ja kuumentaa laakeria, jotta lähti lekalla hakkaamalla pois)
- Puhdista mahdollinen pintaruoste kardaanin päältä laakerin asennuspaikalta
- Kasaa uudella laakerilla ja tukikumilla (tukikumin asennus tiukka, fairya, vaseliinia tai jotain auttaa hommaa)
- Asenna kardaanin etu- ja takapätkä takaisin toisiinsa HUOM! asento
- Asenna kardaani takaisin autoon, huomioi laippojen asento ja jätä tukikumin kannakerauta vielä löysälle
Sitten viimeinen:
- Kun kardaanin laipat ovat kiinni ja kardaani paikallaan, mutta tukikumin "kiinnityspelti" on vielä löysässä. Pyörittele kardaania/pyydä jotain kaveria pyörittelemään vaikka renkaista niin, että kardaani pyörii. Kiristä kiinnityspellin pultit pikkuisen kerrallaan "ristiin". Tällöin on pienempi riski, että tukikumin asento jää vääräksi.
---> Koeaja. Jos jyrisee/tutisee, tulee se todennäköisesti tukikumista. Jotkut vaimenee ajamalla, jotkut eivät millään. Joillakin on tukikumin asennus mennyt kertalaakista ilman tuota kertomaani "leipomista", joillakin ei.
Hommana sinäänsä ihan helppo ja tehtävissä. Kaikista vaikeinta saada vanha laakeri irti ja uusi tukikumi uuden laakerin päälle. Tällä foorumilla todella paljon juttua kardaanin jyrinöistä ja yleisin "ratkaisu" tuohon tuntuisi olevan "hae varaosat volvolta". Tarvikekumit ovat jotenkin omituisia, kun tykkäävät toisilla jyristä helposti.