KL-varaosat  Race.fi

Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)

  • 37 Vastauksia
  • 32339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #15 : 13.12.2010, 15:32:43 »
Ja simonikin kyllä kauppasi autooni tuota

Front Oxygen Sensor: [9202309]

Eli tuon sen pitäisi olla sekä uudemmassa että vanhemmassa? En kyllä ymmärrä mitä autoissa tuossa 02 olisi muuttunut
MB E 270 CDI -03

Poissa Harrik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #16 : 13.12.2010, 19:18:21 »
Pitääköhän munkin sekaantua...odota huomiseen kopsaan tuon miksun osanumeron ja kysäisen tuolta ulkovarastolta miltä siellä lampa tilanne näyttää vastauksen saat huomenna viiteen mennessä jos löytyy niin Denso on ja vieläpä orkkisosa ja hinta on sinistä versus noin puolet.
Artic on elämää suurempi ihme

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #17 : 13.12.2010, 20:14:10 »
Joo elikkäs sai taas ite lisää kaivettua

9202309 - 2000 W/O TURBO                      Denson numerolla 234-9020
9497252 - 2001-2002 W/O TURBO             Denson numerolla 234-9019

Eli muuttuu se tuossa välis mut ettei sit vanhemmassa esim s70 olis samaa.

Odottelemme harri, puolvuotta menny niin ei se niin päivän päälle ole
« Viimeksi muokattu: 13.12.2010, 21:12:18 kirjoittanut TT-V »
MB E 270 CDI -03

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #18 : 13.12.2010, 23:51:57 »
Vuosimallin 2000 S70 ja V70 on sama anturi etuvetomalleissa.
Kunhan moottorityyppi on sama kuin sulla, eli se uudempi 5-pyttyinen bensa B5244Sx

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #19 : 13.12.2010, 23:54:28 »
Juu noin kahtelin itekki...

Eli huomenna penkoo varaosamyynnin koneita ja tutustuu mihin hintaan tuota 20 loppusta saisi jos saa
MB E 270 CDI -03

Poissa Harrik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #20 : 14.12.2010, 15:19:08 »
No nii kyllä lampa löytyy mutta samaan hintaan ku mitä sulle oli jo tarjottukin.
Artic on elämää suurempi ihme

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #21 : 14.12.2010, 15:44:28 »
eli 290 vai 150e?
MB E 270 CDI -03

Poissa Harrik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #22 : 14.12.2010, 19:14:06 »
Se 150e
Artic on elämää suurempi ihme

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #23 : 14.12.2010, 20:18:20 »
pistin yv
MB E 270 CDI -03

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #24 : 14.12.2010, 23:04:19 »
Tuli tuo ketju luettua läpi ja ei kyllä pitäis olla siitä kiinni jos sopivan anturin löytää ja ihan juottamalla joutuu hiukka noita johtoja jatkaan. Suurempi vastus tulee jo siitä jos noissa liittimissä tulee ylivuotoa koska nehän ei ole täysin galvaanisessa kosketuksessa vaan ovat aina alttiina oksideille elikkä hapettumista tapahtuu.
Tuossahan riittää pelkästään se jännitetieto mitä lamda generoi lämmetessään tietsikalle ja tietsikka ohjelmien mukaan sitten tekee säätöjä.
Lamdan periaatehan on että kun saavuttaa tietyn lämpötilan esim 600 astetta palamiskaasuissa niin herää henkiin ja alkaa tuottamaan jännitettä mikä voi olla lamdasta riippuen esim 0-1V (laajakaista lamdassa eri). Tämän jännitetiedon perusteella tietsikka saa tiedon että lämmöt on mitä on ja alkaa ohjelman perusteella tekemään moottorin säätöjä jotta saavutettaisiin paras polttoaine/teho/päästö tavoite (Tämä siis ihan periaatteena)..
EDIT:
Ihan siksi heitin juttua tuosta periaatteesta kun aikaspaljon on joillain käsityksenä että se kyttäis jotain häkä yms pitoisuuksia...
Sen tehtävänä on siis ilmoittaa moottorinohjaujärjestelmälle/tietsikalle että määrätty lämpötila on saavutettu jolloin jokin tietsikan ohjelma voi ottaa käyttöönsä ennalta määrätty ohjelma jotta moottoria voidaan optimoida siten että saavutetaan paras hyötysuhde yms...
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 23:15:57 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #25 : 14.12.2010, 23:07:15 »
Tuli tuo ketju luettua läpi ja ei kyllä pitäis olla siitä kiinni jos sopivan anturin löytää ja ihan juottamalla joutuu hiukka noita johtoja jatkaan. Suurempi vastus tulee jo siitä jos noissa liittimissä tulee ylivuotoa koska nehän ei ole täysin galvaanisessa kosketuksessa vaan ovat aina alttiina oksideille elikkä hapettumista tapahtuu.
Tuossahan riittää pelkästään se jännitetieto mitä lamda generoi lämmetessään tietsikalle ja tietsikka ohjelmien mukaan sitten tekee säätöjä.
Lamdan periaatehan on että kun saavuttaa tietyn lämpötilan esim 600 astetta palamiskaasuissa niin herää henkiin ja alkaa tuottamaan jännitettä mikä voi olla lamdasta riippuen esim 0-1V (laajakaista lamdassa eri). Tämän jännitetiedon perusteella tietsikka saa tiedon että lämmöt on mitä on ja alkaa ohjelman perusteella tekemään moottorin säätöjä jotta saavutettaisiin paras polttoaine/teho/päästö tavoite (Tämä siis ihan periaatteena)..

