Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Matson66 - 11.09.2011, 17:04:50
-
Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn ja kysyä viisaammilta.
740 B230K (=kaasari ilman OBD-lukijaa) Silloin tällöin harvakseltaan kone äkkiäarvaamatta sammuu, joskus vain ihan sen verran, että nykäyksen tajuaa ja toisinaan niin, ettei vauhti enää riitä mäkistarttiin.
Se että usko vian olevan sytytyksen puolella johtuu siitä, että kierroslukumittarin viisari putoaa samantien, ja nykäys on sen verran terävä, ettei vaikuta kaasariauton polttaineongelmalta. Auto käynnistyy välittömästi startattaessa, eikä moottorin käymisessä tunnu olevan mitään muuta häiriötä.
Vaihdettu on: Virranjakajan kansi ja pyörijä, kaikki sytytysjohdot, tulpat, puola ja virtalukon pohja. Ja liitoksia käyty läpi.
Välillä herää jo usko, että vika korjaantui, mutta EI, joskus menee 200-300km ongelmitta ja sitten TAAS.
Joku kontaktihäiriö se todennköisesti on, mutta missä ??? Hyviä ideoita odotellessa.
-
lokasuojasta ehkä kuskin puolella piilosta vois löytyä sytytyksenohjausyksikkö ja oliko hall-anturia jakajassa siinä vaihtoehdot. viisaammat saa jatkaa tästä. Sytkäyksikkö mustaa muovia ja kahdella ruuvilla kiinni.
-
viimesissä kaasari vehkeissä on sytkä boxi mittariston alla.. kannattaa tarkistaa :)
-
Kun sammuu, kierrosmittari tipahtaa nollaan ja varotusvalot syttyy kun kone pysähtyy? Jos näin, virranjakajan sisällä oleva Hall-anturi, tai sen liitokset.
-
Kiitokset hyvistä vastauksista. Palikka lokasuojan kyljestä on tänään vaihdettu ja Hall-anturin liitos elvytetty. Siirsin myös moottorin maadoituksen eri ruuvin alle. Edellinen "ehjä" pätkä kesti 97km. Saapa nähdä kuinka pitkälle nyt päästään, ennenkuin taas katkaisee sytyn.
Tosiaan kun moottori sammuu, niin myös mittarin varoitusvalot syttyvät.
Miten se Hall- anturi irtoaa, koitin irroittaa koko virranjakajan, mutta joku panttaa vaikka virranjakajan runko pyörii ympäri, eli virranjakaja ei tule ulos ?
-
Tällä kertaa pääsin 111km ongelmitta.
Tänään vaihdoin Hall-anturin ja jakajan O-renkaat sekä stefan. Tosin mitään öljyvuotoa ei ollut havaittavissa.
Virranjakajan pohja olikin vain O-renkaan vuoksi hiukan juntturassa ja lievää kovemmalla väkivallalla se lopulta irtosi.
Saapa nähdä, jollei tämäkään auta, niin vaikea enää keksiä lisää vaihdettavia komponentteja.
Lyhyt 7km koeajo asennuksen jälkeen meni loistavasti.
-
tarkista konehuoneesta kaikki moottorin maadotukset ja akun kunto.
-
Tällä kertaa pääsin 111km ongelmitta.
Tänään vaihdoin Hall-anturin ja jakajan O-renkaat sekä stefan. Tosin mitään öljyvuotoa ei ollut havaittavissa.
Virranjakajan pohja olikin vain O-renkaan vuoksi hiukan juntturassa ja lievää kovemmalla väkivallalla se lopulta irtosi.
Saapa nähdä, jollei tämäkään auta, niin vaikea enää keksiä lisää vaihdettavia komponentteja.
Lyhyt 7km koeajo asennuksen jälkeen meni loistavasti.
Eiköhän se nyt toimi.
-
130 km ajettu ja vielä toimii :o
-
Nyt alkaa olla 500 km ongelmattomia ajoja takana :hello: ja matka jatkuu...
Vika lopulta korjautui Hall-anturin vaihtamisella. Nyt olis repullinen hyviä sytytysosia joutilaana.
Kiitos jälleen kerran foorumin asiantuntijoille avusta.