Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: TT-V - 12.12.2010, 21:07:21

Otsikko: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 21:07:21
Uusi foorumi vanhat  jäärät.. eli taattu hyvä meno tulee varmaan jatkumaan?  ;)

Elikkäis moottorin vikavalo on palanu tuossa jo kohta puolvuotta, auto on katsastettukki välissä.

Nyt auto olisi lähdössä markkinoille ja tuo valo pitäisi saada sammumaan

BSR antoi seuraavia koodeja jotka tämän valon voisi sytyttää:

CEM-3A01 Bensapumpu, signal faulty
CEM-5B01 LH-heating element, signal faulty (mikäs tämä on?)
ECM-2110 Front heatet oxygen sensor /kaasuläppä, mutta vaihdettu kesällä uusi läppä

Tuo bensapumppu on ennenkin näkynyt koodeissa mutta ei ole ilmoitusta herättänyt.

Millä sammumaan ja volvo markkinoille :D
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Rompe - 12.12.2010, 21:20:00
CEM-5B01 LH-heating element, signal faulty (mikäs tämä on?)
Olisko kuskin penkinlämmitin?

Eikö ne BSRllä sammunut?
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 21:21:41
Voishan se olla kun ei toimi..

Eli tuo ei vaikuta ainakaan moottorivaloon..

Sammuu se valo mutta syttyy taas jonkun ajan kuluttua uudestaan
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Taavi.H - 12.12.2010, 21:22:28
ECM-2110 Front heatet oxygen sensor /kaasuläppä, mutta vaihdettu kesällä uusi läppä

Front heated oxygen sensor tarkoittaa siis etummaista esilämmitettyä lambda-anturia.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 21:26:53
Front heated oxygen sensor tarkoittaa siis etummaista esilämmitettyä lambda-anturia.

Tämän itsekkin sain suomennettua mutta onko ongelma lähinnä lambdassa fyysisesti vai koneen tuottamissa päästöissä että olisi hapet perseellään?
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Taavi.H - 12.12.2010, 21:30:24
Tämän itsekkin sain suomennettua mutta onko ongelma lähinnä lambdassa fyysisesti vai koneen tuottamissa päästöissä että olisi hapet perseellään?

Ach so, ymmärsin väärin kun olit laittanut perään maininnan kaasuläpästä. :)

Arvaan että Miksu tai joku muu kertoo kohta tarkemmin tuosta asiasta. Itse en osaa mitään järkevää tuohon syyhyn sanoa.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 12.12.2010, 21:33:09
Uusi foorumi vanhat  jäärät.. eli taattu hyvä meno tulee varmaan jatkumaan?  ;)

Elikkäis moottorin vikavalo on palanu tuossa jo kohta puolvuotta, auto on katsastettukki välissä.

Nyt auto olisi lähdössä markkinoille ja tuo valo pitäisi saada sammumaan

BSR antoi seuraavia koodeja jotka tämän valon voisi sytyttää:

CEM-3A01 Bensapumpu, signal faulty
CEM-5B01 LH-heating element, signal faulty (mikäs tämä on?)
ECM-2110 Front heatet oxygen sensor /kaasuläppä, mutta vaihdettu kesällä uusi läppä

Tuo bensapumppu on ennenkin näkynyt koodeissa mutta ei ole ilmoitusta herättänyt.

Millä sammumaan ja volvo markkinoille :D

ECM-2110 on se vikakoodi, joka on sytyttänyt sun moottorin vikavalon.
Vikakoodi tarkoittaa etummaisen happianturin lämmitysvastuksen piirin vikaa

Käytännössä n. 100% tuon vikakoodin tapauksista on johtunut viallisesta lämmitysvastuksesta
jokunen viikko sitten kaverini kanssa meinasin ihan muuta, kun uusi lambda-anturi ei tuonut helpostusta, mutta lopputulema oli se, että Bosch:n lambda ei vain yksinkertaisesti toimi tuossa denson järjestelmässä.
Eli korjauksena tuohon vikaan on uusia etummainen lambda-anturi, älä sorru bosch:n antureihin, vaan hanki denson valmistama anturi.
Volvon varaosanumero tuolla anturille on 9202309 ja bilian verkkokaupan antama hinta on 293,62€

Pikaisella googletuksella
189,35€ saksassa (ei sisällä toimituskuluja)   http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/lambda-sensor/lambda-sensor-regulating-probe/1018091/



Arvaan että Miksu tai joku muu kertoo kohta tarkemmin tuosta asiasta. Itse en osaa mitään järkevää tuohon syyhyn sanoa.

Hitsi, sää kyllä tiät kaiken :)
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 21:37:29
Kiitokset.. Kuten odotinkin et miksu ratkaisee taasen asian.

Onko tuo muutakuin irti ja uus takas?

Mitäköhän tuo simon sanois tolle hinnaksi.

Mut on muuten perkeleen kallis lampaada  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 12.12.2010, 21:43:58
Kiitokset.. Kuten odotinkin et miksu ratkaisee taasen asian.

Onko tuo muutakuin irti ja uus takas?

Mitäköhän tuo simon sanois tolle hinnaksi.

Mut on muuten perkeleen kallis lampaada  :idiot2:

simonista ei ikinä tiedä, aina kannattaa kysyä, mutta kannattaa kysellä myös paikallisten tarvikeliikkeiden kautta denson anturille hintaa, eihän sitä koskaan tiedä.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 22:02:50
Siis anturia on mahdollista saada densona tarvikkeen kautta?

Autolle vaan perkele olis jo parikin ostajaehdokasta mutta valo ei hyvää kuvaa anna

Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 12.12.2010, 22:04:29
Siis anturia on mahdollista saada densona tarvikkeen kautta?

Autolle vaan perkele olis jo parikin ostajaehdokasta mutta valo ei hyvää kuvaa anna

Näin oon ymmärtänyt, mutta mulla on tuohon tietoon ollut vain yksi tietolähde, joten kysymällä se selviää, että saako vai eikö.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 12.12.2010, 22:35:01
Ei oo miksu huomannu kahtoo lamdan kylestä suoraa numeroa densolle?
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 12.12.2010, 23:07:19
Ei oo miksu huomannu kahtoo lamdan kylestä suoraa numeroa densolle?

En oo tullut kattoneeksi :(
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 13.12.2010, 12:49:16
Elikkäs pitkällisten kyselyjen jälkee vaihtoehdot suomenmaasta:

Varaosaliike antaa 2 eri lambdaa 00-02 eri ja 02 -> eri.. vanhempaa ei saa mutta erona vissiin vaan erimittainen johto. Hinta uudemmalle DENSOLLE 149e

Sitten sinisen vastaus: autossasi ei ole erillistä lamdaa vaan lamda on rakennettu kattiin, koko katti uusiks? WTF...  miksuu?  ;D

Edit:

Tuommonen löyty:)

http://www.benitomo.com/CATALOGOS/Denso/2008_DENSO_O2_Catalog_-_Cross_Reference.pdf (http://www.benitomo.com/CATALOGOS/Denso/2008_DENSO_O2_Catalog_-_Cross_Reference.pdf)

Eli tuossa olisi suora numero densolle kun saisi vaan varmistuksen että autossani on lamba  ???

Edit2:

Simonin hinta £213.61 + £9.99
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 13.12.2010, 14:51:51
Sitten sinisen vastaus: autossasi ei ole erillistä lamdaa vaan lamda on rakennettu kattiin, koko katti uusiks? WTF...  miksuu?  ;D

Mitäs mäkään voin tuohon mitään muuta sanoa, kuin että samaa, mitä säkin, eli   WTF :D
On se sielä ja jopa kierteellä kiinni...  kummiapa ne siellä haastelivat.
Jos halat sille tietää hinnan sinisellä, niin bilian verkkokaupa on hyväpaikka siihen, ei tarvi kuin tietää varaosanumero.
sen uudemman volvo varaosanumero on 9202309, eikä tosiaan ole mahdotonta, ettäkö sen ero olisi vain johdon pituudessa, mutta jos se on niin paljon lyhempi, että johdot ei ylety, niin sitten ei passaa laittaa, lambdan johtojen katkominen ja uudelleen liittäminen saattaa aiheuttaa sen, että anturi ei toimi oikein.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 13.12.2010, 15:32:43
Ja simonikin kyllä kauppasi autooni tuota

Front Oxygen Sensor: [9202309]

Eli tuon sen pitäisi olla sekä uudemmassa että vanhemmassa? En kyllä ymmärrä mitä autoissa tuossa 02 olisi muuttunut
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Harrik - 13.12.2010, 19:18:21
Pitääköhän munkin sekaantua...odota huomiseen kopsaan tuon miksun osanumeron ja kysäisen tuolta ulkovarastolta miltä siellä lampa tilanne näyttää vastauksen saat huomenna viiteen mennessä jos löytyy niin Denso on ja vieläpä orkkisosa ja hinta on sinistä versus noin puolet.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 13.12.2010, 20:14:10
Joo elikkäs sai taas ite lisää kaivettua

9202309 - 2000 W/O TURBO                      Denson numerolla 234-9020
9497252 - 2001-2002 W/O TURBO             Denson numerolla 234-9019

Eli muuttuu se tuossa välis mut ettei sit vanhemmassa esim s70 olis samaa.

Odottelemme harri, puolvuotta menny niin ei se niin päivän päälle ole
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 13.12.2010, 23:51:57
Vuosimallin 2000 S70 ja V70 on sama anturi etuvetomalleissa.
Kunhan moottorityyppi on sama kuin sulla, eli se uudempi 5-pyttyinen bensa B5244Sx
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 13.12.2010, 23:54:28
Juu noin kahtelin itekki...

Eli huomenna penkoo varaosamyynnin koneita ja tutustuu mihin hintaan tuota 20 loppusta saisi jos saa
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Harrik - 14.12.2010, 15:19:08
No nii kyllä lampa löytyy mutta samaan hintaan ku mitä sulle oli jo tarjottukin.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 14.12.2010, 15:44:28
eli 290 vai 150e?
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Harrik - 14.12.2010, 19:14:06
Se 150e
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: TT-V - 14.12.2010, 20:18:20
pistin yv
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 14.12.2010, 23:04:19
Tuli tuo ketju luettua läpi ja ei kyllä pitäis olla siitä kiinni jos sopivan anturin löytää ja ihan juottamalla joutuu hiukka noita johtoja jatkaan. Suurempi vastus tulee jo siitä jos noissa liittimissä tulee ylivuotoa koska nehän ei ole täysin galvaanisessa kosketuksessa vaan ovat aina alttiina oksideille elikkä hapettumista tapahtuu.
Tuossahan riittää pelkästään se jännitetieto mitä lamda generoi lämmetessään tietsikalle ja tietsikka ohjelmien mukaan sitten tekee säätöjä.
Lamdan periaatehan on että kun saavuttaa tietyn lämpötilan esim 600 astetta palamiskaasuissa niin herää henkiin ja alkaa tuottamaan jännitettä mikä voi olla lamdasta riippuen esim 0-1V (laajakaista lamdassa eri). Tämän jännitetiedon perusteella tietsikka saa tiedon että lämmöt on mitä on ja alkaa ohjelman perusteella tekemään moottorin säätöjä jotta saavutettaisiin paras polttoaine/teho/päästö tavoite (Tämä siis ihan periaatteena)..
EDIT:
Ihan siksi heitin juttua tuosta periaatteesta kun aikaspaljon on joillain käsityksenä että se kyttäis jotain häkä yms pitoisuuksia...
Sen tehtävänä on siis ilmoittaa moottorinohjaujärjestelmälle/tietsikalle että määrätty lämpötila on saavutettu jolloin jokin tietsikan ohjelma voi ottaa käyttöönsä ennalta määrätty ohjelma jotta moottoria voidaan optimoida siten että saavutetaan paras hyötysuhde yms...
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 14.12.2010, 23:07:15
Tuli tuo ketju luettua läpi ja ei kyllä pitäis olla siitä kiinni jos sopivan anturin löytää ja ihan juottamalla joutuu hiukka noita johtoja jatkaan. Suurempi vastus tulee jo siitä jos noissa liittimissä tulee ylivuotoa koska nehän ei ole täysin galvaanisessa kosketuksessa vaan ovat aina alttiina oksideille elikkä hapettumista tapahtuu.
Tuossahan riittää pelkästään se jännitetieto mitä lamda generoi lämmetessään tietsikalle ja tietsikka ohjelmien mukaan sitten tekee säätöjä.
Lamdan periaatehan on että kun saavuttaa tietyn lämpötilan esim 600 astetta palamiskaasuissa niin herää henkiin ja alkaa tuottamaan jännitettä mikä voi olla lamdasta riippuen esim 0-1V (laajakaista lamdassa eri). Tämän jännitetiedon perusteella tietsikka saa tiedon että lämmöt on mitä on ja alkaa ohjelman perusteella tekemään moottorin säätöjä jotta saavutettaisiin paras polttoaine/teho/päästö tavoite (Tämä siis ihan periaatteena)..