Tuohon johtojen juottamiseen sen verran, että happi, johon lambda vertaa pakokaasun happea, kulkee lambdan vertailuhappikammioon signaalijohtimen kuoren ja kuparin välissä, eli kulkee siellä johdossa sähkön kanssa.
Siksi juottaminen ei ole hyvä asia lambdan johdoille.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #26 : 14.12.2010, 23:24:02 »
Tuohon johtojen juottamiseen sen verran, että happi, johon lambda vertaa pakokaasun happea, kulkee lambdan vertailuhappikammioon signaalijohtimen kuoren ja kuparin välissä, eli kulkee siellä johdossa sähkön kanssa.
Siksi juottaminen ei ole hyvä asia lambdan johdoille.
Nyt kyllä oli uutta tietoa !!!!
Missä se vertailukammio sijaitsee ???
Jos tosiaan on näin kehittynyttä nykyinen autotekniikka etä johtimien väleissä kulkee happitunnistetieto (näin ymmärsin) niin taitaapi meikäläisen vinkit olla kivikaudelta...
Kerrohan Miksu lisää ...
Eikös uudet lamdat enään generoi ?
Nyt kyllä kaipaa kunnon infoa....
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #27 : 14.12.2010, 23:45:40 »
Nyt kyllä oli uutta tietoa !!!!
Missä se vertailukammio sijaitsee ???
Jos tosiaan on näin kehittynyttä nykyinen autotekniikka etä johtimien väleissä kulkee happitunnistetieto (näin ymmärsin) niin taitaapi meikäläisen vinkit olla kivikaudelta...
Kerrohan Miksu lisää ...
Eikös uudet lamdat enään generoi ?
Nyt kyllä kaipaa kunnon infoa....

Taitaa noikin olla jo menneen talven lumia :)
Enkä osaa täysin erotella niitä, että missä on noin ja missä ei

Googlella en löydä mitään hyvää infosivua, kun pitäisi varmaan tietää, että mitä voisi olla "vertailuhappi" tuossa käytössä englanniksi...

Mutta "lambda vertailuhappi" toi googlella hakuosumia, joten en ole juttuineni ihan yksin :)

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #28 : 16.12.2010, 22:22:04 »
Taitaa noikin olla jo menneen talven lumia :)
Enkä osaa täysin erotella niitä, että missä on noin ja missä ei

Googlella en löydä mitään hyvää infosivua, kun pitäisi varmaan tietää, että mitä voisi olla "vertailuhappi" tuossa käytössä englanniksi...

Mutta "lambda vertailuhappi" toi googlella hakuosumia, joten en ole juttuineni ihan yksin :)
Toisaalta mulla on tuo vollekin jo niin vanha (vaikka on tuorein kalustosta)menneen talven vehkeitä kun siellä ei kulje kuin nokea taaksepäin... Jatketaan ... ::)
EDIt. Jos noin tosiaan on että siellä ihan happiatomeja kuljetellaan johtimen ja kuoren välissä niin aikas kovat vaatimukset on paineen ja tiiveyden kanssa johtimen molemmissa päissä liittimissä/liitoksissa ja sitten ECU:la eli tietsikalla pitäis olla jokin tunnistin/muunnin joka muuttaa tuon happipitoisuuden sähköiseen muotoon... Ei vain ymmärrä miksi pyörä pitäis keksiä uudelleen  kun vanhat lamdathan toimii siten että generoi lämpötilan mukaan jännitettä jolla perusteella säädellään sitten seosta yms.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2010, 22:40:46 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #29 : 16.12.2010, 23:59:57 »
Toisaalta mulla on tuo vollekin jo niin vanha (vaikka on tuorein kalustosta)menneen talven vehkeitä kun siellä ei kulje kuin nokea taaksepäin... Jatketaan ... ::)
EDIt. Jos noin tosiaan on että siellä ihan happiatomeja kuljetellaan johtimen ja kuoren välissä niin aikas kovat vaatimukset on paineen ja tiiveyden kanssa johtimen molemmissa päissä liittimissä/liitoksissa ja sitten ECU:la eli tietsikalla pitäis olla jokin tunnistin/muunnin joka muuttaa tuon happipitoisuuden sähköiseen muotoon... Ei vain ymmärrä miksi pyörä pitäis keksiä uudelleen  kun vanhat lamdathan toimii siten että generoi lämpötilan mukaan jännitettä jolla perusteella säädellään sitten seosta yms.

Löysin kuvan ja vielä englanninkielisen sanankin siitä vertailuhapesta, eli kuvassa reference air


Ilmeisesti zirkonium on se materiaali joka tarvitsee syystä tai toisesta myös ulko-ilman happea toimiakseen...
Mutta en tuosta kemiasta ja fysiikasta sen enempää ymmärrä, että osaisin selittää mitä tuossa tapahtuu...   happeahan siellä johdossa on vaikka kuinka paljon, joten siitä ei liene sen puoleen pulaa.. eikai sitä siellä niin paljoa tarvi, että sitä pitäisi sinne erikseen toimittaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo