Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: IceSun - 10.02.2011, 10:43:14
-
Eilen tehdyn testin mukaan. Uusissa renkaissa olevat tarralaput tuovat hyvin pienen heiton tasapainoituksessa eli, jos pilkkua haluaa viilata ja pienetkin heitot haluaa pois. Tarrat pois, kun renkaita tasapainoitetaan. Heitto on ~5g luokkaa, ei siis paljon mutta vähän kuitenkin. Jäykällä alustalla ja matalilla renkailla heitto tietysti korostuu entisestään nopeammin ajettaessa mutta vakio alustalla ja pullarenkailla tuskin on merkitystä.
-
Eilen tehdyn testin mukaan. Uusissa renkaissa olevat tarralaput tuovat hyvin pienen heiton tasapainoituksessa eli, jos pilkkua haluaa viilata ja pienetkin heitot haluaa pois. Tarrat pois, kun renkaita tasapainoitetaan. Heitto on ~5g luokkaa, ei siis paljon mutta vähän kuitenkin. Jäykällä alustalla ja matalilla renkailla heitto tietysti korostuu entisestään nopeammin ajettaessa mutta vakio alustalla ja pullarenkailla tuskin on merkitystä.
Joissakin rengasliikkeissä renkaat tasapainotetaan 10g sisään, eli heillä on käytössä vain 10, 20g ja 50g kiviä. Minkä kokoisesta tarrasta on kysymys? A4 tulostuspaperi painaa ~5g
Arvelisin että 10g heittoa on mahdoton tuntea /C:llä.
-
Tuollaisella perinteisellä tarralla kokeiltiin.
(http://www.eastangliaservices.co.uk/images/tyres/westongrove_2394.jpg)
Edellisessä autossa (pikku pösö), kyllä huomasi hanurilla 5-10g heitot painoissa, jotka tasapainokonekin huomasi koska ne painoitettiin 3 kertaa uudestaan. Ei ne rengasliikkeessäkään mua uskoneet mutta kone näytti aina heittoa vaikka asennuksessa oli muka 0---0. Tiedä sitten asettuiko kumi vasta sitten aloilleen? Älyttömän jäykkä alusta ja 205/35/18 renkaat oli silloin alla. Nopeassa vauhdissahan heiton paino moninkertaistuu.
Volvo tosin on sen verta 'läski' auto ettei noita huomaa meinaa huomata. ;)
-
Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä
-
Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä
Ei. Pyörä on väärin kiinnitetty tasapainotukseen jos uudelleen kiinnitys aiheuttaa 10g heiton. Jotkut vanteet on todella ongelmallisia kiinnittää tasapainotukseen mutta kaikkiin löytyy kyllä sopiva kiinnitys.
-
Ei. Pyörä on väärin kiinnitetty tasapainotukseen jos uudelleen kiinnitys aiheuttaa 10g heiton. Jotkut vanteet on todella ongelmallisia kiinnittää tasapainotukseen mutta kaikkiin löytyy kyllä sopiva kiinnitys.
Ootko monestikkin kokeillut? Ja siis joka kerta kun olen pyörän painottanut olen tehnyt sen väärin?
Emmää tiä mutta, oon kuitenkin tehnyt sitä työkseni...
edit: myönnetään sen verran että jos vanne kiinnitetään tasapainotuskoneeseen keskireijästä, ei painotus ole 100% yhtä tarkka kuin että kiinnittää sen jaolla mutta ikinä ei tule tasapainotus koneeseen samaa lukemaa kun pyörän on käyttänyt pois ja laittanut takaisin!!
-
Ootko monestikkin kokeillut? Ja siis joka kerta kun olen pyörän painottanut olen tehnyt sen väärin?
Emmää tiä mutta, oon kuitenkin tehnyt sitä työkseni...
Päivittäin. Myyn muutaman sarjan renkaita asennettuna joka päivä.
Alkuviikosta painin tunnin yksien mondeon alkuperäis(Ronal) vanteiden kanssa ja joka kerta uudelleen kiinnitys muutti painotusta 10...25g. Paikallinen rengasedustaja tuli paikalle myös ihmettelemään mokomaa ja varmasti kaikkia kiinnitystapoja kokeiltiin. Vanteen keskireikään ei sopinut mikään kartio hyvin, ei sisä- eikä ulkopuolelle. Sopivaksi kiinnitykseksi osottautui lopulta sisältä leviävä pakka (vrt. sorvinpakka) ja yhdessä pultinreikiin tukeutuva sormikiinnitys.