Tuohon johtojen juottamiseen sen verran, että happi, johon lambda vertaa pakokaasun happea, kulkee lambdan vertailuhappikammioon signaalijohtimen kuoren ja kuparin välissä, eli kulkee siellä johdossa sähkön kanssa.
Siksi juottaminen ei ole hyvä asia lambdan johdoille.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 14.12.2010, 23:24:02
Tuohon johtojen juottamiseen sen verran, että happi, johon lambda vertaa pakokaasun happea, kulkee lambdan vertailuhappikammioon signaalijohtimen kuoren ja kuparin välissä, eli kulkee siellä johdossa sähkön kanssa.
Siksi juottaminen ei ole hyvä asia lambdan johdoille.
Nyt kyllä oli uutta tietoa !!!!
Missä se vertailukammio sijaitsee ???
Jos tosiaan on näin kehittynyttä nykyinen autotekniikka etä johtimien väleissä kulkee happitunnistetieto (näin ymmärsin) niin taitaapi meikäläisen vinkit olla kivikaudelta...
Kerrohan Miksu lisää ...
Eikös uudet lamdat enään generoi ?
Nyt kyllä kaipaa kunnon infoa....
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 14.12.2010, 23:45:40
Nyt kyllä oli uutta tietoa !!!!
Missä se vertailukammio sijaitsee ???
Jos tosiaan on näin kehittynyttä nykyinen autotekniikka etä johtimien väleissä kulkee happitunnistetieto (näin ymmärsin) niin taitaapi meikäläisen vinkit olla kivikaudelta...
Kerrohan Miksu lisää ...
Eikös uudet lamdat enään generoi ?
Nyt kyllä kaipaa kunnon infoa....

Taitaa noikin olla jo menneen talven lumia :)
Enkä osaa täysin erotella niitä, että missä on noin ja missä ei

Googlella en löydä mitään hyvää infosivua, kun pitäisi varmaan tietää, että mitä voisi olla "vertailuhappi" tuossa käytössä englanniksi...

Mutta "lambda vertailuhappi" toi googlella hakuosumia, joten en ole juttuineni ihan yksin :)
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 16.12.2010, 22:22:04
Taitaa noikin olla jo menneen talven lumia :)
Enkä osaa täysin erotella niitä, että missä on noin ja missä ei

Googlella en löydä mitään hyvää infosivua, kun pitäisi varmaan tietää, että mitä voisi olla "vertailuhappi" tuossa käytössä englanniksi...

Mutta "lambda vertailuhappi" toi googlella hakuosumia, joten en ole juttuineni ihan yksin :)
Toisaalta mulla on tuo vollekin jo niin vanha (vaikka on tuorein kalustosta)menneen talven vehkeitä kun siellä ei kulje kuin nokea taaksepäin... Jatketaan ... ::)
EDIt. Jos noin tosiaan on että siellä ihan happiatomeja kuljetellaan johtimen ja kuoren välissä niin aikas kovat vaatimukset on paineen ja tiiveyden kanssa johtimen molemmissa päissä liittimissä/liitoksissa ja sitten ECU:la eli tietsikalla pitäis olla jokin tunnistin/muunnin joka muuttaa tuon happipitoisuuden sähköiseen muotoon... Ei vain ymmärrä miksi pyörä pitäis keksiä uudelleen  kun vanhat lamdathan toimii siten että generoi lämpötilan mukaan jännitettä jolla perusteella säädellään sitten seosta yms.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 16.12.2010, 23:59:57
Toisaalta mulla on tuo vollekin jo niin vanha (vaikka on tuorein kalustosta)menneen talven vehkeitä kun siellä ei kulje kuin nokea taaksepäin... Jatketaan ... ::)
EDIt. Jos noin tosiaan on että siellä ihan happiatomeja kuljetellaan johtimen ja kuoren välissä niin aikas kovat vaatimukset on paineen ja tiiveyden kanssa johtimen molemmissa päissä liittimissä/liitoksissa ja sitten ECU:la eli tietsikalla pitäis olla jokin tunnistin/muunnin joka muuttaa tuon happipitoisuuden sähköiseen muotoon... Ei vain ymmärrä miksi pyörä pitäis keksiä uudelleen  kun vanhat lamdathan toimii siten että generoi lämpötilan mukaan jännitettä jolla perusteella säädellään sitten seosta yms.

Löysin kuvan ja vielä englanninkielisen sanankin siitä vertailuhapesta, eli kuvassa reference air
(http://www.omnitekcorp.com/images/heatedo2sensor.gif)

Ilmeisesti zirkonium on se materiaali joka tarvitsee syystä tai toisesta myös ulko-ilman happea toimiakseen...
Mutta en tuosta kemiasta ja fysiikasta sen enempää ymmärrä, että osaisin selittää mitä tuossa tapahtuu...   happeahan siellä johdossa on vaikka kuinka paljon, joten siitä ei liene sen puoleen pulaa.. eikai sitä siellä niin paljoa tarvi, että sitä pitäisi sinne erikseen toimittaa.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 17.12.2010, 19:07:58
No nyt hokasin mitä ajoit takaa... Tuo Zirkoniumhan on ihan yleisesti käytetty lamdassa (jenkit jo 90-luvulla) Tuon zirkoniumin ominaisuuteen kuuluu että pystyy johtaa happiatomeja mutta kun käytetään mittavälineenä niin sille pitää olla elektrodit jotka lamda käytössä on platiniumia.
Tämä on siis se ihan peruslamda mitä käytetään yleisesti.. siinä vain pitää olla tuon Zirkonum pinnan toisella puolen ns. referenssi joka on se puhdas happi (ilma) .. Elikkäs siellä ei ole mitään letkua vaan on ihan ilmaan suoraan kosketuksissa (Tuon takia aloin jo ihmetteleen että onko pyörä keksitty uudelleen/letkuja vedetty ECU:lle)...
Nykyään uusimmat lamdat on titaniumia kun ei tarvita tuota ilman referenssiä ja saadaan tuolloin pienempiä antureita rakenneltua...
Tuossa hyvä kuva siitä Zirkonium lamdasta... (jatketaanhan puuhastelua hyvällä foorumilla...)
(http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1115/111598_10mg.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 17.12.2010, 19:57:24
No nyt hokasin mitä ajoit takaa... Tuo Zirkoniumhan on ihan yleisesti käytetty lamdassa (jenkit jo 90-luvulla) Tuon zirkoniumin ominaisuuteen kuuluu että pystyy johtaa happiatomeja mutta kun käytetään mittavälineenä niin sille pitää olla elektrodit jotka lamda käytössä on platiniumia.
Tämä on siis se ihan peruslamda mitä käytetään yleisesti.. siinä vain pitää olla tuon Zirkonum pinnan toisella puolen ns. referenssi joka on se puhdas happi (ilma) .. Elikkäs siellä ei ole mitään letkua vaan on ihan ilmaan suoraan kosketuksissa (Tuon takia aloin jo ihmetteleen että onko pyörä keksitty uudelleen/letkuja vedetty ECU:lle)...
Nykyään uusimmat lamdat on titaniumia kun ei tarvita tuota ilman referenssiä ja saadaan tuolloin pienempiä antureita rakenneltua...
Tuossa hyvä kuva siitä Zirkonium lamdasta... (jatketaanhan puuhastelua hyvällä foorumilla...)
(http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1115/111598_10mg.jpg)


Tuossahan on tosiaan hyvä kuva.
Enhän mä tosiaan mistään letkusta puhunutkaan vaan se ilma kulkeentuu sinne tosiaan sieltä signaalijohtimen sisältä.
Ehkä tosiaan huonon kemia/fysiikka tietoni takia kirjotin tuon, että se vertaa niitä happipitoisuuksia, eihän se tosiaan niin tee, vaan tarvitsee sen vain toimiakseen/tuottaakseen sen jännitteen... tai jotain :)
Mutta pointtini oli kuitenkin se, että niitä johtimia ei saa juottaa juuri sen takia.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 17.12.2010, 22:21:30
Siis ihan jos ajatellaan johtimien jatkamista jotka tehdään juottamalla niin niissä ei juurikaan synny lisäimpedanssia eikä jos johtoja jatkaa sen 10-15 cm niin ei juurikaan vaikutusta siihen jännitetietoon mikä tulee tietsikalle lamdalla. Jos olis herkät tuolle impedansille niin tuskin olis liitoksia liittimien muodossa missään ja varmaankin on lamdan ja tietsikan välillä se pari liitintä joissa sitä ylimenovastusta syntyy paaaaljon enemmän kuin juottamalla 10-15 cm lisäjohtimet....
Ja lamdakin elää koko ajan vuosien mukaan yms...
Hapen johtamisen kanssa lamdalle noilla lisäjatkoilla johtimissa ei ole mitään merkitystä.