Edit: ainut mikä oikein tehtyjen kiinnitysten välillä voi muttaa painotusta on kumen sisällä olevat irto-osat, mm. kondensiovesi.
-
Sopivaksi kiinnitykseksi osottautui lopulta sisältä leviävä pakka (vrt. sorvinpakka) ja yhdessä pultinreikiin tukeutuva sormikiinnitys.
Tuo on paras kiinnitys. Sitä vaan ei käytetä aina.
Mulla ei ole asennus kokemusta kun 2 kk. :-[
:D
-
Oon vianorilla painottanut muutaman tuhat rengasta ja oon ihan varma että työni osaan ja olen myös varma että tasapainotuskoneen lukema on eri kun pyörä on käynyt pois koneesta
-
kannattais tasapainotuskone sit kalibroida tai vaan säätää sieltä sisältä tarkkuutta pienemmälle. yks festo tasapainotuskone oli säädetty joskus >1gr tarkkuuteen ja oli melko mahdoton saada mitään painoihin kun painon siirto 1mm muutti jo 5gr uusinta pyörityksellä.
kyllä se 5gr tarkkuus riittää.
-
HUOM! Jaoin tämän ketjun omakseen tuosta yleistietoa -topicista, näyttää olevan sen verran kiistanalainen aihe että turha pitää tuollaisessa faq-tyylisessä topicissa tätä keskustelua.
-
Ite töissä painotan 5gr tarkkuudelle, useemmin toki suoraan nollille, mutta ongelmallisissa vanteissa en rupea hieromaan 5 gramman kanssa. Omissa autoissa taas ei niin tarkkaa ainakaan takarenkaiden kanssa. Jäykässä taka-akselissa ei juuri alle 100 gramman heitot missään tunnu. ::)
-
Ite töissä painotan 5gr tarkkuudelle, useemmin toki suoraan nollille, mutta ongelmallisissa vanteissa en rupea hieromaan 5 gramman kanssa. Omissa autoissa taas ei niin tarkkaa ainakaan takarenkaiden kanssa. Jäykässä taka-akselissa ei juuri alle 100 gramman heitot missään tunnu. ::)
Tuo feston koneen säätö oli rengasliikkeen vanhan ukon ajatuksia, se perusteli sen silleen, et mitäs jos painotat 5gr tarkkuudella ja lähteekin vaikka painoja ajossa pois esim 25gr putoo niin onkin oikeesti 30 pois ja 100kmh vauhdissa se tekee jo paljon.
-
HUOM! Jaoin tämän ketjun omakseen tuosta yleistietoa -topicista, näyttää olevan sen verran kiistanalainen aihe että turha pitää tuollaisessa faq-tyylisessä topicissa tätä keskustelua.
Hetki meni, kun topicia rupesin lukee "Koska muka tälläisen olen tehnyt?" :o
Sun kommentista sitten muistin, että tosiaan johonkin toiseen ketjuu vastasin joskus. :D
Kun painotat pyörän nollaan, otat pois koneesta, laitat takas, niin kone näyttää yhteensä jopa 10g heittoja. Tuolla tarralla ei painotuksen kanssa oo käytännössä mitään merkitystä
Ainakin kaikki omat pyörät on saatu 0 - 0 ( 0 heittoa) näyttämään sitten lopulta, jos olen tärinää testilenkillä havainnut niin takaisin liikkeeseen ja kone pyörimään + ilmenneet heitot pois. Tosiaan edellisessä autossa piti 3 kertaa käydä painotuksessa ettei vatkannut, lopputulos ennen testilenkki oli et kone näytti 0 heittoa ja lenkin jälkeen heittoa.
Käytännössä ei ole merkitystä koska autoissa joissa on vakio alusta ja läskit renkaat, ei kuskit ymmärrä tai edes huomaa (välitä) suuremmista heitoista.
Hyvä, että joku osaa hommansa Vianorilla. O0 Täällä päin vain onnistuivat tuhoamaan 3 vannetta neljästä, renkaan asennuksessa.
Lähemmäs 8kk odotuksen jälkeen, kun vanteet oli renkaineen alla niin ei mennyt tasapainoituskaan kohdilleen. Heittoa oli reilusti 3 vanteessa (35, 25, 20) ja yhdessä vain vähän.
-
Hetki meni, kun topicia rupesin lukee "Koska muka tälläisen olen tehnyt?" :o
Sun kommentista sitten muistin, että tosiaan johonkin toiseen ketjuu vastasin joskus. :D
[ot]
Foorumisofta ei suoraan tue mahdollisuutta, että ton aloituspostaajan voisi vaihtaa. Jollain modilla kait onnistuisi, mutta en nyt ihan äkkiä jaksa säätää. :)
Eli kun näitä aiheita jaetaan, joku vaan sattuu saamaan "kunnian" topicin perustamisesta. :D
[/ot]
-
kaippa näissä voi olla kone kohtasia eroja mutta oon ollu töissä vianorin 4:ssä eri toimipisteissä ja näissä joka koneella sama juttu, tosin koneet oli saman merkkisiä mut en nyt muista minkä merkkisiä...
mut tosiaan mulle sysättiin aina kaikki erikoisemmat hommat esim. 185 rengas 8,5" leveelle vanteelle ja 215/35 19 rengas väärinpäin kasattaville alpinan alkuperäis vanteille (maksaa!!), yms. nää vaan niinku esimerkkinä...
voin ihan hyvin olla väärässäkin, niillä koneilla vaan mitä minä olen käyttänyt niin hyvin pieni todennäköisyys oli että näytti 2 kertaa samaa jos pyörä kävi välillä irti...
-
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?
Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?
Löytyykö muuten jostain tollaisen tasapainoituskoneen käyttöohjetta "for dummies" olis ihan hauska tietää teoriassa miten homma toimii / mitä heppu käytännössä koneella tekee.
Renkaan kiinnitys, irroitus aukeaa katsomalla. Pyöritetään, mut miten painojen paikat ja koot tiedetään -miten paljon voi mokailla. Jne. turhaa tietoa.
-
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?
Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?
Jos aluvanne on mallia että siinä on paikka hakattaville reunapainoille, silloin niitä käytetään ellei toisin pyydetä. Toki ne painotkaan eivät ole samoja kuin peltivanteissa.
Liimapainot kalliimpia ja eivät uudelleen käytettävissä :)
-
Alumiinivanne paino, lyötävä, pitää aina olla pinnoitettu. Mielestäni se on kallein paino. Tiedä sitten.
-
Alumiinivanne paino, lyötävä, pitää aina olla pinnoitettu. Mielestäni se on kallein paino. Tiedä sitten.
Saattapi olla se malli kalleinkin, ei ole niiden hinnasta tietoa mutta liimalätkät suht hinnakkaita, ainakin joskus olivat. :)
-
Lyöntipainolla on pienempi vaiva kuin liimapainolla ja pysyy paremmin paikallaan, tosin kyllä se liimapainokin pysyy. Itellä oli tapana pistää sitä mitä oli ollutkin.
Tasapainotuskone toimii käytännössä siten että
1. kiinnitetään pyörä koneeseen, tähän on muutamia erilaisia tapoja
2. syötetään koneeseen ohjelma, millain painotetaan, eli liima&liima, lyönti&liima, lyönti&lyönti, keskipaino
3. syötetään koneeseen mitat: vanteen halkaisija, leveys, sekä painojen paikat.
4. pudotetaan suojakansi, jolloin kone lähtee pyörimään
Koneessa on kaksi kappaletta lcd näyttöjä sekä 2kpl ledinauhoja. Ledit näyttävät mihin paino laitetaan ja näyttö kertoo kuinka paljon, toiset näyttää toisen puolen ja toiset toisen.
Joka ainoassa kohdassa voi mokata!
-
2. syötetään koneeseen ohjelma, millain painotetaan, eli liima&liima, lyönti&liima, lyönti&lyönti, keskipaino
Eihän se kone ymmärrä millä painoilla sä sen painotat? Vai ymmärtääkö?
Se painon paikkahan siihen vaan valitaan. ???
-
Okei, jotain tollaista kuvittelikin. En vain ole kehdannut mennä iholle ihmettelemään prosessia. Teoriassa voisin tasapainottaa omat renkaat -teoriassa..
Voiko noita lyötäviä painoja, edes teoriassa, ottaa irti ilman vaurioita?
-
Okei, jotain tollaista kuvittelikin. En vain ole kehdannut mennä iholle ihmettelemään prosessia. Teoriassa voisin tasapainottaa omat renkaat -teoriassa..
Voiko noita lyötäviä painoja, edes teoriassa, ottaa irti ilman vaurioita?
Jos sulla vaan on kone käytössä.
Voi.
-
Eihän se kone ymmärrä millä painoilla sä sen painotat? Vai ymmärtääkö?
Se painon paikkahan siihen vaan valitaan. ???
Kyllä se sen haluaa tietää. ::) Ellei se oo sitten ihan karvalakkikone.