Toisaalta ainahan on parempi ettei ala tekemään mitään viritelmiä vaan ostaa uuden varaosan rikkoutuneen tilalle..(Jos joku haluaa alkaa laskeskeleen noita impedansseja niin tuossa ne peruskaavat mitkä aikoinaan koulussa opetettiin, näillä itse olen tullut toimeen  U=RxI P=UxI W=UxQ Q=Ixt W=Pxt)
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: (Miksu) - 17.12.2010, 23:15:46
Sähköisillä suureillahan ei pysty laskemaan sen ilman kulkemista siellä johtimen sisällä.

Mut tämähän jo menee vähän offtopic.

Olisikin mainio juttu, jos joku kirjoittelisi kattavan faq:n  lambda-antureista, niiden toiminnasta.
Kaikista malleista tuollaiset kuvat, kuten noi pari kuvaa on, skooppi kuvaajat jne. hienoa :)



TT-V:lle vielä sen verran, että jossain oli puhetta siitä lämmitysvastuksen mittauksesta (oliko se täällä vai landiassa).
Mittaa nyt vielä varmistaaksesi, että se on kunnossa.
Siitä etulambdalta lähtee johto ja menee vaihteiston päälle liittimeen, vähän sinne konehuoneeseen joutuu kurkottelemaan, että yltää mittaamaan sen.
Kuten siinä vinkissä oli neuvottu, niin sen liittimen lukituksen puoleiset 2 samanväristä johtoa on vastuksen johdot.
Vastusmittaus osoittaa varmasti ääretöntä
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: rapsu - 18.12.2010, 23:19:31
Sähköisillä suureillahan ei pysty laskemaan sen ilman kulkemista siellä johtimen sisällä.

Mut tämähän jo menee vähän offtopic.

Olisikin mainio juttu, jos joku kirjoittelisi kattavan faq:n  lambda-antureista, niiden toiminnasta.
Kaikista malleista tuollaiset kuvat, kuten noi pari kuvaa on, skooppi kuvaajat jne. hienoa :)
Ei niitä suureita siellä johtimen sisällä tarvi alkaa laskeskeleen koska ajatus tuossa em lamdassa on että on ihan sen elementin toinen pinta kosketuksissa ilman kanssa (johto voi olla ihan vuotoja täynnä )
Sehän olis hienoa jos joku noista lamdoista kirjoittelis (eilen oli hyvät sivut edesssä mutta kun enään niitä löytänyt) Muista anturi jutuista olen kirjoitellut tuonne aika kattavasti...
http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/foorumi/phpBB2/viewtopic.php?f=11&t=4156 (http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/foorumi/phpBB2/viewtopic.php?f=11&t=4156)

EDIT: Tuolla sivustolla ihan hyvää juttua aiheesta..
http://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/ (http://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/)

Otsikko: Lambda ongelmaa S80 vm-00 2.4 170hv
Kirjoitti: IMA-535 - 02.02.2012, 13:44:58
Termos kaikille.

Eli ongelmaksi nyt tuli lambda-anturi. Siis autossahan luonnollisesti palaa tuo moottorivikavalo ja vikakoodi näyttää etummaista lambda-anturia, tilasin taannoin purkaamolta lambdan minkä varaosa numero on 9497252. Korjaamon setä totesin lambdan johdon liian lyhyeksi joten aloin metsästämään toisella numerolla olevaa, toisella romuttamolla myydään lambdaa nro:lla 9202309 mikä on kans sitte tämän myyjän mukaan se oikea, mutta ku kysyin lambdan johdon mittaa tulee vastaukseksi 25cm ja tämä minulla ennestään olevan lambdan johto on 50cm ja sekin liian lyhyt.

Osaisko joku kertoa mikä mahdollisesti olisi ihan oikea lambda autooni, vai onko korjaamossa nyt menty jotenki sekaisin? Siis etumaisesta lambdasta luonnollisesti kyse.
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 27.09.2012, 10:06:55
Onkohan toi sulle:  http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3959
Otsikko: Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
Kirjoitti: EVO8 - 27.09.2012, 13:40:11
Juottamisessa lähinnä se että vaarana on hartsin imeytyminen sinne johtimeen niin että vertailuilma ei pääse perille. Saahan sen tietysti tinallakin tehtyä mutta sitten täytyy kolvata jo melko juuresta.

Jos anturi on todettu vialliseksi ainoa oikea korjaus on hankkia uusi täysin vastaava anturi tilalle. Paitsi jos ei haittaa että  saattaa joutua painimaan ongelman kanssa loputtomasti...