3. syötetään koneeseen mitat: vanteen halkaisija, leveys, sekä painojen paikat.
Puolan sijaintiakin voidaan kysyä. Mielenkiinnosta, tiedätkö vaikuttaako tuo mitään lopputulokseen, kun yleensä se jätetään ilmoittamatta?
-
Kyllä se sen haluaa tietää. ::) Ellei se oo sitten ihan karvalakkikone.
Siis oikeesti. Pitääkö siihen oikeen valita lyödäänkö se paino vai liimataanko?
En oo sellaseen koneeseen vielä törmännytkään ja ite kun aikoinaan (yli 10v) käytin niin paikat vaan valittiin.
-
Siis oikeesti. Pitääkö siihen oikeen valita lyödäänkö se paino vai liimataanko?
En oo sellaseen koneeseen vielä törmännytkään ja ite kun aikoinaan (yli 10v) käytin niin paikat vaan valittiin.
:facepalm: ootko koittanut pistää lyöntipainoa vanteen sisäkehälle, ju nou wot ai mean, oota haen rautalankaa rautakaupasta ;D siis painon paikkaa tarkoitin
-
:facepalm: ootko koittanut pistää lyöntipainoa vanteen sisäkehälle, ju nou wot ai mean, oota haen rautalankaa rautakaupasta ;D siis painon paikkaa tarkoitin
En oo kokeillu. Pysyyköhän se? :D Paikkaa nimenomaan sen pitäis kysyä eikä sitä että liimataanko se paino vai lyödäänkö, sitä se kone ei ymmärrä. :juhau:
Eli siis ei tarvita rautalankaa. :pomo:
Onko Riikka eri mieltä? ???
-
En oo kokeillu. Pysyyköhän se? :D Paikkaa nimenomaan sen pitäis kysyä eikä sitä että liimataanko se paino vai lyödäänkö, sitä se kone ei ymmärrä. :juhau:
Eli siis ei tarvita rautalankaa. :pomo:
Onko Riikka eri mieltä? ???
samalla se juuri näyttää sitäkin että kummanlainen paino kun lyöntipainoa ei pysty laittaan sisäpinnalle :juhau:
8) ;D
-
Miksi muuten lähes kaikki tuntuvat käyttävän niitä vanteen reunaan hakattavia painoja aluvanteisiin?
Eikö ne "liimapainot" olisi parempia ja vanteelle ystävällisempiä?.
Helpompi myös saada renkaat painoihin mitä reunemmassa painot ovat. Aika iso ero lyödä paino ulkoreunaan kuin liimata puolien taakse, lähemmäs keskilinjaa.
-
itse tuli tänään ostettua painoja yhteensä jotain kilon verran,tasapainotus ja rengaskone. saas nähdä kun alkaa vkl opettelemaan käyttöä kun ei ole ikinä käyttänyt :) onneksi on parikymmentä alu ja pelti vannetta saatu jotka on jo tuhoon tuomittu erinäisten osumien ansioista edellisiltä käyttäjiltä niin on jotain harjoitus kohdetta.
-
itse tuli tänään ostettua painoja yhteensä jotain kilon verran,tasapainotus ja rengaskone. saas nähdä kun alkaa vkl opettelemaan käyttöä kun ei ole ikinä käyttänyt :) onneksi on parikymmentä alu ja pelti vannetta saatu jotka on jo tuhoon tuomittu erinäisten osumien ansioista edellisiltä käyttäjiltä niin on jotain harjoitus kohdetta.
O0 Paljo makso, oon itellekkin aatellu hankkia
-
Miten vaikeaa on tehdä tasapainossa olevat renkaat ja vanteet.
Yhden kerran -vuosi taisi olle 94, kun silloinen 850 sai uudet Goodyearin NCT:t (tjsp.) alkuperäisille aluille, asentaja sanoi "nää on kuin kuulalaakereita". Ainakin 2 meni ilman painoja, jos en ihan väärin muista.
-
Kyllähän hyvälaatuinen vanne ja kumi menee miltei painotta tasapainoon.
Itsellä nuo sorvatut 3-osaiset Compomotivet ja niissä oli päällä Continentalin renkaat niin suurin painomäärä, mitä yhteen vanteeseen tuli taisi olla 10 grammaa... Enkä käännellyt kumia vaan kerralla yhteen asentoon ja ilmat sisään.
Voihan sitä kumia aina koittaa kääntää eriasentoon suhteessa vanteeseen niin saa painomääriä pienennettyä :)
-
O0 Paljo makso, oon itellekkin aatellu hankkia
oli 2000€ kaikki yhteensä,rengaskone joku 2-4kk vanha,sen jälleen myyjän koti koneena ollut. ja se nyt oli satasen uutta halvemmalla mutta samoilla takuilla... tasapaino kone uusi. katoin niin olihan niitä painoja joku pari kiloa :) on tossa jo muutamat sarjat saanut harjoitella,ja yhen pinnoitetun oman 205/55-16 renkaan laidan sain rikki kun oli aika kova seos ja ollut nyt tallin nurkassa kyseiset pyörät kolmisen vuotta...
-
Joissakin rengasliikkeissä renkaat tasapainotetaan 10g sisään, eli heillä on käytössä vain 10, 20g ja 50g kiviä. Minkä kokoisesta tarrasta on kysymys? A4 tulostuspaperi painaa ~5g
Arvelisin että 10g heittoa on mahdoton tuntea /C:llä.
kolmas sesonki aluillaan, ja en hakemalla hae 0/0 tulosta. 0/5 tai 5/0 kelpaa, 5/5 ei enää ole riittävän tarkka. Eli pitää saada 5g tarkkuuteen ainakin meillä ::)
Lyöntipainolla on pienempi vaiva kuin liimapainolla ja pysyy paremmin paikallaan, tosin kyllä se liimapainokin pysyy. Itellä oli tapana pistää sitä mitä oli ollutkin.
sisälle tulee herkemmin iskettyä lyöntipainoja kun ei niitä sieltä niin helposti nää ;D ulkoreunaan vaan siinä tapauksessa jos niitä siellä tosiaan on jo entuudestaan ollut :)
-
OT: ostin tossa uudet talvirenkaat. Ei Vianorin asentaja viitsinyt pyyhkäistä vanhoja liimapainoja vanteesta, näppärästi vastapuolelta löytyy vanteen reunaan lyöty 30g puntti..
-
OT: ostin tossa uudet talvirenkaat. Ei Vianorin asentaja viitsinyt pyyhkäistä vanhoja liimapainoja vanteesta, näppärästi vastapuolelta löytyy vanteen reunaan lyöty 30g puntti..
Voi olla että ei oo huomannut vanhoja painoja. Sillain voi käydä helposti jos työpari vaihtuu. esim. toisen kanssa se joka vääntää renkaat vanteelle ottaa vanhat painot pois ja toisen kanssa tasapainottaja ottaa vanhat pois.
Kyllähän hyvälaatuinen vanne ja kumi menee miltei painotta tasapainoon.
Ei se nyt aivan niinkään ole, mutta onhan se totta että kiinavanne ja kiinaregas huutaa enemmän painoja, kuitenkin on ihan normaalia vaikka laadukkaaseen rengas/vanne yhdistelmään menee yhteensä 50g:kin painoja
-
Mistä saisi hankittua liimapainoja joissa olisi hyvä liima? Ei ainakaan bilteman painojen laatu ole vakuuttava...
-
Voi olla että ei oo huomannut vanhoja painoja. Sillain voi käydä helposti jos työpari vaihtuu. esim. toisen kanssa se joka vääntää renkaat vanteelle ottaa vanhat painot pois ja toisen kanssa tasapainottaja ottaa vanhat pois.
Ei se nyt aivan niinkään ole, mutta onhan se totta että kiinavanne ja kiinaregas huutaa enemmän painoja, kuitenkin on ihan normaalia vaikka laadukkaaseen rengas/vanne yhdistelmään menee yhteensä 50g:kin painoja
Kaikki painot about vastakkaisilla puolilla:
-Liimapainoja 35g + vanteen sisäkehälle tasapainottaja iski 5g =40g
"Vastapäätä"
-Liimapainoja 15g + vanteen ulkokehälle lyöty 30g =45g
Hivenen hymyilyttää.. Myös toi alkuperäinen suoritus -no ovat erilinjassa.
-
Mistä saisi hankittua liimapainoja joissa olisi hyvä liima? Ei ainakaan bilteman painojen laatu ole vakuuttava...
itse tilasin vannetukulta kolmea erilaista liimapainoa, jännä sellainen että normaalisti olen putsannut aluvanteen sisäpuolen liimattavan painon kohdalta,niin yksi näistä liimapaino malleista ei tartu siihen putsauksen jälkeen noin minuuttiin tai puoleen. muut painot tarttuu ja edellisetkin tarttui. no nyt putsaukset tehdään tinnerillä pääasiassa,sen jälkeen kaikki painot on tarttunut